Taiwan: onderzoek naar beschadigde onderzeekabels verloopt moeilijk

Chinees vrachtschip aangehouden door Taiwanese autoriteiten. © TAIWAN COAST GUARD

Al Jazeera

| Doha | Maarten Zuiderhoek | 12 maart 2025

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Duitsland: meerdere luchthavens platgelegd door stakingen

» Incident in de Noordzee: vrachtschip botst tegen Amerikaanse tanker aan

Sabotage op zee neemt toe, maar is moeilijk te bewijzen

Op 25 februari werd het Chinese vrachtschip Hong Tai 58 door de Taiwanese autoriteiten stilgelegd. Het vrachtschip, dat onder de Togolese vlag voer, wordt verdacht van het beschadigen van onderzeese telecomkabels. Hoewel de Hong Tai 58 eind vorige maand al in beslag werd genomen zijn er nog geen beschuldigingen, meldt Al Jazeera.

Onderzeekabels kunnen gemakkelijk breken door een ongeluk met een anker of een visnet, vertelt Kevin Frazier, journalist bij de non-profitorganisatie Lawfare. ‘De simpelste manier om een kabel te breken is het laten lijken op zo’n ongeluk. Door, bijvoorbeeld, het anker over de zeebodem te slepen,’ aldus Frazier. Voordat het incident met de Hong Tai 58 plaatsvond, werd het vrachtschip Shun Xing 39 door Taiwanese autoriteiten verdacht van het slepen van hun anker om kabels te beschadigen. Het Chinese schip heeft wel drie keer een andere naam doorgegeven en schakelde regelmatig het automatische identificatie systeem uit, merkt het Qatarese nieuwsplatform op.

Aanbiedingen 360 artikel
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

Sinds 2023 hebben Taiwan en Europa elk meer dan tien onderzoeken lopen naar verdachte operaties in de Chinese zee en Baltische zee respectievelijk. China en Rusland worden neergezet als hoofdverdachten. Maar omdat incidenten vaak plaatsvinden in een ‘grijze zone’ is het moeilijk om een zaak op te bouwen. ‘Dit is waar de grijze zone voor dient; ontkenning,’ zegt Ray Powel de directeur van Stanford’s Sea Light project, die Chinese activiteit in de zeeën monitort.

In internationale wateren vallen schepen onder de wetten van hun staat. In territoriale wateren, tweeëntwintig kilometer van de kust, vallen schepen onder de wetten van het aanliggende land. In december 2024 sleepte een Russische olietanker het anker voor honderd kilometer over de zeebodem, waarbij het mogelijk Finse onderzeekabels beschadigde. De Finse autoriteiten hebben het schip de territoriale wateren ingestuurd en vastgezet. Door deze actie was er een onderzoek mogelijk dat nog steeds loopt.

Recent verschenen