Met de belofte iedereen in het Verenigd Koninkrijk van breedbandglasvezelverbinding te voorzien proberen Boris Johnson en Jeremy Corbyn kiezers te winnen. De Britse digitale infrastructuur is hard aan vernieuwing toe, maar is het een goed idee om de regering daarvoor verantwoordelijk te laten zijn?
JA
Iedereen is het erover eens dat de Britse digitale infrastructuur hard aan vernieuwing toe is. In Zuid-Korea heeft 99 procent van alle woningen een breedbandglasvezelverbinding, in Japan 97, in Portugal 89 en in Spanje 71 procent. In het Verenigd Koninkrijk is het een magere 7 procent; vooral op het platteland is nauwelijks breedbandinternet beschikbaar. Om die reden maakte Boris Johnson het tot een centrale belofte in zijn verkiezingscampagne om elk huis in het land van een glasvezelverbinding te voorzien. Labour heeft nu de inzet verhoogd en belooft zelfs gratis breedband voor iedereen. De partij wil zo een essentiële service tot publiek bezit maken, niet de winst voorop stellen, maar het algemeen welzijn.