Mother Jones
| San Francisco | Josh Harkinson, Bryan Schatz, Dave Gilson | 26 juni 2016Keuze uit ons archief
Het is een misselijkmakend gegeven: na iedere massale schietpartij in de VS – afgelopen week was het weer zo ver in Georgia – neemt de verkoop van de wapens toe. Niet alleen is de machtige en gevreesde National Rifle Association tot de tanden gewapend tegen regelgeving en controle, ook hun lobby is waterdicht. Althans, voor de achterban. In 2016, kort na de schietpartij in Orlando, onderzocht het gerespecteerde tijdschrift Mother Jones uit welke kopstukken deze achterban precies bestaat. Onder andere komt naar voren hoe schijnbaar onmogelijk het is iets aan de beschreven gang van zaken te veranderen. Zoals deze week opnieuw is gebleken.
Ze zijn allemaal wit, allemaal van middelbare leeftijd en allemaal mannen. Een paar van hen hanteren een openlijk uitbundige levensstijl, maar de meesten blijven onder de radar. Er is zelden nieuws over hen in de reguliere media of zelfs in de vakpers. Hun onbekendheid zou nauwelijks opvallen als we het hadden over de grootste fabrikanten van autoaccessoires of verwarmingssystemen. Maar dit zijn Amerika’s belangrijkste wapenfabrikanten – leiders van de meest controversiële industrie van het land. Ze hebben hun hoofd naar beneden gehouden en hun vingerafdrukken afgehouden van regelgeving die bedoeld is om hun bedrijven te beschermen, waaronder een wet die wapenfabrikanten vrijwaart van aansprakelijkheid voor misdaden die met hun producten zijn gepleegd.