De Amerikaanse zangeres Billie Eilish keert terug met haar langverwachte derde album Hit Me Hard and Soft, vol meerstemmige nummers en introspectieve teksten die volgens Slant Magazine gebaat zijn bij meerdere luisterbeurten.
De lat ligt hoog voor een artiest die met haar eerste twee albums negen Grammy’s en tal van andere internationale prijzen pakte, en die Oscars won voor zowel de soundtrack van de laatste James Bondfilm als die van Barbie. Met haar nieuwe album Hit Me Hard and Soft maakt de Amerikaanse Billie Eilish (22) die status ‘met verve’ waar, vindt Amrit Virdi in Clash: ‘Een organisch klinkend geheel met gitaren, drums en verrukkelijke strijkers die de zachte zang van Eilish aanvullen.’ Kenmerkend voor haar muziek zijn volgens haar de ‘twists’: ‘van akoestische gitaar naar synthesizer, van uptempo terug naar de strijkerssectie’.
Nick Seip van Slant Magazine is niet de enige recensent die wijst op de invloed van Billies broer Finneas Eilish. ‘Samen experimenteren ze met structuren en stijlen, en onderzoeken ze op een speelse en tegelijkertijd diepgaande manier haar beroemdheid en haar persoonlijkheid.’ Volgens Seip is het album, ‘vol meerstemmige nummers en introspectieve teksten, gebaat bij meerdere luisterbeurten’. Laura Fernández houdt het er in El País op dat ‘Eilish zich met dit album moest herontdekken om te kunnen ontsnappen aan de duisternis’ waarin ze terecht was gekomen na haar plotselinge wereldsucces. Op het nieuwe album is sprake van ‘epische introspectie, waarin ze de nuances van haar stem verkent: van fluisteren naar huilen’.
‘Zo gaat ze van depressie, isolement en ellende naar expliciete lust’
In Le Monde noemt Stéphane Davet ‘de mix van minimalisme en subtiele muzikale vondsten het handelsmerk van het familieambacht’. Op het ene nummer klinken ‘liederen van Amerikaanse voorouders’ door, een andere track doet denken aan ‘de triphop van Massive Attack en Portishead’. Daarnaast roemt hij Eilish’ ‘durf en efficiëntie om de gangbare codes van de hedendaagse popmuziek door elkaar te schudden’. ‘Een coming-of-ageplaat,’ schrijft Rob Sheffield voor Rolling Stone. ‘Maar net zo goed bezingt ze haar coming-out. Met een non-stop stroom van emotionele en snelle muzikale wendingen. Zo gaat ze van depressie, isolement en ellende naar expliciete lust.’ In haar teksten draait het om ‘de roem die haar gevangenhoudt, het trauma van haar lichaamsbeeld en de niet te stillen honger van het internet’.
Hit Me Hard and Soft van Billie Eilish is in mei verschenen