Portugal lijdt onder golf van cyberaanvallen op strategische bedrijven

© Vita Marija Murenaite / Unsplash

360 Magazine

| Amsterdam | 23 februari 2022

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Russische miljardairs verliezen 32 miljard dollar door Oekraïnecrisis

» Ecuador laat 5000 gevangen vrij om overvolle gevangenissen te ontlasten

Telefoonverkeer lag plat door hack

Op zondag 2 januari stond op de websites van het invloedrijke weekblad Expresso en het televisiestation SIC, die tot de Portugese Impresa-groep behoren, in plaats van nieuws het volgende bericht: ‘De gegevens zullen worden gewist als het geld niet wordt betaald’. De hack werd opgeëist door een groep genaamd Lapsus$, die enkele maanden eerder toegang had verkregen tot het computersysteem van het ministerie van Volksgezondheid in Brazilië. Ze vernietigden miljoenen bestanden van de twee mediakanalen, schrijft El País. De Impresa-groep meldt dat er geen losgeld is betaald.

De Impresa-hack was de eerste van vele cyberaanvallen in januari en februari tegen Portugese bedrijven en instituties. De website van het parlement werd op dezelfde dag als de verkiezingen, zondag 30 januari, gehackt, maar was slechts enkele minuten buiten werking. Volgens de woordvoerder hebben de hackers geen toegang gekregen tot essentiële gegevens. Ook de websites van de media die behoren tot de Cofina-groep werden geblokkeerd, zoals die van Correio da Manhã, het best verkopende dagblad van Portugal, en het tijdschrift Sábado. Maar de operatie tegen het netwerk van Vodafone Portugal, die op maandag 7 februari om 21.00 uur plaatsvond, was de grootste en ernstigste cyberaanval die ooit in het land heeft plaatsgevonden, aldus El País.

‘De aanval was een terroristische en criminele daad’

De storing, waardoor geen telefoongesprekken konden worden gevoerd en geen sms-berichten konden worden verzonden, duurde een uur en trof vier miljoen klanten van de telecommunicatie-exploitant, waaronder strategische organisaties zoals het Nationaal Instituut voor medische noodgevallen, sommige brandweerkorpsen, banken, rechtbanken en het postkantoor. De diensten werden geleidelijk hersteld vanaf 22.00 uur, maar de gevolgen hielden verschillende dagen aan. El País sprak met de CEO van Vodafone Portugal, Mário Vaz, die de aanval ‘een terroristische en criminele daad’ noemde die werd uitgevoerd ‘met het welbewuste en opzettelijke doel onze klanten iedere dienstverlening te ontzeggen’.

Lees ook:

Recent verschenen