Tag: Aleppo

  • Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    » Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Ze hebben de stad bijna volledig omsingeld

    Syrische rebellenstrijders, geleid door de radicale islamitische groep Hayat Tahrir Al-Cham (HTC), ‘verdubbelden woensdag hun inspanningen om de centrale stad Hama in te nemen’, aldus The Washington Post. Syrische regeringstroepen proberen de rebellen nog steeds terug te dringen, maar de laatsten hebben de stad bijna volledig omsingeld, volgens het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten (OSDH).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het verlies van Hama, gelegen op minder dan 130 kilometer ten zuiden van Aleppo en zo’n 200 kilometer ten noorden van Damascus, ‘zou een grote klap zijn voor de regering en zou de rebellen dichter bij Homs brengen, een strategische stad en toegangspoort tot de Middellandse Zeekust van Syrië’, aldus het Amerikaanse dagblad.

  • Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Syrië: rebellen staan voor de poorten van de belangrijke stad Hama

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden kondigt meer dan een miljard dollar aan humanitaire hulp voor Afrika aan

    » Mensenrechtencommissaris Georgië: ‘Politie martelt demonstranten’

    Hama is de op drie na grootste stad van Syrië

    Volgens het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten (OSDH) zijn de rebellen die een offensief in het noorden leiden dinsdag dicht bij Hama, de op drie na grootste stad van Syrië, gekomen. Hama is een strategische locatie in centraal Syrië tussen Aleppo en de hoofdstad Damascus. Het leger maakte melding van ‘hevige gevechten’, vooral in het noorden van de provincie Hama, terwijl ‘grote versterkingen’ waren aangekomen in de stad, volgens een militaire bron die geciteerd wordt door het officiële agentschap Sana.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op 27 november lanceerde de rebellencoalitie, gedomineerd door de radicale islamitische groep Hay’at Tahrir Al-Sham (HTS), de voormalige Syrische tak van Al-Qaeda, een bliksemoffensief in het noordwesten van het land. Ze veroverden tientallen steden en een groot deel van Aleppo, de op één na grootste stad van Syrië, voordat ze hun opmars naar het zuiden voortzetten.

    De Russische president Vladimir Poetin, wiens land samen met Iran de belangrijkste bondgenoot is van Damascus, zei dinsdag tijdens een telefoongesprek met zijn Turkse ambtgenoot Recep Tayyip Erdogan dat hij wilde dat het offensief van de rebellen ‘snel’ zou eindigen.

    ‘Het Syrische regime zou onder druk kunnen worden gezet om te onderhandelen door zijn Iraanse en Russische sponsors, die proberen hun macht te behouden en hun militaire betrokkenheid op het terrein te beperken,’ schrijft L’Orient-Le Jour.

  • Syrië: Russische en Syrische bombardementen op rebellen eisen elf slachtoffers

    Syrië: Russische en Syrische bombardementen op rebellen eisen elf slachtoffers

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Scholz in Kyiv: ‘Rusland kan Oekraïne geen vrede opleggen’

    » Roemenië: Constitutioneel Hof valideert uitslag van eerste verkiezingsronde

    De rebellen hebben de complete stad Aleppo in handen

    Syrische en Russische vliegtuigen hebben maandag gebieden gebombardeerd die in handen waren van opstandelingen in het noordwesten van Syrië. Daarbij kwamen elf burgers om, waaronder kinderen, nadat het regime de stad Aleppo had verloren, aldus het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten (OSDH).

    Het is de eerste keer sinds het begin van de oorlog in 2011 dat de regering, een bondgenoot van Iran en Rusland, de volledige controle over de noordelijke stad heeft verloren. Dit is een zware klap voor het regime, die werd uitgedeeld door de islamistische groep Hayat Tahrir Al-Sham (HTS) en geallieerde Syrische rebellengroeperingen, waarvan sommige worden gesteund door Turkije.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Syrische president Bashar al-Assad kreeg maandag de steun van Russische en Iraanse functionarissen. Moskou, dat verschillende bases heeft in Syrië, zei dat het Damascus en zijn strijdkrachten wilde helpen om de opstandelingen in de provincies Idlib, Hama en Aleppo terug te dringen. Ondanks de Russische steun ‘lijken de rebellen door te gaan met hun opmars door Aleppo’, meldt The New York Times.

    ‘Alleen al het feit dat ze er in een paar dagen in geslaagd zijn om een groot deel van het door de regering gecontroleerde gebied in te nemen, toont de zwakheden aan van het Iraans-Russische partnerschap dat al-Assad heeft geholpen om jaren van conflict te overleven’, analyseert het Amerikaanse dagblad.

  • Was de Syrische revolutie een vergissing?

    Was de Syrische revolutie een vergissing?

    Hadden de Syriërs beter niet in opstand kunnen komen tegen president Assad? Het lijkt gezien alle slachtoffers misschien een terechte vraag, maar dat is het niet, schrijft Youssef Bazzi. ‘De schuld ligt niet bij de bevolking, maar bij het regime.’

    ‘De revolutie had nooit mogen uitbreken,’ zeggen miljoenen Syriërs en andere Arabieren. Een opvatting die stoelt op de rampspoed en de verschrikkingen die alle Syriërs hebben bezocht. Het contrast tussen de dromen die de aanhangers van de revolutie koesterden en wat er op die revolutie volgde, is dan ook ondraaglijk.

    Als er geen revolutie was geweest, zo luidt de verleidelijke redenering, waren er geen 500.000 Syriërs omgekomen en geen 2 miljoen mensen door kogels of granaatscherven verwond, zouden er geen 250.000 gevangenen zijn gemarteld noch 5 miljoen burgers zijn gevlucht of in ballingschap gegaan, waren er geen 6 miljoen anderen ontheemd geraakt en geen tientallen steden en honderden dorpen verwoest.

    Zeven jaar van pijn, van tranen, van honger, van angst en moeten vluchten hadden voorkomen kunnen worden als de Syriërs deze vervloekte revolutie niet waren begonnen. Het leven was doorgegaan zoals het zich generaties lang had voltrokken, in een prachtig, bruisend, rijk en kalm Syrië. Zelfs een meedogenloze tirannie zou verre te verkiezen zijn geweest boven een vernietigd, verscheurd, verloren land.

    De noodzakelijke uitkomst van een dergelijke logica is dat het bewind niet verantwoordelijk is voor wat deze oorlog heeft aangericht

    De overtuigingskracht van een dergelijke voorstelling van zaken berust op een typisch menselijk instinct, waarvan het Syrische regime en zijn aanhangers gebruik hopen te maken om de meerderheid van de bevolking de schuld van de burgeroorlog in de schoenen te schuiven. Deze burgers hadden de vastbeslotenheid van het regime en de middelen die het tot zijn beschikking had onderschat door het aanvankelijk, in al zijn wreedheid, met een civiele opstand te tarten. Vervolgens grepen die burgers naar de wapens om hun huis en haard en dierbaren te verdedigen, en vernietigden ze het land.

    De Syriërs verwijten dat zij een bloedige tragedie hebben uitgelokt omdat zij in opstand kwamen, dat zij voor politiek realisme hadden moeten kiezen, is een zuivere vorm van hypocrisie: het regime treft geen blaam, juist vanwege zijn brute aard. De schuld ligt dus bij de Syriërs, die na tientallen jaren van repressie beter hadden moeten weten. De noodzakelijke uitkomst van een dergelijke logica is dat het bewind niet verantwoordelijk is voor wat deze oorlog heeft aangericht.

    De Syriërs die spijt hebben van de revolutie die in maart 2011 uitbrak, hadden liever continu onder het juk van een tirannie geleefd. Dat was immers altijd beter dan de dood die nu al zeven jaar lang om zich heen grijpt in het land. Ze vergeten één ding: vanaf 1970, toen Hafez Assad, vader van de huidige president, de macht greep, hebben Syriërs herhaaldelijk het risico van een revolutie en de prijs van de onderdrukking tegen elkaar afgewogen. Ruim veertig jaar lang aanvaardden ze dat een afschuwelijk regime beter was dan oorlog en vernietiging, dat stilte en angst de voorkeur genoten boven de strop. Degenen die zich thans in spijt wentelen zijn vergeten dat het Syrische volk gedurende het bewind van de Baath-partij het hoofd boven water hield met wijsheden als ‘liever vernedering dan het graf’ of ‘liever onderwerping dan de dood’.

    De Syriërs hadden de lessen geleerd van de in bloed gesmoorde opstanden van Hama, Jisr al-Shoeghoer en Aleppo in de vroege jaren tachtig. Maar de wapenstilstand die ze daarop met Assad sloten omwille van civiele vrede en stabiliteit werd op den duur ondraaglijk. Zijn we al vergeten dat de Syriërs afzagen van een opstand in 2000, na het overlijden van president Hafez Assad, en in 2005, toen de Syrische troepen zich gedwongen uit Libanon terugtrokken? Tweemaal werd de ‘Damasceense lente’ afgezegd uit vrees dat deze in een uitslaande brand zou ontaarden.

    Beelden van Damascus voor en na de oorlog. – © Business Insider

    Je kunt het ook zo zien: het regime heeft de revolutie zelf veroorzaakt. Het heeft er zelf voor gezorgd dat de mensen van Deraa, Homs en de buitenwijken van Damascus niet meer konden zwijgen. Het heeft de demonstraties aangegrepen om de woede op te stoken en te verspreiden. Het onderdrukte de protestbeweging op buitensporige wijze, om alle Syriërs te pijnigen. Met andere woorden, de revolutie is door het regime gefabriceerd. Dit was het moment waarop het had gewacht om het land de oorlog te verklaren.

    Voor iedereen die het discours van loyalisten van het Syrische regime de afgelopen zeven jaar heeft gevolgd, de speeches van Bashar Assad heeft gehoord, alsmede de lof die ‘dichters’ en ‘kunstenaars’ hem toezongen, was het duidelijk hoe mateloos zij de Syriërs minachtten, hoe hartgrondig ze het volk haatten en hoezeer zij het wensten uit te roeien. Het regime en zijn handlangers wilden niet langer gedwongen samenleven met de meerderheid van de bevolking. In de ogen van het bewind was de revolutie een oorlog waard. Er deed zich onverhoopt de kans voor om Syrië buit te maken, het te koloniseren zelfs. Deze oorlog is namelijk een ware kolonisatieoorlog, compleet met uitroeiing, zuivering van hele gemeenschappen en demografische herschikking.

    Nu, na zeven jaar, na wat in formele diplomatieke taal wordt gekenschetst als ‘de ergste humanitaire ramp sinds de Tweede Wereldoorlog’, luidt de eis aan de Syriërs dat zij een eind maken aan het bloedvergieten en het land beschermen – wat ervan is overgebleven. Niet alleen worden zij geacht te capituleren en hun nederlaag te erkennen (een kwestie van tijd), ook dienen zij, en dat is het allermoeilijkste, terug te keren in de schoot van het regime. Onder twee voorwaarden: ten eerste dat het regime wordt schoongewassen van alles wat het heeft aangericht en dat de schanddaden van zijn leger, zijn milities en zijn bondgenoten worden vergeten. De tweede eis, nog erger dan stilzwijgen, spijt en berouw, is de verplichting om van dit regime te houden. De zegevierende macht is niet langer tevreden met een geterroriseerd en onderdanig volk, want dat levert geen duurzame loyaliteit op. Elke terugkeer onder de vleugels van het bewind die een gedwongen indruk maakt, wordt streng bestraft. Aan de machthebbers de taak om ieders geest en geweten te doorzoeken op mogelijke kiemen van toekomstige opstandigheid.

    Absolute liefde

    Absolute liefde als voorwaarde voor overleving. Erger nog, de slachtoffers moeten uit het collectieve geheugen verdwijnen. Het is zaak dat de doden hun dood verbergen en dat de gefolterden hun beulen bedanken en hun handen kussen. Wat de levenden betreft: zij moeten zich schamen dat ze het hebben overleefd. Het regime eist van de Syriërs dat zij de door hun president tegen hen gepleegde misdaden beschouwen als een zegen, omdat hij ze van de zonde en de zelfmoord heeft gered.

    Daarom is het idee dat de revolutie had moeten worden vermeden, niets anders dan een veroordeling tot slavernij. Het is het onveranderlijke antwoord op de vraag die de handlangers van Assad stelden toen zij de hoofden van de demonstranten met hun laarzen verpletterden: ‘Ach, is dat wat jullie willen? Vrijheid?’

    Auteur: Youssef Bazzi
    Vertaler: Carl Stellweg

    Twee mannen spelen een potje backgammon in de beroemde soek van Damascus, 2010. – © HH

    SYRIA TV
    Syrië | www.syria.tv

    Syria TV is een van de vele particuliere Syrische nieuwskanalen met een multimediasite. Het is gevestigd in Turkije en propageert de ‘waarden van de revolutie’ door op te roepen tot inclusief burgerschap en zowel de dictatuur als religieus extremisme te verwerpen. Syria TV is in 2017 opgericht door een groep jonge Syrische journalisten.

  • Nieuwe journalistiek

    Nieuwe journalistiek

    In deze categorie wordt journalistieke vernieuwing bekroond. Denk aan nieuwe vertelvormen, grensoverschrijdende samenwerkingen, maar ook aan ideeën die de financiële basis van kwaliteitsjournalistiek zelf versterken.


    Jailed for a Like ( Gevangen voor een Like)

    De ‘Gevangen voor een Like’-videoreeks vertelt de indrukwekkende verhalen van gewone Russen die vervolgd worden of zelfs gevangen gezet zijn voor hun socialemediagebruik. De video’s, waarin beeld en kunst worden gecombineerd, laten zien hoe het Kremlin probeert de vrije meningsuiting online te onderdrukken.


    Enslaved Land (Onderworpen land)

    ‘Enslaved Land’ onthult de schadelijke praktijken achter de productie van vijf verschillende gewassen die in Europa op grote schaal worden geconsumeerd – palmolie, suiker, koffie, cacao en bananen. Een belangrijk project dat laat zien wat de consequenties zijn van het eten op ons bord.


    Finding Bana; Proving the existence of a 7-year-old girl in Eastern Aleppo (Op zoek naar Bana: het bestaan bewijzen van een zeven jaar oud meisje in Aleppo)

    Te midden van de fysieke oorlog in Syrië ontstond een informatieoorlog over het Twitteraccount @AlabedBana. Het account beweerde te tweeten namens Bana, een zevenjarig meisje in belegerd Oost-Aleppo. Kan het echt waar zijn dat Bana bestaat?


    The Smuggling Game (Het smokkelspel)

    Miljoenen mensen ontvluchten conflicten en armoede. Ze leggen hun lot in de handen van mensensmokkelaars die gevaarlijke kat-en-muisspelletjes spelen met grensautoriteiten, bekend als ‘het spel’. ‘Het smokkelspel’ onthult het proces achter de gevaarlijke reis die ondernomen wordt door mensen op zoek naar een veilig leven, en diegenen die daarvan profiteren.