The Guardian
| Londen | Andrew Dickson | 01 mei 2019Achter de uitleen van kunst op internationaal niveau – vorig jaar veertig miljoen transacties – gaat een ingewikkeld logistiek web schuil dat de hele wereld omspant. Bij het vervoer van het masker van Toetanchamon werd destijds een RAF-vliegtuig ingeschakeld.
Op een ochtend, vorig jaar zomer, stond ik al vroeg in een museum in Antwerpen toe te kijken terwijl er een schilderij aan de muur werd gehangen. Toen ik binnenkwam, was de zaal verlaten. Aan de ene kant stond een kist van 1 bij 1 meter. Koningsblauw, en zonder opschrift, afgezien van een codenummer en een gele, gedrukte tekst: ‘Lato da aprire/Open this side’. Hoewel het schilderij dat erin zat Florence als thuisbasis had, was het zeer bereisd: het was de vorige avond gearriveerd vanuit Sicilië, over de weg en onder gewapend escorte. De kist zag er heel gewoontjes uit. Dat was ook precies de bedoeling, werd me gezegd.