Verenigde Staten | website | buzzfeed.comOntstaan vanuit de fascinatie van digitaal wonderkind Jonah Peretti, opgeleid aan het prestigieuze MIT Media Lab, om informatie ‘als een lopend vuurtje’ oftewel ‘viraal’ te verspreiden op internet. In 2005 was hij een van de vier medeoprichters van The Huffington Post, in november 2006 lanceerde hij zijn eigen site, BuzzFeed. Deze was bedoeld als experiment om een algoritme te bouwen dat de kracht had om aan de hand van beeld, schrijfstijl, kop, opbouw et cetera te voorspellen wat al dan niet massaal gedeeld zou worden. Generatie Y (18-34) hapte enthousiast toe, de helft van de 82,4 miljoen unieke bezoekers die de site inmiddels per maand heeft behoort tot deze doelgroep. Voor andere sites, magazines maar ook bijvoorbeeld tv-stations is dit reden om de onlinegigant nauwgezet te volgen: vorige week nog stak NBCUniversal zo'n 200 miljoen dollar in het bedrijf, omdat ze steeds meer jonge kijkers kwijtraken. De totale waarde van BuzzFeed kwam daarmee op 1,5 miljard dollar.
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.