The Sunday Times
| Londen | 01 december 2015Een handtas van bacteriën, een zelfgekweekte broek of een 3D-geprinte jurk? Het kan straks allemaal, voorspellen modekenners en technologen.
– Warenhuizen 2.0
Merken zullen steeds spannendere manieren verzinnen om jou te verleiden de stad in te gaan. Volgens Jose Neves, ceo van de chique webshop FarFetch, zullen wij straks ons geld uitgeven bij honderden ‘modetempels’. Elk winkelcentrum en elk warenhuis is dan zo’n tempel. De steeds onstuimiger wordende weergoden hebben er geen invloed, en zo worden dit de plekken waar mensen hun toevlucht zoeken en elkaar ontmoeten. Winkelbedienden, bestaande uit mensen en robots, zullen zeer bedreven zijn, niet zozeer in de kunst van het verkopen, maar in het bezorgen van plezier. Data-analysen zullen er een dagtaak aan hebben om te bestuderen waar wij blij van worden. De chaos van de winkelbeleving zoals we die nu kennen, bestaat dan niet meer. Volgens Linda Hewson, creatief directeur van het Britse warenhuis Selfridges, verdwijnen de borden en posters waarop de waren worden aangeprezen, en krijgen de winkels ‘een veel groener, natuurlijk aanzien’, bijvoorbeeld met een groentetuin. Elke vrije vierkante centimeter stedelijke ruimte wordt dan namelijk benut voor de productie van voedsel en het opwekken van energie.