Tag: accounts

  • Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    » Thailand erkent als eerste land in Zuidoost-Azië het homohuwelijk

    Het account blijft nog wel bestaan

    Sinds de Amerikaanse miljardair Elon Musk het sociale medium X in handen heeft, is de kritiek op het platform steeds luider geworden. Het Duitse ministerie van Defensie is het eerste federale ministerie in Duitsland dat besloten heeft zijn kanaal tot nader order ‘te laten rusten’. Dat houdt in dat het zijn account niet verwijdert, maar er geen actief gebruik meer van maakt. ‘We hebben besloten deze stap te nemen omdat een objectieve uitwisseling hier steeds moeilijker wordt,’ aldus het ministerie in een recente post.

    In de toekomst zal het een WhatsApp-kanaal als alternatief gebruiken om informatie te verstrekken over relevante data en beslissingen van de minister en nieuws van het ministerie. Het ministerie behoudt zich echter het recht voor om in uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld in het geval van desinformatiecampagnes – te reageren op X, aldus Tagesschau.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Elon Musk heeft als eigenaar van X de afgelopen weken herhaaldelijk leden van de Duitse regering beledigd op zijn netwerk. Ook riep hij mensen op om op de extreemrechtse AfD te stemmen, mede naar aanleiding van de aanslag op de kerstmarkt in Maagdenburg. X wordt er ook al lange tijd van beschuldigd dat het niet doortastend genoeg optreedt tegen desinformatie en haatberichten.

    Begin januari kondigden meer dan zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan X te verlaten. Volgens hen was ‘de huidige koers van het platform onverenigbaar met de fundamentele waarden van de regering: openheid naar de wereld, wetenschappelijke integriteit, transparantie en democratisch discours’. Diezelfde week riep de federale commissaris voor discriminatiebestrijding, Ferda Ataman, de Duitse regering ook op om X te verlaten. Ze hekelde X ‘als een instrument waarmee de rijkste man ter wereld politieke invloed uitoefent’. Kanselier Olaf Scholz, ministers en ministeries zouden X alleen maar versterken door hun aanwezigheid op het platform, aldus Ataman.

  • Prominente journalisten geschorst van Twitter

    Prominente journalisten geschorst van Twitter

    » Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    » ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    Meerdere journalisten zijn zonder uitleg van Twitter gegooid

    De Twitter-accounts van meerdere prominente journalisten zijn donderdag opgeheven. Het gaat onder meer om techjournalisten van CNN, The New York Times en The Washington Post, schrijft de TNYT zelf. Twitter zelf weigert te reageren waarom de accounts van deze journalisten zonder enige uitleg uit de lucht zijn gehaald.

    Een groot deel van deze journalisten schreef over de schorsing van een Twitteraccount dat de privéjet van Elon Musk volgde. Dit account mocht volgens de nieuwe Twitterbaas actief blijven, maar woensdag werd het account alsnog geschorst. Ook kondigde Musk aan de eigenaar van het account, een student uit de VS, te zullen aanklagen.

    Volgens Musk is het verboden de livelocatie van Twitter-gebruikers te delen. Of de geschorste journalisten, onder wie ook de onafhankelijke journalisten Aaron Rupar en Keith Olbermann en Micah Lee van The Intercept, deze regelgeving hebben overtreden, is onduidelijk. Wel toont de actie aan hoe Musk zijn eigen belofte over het naleven van de vrijheid van meningsuiting niet consequent nakomt.

    Lees ook: