Rest of World
| New York | Joep Harmsen | 09 september 2024Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:
» Oeganda: familie vermoorde olympiër Cheptegei legt schuld bij politie
» VS: gebruik e-sigaretten onder tieners daalt tot laagste niveau in tien jaar
160.000 Chinese EV-eigenaren gedupeerd
Na een recente faillissementsgolf van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s (EV’s) zeggen bestuurders van ’smartphones op wielen’ dat software-updates en onderhoud niet meer worden uitgevoerd, dat bericht Rest of World. Zo gaven klanten van WM Motor, dat in oktober 2023 failliet ging, aan dat ze verschillende softwareproblemen ondervonden. Ook was de app om verschillende functies van de auto’s te bedienen buiten werking, dit zorgde voor meerdere veiligheidsrisico’s.
‘Terwijl Chinese autobezitters zich schrap zetten voor een verdere consolidatie van de hyperconcurrerende EV-markt in het land, heeft het feit dat veel elektrische auto’s afhankelijk zijn van clouddiensten – van smartphonebediening tot software-updates — geleid tot zorgen over de onderhoudbaarheid van de voertuigen op de lange termijn’, aldus de technieuwssite.
Intensieve prijzenoorlogen en de geleidelijke afschaffing van overheidssubsidies hebben ervoor gezorgd dat een aantal EV-fabrikanten in het land – naar schatting meer dan honderd – moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Sinds 2020 zijn meer dan twintig EV-fabrikanten in China gestopt. WM Motor was tot nu toe de grootste Chinese fabrikant van elektrische auto’s die failliet ging, met ongeveer honderdduizend verkochte voertuigen tussen 2019 en 2022. Volgens de China Automobile Dealers Association zijn 160.000 Chinese autobezitters in de steek gelaten door de EV-bedrijven die faillissement hebben aangevraagd of die hun activiteiten hebben gestaakt.