Le Monde
| Parijs | Aureliano Tonet / Margherita Nasi | 03 april 2019United Colors of Benetton werd wereldberoemd met de contoversiële reclamecampagnes van Oliviero Toscani. Dat tij is gekeerd. Het miljoenenbedrijf van de Italiaanse broers zou aandacht proberen te trekken over de ruggen van vluchtelingen, onder het mom van gelijkheid. Bovendien wordt hun verweten zich kil en onverschillig te hebben gedragen toen ‘hun’ textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh instortte (1134 doden). En al helemaal toen de ondernemersfamilie niet optrad toen de Morandibrug het begaf in Genua.
Tradities zijn heilig bij de Benettons. Al twintig jaar lang nodigt de familie op 15 augustus een honderdtal bekenden uit in Cortina d’Ampezzo, een chic Italiaans wintersportdorp op 150 kilometer ten noorden van Venetië. Op deze zomerdag in 2018 hangt rondom Giuliana Benettons villa de geur van gegrild vlees. Het kwik staat op 18 graden, de lucht is helderblauw, de lunch exquise: zeebaars met risotto.