Al in de jaren veertig interesseerde Marcel Bascoulard zich voor thema’s als identiteit, sekse en travestie. In Parijs is een tentoonstelling over zijn werk te zien.
Al in 1942 maakte deze ‘artiste maudit’ even mysterieuze als ontroerende staande portretten van zichzelf verkleed als vrouw. Aanvankelijk aarzelend poseerde hij binnenshuis, gekleed in rijkelijk versierde zelfgemaakte negentiende-eeuwse avondjurken of dito lange rokken. Of hij liet zich buitenshuis fotograferen ergens aan een bosrand of op het platteland, door een vriend met een zelfgemaakte camera, als zelfbewuste man in dameskleren, zonder enige vorm van schaamte. Toen al manifesteerde hij zich als een volleerde ‘crossdresser’.
Naast fotograaf was autodidact Bascoulard ook een begenadigd tekenaar, vooral van zijn geboortestad Bourges en het landschap er omheen. Naar het schijnt betaalde hij daarmee de lokale bakker en slager. Zijn foto’s beschouwde hij als ‘kunst’.
Wellicht kan zijn interesse voor thema’s als identiteit, sekse en travestie verklaard worden door een traumatische ervaring uit zijn jeugd. Hij was negentien toen zijn moeder zijn vader doodschoot en levenslang werd opgesloten in een psychiatrische instelling.
Bascoulard stierf zelf in 1978 door een kogel van een jonge onverlaat uit de buurt, volgens de rechtbank. Veertig jaar na zijn dood hingen enkele van zijn foto’s op de Biennale van Venetië in het museum Punta della Dogana. De invloed van Bascoulard op kunstenaars als Pierre Molinier en Urs Lüthi laat zich gemakkelijk raden.
Marcel Bascoulard (1813-1978)
Tot en met 27 februari. Galerie Christophe Gaillard, Parijs. www.galeriegaillard.com
Door Manuela Klerkx