Tag: Arabische Liga

  • Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    De grote vraag is: gaan Hamas, Israël en de VS ermee akkoord?

    De tweeëntwintig leden van de Arabische Liga ontmoetten elkaar dinsdag in Caïro op een top om een plan op te stellen voor de toekomst van Gaza, als de oorlog voorbij is. Het plan was bedoeld als antwoord op ‘de controversiële visie van Donald Trump voor naoorlogs Gaza en had als doel een verenigd front te vormen tegen de verplaatsing van Palestijnen en de internationale gemeenschap een geloofwaardig alternatief te bieden’, merkt The National op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het plan voorziet in de wederopbouw van Gaza in verschillende fasen over een periode van vijf jaar tegen een geschatte kostprijs van 53 miljard dollar, vat Arab News samen. De enclave zou volgens het plan tijdelijk moeten worden bestuurd door een groep Palestijnse technocraten. Naast het opruimen van het puin en het bouwen van honderdduizenden huizen zouden Egypte en Jordanië de veiligheidstroepen trainen die in de enclave worden ingezet.

    ‘Zal dit plan werken?’ vraagt Al-Jazeera zich af. De vraag is waar het geld vandaan moet komen, maar ‘het belangrijkste is dat we niet weten of Hamas, Israël en de Verenigde Staten ermee akkoord zullen gaan’, aldus het Qatarese medium. Het plan ‘leunt nog altijd op de Palestijnse Autoriteit en UNRWA, ook al hebben beide nadrukkelijk hun steun voor terrorisme aangetoond’, zo luidde de kritiek van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken op het plan, zoals geciteerd door The Jerusalem Post.

  • Bashar al-Assad aanwezig op top van Arabische Liga

    Bashar al-Assad aanwezig op top van Arabische Liga

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ontvoerde Australiër in Burkina Faso na zeven jaar vrijgelaten

    » Israël: Gespannen ‘vlaggenmars’ in Jeruzalem

    Syrië is na elf jaar weer toegelaten tot de Arabische Liga

    De Syrische president Bashar al-Assad is donderdag aangekomen in Saoedi-Arabië voor zijn eerste bezoek aan het land sinds het begin van de oorlog in Syrië, meldt Al-Jazeera. Het staatshoofd zal vrijdag de top van de Arabische Liga bijwonen, aangezien Syrië deze maand, na een schorsing van meer dan elf jaar, opnieuw is toegetreden tot het regionale samenwerkingsverbond, aldus de Qatarese tv-zender, die Al-Assads komst ziet als een ‘teken van zijn regionale rehabilitatie’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De komst van de president naar Saoedi-Arabië, een regionaal zwaargewicht, is het nieuwste voorbeeld van een poging van de meerderheid van de Arabische staten om de banden te herstellen”, aldus Al-Jazeera, die echter opmerkt dat ‘het gastland tijdens de Syrische burgeroorlog ooit een belangrijke supporter was van gewapende oppositiegroepen die de heer Al-Assad omver wilden werpen’.

    Lees ook:

  • Syrië van Bashar al-Assad is na 12 jaar weer welkom in de Arabische Liga

    Syrië van Bashar al-Assad is na 12 jaar weer welkom in de Arabische Liga

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Slowaakse regering treedt af, premier vervangen door ’technocraat‘

    » Peru: 27 doden bij brand in goudmijn

    Arabische landen normaliseren banden met Al-Assad

    De ministers van Buitenlandse Zaken van de lidstaten van de Arabische Liga zijn overeengekomen Syrië weer toe te laten tot het samenwerkingsverband nadat het meer dan tien jaar geleden werd geschorst, aldus Al Jazeera. Die beslissing werd zondag gemaakt tijdens een besloten bijeenkomst in Cairo.

    Het besluit werd genomen voorafgaand aan de top van de Arabische Liga in Saoedi-Arabië op 19 mei en nadat verschillende landen in de regio de afgelopen weken de banden met Syrië en president Bashar al-Assad hadden aangehaald. Het herstel van de banden met Damascus kwam in een stroomversnelling na de dodelijke aardbevingen van 6 februari in Turkije en Syrië, en de normalisering van de betrekkingen tussen Saoedi-Arabië en Iran, die tegengestelde partijen in het Syrische conflict hadden gesteund, analyseert het Qatarese nieuwsmedium.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oppositiegroepen hebben de normalisering van de banden met Damascus bekritiseerd, maar het Arabische blok wijst erop dat dit de enige weg vooruit is. Er is een ‘door de Arabische wereld geleide politieke oplossing’ nodig voor het conflict, citeert Al Jazeera een Jordaanse topdiplomaat.

    De Arabische Liga rechtvaardigt haar besluit ook door te benadrukken dat ‘de crisis moet worden opgelost die is veroorzaakt door de burgeroorlog in Syrië, waaronder de komst van vluchtelingen naar buurlanden en drugshandel in de regio’, merkt Middle East Eye op.

    Lees ook: