Ontstaan vanuit de fascinatie van digitaal wonderkind Jonah Peretti, opgeleid aan het prestigieuze MIT Media Lab, om informatie ‘als een lopend vuurtje’ oftewel ‘viraal’ te verspreiden op internet. In 2005 was hij een van de vier medeoprichters van The Huffington Post, in november 2006 lanceerde hij zijn eigen site, BuzzFeed. Deze was bedoeld als experiment om een algoritme te bouwen dat de kracht had om aan de hand van beeld, schrijfstijl, kop, opbouw et cetera te voorspellen wat al dan niet massaal gedeeld zou worden. Generatie Y (18-34) hapte enthousiast toe, de helft van de 82,4 miljoen unieke bezoekers die de site inmiddels per maand heeft behoort tot deze doelgroep. Voor andere sites, magazines maar ook bijvoorbeeld tv-stations is dit reden om de onlinegigant nauwgezet te volgen: vorige week nog stak NBCUniversal zo'n 200 miljoen dollar in het bedrijf, omdat ze steeds meer jonge kijkers kwijtraken. De totale waarde van BuzzFeed kwam daarmee op 1,5 miljard dollar.
Bekijk de artikelen van Buzzfeed »