360 Magazine
| Amsterdam | 06 februari 2023Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:
» New York deelt boetes uit aan luidruchtige voertuigen
» Delen van Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbeving
Een auto voor angstige Amerikanen
SUV’s, die behoren tot ’s werelds vervuilendste vervoersmiddelen, riepen altijd al de vraag op waarom burgermannen en voetbalmoeders een halve vrachtwagen nodig hebben om boodschappen te doen en kinderen van school te halen. Maar het kan nog een tandje bruter, bewijst de in Californië geproduceerde Rezvani Vengeance, meldt The Guardian. Deze wagen beschikt over kogelvrij glas, verblindende stroboscooplampen, portiergrepen die onder stroom gezet kunnen worden en buitenspiegels die pepperspray kunnen spuiten. ‘Vengeance is yours’, ronkt de website van Rezvani, alsof je Bruce Willis er gratis bij krijgt. De auto kan een dicht rookgordijn opwerpen om achtervolgers af te schudden en is in staat om elektromagnetische pulsen van kernwapens te detecteren. Altijd handig bij het boodschappen doen.
Verder beschikt de auto over een zeer luid intercomsysteem en is hij uitgerust met forse stalen bumpers en banden van militaire kwaliteit. De Vengeance – met een prijskaartje van 285.000 tot 499.000 dollar [ca. 260.000- 458.000 euro] – heeft geen achterruit, want dat voelt voor paranoïde mensen kennelijk onveilig. In plaats daarvan is er een live video-achteruitkijkspiegel en een camera op de voorruit met augmented reality.
Volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s
Het Amerikaanse @mobile_mama, recensent van gezinsauto’s, kreeg op TikTok al bijna een miljoen likes voor de video van een moeder die de Vengeance aanprijst, wijzend op de spiegels met pepperspray – ‘mijn favoriet’ – en op de kogelvrije vesten, helmen en gasmaskers voor volwassenen en kinderen, die bij de auto worden geleverd.
Dat SUV’s zelf enorme moordwapens zijn wordt niet vermeld: volgens het Insurance Institute for Highway Safety doden SUV’s twee tot drie keer zo vaak voetgangers als gewone auto’s, vanwege hun enorme gewicht, de veel hogere voorkant en het slechtere zicht. Waar een gewone auto voetgangers doorgaans ter hoogte van de benen raakt en ze op de motorkap gooit, raakt een SUV ze tegen het bovenlichaam of hoofd, zodat ze vervolgens onder de wielen worden verpletterd.
Lees ook: