Tag: Artsen zonder Grenzen

  • Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    Artsen Zonder Grenzen schaalt activiteiten in Haïti verder af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Georgië trekt omstreden ‘Russisch’ wetsvoorstel in na grote protesten

    » Primeur in Zwitserland: eerste gevangene beëindigt leven onder begeleiding

    De organisatie sluit voor de tweede keer dit jaar een ziekenhuis

    Aanhoudend bendegeweld in Haïti heeft ervoor gezorgd dat de internationale hulporganisatie Artsen zonder Grenzen (AzG) voor de tweede keer dit jaar een ziekenhuis sluit, schrijft persbureau AFP. Volgens de organisatie is de situatie rondom het ziekenhuis dermate gevaarlijk dat de veiligheid van ziekenhuispersoneel en patiënten niet gegarandeerd kan worden. Activiteiten van de organisatie bij een medische post in een buitenwijk worden flink teruggeschroefd.

    Haïti wordt al maandenlang geteisterd door bendes die elkaar naar het leven staan en proberen hun territorium uit te breiden. Daarnaast worden er op het eiland grote protesten gehouden door de bevolking, die betere levensomstandigheden eist, en door politieagenten, die het geweld zat zijn.

    In het ziekenhuis dat nu sluit zijn patiënten overleden omdat ze moesten schuilen voor kogels

    In alle opzichten kent het land zware crises. In juli 2021 werd de president van het land, Jovenel Moïse, omgebracht in zijn privéwoning door een groep grotendeels Colombiaanse huurlingen. Daar kwam een zware aardbeving bovenop die het eiland in 2021 trof.

    Hulporganisaties als Artsen zonder Grenzen trekken ook steeds vaker de stekker uit hun activiteiten. Hoewel AzG zegt actief te blijven in het land, en met name vrouwen en kinderen ondersteunt, worden ziekenhuizen en hulpposten gesloten. Eerder dit jaar werd een patiënt doodgeschoten toen hij net van de eerste hulp kwam. In het ziekenhuis dat nu sluit zijn patiënten overleden omdat ze moesten schuilen voor kogels.

    Lees ook:

  • Afrika getroffen door ‘beangstigende’ cholera-epidemie

    Afrika getroffen door ‘beangstigende’ cholera-epidemie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen krijgt geen aardolie meer van Rusland

    » De VS en Canada verbieden ambtenaren om TikTok te gebruiken

    Vaccintekort is grote oorzaak

    Verschillende Afrikaanse landen kampen momenteel met een cholera-uitbraak. Afrika kent een ‘exponentiële toename van het aantal choleragevallen’, waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 9 februari. ‘Het adjectief “exponentieel” is beangstigend, aangezien tien Afrikaanse landen te kampen hebben met epidemieën van uiteenlopende omvang’, schrijft Le Monde. Alleen al in januari ligt het aantal cholerabesmettingen in Afrika op ‘al meer dan 30 procent van het totale aantal geregistreerde gevallen voor heel 2022’, aldus de WHO.

    Terwijl in het westen momenteel alleen Nigeria en Kameroen zijn getroffen, hebben Centraal- en Oost-Afrika meer te lijden: de Democratische Republiek Congo (DRC), Burundi, Kenia, Ethiopië, Somalië, Mozambique, Zambia – en vooral Malawi.

    Een overgrote meerderheid van de farmaceutische industrie beschouwt het choleravaccin als onrendabel

    Dat Zuid-Afrikaanse land met twintig miljoen inwoners is alleen al goed voor bijna de helft van de besmettingen op het continent, met 49.207 gemelde gevallen en 1564 doden sinds maart 2022. Begin december omschreef de regering van Malawi de epidemie als een noodsituatie.

    Volgens Marion Pechayre, missiehoofd in Malawi voor Artsen zonder Grenzen, is de ergste cholera-epidemie in de geschiedenis van het land ontstaan door een gebrek aan toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Malawi is het armste land ter wereld waar geen oorlog is.

    Ook is het tekort aan choleravaccins een groot probleem, zei Pechayre tegen Le Monde. Een overgrote meerderheid van de farmaceutische industrie beschouwt dit vaccin als onrendabel.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over het schandaal rond AZC Ter Apel

    Wat zij zeggen over het schandaal rond AZC Ter Apel

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de erbarmelijke omstandigheden waarin asielzoekers voor AZC Ter Apel zich de afgelopen tijd bevinden.

    Ludger Kazmierczak – correspondent Nederland

    ARD en Die Tagesschau

    ‘De beelden zijn bekend van vluchtelingenkampen als Moria: honderden migranten in geïmproviseerde tentenkampen. Slechte hygiëne en overal vuilnis. Maar dit is Ter Apel, in Nederland. Voor het eerst in haar geschiedenis is Artsen zonder Grenzen nodig in Nederland. De voormalige NAVO-basis in de provincie Groningen is niet alleen een opvangcentrum voor vluchtelingen maar ook het centrale punt voor iedereen die in Nederland asiel aanvraagt. En daar begint het probleem. Het naturalisatiebureau is volledig onderbemand. Sommige asielzoekers wachten al vier weken om zich te kunnen inschrijven.’


    Daniel Boffey – bureauchef Brussel

    The Guardian

    ‘In Nederland wordt de dood onderzocht van een drie maanden oude baby in een overbevolkt centrum voor asielzoekers. Ondertussen is Artsen zonder Grenzen (AZG) voor het eerst in de omstreden faciliteit ingezet. De dood van de zuigeling is het laatste incident in het centrum Ter Apel, waar de omstandigheden door AZG als “onmenselijk” worden bestempeld en personeel is opgestapt vanwege de tekortkomingen van de dienst. Asielzoekers zijn gedwongen in de open lucht te slapen, want tenten zijn verboden omdat ze het zicht op bewakingscamera’s zouden belemmeren.’


    Peter Cluskey – correspondent in Den Haag

    The Irish Times

    ‘Het tumult in Albergen is van ondergeschikt belang vergeleken met de controverse rond het hoofdcentrum Ter Apel, waar zelfs het Rode Kruis het oneens is met het COA over de omstandigheden. Sinds mei is het centrum niet in staat geweest adequate huisvesting te bieden, waardoor honderden nieuwkomers vaak gedwongen waren buiten op stoelen of op het gras te slapen. Het Rode Kruis greep in en zorgde voor tenten, maar ontmantelde deze later omdat het niet tevreden was over de ‘onaanvaardbare niveaus van hygiëne en persoonlijke veiligheid.’


    Isabella Daniel – redacteur

    Die Zeit

    ‘Hulporganisaties omschrijven de hygiënische omstandigheden rond het centrum al wekenlang als “catastrofaal”. Er zijn geen douches en slechts enkele toiletten, die niet worden onderhouden, aldus Artsen zonder Grenzen. Zwangere vrouwen, kinderen en mensen met chronische ziekten behoren tot degenen die onder deze omstandigheden buiten het opvangcentrum in de open lucht moeten verblijven. “Het AZG-team heeft in Ter Apel mensen behandeld die leden aan huidziekten, aandoeningen van de luchtwegen, infecties van de urinewegen, diarree en braken, psychologische problemen, gebitsproblemen en diverse verwondingen.”’