360 Magazine
| Amsterdam | 22 april 2022Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:
» Zuid-Korea: Rechter schrapt veroordeling van twee homoseksuele soldaten
» Afghanistan: Ten minste zestien doden bij twee aanslagen door IS
Russische staatsmedia probeert bevolking te sussen
Nu de Russische levensstandaard daalt als gevolg van de oorlog met Oekraïne, heeft Moskou besloten om meer ‘positieve’ verhalen de ether in te zenden. Meduza sprak daarover met drie bronnen die zich dicht bij de Russische regering bevinden. ‘Ze overspoelen de media met positiviteit,’ zegt een van hen.
Volgens een van de bronnen zit er een strategie achter. De staatstelevisie zendt bewust verhalen uit over nieuwe Russische bedrijven en producten die in de plaats komen van de buitenlandse bedrijven die Rusland hebben verlaten. Zo worden de mensen, die misschien al lege schappen hebben gezien en de prijsstijgingen opmerken, op een geruststellende manier benaderd. Volgens de bron is deze sussende tactiek niet nieuw maar past de Russische regering die toe in slechte en minder slechte tijden.
In pro-Russische tabloids verschijnen grote, positieve nieuwskoppen
Op de Russische staatstelevisie zijn de verhalen die de positiviteitscampagne ondersteunen in groten getale te vinden. Berichtgeving over ‘tekorten’, bijvoorbeeld in de petroleumindustrie, wordt geframed als ‘kansen’ voor ondernemers. In pro-Russische tabloids verschijnen grote, positieve nieuwskoppen van berichten die, voor wie ze helemaal leest, toch niet zo positief zijn. Zo schreef Komsomolskaya Pravda met de kop ‘Kijk uit voor vallende prijzen!’ over de prijsdaling van een paar voedingswaren zoals kiwi’s en aubergines, waarna een lange lijst volgde met items die juist duurder waren geworden.
Meduza citeert een andere bron die zegt dat het stadsbestuur van Moskou is begonnen met een ‘Lentemediaproject’, dat als doel heeft een scherpe daling in het welbevinden van burgers te voorkomen. ‘Het militaire nieuws wordt aan de kant geschoven want het is lente in de stad en alles is aan het ontdooien, is de boodschap erachter,’ zegt hij. Een andere bron bevestigt dat dit initiatief ervoor moet zorgen dat de middenklasse het gevoel heeft dat er niets is veranderd. Zo schrijft Vechernyaya Moskva, een Moskouse avondkrant, over de Fashion Week, ‘die nieuwe kansen creëert voor ontwerpers’.
Lees ook: