Tag: Al-Shifa

  • Israël doet opnieuw inval in ziekenhuis Al-Shifa

    Israël doet opnieuw inval in ziekenhuis Al-Shifa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea vuurt verschillende ballistische raketten af

    » Colombia schort wapenstilstand met FARC-dissidenten in deel van het land op

    IDF beweert dat Hamas zich verschuilt in Al-Shifa

    Het Israëlische leger (IDF) voerde zondagnacht opnieuw een operatie uit in het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza, zo maakte een woordvoerder bekend. De inlichtingendiensten zouden informatie hebben ontvangen over de aanwezigheid van hooggeplaatste Hamas-functionarissen in het medische complex, meldt Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Iets minder dan twee uur na de aankondiging van de start van de operatie beweerden het Israëlische leger en de interne veiligheidsdienst Shin Bet dat ‘terroristen het vuur hadden geopend’ op Israëlische soldaten tijdens de inval. Volgens de BBC beschreven getuigen scènes van ‘paniek’ in het ziekenhuis. Op sociale media gaan video’s rond – die nog niet geverifieerd zijn door de Britse omroep – van ‘zwaar geschut’ rond het ziekenhuis, waar tientallen tanks en pantservoertuigen zouden zijn ingezet.

    Het Israëlische leger, dat Hamas ervan beschuldigt medische faciliteiten te gebruiken als commandocentrum, was al op 15 november het Al-Shifa-ziekenhuis binnengevallen. Aan het einde van de operatie beweerde het ‘munitie, wapens en militaire uitrusting’ te hebben gevonden, evenals een 55 meter lange tunnel die onder het ziekenhuis liep en volgens het leger door Hamas werd gebruikt.

  • Israëlische leger: eerste lichamen gijzelaars gevonden

    Israëlische leger: eerste lichamen gijzelaars gevonden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaans parlement verbiedt kweekvlees

    » Website The Guardian verwijdert bin Ladens ‘Brief aan Amerika’ na TikTok-hit

    IDF: lichamen aangetroffen bij Al-Shifa-ziekenhuis

    Het lichaam van Yehudit Weiss, die op 7 oktober werd ontvoerd door Hamas, is door het Israëlische leger teruggevonden in Gaza. De Israel Defence Forces (IDF) zeiden donderdag dat ze het lichaam van de 65-jarige vrouw in de buurt van het Al-Shifa-ziekenhuis hadden gevonden, bericht The Times of Israel. Op vrijdagochtend zei de IDF dat het een dag eerder ook het lichaam van korporaal Noa Marciano had teruggevonden in een ander gebouw naast het ziekenhuis, drie dagen na de aankondiging dat ze door Hamas was gedood in gevangenschap. De vindplaatsen van de lichamen konden niet door onafhankelijke media worden geverifieerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op de plek waar Weiss zou zijn aangetroffen, werd volgens het leger ook militaire uitrusting gevonden, ‘waaronder machinegeweren en raketwerpers, die toebehoorden aan de Hamas-terroristen die haar gevangen hielden’, schrijft de Israëlische krant. De vrouw werd ontvoerd uit de Kibboets Be’eri op 7 oktober. Tijdens deze grootschalige aanval van Hamas op meerdere plekken in Israël vermoordden ze minstens 1200 mensen en namen zo’n 240 gijzelaars mee.

    Marciano (19) was een dienstplichtige soldaat op de Nahal Oz-basis toen deze op 7 oktober werd belaagd door Hamas. Op maandagavond publiceerde Hamas een propagandavideo van Marciano waarop te zien is hoe ze vier dagen na haar gijzeling voor de camera spreekt, zichzelf identificeert en de namen van haar ouders en haar geboortestad voordraagt. In de video was vervolgens haar dode lichaam te zien. Weiss en Marciano zijn de eerste twee ontvoerden waarvan bekend is dat ze in gevangenschap zijn gestorven.

    Lees ook:

  • VS: Hamas heeft commandocentrum onder Al-Shifa-ziekenhuis

    VS: Hamas heeft commandocentrum onder Al-Shifa-ziekenhuis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Huis van Afgevaardigden sluit akkoord om ‘shutdown’ af te wenden

    » Biden maakt zich op voor top met Xi in Californië

    Het ziekenhuis is al dagen doelwit van Israëlische beschietingen

    De VS hebben dinsdag gezegd dat het over informatie beschikt dat Hamas het grootste ziekenhuis in Gaza, Al-Shifa, gebruikt om militaire operaties uit te voeren en waarschijnlijk ook om wapens op te slaan. Dat meldt de BBC. Volgens een woordvoerder van het Witte Huis komt dat neer op een oorlogsmisdaad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij zei dat Amerikaanse inlichtingendiensten informatie hadden dat Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad ziekenhuizen in de Gazastrook, waaronder Al-Shifa, gebruiken om militaire operaties aan te sturen en gijzelaars vast te houden. Het classificatieniveau van de inlichtingen zou zijn verlaagd om deze met verslaggevers te kunnen delen.

    Volgens de VS betekenen de acties van Hamas in de ziekenhuizen niet dat Israël niet langer verantwoordelijkheid draagt om burgers te beschermen. ‘Voor alle duidelijkheid: we zijn er geen voorstander van een ziekenhuis vanuit de lucht aan te vallen. We willen geen vuurgevecht zien in een ziekenhuis, waar onschuldige mensen proberen de zorg te krijgen die ze verdienen,’ aldus de woordvoerder.

    Lees ook:

  • Grootste ziekenhuis in Gaza functioneert niet meer volgens WHO

    Grootste ziekenhuis in Gaza functioneert niet meer volgens WHO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland verdubbelt militaire steun aan Oekraïne in 2024

    » Canada: modemagnaat Peter Nygard schuldig bevonden aan verkrachting

    Geen operaties meer mogelijk in het Al-Shifa-ziekenhuis

    De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza al drie dagen zonder stroom zit. ‘Helaas functioneert het ziekenhuis niet meer als zodanig’, citeert CNN de WHO. De omgeving van grootste ziekenhuis in Gaza wordt al dagenlang bestookt door Israëlisch vuur en is afgesloten van elektriciteit en brandstof.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De omstandigheden in Al-Shifa verslechterden in het weekend tot een ‘catastrofale’ situatie, omdat personeel, patiënten en duizenden schuilende bewoners binnen vastzaten als gevolg van hevige gevechten, zeiden hulporganisaties en gezondheidsfunctionarissen van Hamas. Israël houdt vol dat mensen het ziekenhuis veilig kunnen verlaten via een evacuatiecorridor, schrijft de Amerikaanse nieuwszender

    In het ziekenhuis functioneert geen van de operatiekamers door een gebrek aan elektriciteit, aldus directeur Abu Salmiya. ‘Wie geopereerd moet worden sterft, wij kunnen niets voor diegene doen.’ De arts zei dat gisteren meerdere kinderen zijn overleden op de intensive care en in de afdeling neonatologie. Sinds de aanval van Hamas op 7 oktober bestookt Israël Gaza met bombardementen en is de Palestijnse regio afgesloten van water en elektriciteit.

    Lees ook: