Tag: Al-Shabaab

  • Zeker 35 doden bij zelfmoordaanslagen Somalië

    Zeker 35 doden bij zelfmoordaanslagen Somalië

    » Duizenden politieke gevangenen in Belarus in 2022

    » EU adviseert coronamaatregelen voor reizigers uit China

    Al-Shabaab heeft de verantwoordelijkheid opgeëist

    Bij een reeks zelfmoordaanslagen in Somalië zijn woensdag zeker vijfendertig mensen om het leven gekomen. De terroristische organisatie Al-Shabaab heeft de aanslag opgeëist, schrijft Africa News. De aanslagen vonden plaats in de stad Mahas in de provincie Hiran, waar eind vorig jaar een groot offensief tegen de terreurbeweging werd opgezet.

    Naast autoriteiten en de twee zelfmoordterroristen kwamen met name vrouwen en kinderen om het leven. De aanslag werd gepleegd door twee auto’s tot ontploffing te brengen. In oktober vorig jaar werd Hirano ook al opgeschrikt door een zelfmoordaanslag waarbij zeker dertig doden vielen.

    Al-Shabaab is een Al-Qaida gelieerde beweging die met name actief is in de plattelandsregio’s van Somalië. Al ruim vijftien jaar vecht de groepering een bloedige strijd uit met de Somalische regering, die gesteund wordt door een internationale alliantie. De beweging probeert meestal met aanslagen terreur te zaaien onder de bevolking van het Afrikaanse land.

    Lees ook:

  • Negen doden bij terroristische aanslag van Al-Shabaab in Somalië

    Negen doden bij terroristische aanslag van Al-Shabaab in Somalië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: Giorgia Meloni belooft EU niet te ‘saboteren’ in eerste toespraak parlement

    » Joe Biden en Rishi Sunak beloven Oekraïne te steunen in eerste gesprek

    Aanslag opgeëist door Al-Shabaab

    Bij een aanslag van vier leden van de radicaal islamitische terreurgroep Al-Shabaab op een hotel in de Somalische stad Kismayo zijn zondag negen mensen omgekomen en ongeveer vijftig mensen gewond geraakt, onder wie leerlingen van een nabijgelegen school. ‘Veiligheidstroepen doodden drie van de aanvallers’ in het hotel na een zes uur durende klopjacht’, aldus Al Jazeera. De vierde had aan het begin van de aanval zelfmoord gepleegd door zijn voertuig bij de ingang van het hotel op te blazen.

    Een auto met explosieven ramde de poort van het hotel, waarna de drie schutters al schietend het gebouw binnengingen. De aanslag werd al snel door de gewapende groepering Al-Shabaab opgeëist. Abdiasis Abu Musab, woordvoerder van de militaire operatie van Al-Shabaab, zei dat de groep van plan was de bestuurders van de regio Jubbaland, die vanuit het hotel werken, aan te vallen.

    Al-Shabaab probeert al meer dan vijftien jaar de regering omver te werpen en valt regelmatig civiele en militaire doelen aan. In augustus voerde de groep een dertig uur durende aanval uit op het populaire Hayat-hotel in Mogadishu, waarbij 21 doden en 117 gewonden vielen. Over de jaren zijn duizenden Somaliërs gedood in de voortslepende opstand.

    Lees ook:

  • Somalië: ten minste 21 burgerdoden bij belegering hotel door Al-Shabaab

    Somalië: ten minste 21 burgerdoden bij belegering hotel door Al-Shabaab

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Opnieuw Russische militaire locaties getroffen door explosies en brand

    » Algerije: 26 doden bij bosbranden

    Terreurgroep hield hotel meer dan 30 uur in handen

    Bij de aanval op het Hayat Hotel in Mogadishu door de islamitische terreurgroep Al-Shabaab afgelopen weekend zijn ten minste eenentwintig burgers gedood, zo meldt Al Jazeera op basis van cijfers van ziekenhuizen. Volgens de politie werden drie aanvallers tijdens de operatie van zaterdagavond door Somalische troepen gedood om een eind te maken aan de belegering. Een vierde werd op zondagmorgen doodgeschoten, ‘toen hij in de menigte probeerde op te gaan’.

    De aan Al-Qaida gelieerde terroristen vielen het hotel vrijdag aan met bommen, schoten vervolgens op de menigte en bezetten het gebouw meer dan dertig uur lang. Volgens de ziekenhuiscijfers zijn er 117 gewonden gevallen.

    Lees ook:

  • Somalië: oud-president Hassan Sheikh Mohamud komt opnieuw aan de macht

    Somalië: oud-president Hassan Sheikh Mohamud komt opnieuw aan de macht

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Internationale olifantencorridor Botswana in gevaar

    » Frankrijk: Boerkini staat opnieuw in middelpunt politieke ruzie

    Somalië’s nieuwe president gekozen door slecht 327 mensen

    Somalië telt bijna 16 miljoen inwoners, maar slechts 327 mensen kozen zondag de nieuwe president van het land. De stemming beperkt was tot de 328 parlementsleden van het land ‘wegens zorgen over de veiligheid bij grootschalige verkiezingen’, schrijft BBC. Eén parlementslid heeft niet gestemd, vandaar het totaal van 327.

    ‘De ongebruikelijke omstandigheden illustreren het gebrek aan democratische verantwoording’

    Na drie ronden kreeg Hassan Sheikh Mohamud, die van 2012 tot 2017 president was, 214 stemmen tegen 110 voor Mohamed Abdullahi Farmajo, het huidige staatshoofd. ‘De ongebruikelijke omstandigheden illustreren de veiligheidsproblemen in Somalië, evenals het gebrek aan democratische verantwoording’, aldus BBC.

    De stemming vond plaats in een zwaar beveiligde loods in Mogadishu. De islamitische Al-Shabaab-militie voert regelmatig aanslagen uit in de hoofdstad en elders. De dreiging die van de groep uitgaat, zal een van de twee belangrijkste uitdagingen voor de nieuwe president zijn. Het tweede is het risico van hongersnood voor 3,5 miljoen mensen als gevolg van de droogte die het land heeft getroffen.

    Lees ook:

  • Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hoop op vrijstelling patent Covid-vaccins na akkoord binnen Wereldhandelsorganisatie

    » Haast om noodanticonceptie in Oekraïne te krijgen na toename meldingen verkrachting

    Terreurgroep valt militaire basis van Afrikaanse Unie aan

    De terreurgroep Al-Shabaab, die banden heeft met Al-Qaida, heeft in Somalië een militaire basis aangevallen die door de Afrikaanse Unie was gestuurd om de vrede te bewaren, meldt CNN. De basis, die 160 kilometer ten noorden van de hoofdstad Mogadishu ligt, wordt bezet door Burundese troepen. Een zelfmoordterrorist drong afgelopen dinsdag bij zonsopgang de basis binnen en maakte de weg vrij voor andere strijders. Al-Shabaab beweert 59 soldaten gedood te hebben en de controle over de plaats overgenomen te hebben. De beweringen zijn niet bevestigd door de autoriteiten.

    Het is de tweede keer dit jaar dat de terreurgroep de basis heeft aangevallen, aldus CNN. De aanval vond plaats op 14 april, de dag waarop Somalië een nieuw parlement beëdigd heeft. Later dit jaar zullen naar verwachting presidentsverkiezingen gehouden worden, na meer dan een jaar uitstel als gevolg van de politieke crisis.

    Al-Shabaab is een Somalische groepering die door de Verenigde Staten in maart 2008 als buitenlandse terroristische organisatie is aangemerkt. De terreurgroep strijdt al jaren voor de omverwerping van de centrale regering en voor invoering van een bewind gebaseerd op de strikte interpretatie van de sharia, de islamitische wetgeving.

    Lees ook: