Het ModeMuseum Antwerpen wil met zijn heropening laten zien hoe mode in constante dialoog is met belangrijke veranderingen en emoties in de samenleving. Het schuwt daarbij niet de duistere geschiedenissen achter onze kleding.
Met de heropening van het Antwerpse MoMu op 4 september, na een drie jaar durende renovatie van 8 miljoen euro, heeft het museum er een auditorium bij en 800 vierkante meter galerieruimte. Dat komt goed uit, omdat het MoMu meer is en wil zijn dan alleen een museum over mode. Aangezien mode een belangrijke rol speelt ‘bij het creëren van beelden en betekenis in tijden van fundamentele verandering’. Met E/MOTION: Mode in Transition wil het museum vooral reflecteren op de manier waarop mode in het centrum van het hedendaagse leven staat en hoe het in constante dialoog is met belangrijke veranderingen en emoties in de samenleving. De curators hebben een grote verantwoordelijkheid in hun keuze van het verhaal dat uiteindelijk verteld wordt.
Mode in Transition gaat over hoe mode gevoelens uitdrukt als angst en verlangen
De huidige nadruk op diversiteit en kansengelijkheid heeft de musea bewust gemaakt van eerdere blinde vlekken. Daarom blikt het MoMu terug op de sociale, politieke en psychologische omwentelingen van de voorbije drie decennia en de impact die ze hadden op mode. Een van de zalen is samengesteld uit het eigen archief en omvat achttiende-eeuwse kostuums van Indiase chintz. Het zou alleen over vakmanschap kunnen gaan en over de schoonheid van de stof, maar het MoMu vindt dat een expositie niet weg mag kijken van de duistere geschiedenis die daar vaak mee gepaard ging. Mode in Transition gaat ook over hoe mode gevoelens uitdrukt als angst en verlangen, en behandelt onderwerpen als hoe het vrouwelijk lichaam wordt gerepresenteerd, bijvoorbeeld in het het werk van Helmut Lang, Alexander McQueen en Hussein Chalayan.
E/MOTION: Mode in Transition is tot 23 januari te zien in het ModeMuseum in Antwerpen.