Terwijl de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Gavin Jantjes onvermoeibaar vocht tegen het apartheidsregime, creëerde hij tegelijkertijd een rijk oeuvre dat diverse kunststromingen overspant.
De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Gavin Jantjes (Kaapstad, 1948) werd door zijn kritiek op het apartheidsregime verbannen en gecensureerd door de Afrikaner Nationale Partij. Hij leefde twintig jaar in ballingschap in Duitsland, Noorwegen en Engeland. Door zijn verschillende rollen als historicus, schrijver, docent en curator is zijn werk als kunstenaar wellicht onderbelicht gebleven. Dit omvangrijke overzicht in Londen, van postpop tot expressionisme en activisme, wil daar (terecht) verandering in brengen.
Jantjes veelzijdige oeuvre weerspiegelt een groot associatief talent
Jantjes veelzijdige oeuvre weerspiegelt een groot associatief talent. Zo verbindt hij een Afrikaans Fang-masker met een witte lijn aan een schilderij van Picasso, alsof het een het ander in leven houdt. In een serie vroege zeefdrukken uit 1970, met de titel A South African Colouring Book, speelt hij op pijnlijke wijze met het woord ‘kleur’ en plaatst hij afbeeldingen van zwarte mijnwerkers en vermoorde studenten naast toespraken van John Vorster, premier van 1966 tot 1978 en fervent verdediger van de apartheid.
Whitechapel Gallery, Londen, t/m 1/9