daniel abadia Njq3Nz6 5rQ unsplash


Internationale commentatoren en opiniemakers over de ongekende stakingen van maandag 27 maart bij het openbaar vervoer in Duitsland.

Birgit Baumann – correspondent in Berlijn voor Der Standard

Der Standard

‘Een megastaking legt het land lam. Met een ongekende actie hebben Verdi – de vakbond voor de dienstensector – en de vakbond voor spoorwegen en vervoer (EVG) de handen ineengeslagen en opgeroepen tot werkonderbrekingen. Deutsche Bahn heeft zijn langeafstandsdiensten volledig stilgelegd en ook de regionale diensten werken bijna niets. In de regio Berlijn/Brandenburg was men aanvankelijk blij dat de ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn Gmbh) zou rijden. Maar ook de particuliere spoorwegen moeten hun treinen in de remises laten staan want zij maken gebruik van de infrastructuur van Deutsche Bahn.’


Prof. Dr. Thorsten Schulten – politicoloog gespecialiseerd in arbeidsverhoudingen

Rundfunk Berlin-Brandenburg

‘Op de vraag of er in Duitsland meer wordt gestaakt dan in andere Europese landen is het antwoord: ja, Duitsland is een stakingsland, maar bevindt zich ergens onderin de middenmoot. Het verschil met Frankrijk is dat werknemers daar individueel stakingsrecht hebben en dat bestaat hier niet. Maar dit is een uitzonderlijke historische situatie. Met deze hoge inflatiecijfers is de vraag: wie draagt eigenlijk de kosten? Worden ze bij de werknemers of bij de bedrijven neergelegd? En hoe kom je tot een redelijk compromis om die kosten te verdelen?’


Simon Zeise – redacteur economie

Der Berliner Zeitung

‘In het verleden viel weinig te verwachten van collectieve onderhandelingen in de overheidssector. De vakbonden zijn zwak, de organisatiegraad in veel sectoren is laag. En hoe breng je de belangen van goed betaalde ambtenaren en onzekere onderwijzers samen onder één noemer? Een gevolg hiervan is reëel loonverlies voor een grote groep. Verpleegkundigen, onderwijzers en buschauffeurs die tijdens de pandemie de voorzieningen op gang hielden, werden in de kou gezet. Ondertussen maakt de inflatie het leven voor veel werknemers steeds onbetaalbaarder, vooral in de lagere loonklassen.’


Sebastian Engelbrecht – correspondent in Berlijn voor Deutschlandfunk

Deutschlandfunk

‘Wij betalen niet betalen voor jullie crisis.’ Dat is het motto waarmee dienstenvakbond Verdi, spoorweg- en transportbond EVG en de Berlijnse huurdersvereniging oproepen tot acties. Op het eerste gezicht is het motto een provocatie, want de crisis raakt tenslotte iedereen: politici, bedrijven en werknemers. Maar op het tweede gezicht is het een gerechtvaardigd devies, zeker aan het adres van de Bondsregering. Want de crisis – oftewel: het koopkrachtverlies van werkenden – die is veroorzaakt door een inflatie van bijna tien procent vorig jaar, is vooral het product van een falend energiebeleid.’

Lees ook:


Deel dit artikel


Recent verschenen