Syrische vluchteling verandert in kunstwerk

360 Magazine | Amsterdam | 15 mei 2021

The Man Who Sold His Skin vertegenwoordigt een handjevol langverwachte primeurs, zo is het de eerste Tunesische film én de eerste film gemaakt door een moslimvrouw die is genomineerd voor een Oscar.

The Man Who Sold His Skin is misschien niet geheel geloofwaardig, maar de vele geweldige metaforen voor verschillende sociale kwalen creëren hun eigen, vernietigende waarheid. De film vraagt ons niet om onze blik af te wenden van de lelijke realiteit, maar om de zeer aantrekkelijke beelden te bekijken waartoe ze Ben Hania hebben geïnspireerd’, schrijft Bob Strauss van San Francisco Chronicle over de nieuwe film van de Tunesische Kaouther Ben Hania.

In deze Oscar-genomineerde film stemt een Syrische vluchteling ermee in om een kunstwerk te worden in ruil voor een doortocht naar Europa, een verhaal waartoe Ben Hania naar eigen zeggen geïnspireerd werd door een echte levend kunstwerk dat ze een keer in een tentoonstelling zag. 

‘De regisseur verweeft de vluchtelingencrisis en mensenrechtenkwesties op een intrigerende manier in haar verhaal’

Michael O’Sullivan van The Washington Post vindt deze aanpak zeer geslaagd: hij noemt het doel van de film bloedserieus en zelfs somber. ‘De regisseur verweeft brandende sociaalpolitieke kwesties, waaronder de vluchtelingencrisis en mensenrechtenkwesties, op een intrigerende manier in haar verhaal, en slaagt er zelfs in om de bijtende ironie van de kunstwereld aan te kaak te stellen’, meent ook Gautaman Bhaskaran van Arab News.

Maar David Ehrlich van IndieWire is weinig overtuigd door de La Vita è Bella-achtige benadering van het Syrische vluchtelingenprobleem. Er iets ‘vervelend vertrouwds’ aan het feit dat deze film werd genomineerd naast zo veel zwaargewichten, aldus Ehrlich. Behalve dat The Man Who Sold His Skin een handjevol langverwachte primeurs vertegenwoordigt – het is de eerste Tunesische film die is genomineerd voor Best International Feature, wat regisseur Kaouther Ben Hania de eerste moslimvrouw maakt die ooit werd uitgenodigd om hieraan deel te nemen –, is een glossy romantisch melodrama over zo’n zwaar onderwerp [voor de jury] altijd welkom. Volgens Ehrlich blijft er als je die aspecten weglaat zo weinig over van het het verhaal ‘dat je de aderen onder de huid bijna kan zien worstelen om het bloed rond te pompen dat Ben Hania nodig heeft om haar film rond te krijgen’.

The Man Who Sold His Skin opende 16 april op Movies That Matter.

Door Laura Weeda

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven