The Washington Post
| Washington D.C. | Jesse Newman | 12 januari 2024Liefhebbers van het best verkopende koekje ter wereld slaan alarm: de originele Oreo’s bevatten beduidend minder vulling dan vroeger. Consumenten klagen steeds vaker dat er met hun favoriete producten wordt gesjoemeld.
Al jarenlang sluit Shane Ransonet zijn dag steevast af met een paar Oreo’s gedoopt in melk. Shane Ransonet, een vertegenwoordiger in mineraalwater in New Iberia, Louisiana, keek raar op toen hij een paar maanden geleden een doos Oreo’s opentrok en gewoontegetrouw zijn vork in de crèmevulling van een koekje prikte om het in een glas melk te dopen. Het koekje brak in tweeën. Ransonet (47) liet het aan zijn vrouw Christine zien. Bij alle Oreo’s in de doos zat er maar een flinterdun laagje vulling tussen de twee koekjes, zegt hij. Veel minder dan de flinke dot crème die hij gewend was. Productiefoutje, dachten ze. Tot ze dit najaar de Double Stuf Oreo’s eens uitprobeerden, die Shane vroeger nooit lustte omdat daar te veel crème in zat. Hij zag het meteen: ‘Ja hoor, dat is de normale Oreo,’ zei hij tegen zijn vrouw.
Ransonet is slechts een van de vele Oreo-liefhebbers die zich de laatste jaren opwinden over wat weleens het grootste krimpflatieschandaal tot nu toe kan zijn: dat de originele Oreo’s beduidend minder vulling bevatten dan vroeger, en dat in Double Stuf Oreo’s niet de dubbele hoeveelheid zit, maar precies de normale hoeveelheid van de gewone Oreo’s van vroeger. Volgens sommigen komt de vulling niet eens meer tot de rand. Anderen klagen dat de Oreo’s totaal niet meer lijken op de van crème uitpuilende koekjes die op de verpakking zijn afgebeeld.
De Oreo, een product van snoepgigant Mondelez, heeft een trouwe schare liefhebbers en is een eeuw na zijn ontstaan het best verkopende koekje ter wereld. Maar uit wantrouwen over vermeende subtiele wijzigingen in de samenstelling maken sommigen zich nu boos over wat zij zien als een koekjescomplot en proberen ze uit te vinden hoe het precies zit. Ze zetten filmpjes online waarin ze de twee helften van elkaar trekken om te demonstreren hoe weinig vulling er te zien is. Sommigen zeggen over te stappen op de concurrent, Hydrox.
Verbetering
Beverly Cooper (60) uit Lincoln in Nebraska zegt dat zij en haar man de laatste tijd al veel hebben meegemaakt op het gebied van veranderingen in favoriete producten, van ontbijtgranen tot ijs. Maar toen ze vorige maand ook nog merkten dat er in hun Double Stuf Oreo’s minder vulling zat dan normaal, was dat wel het toppunt. ‘Het is een teken des tijds,’ zegt Cooper. ‘Zo gaat dat tegenwoordig.’ Op r/shrinkflation, een Reddit-forum over krimpflatie met ruim honderdduizend leden, wordt door Oreo-liefhebbers druk gediscussieerd over het slinken van de crèmelaag in hun favoriete koekje en wanneer dat is begonnen. ‘Er zit nog maar een snufje vulling tussen.’ ‘Doos gekocht. STUK VOOR STUK zo weinig vulling. Ik heb zelfs mijn moeder gebeld om mijn beklag te doen want ik moest het even kwijt.’ (‘Gelijk heb je, man, gooi het eruit,’ was een van de reacties.)
Fabrikant Mondelez heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren verschillende strategieën ingezet om de kostenstijging van ingrediënten als cacao en suiker te ondervangen, zoals het verhogen van de prijs en het verlagen van kortingen en van het aantal koekjes per doos. Maar volgens het bedrijf zijn er geen grote veranderingen doorgevoerd in de koekjes zelf, al zijn suggesties voor verbetering altijd welkom. ‘We zouden onszelf in de vingers snijden als we aan de kwaliteit gingen tornen,’ zegt topman Dirk Van de Put. Volgens hem werkt Mondelez continu aan de verbetering van de koekjes, en is de hoeveelheid crèmevulling nooit veranderd. Hij zegt dat ze de productkwaliteit nauwlettend controleren en geen significante hoeveelheid klachten over de vulling hebben gekregen, en dat het ook niet te merken is aan hun jaaromzet van 4 miljard dollar (met een jaarlijkse verkoop van zo’n 40 miljard koekjes in honderd landen).
In de 111 jaar dat de Oreo nu bestaat, heeft het koekje diverse veranderingen ondergaan. In de jaren negentig werd door Nabisco (inmiddels een dochter van Mondelez) het varkensvet vervangen door plantaardige olie, zodat het koekje koosjer werd. En begin deze eeuw haalde Nabisco (destijds eigendom van Kraft Foods) de transvetten eruit, wat een verandering vergde in de receptuur van de crèmevulling. Volgens Lynn Dornblaser, hoofd Innovatie en Kennis bij het marktonderzoeksbureau Mintel, zijn bij een onderzoek naar gewone en Double Stuf Oreo’s sinds 2004 geen veranderingen aangetroffen in de informatie over ingrediënten en voedingswaarden die op de verpakking staat vermeld. Ze denkt dat de klachten van consumenten een gevolg kunnen zijn van productieproblemen in sommige fabrieken en wijst erop dat in een product met zo’n specifieke signatuur als Oreo’s de kleinste afwijking door liefhebbers al snel wordt opgemerkt.
Bij een steekproef in Chicago afgelopen november bleken de koekjes in een pak gewone Oreo’s wisselende hoeveelheden crèmevulling te bevatten. Sommige Double Stuf-koekjes waren net zo dik als de dikste gewone Oreo, maar de vulling kwam dan wel bijna tot de rand. Er is al eerder geprobeerd om het raadsel van de vulling van Oreo’s op te lossen. In 2013 heeft een wiskundeleraar op een middelbare school in New York samen met zijn klas geprobeerd te meten hoeveel vulling er tussen de koekjes zat bij gewone, Double Stuf en Mega Stuf Oreo’s. Volgens de metingen van zijn leerlingen maakten de Double Stuf Oreo’s hun belofte van een dubbele hoeveelheid vulling niet waar, want ze bevatten maar 1,86 zoveel crème als een gewone Oreo.
Sluipenderwijs
Volgens analisten en marketingexperts is het vaak een kwestie van perceptie en is het wantrouwen jegens grote bedrijven gegroeid omdat consumenten tegenwoordig bijna overal merken dat ze meer betalen voor minder. In veel gevallen zijn die prijsstijgingen sluipenderwijs doorgevoerd, en dat wekt argwaan, zeggen analisten. Volgens Nicholas Fereday, senior analist Consumer Foods bij de Rabobank, worden consumenten vooral fel als ze, al dan niet terecht, vermoeden dat er aan een iconisch merk is gemorreld. ‘Dan wordt een grens overschreden,’ zegt hij. Mondelez heeft consumenten al eerder in de gordijnen gejaagd met kleine productwijzigingen. Liefhebbers van Toblerone stonden in 2016 op hun achterste benen toen het bedrijf in Groot-Brittannië de afstand tussen de karakteristieke driehoekjes vergrootte om de chocoladereep lichter te maken. De fabrikant weet het aan de prijsstijging van ingrediënten, maar draaide de verandering twee jaar later toch terug. Enkele jaren geleden kwamen er Oreo’s in duoverpakking op de markt: minder koekjes per verpakking en dus een lagere prijs, maar een hogere marge.
David DiLena (44), een natuurkundige in Maine die aan de recycling van helium werkt, schrok toen hij dit najaar zag hoe weinig vulling er in zijn Double Stuf Oreo’s zat. Maar in het filmpje dat hij ervan op Facebook zette, liet hij ruimte voor discussie: hij drukte de twee helften van het koekje tegen elkaar tot de vulling zich over de hele breedte had verspreid in een laagje dat niet dikker was dan de koekjes zelf. ‘Stelling: een Double Stuf Oreo is een normale Oreo,’ schreef hij erbij. ‘Oordeel zelf.’
In juni kocht Brandon Grunther, de maker van een podcast over professioneel worstelen, op Long Island in New Jersey een doos Double Stuf Oreo’s en dacht dat hij gek geworden was. Bij de eerste hap merkte hij al dat er minder vulling in zat en dat de koekjes ook kleiner waren dan in zijn herinnering. Hij beschreef zijn ervaring op Twitter, dat nu X wordt genoemd, en tagde Oreo in zijn bericht. Hij zegt dat Mondelez hem daarop een waardebon voor een doos Oreo’s stuurde, maar dat hij die nog niet heeft ingewisseld: hij wacht op de komst van een speciale editie Oreo’s met een bijzondere smaak. ‘Ik vond dat wel sympathiek,’ zegt Grunther (34). ‘Maar ik was nog steeds teleurgesteld over de hoeveelheid vulling.’