Een zangeres, een artiest, maar eigenlijk toch veel meer. Een icoon. De IJslandse Björk is een idool voor velen. In de podcast Sonic Symbolism gaat ze dieper in op de totstandkoming van haar albums & meer tips van de 360-redactie.
De aanraders van de 360-redactie.
Omdat 360 niet alles kan vertalen wat de redactie leest, ziet en hoort, tippen wij voor u enkele interessante artikelen, podcasts, documentaires en fotoreportages die wij deze week tijdens het speuren naar mooie journalistiek zijn tegengekomen.
Paint, een nieuwe komedie met een Bob Ross-achtig personage
Er zijn weinig figuren die meer troost bieden dan Bob Ross, schrijft Elaine Velie in een filmaankondiging voor Hyperallergic. ‘De landschapsschilder, een tijdloos relikwie uit een nostalgisch tv-verleden, liet Amerikanen zien dat ook zij kunst konden maken.’ En niet alleen Amerikanen, want ook in Europa werd Ross een cult, tipt 360-redacteur IJsbrand van Veelen. Tussen 1983 en 1994 maakte hij 403 afleveringen van zijn show The Joy of Painting voordat hij in 1995 op 52-jarige leeftijd overleed. Hij maakte een wonderbaarlijke ‘streaming comeback’ tijdens het dieptepunt van de pandemie, schrijft Velie – vooral onder Gen Z. In 2021 was hij het onderwerp van een documentaire en nu staat een opmerkelijk Ross-achtig personage centraal in een nieuwe komedie met de titel Paint.
Owen Wilson zal de hoofdrol spelen in het verhaal van een fictieve publieke televisieschilder uit Vermont genaamd Carle Nargle. Nargle lijkt erg veel op Ross (Big Hair!), net zoals zijn schilderijen. Volgens productie- en distributiemaatschappij IFC Films, die vorige week aankondigde de rechten van de film te hebben verworven, is Nargle ‘ervan overtuigd dat hij alles heeft: een kenmerkend kapsel, de juiste bestelwagen en fans die aan zijn lippen hangen… totdat een jongere, betere kunstenaar alles (en iedereen) steelt waar Carl van houdt.’
Op 28 april gaat de film in de VS in première.
IJslandse zangers Björk vertelt in een podcast over haar werk
De IJslandse zangeres en kunstenaar Björk zingt niet alleen met dat wonderbaarlijke stemgeluid, maar licht in de podcast Sonic Symbolism haar unieke werk op eigen wijze toe. Dikke rollende r-en en achter elke t klinkt een h, you get ith?
Per aflevering vertelt Björk per over één van haar grote albums en gebruikt haar ‘sonische symbolen’ als uitgangspunt voor een hele onderhoudende serie gesprekken over haar leven en muziek. Ze praat met een vriendin, ook zo’n lekker accent, een filosoof en met iemand uit de muziekindustrie van Reykjavik. Ze zijn het erover eens dat ‘het patriarchaat van de rock’ verleden tijd is en vrouwen en andere genders sinds de opkomst van de elektronische muziek veel meer ruimte hebben gekregen. Vrouwen hoeven nu niet meer het een of het ander te zijn, stoer of sexy, er is veel meer diversiteit. Dat is absoluut een verworvenheid ook in de muziekwereld.
Qua lyrics is het nog behelpen, zegt ze. Volgens haar zijn er nog maar weinig teksten die echt afwijken van de gevoelens die meestal bezongen worden. Björk heeft zich daar nooit aan gestoord en alle aspecten van haar leven in muziek en beeld omgezet. Daarin is ze nooit één Björk, maar neemt alle gedaantes aan die haar op dat moment fascineren. Niet in een rolmodel te vangen: ‘ik ben de enige vrouwelijke smurf in het smurfenpeleton, maar ik wilde eigenlijke alle smurfen zijn. Dat was mijn rebellie.‘
Lees ook: