The Guardian
| Londen | Samanth Subramanian | 21 augustus 2018Kunstvervalsingen zijn tegenwoordig zo goed dat zelfs connaisseurs echte meesters niet meer van valse kunnen onderscheiden. Daarom nam veilinghuis Sotheby’s forensisch expert James Martin in dienst.
Het grote schandaal rond de vervalsing van oude meesters begon in de winter van 2015, toen de Franse politie een inval deed bij een galerie in Aix-en-Provence en een schilderij dat daar hing in beslag nam. Het ging om Venus, een schilderij van de Duitse renaissanceschilder Lucas Cranach de Oude, om precies te zijn: olieverf op hout, 38 × 35 cm, daterend uit 1531. Venus werd in 2013 voor zo’n 7 miljoen euro gekocht door de prins van Liechtenstein en was de onbetwiste ster op de tentoonstelling van werken uit zijn collectie; ze stond zelfs te stralen op de voorkant van de catalogus. Maar volgens een anonieme tip aan de politie was het schilderij in werkelijkheid een moderne vervalsing – dus werd het van de muur gehaald en meegenomen.