Tag: Biden

  • Wet voor vrouwen in Iran | Buste Soleimani omstreden | Amazon bouwt woningen

    Wet voor vrouwen in Iran | Buste Soleimani omstreden | Amazon bouwt woningen

    ‘Een van de donkerste dagen in de geschiedenis van de VS’

    ‘6 januari 2021 zal worden herinnerd als een van de donkerste dagen in de geschiedenis van de VS’, aldus Washington Post-verslaggever Dan Balz. Honderden aanhangers van Donald Trump bezetten gisteren (6 januari) het Congres, de tempel van de Amerikaanse democratie, en onderbraken de bijeenkomst die de overwinning van Joe Biden moest bevestigen. 

    De 35-jarige voormalige luchtmachtmilitair Ashli ​​Babbitt werd neergeschoten toen ze samen met andere Trump-aanhangers het gebouw probeerden binnen te dringen. Ze stierf kort daarna aan haar verwondingen.

    Soldaten van de Nationale Garde moesten de rust herstellen. Twitter en Facebook hebben ongekende maatregelen genomen tegen Donald Trump door zijn accounts tijdelijk te blokkeren, daarbij verwijzend naar ernstige schendingen van hun regels. 

    Kort na de invasie door de demonstranten, riep de president zijn aanhangers in een filmpje op om terug naar huis te keren, waarbij hij verklaarde dat hij ‘van hen hield’ en herhaalde dat de verkiezing van 3 november van hem was gestolen. Woensdagavond besloten de vertegenwoordigers van het Amerikaanse Congres om de bijeenkomst te hervatten. 

    ‘Ongeschikt’ 

    Volgens CNN hebben leden van de regering de mogelijkheid geopperd om de Republikeinse president zelfs vóór 20 januari, de datum van zijn officiële vertrek, te ontslaan door hem ‘ongeschikt’ te verklaren om zijn functie uit te oefenen. Zij doen hiervoor een beroep op het 25ste Amendement van de Amerikaanse Grondwet.

    In redactionele bijdragen van verschillende Amerikaanse kranten wordt openlijk gepleit voor het vertrek van de miljardair. ‘De president heeft zijn aanhangers tot geweld aangezet (…), hij moet ter verantwoording worden geroepen door middel van afzettingsprocedures of strafrechtelijke vervolging’, aldus The New York Times. ‘Is het na vier jaar van leugens, blindheid en wetteloosheid een wonder dat Donald Trump probeerde zijn aanhangers aan te zetten tot een staatsgreep?’ vraagt ​​columnist Robin Abcarian zich af in een bericht op de website van Los Angeles Times.


    Democraten krijgen controle over de Senaat

    Na Raphael Warnocks overwinning op dinsdag won Jon Ossoff de tweede senaatszetel met een voorsprong van bijna 25.000 stemmen op de zittende Republikeinse senator David Perdue, een marge van 0,56%, op 98% van de getelde stemmen, aldus NBC en ABC. Er werd reikhalzend uitgekeken naar dit resultaat, dat werd overschaduwd door gebeurtenissen in Washington.

    ‘De overwinning van de twee Democraten zal belangrijke gevolgen hebben voor de verkozen president Joe Biden, omdat hij niet gedwongen zal zijn het land te leiden met een Republikeinse Senaat en tijdens de eerste jaren van zijn ambtstermijn niet zal hoeven onderhandelen met de leider van de meerderheid, Mitch McConnell,’ merkt Politico op. Dankzij de resultaten van de senaatsverkiezingen van 5 januari hebben de Democraten nu behalve in het Huis van Afgevaardigden ook de meerderheid in het Congres.


    Voormalig bankier van Goldman Sachs wordt voorzitter van de BBC

    Richard Sharp is gekozen om de Britse publieke radio- en televisiegroep BBC vanaf februari te leiden, zei de Britse regering woensdag. Volgens de Evening Standard heeft de ‘64-jarige multimiljonair nauwe banden met de Conservatieve Partij’. Hij was al lange tijd donateur en schonk de omroep volgens het dagblad meer dan 416.000 pond’ [bijna 460.000 euro]. 

    Richard Sharp gaat volgens de krant een turbulente tijd tegemoet, waarin het behouden van de licence fee na 2027 ter discussie staat, die momenteel £157,50 per jaar bedraagt (£53 voor zwart-wit-tv-toestellen) en dient om ‘onpartijdige, hoogwaardige en onderscheidende’ inhoud te garanderen die alle doelgroepen ‘informeert, onderwijst en vermaakt’, en waarin betaalplatforms als Netflix voor hevige concurrentie zorgen.


    Amazon investeert $ 2 miljard in betaalbare woningen

    De groep van Jeff Bezos kondigde woensdag de oprichting aan van een fonds om ongeveer 20.000 appartementen te bouwen of onderhouden rond verschillende vestigingen in de Verenigde Staten, waaronder Washington, Arlington, Virginia en Nashville in Tennessee, meldt de Seattle Times. Net als andere techreuzen wordt Amazon er vaak van beschuldigd bij te dragen aan de gentrificatie van de steden waar het bedrijf actief is, door werknemers met een hoog inkomen aan te trekken die de huurprijzen opdrijven.


    Bronzen buste van Soleimani controversieel 

    Een groot standbeeld van de generaal die vorig jaar door de Verenigde Staten is vermoord, werd dinsdag opgericht door de gemeente Ghobeiry, vlak bij de luchthaven van Beiroet, in een bolwerk van de pro-Iraanse sjiitische beweging Hezbollah. De plaatsing van deze buste is bedoeld om de rol te herdenken die de generaal speelde in de oorlogen van Libanon tegen Israël. Volgens de Middle East Monitor veroorzaakte de actie een golf van kritiek op sociale media, waarbij veel Libanezen de groeiende invloed van Iran op hun land veroordeelden. 


    China verzet zich tegen Trumps bevel om Alipay en WeChat Pay te verbieden

    Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zich ondubbelzinnig uitgelaten over een bevel van de vertrekkende Amerikaanse president Donald Trump dat acht Chinese betalingsplatforms verbiedt, waaronder Alipay van Ant Group Co.Ltd. En WeChat Pay van Tencent, schrijft Chinese nieuwssite Caixin.

    ‘Als een gangster die steelt en tegelijkertijd zelf om bescherming vraagt tegen diefstal’

    Woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Hua Chunying, bestempelde het bevel tijdens een persconferentie op woensdag als ‘gepest tussen bedrijven’ en ‘hegemonie’ en noemde het ‘hypocriet’ om nationale veiligheidsredenen voor te wenden die het verbod zouden rechtvaardigen.

    ‘Met zijn technische capaciteiten monitort de VS zijn eigen mensen en mensen van over de hele wereld en steelt het op grote schaal gegevens, ook van zijn bondgenoten’, beweerde Hua, volgens staatstelevisiedienst CCTV. ‘En ondertussen beschuldigt het andere landen zonder grondige reden’, aldus Hua. ‘Als een gangster die steelt en tegelijkertijd zelf om bescherming vraagt tegen diefstal.’


    Irans wet tegen seksueel geweld en intimidatie van vrouwen

    Na een decennium van beraadslaging keurde de Iraanse regering zondag een wetsvoorstel goed dat geweld en seksueel wangedrag tegen vrouwen strafbaar stelt en straffen voor daders specificeert, schrijft The New York Times.

    Het besluit om door te gaan met het wetsvoorstel – dat, indien goedgekeurd, de eerste wet in zijn soort zal zijn in het Iraanse wetboek van strafrecht – komt in de nasleep van een baanbrekende #MeToo-beweging en schokkende berichten over eerwraak die de bevolking in hun greep hebben gehouden.

    Het wetsvoorstel, dat is aangenomen door het kabinet, moet nu worden goedgekeurd door het conservatieve parlement van het land.

    Grote stap voorwaarts

    Volgens Iraanse rechtenactivisten en advocaten betekent dit een grote stap voorwaarts en weerspiegelen de ontwikkelingen de veranderende dynamiek binnen de Iraanse samenleving.

    4C690494 A209 4150 8C16 1446766A80E2 w1023 r1 s 1
    Het graf van de 14-jarige Romina Ashrafi die door haar vader in haar slaap werd onthoofd.

    Eerder dit jaar werd een wet aangenomen die al tien jaar vastliep en kinderen moet beschermen tegen geweld. De directe aanleiding was de onthoofding van de veertienjarige Romina Ashrafi door haar vader, omdat ze met haar vriendje was weggelopen. Het incident trok nationale aandacht omdat de vader een advocaat had geraadpleegd en het misdrijf pleegde in de wetenschap dat hij maximaal 10 jaar gevangenisstraf zou krijgen, aldus de Iraanse nieuwssite Radio Farda.

    Leila Rahimi, een in Teheran gevestigde advocaat die pro bono #MeToo-zaken vertegenwoordigde, zegt dat het nieuwe wetsvoorstel op zijn minst vrouwen die naar voren komen met hun verhaal zal helpen juridische stappen te ondernemen. Rahimi geeft aan dat het aantal vrouwen dat contact met haar opneemt met #MeToo-zaken sinds augustus gestaag is toegenomen.

  • De (Twitter)wraak van Donald Trump

    De (Twitter)wraak van Donald Trump

    Nu de overwinning van Joe Biden op Donald Trump is bevestigd door het Amerikaanse Kiescollege, lijkt niets de inauguratie van Biden op 20 januari meer in de weg te staan. Al Jazeera laat zien hoe het verkiezingsresultaat leidt tot een wraaktocht van Trump, waarin voormalige vrienden in een maand tijd plots veranderen in grote vijanden.

    ‘Na het verlies van de verkiezingen wordt de lijst met vijanden van Trump steeds groter’, is de kop boven het artikel van Emily Sumlin. Let wel, het gaat hier om voormalige meelopers, steunbetuigers en ja-knikkende mogelijkmakers, die Trump nu als zijn vijanden beschouwd. Trump, zo schrijft Sumlin, ‘heeft een lange geschiedenis in het tot vijand maken van mensen die hij eerder de hemel in prees’. Die lange lijst loopt uiteen van zijn oude advocaat en ‘fixer’ Michael Cohen tot allerlei regeringslieden die hij bij voorkeur per tweet ontsloeg. Tot zover niets nieuws, want Trump pakte altijd al mensen aan die hem onrecht zouden hebben aangedaan. 

    Maar nu hij halsstarrig blijft weigeren om de overwinning van Joe Biden te erkennen, ontstaat er een nieuwe lijst van ooit-vrienden-nu-vijanden, volgens Sumlin. Het gaat inmiddels om uiterst loyale Republikeinen, die niet langer meegaan in zijn mythe van ‘gestolen’ verkiezingen. Trump voelt zich door hen verraden en maakt daar geen geheim van. Sumlin presenteert een handig overzicht dat zeker niet uitputtend is, maar goed laat zien hoe hard het spel wordt gespeeld.

    Minister van Justitie Bill Barr 

    Enkele minuten nadat de overwinning van Biden was bevestigd, liet Trump weten dat Barr zijn ontslag had ingediend als justitieminister, met ingang van aanstaande woensdag 23 december. Alles in goede harmonie, aldus Trump. Maar het hing volgens waarnemers al langer in de lucht, zeker nadat Barr begin december aan Associated Press liet weten dat hij, na grondig onderzoek door het OM en de FBI, geen fraude heeft kunnen waarnemen ‘op een schaal die tot een andere uitkomst van de verkiezingen had kunnen leiden’. Kort na dat interview werd Trump gevraagd of hij ‘vertrouwen’ in Barr had. Hij weigerde te antwoorden. Daar lag ook nog een andere irritatie onder volgens Sumlin: ‘Vlak voordat Barr zijn ontslagbrief indiende, bekritiseerde Trump hem op Twitter omdat hij niet genoeg had gedaan inzake een onderzoek naar de buitenlandse zakelijke activiteiten van Bidens zoon, Hunter.’

    Fox News

    Om te zeggen dat Trump een warme band had met Fox News is een understatement, schrijft Sumlin. Maar ondanks dat hij onophoudelijk werd gesteund door veel van de presentatoren en jarenlang exclusieve interviews gaf aan het rechtse netwerk, heeft Trump nu besloten om Fox News in diskrediet te brengen ten faveure van nog veel conservatievere kanalen.

    Trumps woede begon nadat het netwerk op de verkiezingsavond als eerste meldde dat Joe Biden Arizona zou winnen. Sindsdien richt hij zijn pijlen vooral op de meer op nieuws gerichte dagprogramma’s van Fox News, dan op de late night-opinieprogramma’s van zijn nog immer trouwe aanhangers Sean Hannity en Tucker Carlson. Hoe dan ook, de president raadt zijn fans aan om hun nieuws te halen bij Newsmax en OANN, twee netwerken die hem nog steeds helpen met het promoten van de mythe dat de verkiezingen door de Democraten zijn ‘gemanipuleerd’ en ‘gestolen’. 

    Republikeinen uit Georgia

    Republikein Brian Kemp, de gouverneur van Georgia, werd in 2018 gesteund door Trump en voerde op zijn beurt campagne voor Trump in 2020. ‘Veel goede dingen. Goed gevoel tussen mij en Brian Kemp. Ik mag hem graag’, liet Trump in april weten. Maar bij de verkiezingen op 3 november stemde Georgia voor het eerst sinds 1992 op een democratische presidentskandidaat. Als gouverneur certificeerde Kemp die uitslag en dat was tegen het zere been:

    Het blijft echter niet bij dergelijke tweets. Trump is inmiddels begonnen een van zijn onwankelbare donateurs, de Republikeinse afgevaardigde Doug Collins, te paaien. Hij dringt erop aan dat Collins zich als tegenstander van Kemp verkiesbaar stelt voor de gouverneursverkiezingen in 2022. Tijdens een bijeenkomst in Valdosta, Georgia, zei Trump eerder deze maand: ‘Doug, stel jij je over twee jaar kandidaat als gouverneur?’, eraan toevoegend dat Collins ‘een good-looking gouverneur zou zijn’. 

    De toorn van Trump is in Georgia ook gericht tegen andere vooraanstaande Republikeinen, zoals plaatsvervangend gouverneur Geoff Duncan en staatssecretaris Brad Raffensperger, die allebei ‘onvoldoende loyaal’ waren. Dit omdat zij, samen met Kemp, keurig alle procedures hebben gevolgd bij het tellen en certificeren van de stemmen.

    Gouverneur Doug Ducey

    Voor hetzelfde ‘vergrijp’ krijgt gouverneur Doug Ducey van Arizona net zo’n behandeling als Brian Kemp. Ducey bekrachtigde de resultaten van het doorgaans Republikeinse Arizona, waar Biden er met de winst vandoor ging. November 2018 tweette Trump nog enthousiast: 

    Ducey was toen nog ‘een van de beste gouverneurs van het land’, en: ‘er is waarschijnlijk geen ander mens op aarde dan wellicht Doug Ducey, die de zooi aankan die ik te verwerken kreeg’. Twee jaar later later veranderde dat in: 

    Ducey verweerde zich overigens tegen Trumps aantijgingen met: ‘Wil je de resultaten betwisten, dan is dit het juiste moment. Toon bezwaren. Dat is de wet. Ik heb een eed gezworen om die na te leven en ik neem mijn verantwoordelijkheid serieus.’ 

    Voormalig minister van Defensie Mark Esper

    Mark Esper werd in juni 2019 aangesteld als minister van Defensie. ‘Ongetwijfeld zal hij fantastisch werk leveren!’, bazuinde Trump. Een jaar later braken protesten en plunderingen uit in verschillende Amerikaanse steden na de moord op George Floyd door de politie. Trump twitterde dat de federale regering moest ingrijpen en bepleitte ‘het gebruik van de onbeperkte macht van ons leger’. Esper was het daarmee publiekelijk oneens. Het leger ‘mag alleen als laatste redmiddel worden gebruikt en alleen in de meest urgente en nijpende situaties’, zo zei hij tegen journalisten. Niemand twijfelde er meer aan dat hij daarmee zijn lot had bezegeld. En inderdaad, zes dagen na de verkiezingen, op 9 november, werd ook hij per tweet ontslagen: