De nieuwe plaats van Faithless is volgens de buitenlandse kranten elektronisch gejengel met een boodschap.
Ook wie niet thuis is in de wereld van dance en triphop heeft ongetwijfeld wel eens nummers van de Britse formatie Faithless voorbij horen komen Insomnia of God Is a DJ bijvoorbeeld. Rond de eeuwwisseling klonk het verfrissend. Punt was alleen dat je de melodieën nauwelijks nog uit je hoofd kreeg.
Nadat de band er in 2011 de brui aan gaf, ligt er nu toch weer een nieuw album: All Blessed. Zonder het markante stemgeluid van Maxi Jazz, maar met spokenwordartiest Suli Breaks. En daar gaat het meteen mis, vindt het Duitse Plattentests: ‘Oppervlakkige teksten: een poëziealbum is er niets bij.’ Nog erger is het gesteld met de muziek, meent de recensent: ‘Misschien zijn er nog naargeestige barretjes te vinden waar ze dit elektronische gejengel willen opzetten, maar dat wordt nog een flinke zoektocht.’
‘Of het nu gaat om ras, immigratie of religie: de boodschap is dat we nederig moeten zijn in ons oordeel’
Ryan Middleton van het Amerikaanse cultuurplatform Magnetic Magazine denkt daar heel anders over: ‘Met deze plaat krijg je een late avond die nooit voorbijgaat. Muziek met gevoel en teksten die ergens over gaan. Of het nu gaat om ras, immigratie of religie: de boodschap is dat we nederig moeten zijn in ons oordeel.’
Zijn collega van La Parisienne is al even enthousiast over de comeback van Faithless: ‘Zulke muziek ontbrak aan het huidige aanbod. Het klinkt ontspannen, intens en dansbaar tegelijk.’
‘Als God inderdaad een dj is, heeft hij nog lang geen zin om ermee op te houden’, beweert Kerstin Kratochwill van de Duitse muzieksite Laut. ‘Dit album is misschien geen mijlpaal, maar Faithless lijkt gezegend met de eeuwige jeugd.’
All Blessed van Faithless is sinds eind oktober verkrijgbaar.