Empathie voor permanent foeterende huisvrouw 

360 Magazine | Amsterdam | 21 maart 2025

In Hard Truths, de nieuwe film van de Britse regisseur Mike Leigh, speelt Marianne Jean-Baptiste een verbitterde huisvrouw. Toch weet de film op verbazingwekkende wijze empathie op te wekken voor dit complexe personage.

Er deugt weinig in het leven van huisvrouw Pansy, de door Marianne Jean-Baptiste gespeelde hoofdpersoon uit Hard Truths, de nieuwe speelfilm van de Britse regisseur Mike Leigh (82). Ze wordt geplaagd door nachtmerries en heeft het zwaar te verduren met haar ongeïnteresseerde, depressieve en met overgewicht kampende zoon Moses en haar zwijgzame man Curtley, die de kost verdient als loodgieter. Vandaar dat Pansy foetert op alles en iedereen: of het nu vrolijk grijnzende voorbijgangers zijn of honden met een jasje aan.

‘Toch is de film verbazingwekkend gevoelig voor een portret van iemand die zich vaak monsterlijk gedraagt,’ schrijft Shirley Li voor The Atlantic. ‘Een sierlijke karakterstudie waaruit blijkt hoe iemands vermogen tot warmte uitgeput kan raken.’

‘De hardste waarheid van de film is waarschijnlijk dat de omgeving de pijn van een ander nooit volledig kan zien of begrijpen’

Die paradox is volgens Andreas Köhnemann van Kino Zeit de verdienste van de regisseur en de actrice, die er aan de hand van ‘haar biografische verhaal in slagen begrip te kweken voor Pansy, zonder haar vrij te pleiten van alle verantwoordelijkheid voor haar onaangename manier van doen’. De criticus denkt dat ‘de hardste waarheid van de film waarschijnlijk is dat de omgeving de pijn van een ander nooit volledig kan zien of begrijpen’.

Diego Batlle schrijft voor Otros Cines dat Leigh na een paar ‘mislukte’ historische films een ‘geslaagde terugkeer’ maakt naar het sociaal realisme: ‘Misschien minder subtiel dan zijn meesterwerk Secrets and Lies, maar nog altijd met het vermogen tot observatie, zijn humanistische blik, empathie en de gevoeligheid om de arbeidersklasse te portretteren.’

‘Zonder meer de gemeenste vrouwelijke hoofdrol ooit,’ vindt David Sexton in The New Statesman. ‘Desondanks vraagt Leigh de kijker om mededogen op te brengen voor deze vrouw.’ Dat de film ‘geen plot heeft en het lijden van Pansy geen uitlaatklep vindt’, kan volgens Sexton alleen maar betekenen dat ‘dergelijke situaties in het echte leven ook alleen maar pijnlijk zijn’. 

Hard Truths, vanaf 6 maart in de bioscoop

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven