360 Magazine
| Amsterdam | 01 februari 2022Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:
» Myanmarese junta dreigt met doodstraf voor stakers
» VS: golf van bommeldingen op ‘historisch zwarte’ universiteiten
Influencers maakten heimelijk reclame voor TikTok
De Japanse tak van TikTok, de populaire app voor het delen van video’s van het Chinese bedrijf ByteDance, erkent influencers op sociale media te hebben betaald om bepaalde video’s via Twitter te verspreiden. De influencers deden dit zonder daarbij te vermelden dat ze ervoor werden betaald, bericht The Japan Times. Aangenomen wordt dat gebruikers de video’s hebben aangezien voor reguliere berichten, terwijl het eigenlijk om heimelijke marketing ging, gericht op het vergroten van de bekendheid van de app.
ByteDance Japan ontkende aanvankelijk dat de praktijk, die tot afgelopen december werd gehandhaafd, bedoeld was om het aantal downloads van de app te vergroten. Het bedrijf dacht daarom niet verplicht te zijn aan te geven dat het pr-activiteiten betrof. Ook weigerde het de periode van betalingen en bedragen bekend te maken, verwijzend naar contractverplichtingen met de influencers.
In een verklaring zegt ByteDance Japan nu dat het gedrag appgebruikers en andere betrokkenen zou kunnen misleiden en dat het daarom de nodige maatregelen zal nemen om te voorkomen dat iets vergelijkbaars opnieuw gebeurt.
Lees ook: