Tag: alliante

  • Stoltenberg plakt jaar aan ambtstermijn als chef NAVO

    Stoltenberg plakt jaar aan ambtstermijn als chef NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Maandag was de heetste dag ooit gemeten op aarde

    » Vluchtelingenstroom na militaire operatie door Israël in Jenin

    De Noor is al sinds 2014 secretaris-generaal van de NAVO

    De Noor Jens Stoltenberg plakt nog een jaar aan zijn ambtstermijn als secretaris-generaal van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO). Stoltenberg doet dat op aandringen van de NAVO-landen, schrijft Politico. De vierenzestigjarige Stoltenberg was sinds 2014 in functie en blijft tot minstens 2024 aan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op Twitter schrijft Stoltenberg over het belang van de NAVO. ‘De trans-Atlantische band tussen Europa en Noord-Amerika heeft onze vrijheid en veiligheid al bijna vijfenzeventig jaar lang verzekerd. In een steeds gevaarlijker wordende wereld is onze alliantie belangrijker dan ooit’, aldus de secretaris-generaal. Verschillende wereldleiders zeggen zijn verlenging toe te juichen.

    Zo zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij de Noor heeft bedankt ‘voor zijn persoonlijke inzet om de Oekraïense Euro-Atlantische aspiraties te steunen. Ik hoop dat onze samenwerking zo vruchtbaar blijft in de toekomst.’ De oorlog in Oekraïne zou de grootste reden zijn dat Stoltenberg, die met drie termijnen bij de NAVO als een ervaren leider geldt, aanblijft.

    Lees ook: