New Scientist
| Londen | Bob Holmes | 03 september 2019‘Geurprospectors’ reizen de wereld af op zoek naar nieuwe geuren voor parfumbedrijven – hoe complexer, hoe beter, lijkt het wel. Ondertussen zijn neurologen, psychologen en zelfs AI-specialisten hard bezig een antwoord te vinden op die ene, voor deze miljardenindustrie cruciale vraag: wat ruikt lekker en waarom?
Iquitos is geen stad waar je makkelijk kunt komen: diep in het Peruaanse Amazonegebied en alleen bereikbaar per vliegtuig of boot, want niet door wegen met de rest van de wereld verbonden. Maar voor Stéphane Piquart maakt juist die afgelegenheid deze plek zo aantrekkelijk. Als ‘geurprospector’ voor zijn Franse bedrijf Behave ging hij naar Iquitos, op zoek naar nieuwe geuren. Hij zocht met name naar de geurige wortel van een plant die door de lokale Shipibo-stam verwerkt wordt in een soort liefdes- of vriendschapsdrank. Die wortel, die de Shipibo piri-piri noemen, heeft een markant fruitig en leerachtig aroma dat Piquart in de parfumwereld heeft geïntroduceerd.