De Australische muzikant Nick Cave verbeeldt in zijn eerste museale solotentoonstelling de duivel niet als antichrist, maar als menselijk figuur met gebreken.
De Australiër Nick Cave heeft naast zijn indrukwekkende muzikale oeuvre nu ook een allereerste museale solotentoonstelling. In een serie handbeschilderde, geglazuurde keramische beeldjes verbeeldt hij het leven van de duivel van geboorte tot dood. Cave raakte geïnspireerd door Staffordshire flatbacks, schoorsteenmantelversieringen uit de victoriaanse tijd, en maakte ‘een reis door een reeks verpletterende gebeurtenissen naar een soort van verlossing.’
‘een reis door een reeks verpletterende gebeurtenissen naar een soort van verlossing’
In kleurrijke composities geeft hij de duivel niet weer als antichrist, maar als een menselijke figuur met gebreken en donkere, irrationele kanten. De curieuze beeldjes brengen volgens hem orde in de chaos. Het creatieve proces ‘troostte’ hem in zijn innerlijke strijd tussen religieuze twijfel en geloof.
Museum Voorlinden, Wassenaar, t/m 9/3