Tag: capitool

  • Elon Musk wil Donald Trump weer toelaten tot Twitter

    Elon Musk wil Donald Trump weer toelaten tot Twitter

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » John Kerry: ‘Oorlog in Oekraïne bedreigt aanpak klimaatverandering’

    » Leonid Kravtsjoek, eerste president van Oekraïne, overleden

    Nieuwe eigenaar Twitter wil schorsing Trump opheffen

    Elon Musk, die in april Twitter kocht voor 44 miljard dollar, wil de schorsing van voormalig president, Donald Trump, opheffen. Trump werd geschorst na de bestorming van het Capitool. ‘De uitsluiting was een vergissing omdat het een groot deel van het land vervreemd heeft,’ zei de multimiljardair op een conferentie die georganiseerd was door Financial Times.

    Twitter-medewerkers hebben de macht om te voorkomen dat Trump terugkeert

    In de Verenigde Staten wordt de mogelijke terugkeer van Trump op Twitter als zorgwekkend beschouwd; sommigen vrezen voor een golf van haat zaaiende uitlatingen op het socialemediaplatform. In een column die gepubliceerd werd op de website van het tijdschrift Slate is hoogleraar rechten Richard Hasen van mening dat Twitter-medewerkers de macht hebben om te voorkomen dat Trump terugkeert naar het sociale netwerk. ‘Ze kunnen [Elon Musk] onder druk zetten door te dreigen te stoppen’, schrijft hij.

    Donald Trump heeft tot nu toe uitgesloten dat hij naar Twitter terugkeert. Hij zegt dat hij op het Truth-platform wil blijven, dat hij in februari oprichtte. Het nieuwe platform groeit echter met mondjesmaat.

    Lees ook:

  • Museum Smithsonian verzamelt objecten van Capitoolbestorming

    Museum Smithsonian verzamelt objecten van Capitoolbestorming

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Huawei eist schadevergoeding van Zweden wegens uitsluiting 5G-netwerk

    » Complete druk van twee nieuwe kookboeken verdwijnen op zee

    6 januari 2021 komt in het museum

    Een jaar nadat een opstandige pro-Trump-menigte met geweld het Capitool in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. bestormde om goedkeuring van de uitverkiezing van Joe Biden te blokkeren, zijn de VS nog steeds bezig de gebeurtenissen te verwerken, meldt Hyperallergic. The Smithsonian Institution, het nationale museum voor Amerikaanse geschiedenis, doet dat op zijn manier door een collectie op te bouwen van materiaal dat samenhangt met die zesde januari 2021. Het afgelopen jaar werden ongeveer tachtig voorwerpen verzameld, uiteenlopend van borden en stickers, fragmenten van vlaggen en een houten paal die als wapen was gebruikt tot een beschadigd kogelvrij vest en een ‘multifunctionele‘ zweep.

    ‘Deze collectie maakt deel uit van het gecompliceerde verhaal van de contemporaine geschiedenis van het land’

    Het merendeel van deze achtergelaten objecten kon op 7 januari 2021 in en om de National Mall in Washington worden verzameld, dankzij het zogenoemde ‘snelleresponsverzamelprotocol’ van het museum. Frank Blazich, conservator militaire geschiedenis van de Smithsonian, kreeg toestemming om het gebied te doorzoeken en om historisch materiaal te verzamelen. Zo legde hij de hand op borden, flyers en folders die onder andere trouw verklaarden aan Trump, religieuze overtuigingen bezongen of de neofascistische groep Proud Boys ophemelden. Blazich zegt zich tijdens het inzamelen niet zo bewust te zijn geweest van de inhoud.

    ‘Ik liep op en neer om mijn auto te vullen. Werktuiglijk, in plaats van te proberen ter plekke de boodschappen en de symboliek te bevatten’, schreef hij in een blogpost van februari 2021. ‘Als conservator militaire geschiedenis vond ik dat ik het contextualiseren van deze artefacten het best kon overlaten aan mijn collega’s politieke geschiedenis.’

    Zijn collega Claire Jerry, conservator politieke geschiedenis, plaatst de gebeurtenissen van 6 januari binnen de bredere context van andere nationale verhalen, zoals de verkiezingen van 2020, de inauguratie van 2021 en de wereldwijde pandemie. ‘Deze collectie maakt deel uit van het gecompliceerde, rommelige en soms ronduit moeilijke verhaal van de contemporaine geschiedenis van dit land,’ aldus Jerry.

    Lees ook:

  • Commissie wil strafrechtelijke vervolging van stafchef Trump

    Commissie wil strafrechtelijke vervolging van stafchef Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zwitserland sluit witwasonderzoek naar voormalige Spaanse koning Juan Carlos

    » Verenigde Arabische Emiraten voeren werkweek van 4,5 dag in

    Mark Meadows weigert mee te werken aan onderzoek

    De druk neemt toe in de entourage van de voormalige Republikeinse president Donald Trump: de parlementaire commissie die belast is met het onderzoek naar de bestorming van het Capitool op 6 januari, stemde maandag unaniem voor de vervolging van de voormalige stafchef van Trump, Mark Meadows, die weigert mee te werken aan het onderzoek van de commissie.

    Volgens documenten die door de commissie zijn geraadpleegd, heeft Meadows ‘persoonlijk de komst van groepen Trump-aanhangers naar het Capitool gecoördineerd met de organisatoren van deze rally’s om te protesteren tegen de verkiezingsnederlaag van de president’, verklaart The New York Times.

    Op minachting van het Congres, de aanklacht van de commissie, staat een gevangenisstraf van maximaal een jaar.

    Lees ook:

  • Rechter: Trump moet documenten bestorming Capitool vrijgeven

    Rechter: Trump moet documenten bestorming Capitool vrijgeven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De grootste delegatie op COP26 is die van de fossiele industrie

    » Christchurch ontslaat tovenaar

    Trumps dossiers kunnen nu worden overhandigd aan Congres

    De poging van Donald Trump om de presidentiële dossiers van 6 januari 2021, de dag van de bestorming van het Capitool, achter slot en grendel te houden, is door de rechter van tafel geveegd, meldt The Hill. De honderden documenten, waaronder de telefoongesprekken van de president en een lijst van mensen die hem hebben bezocht, kunnen worden overhandigd aan de parlementaire commissie die de opstand onderzoekt.

    ‘De rechtbank is van oordeel dat het algemeen belang vereist dat de gezamenlijke wensen van de wetgevende en de uitvoerende macht om de gebeurtenissen die tot 6 januari hebben geleid te onderzoeken, worden ingewilligd,’ oordeelde een federale rechter. Dinsdag heeft de onderzoekscommissie een nieuwe lijst van gedagvaarde vertrouwelingen van Trump vrijgegeven, waaronder voormalig Witte Huis-woordvoerster Kayleigh McEnany.

    Lees ook:

  • Donald Trump kondigt lancering van eigen sociale media aan: Truth Social

    Donald Trump kondigt lancering van eigen sociale media aan: Truth Social

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije is niet langer een gastvrij ‘spionnennest’

    » Sinds brexit geven Britten meer geld uit in Spanje

    Truth Social wordt begin 2022 landelijk uitgerold

    De voormalige president van de VS, Donald Trump, kondigde woensdag de lancering aan van zijn eigen sociale netwerk, genaamd Truth Social. ‘Een bètaversie voor genodigden wordt in november 2021’ uitgerold, en vervolgens ‘landelijk in het eerste kwartaal van 2022’, aldus Axios.

    Censuur door traditionele sociale netwerken was een van Trumps ‘belangrijkste talking points’ geworden, ‘zelfs voordat ze zijn accounts verwijderden’ na de bestorming van het Capitool op 6 januari, aldus de nieuwssite.

    ‘We willen terugvechten tegen de Big Tech-bedrijven van Silicon Valley die tegenstemmen het zwijgen opleggen’

    Volgens het bedrijf achter Truth Social, Trump Media & Technology Group, is het zijn missie ‘een concurrent te creëren voor het liberale mediaconsortium en terug te vechten tegen de Big Tech-bedrijven van Silicon Valley, die hun eenzijdige macht hebben gebruikt om tegenstemmen in Amerika het zwijgen op te leggen’.

    Lees ook:

  • The Facebook Files: ‘Wanhopig gespartel van een platform in verval’

    The Facebook Files: ‘Wanhopig gespartel van een platform in verval’

    Facebook-klokkenluider Frances Haugen toonde aan dat het bedrijf alles doet om de winst te optimaliseren, ook als dat schadelijk is voor gebruikers. Volgens The New York Times bewijst dit niet de almacht van de techreus maar juist het tegendeel: Facebook is bang om marktaandeel te verliezen.

    Op 3 oktober trad een voormalige Facebook-medewerkster, die eerder vernietigende interne documenten over het bedrijf had onthuld, naar voren bij het roemruchte Amerikaanse actualiteitenprogramma 60 Minutes van CBS om haar identiteit te onthullen, schrijft het Amerikaanse tech-nieuwsplatform Vox Recode, dat de zaak analyseert.

    Het gaat om Frances Haugen, voormalig productmanager bij het integriteitsteam van Facebook. De documenten die ze openbaarde vormen de basis voor een explosieve reeks artikelen die The Wall Street Journal (WSJ) publiceerde onder de titel ‘The Facebook Files’.

    Uit die artikelen blijkt dat het bedrijf wist dat zijn producten aanzienlijke schade kunnen aanrichten, zoals een negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van tieners, maar dat het nog steeds geen grote veranderingen heeft aangebracht om dergelijke problemen op te lossen.

    ‘Er waren belangenconflicten tussen wat goed was voor het publiek en wat goed was voor Facebook’

    Haugen kwam in 60 Minutes ook met nieuwe aantijgingen, die nog niet aan de orde zijn gekomen in de uitgebreide rapportage van The Wall Street Journal. Zo zou Facebook om financiële redenen zijn normen aangaande de verspreiding van nepnieuws hebben versoepeld na de presidentsverkiezingen van 2020. Die beslissing, kort voor de rellen van 6 januari in het Capitool van de VS, zou de escalatie op 6 januari hebben bespoedigd.

    ‘Er waren belangenconflicten tussen wat goed was voor het publiek en wat goed was voor Facebook. En Facebook koos keer op keer voor optimalisatie van zijn eigen belangen, zoals meer geld verdienen’, aldus Haugen in het 60 Minutes-interview.

    In een interne personeelsnota die twee dagen voor het CBS-interview in bezit kwam van The New York Times, wijst Nick Clegg, de vicepresident Global Affairs van Facebook, de verantwoordelijkheid voor de gebeurtenissen van 6 januari al af. Volgens hem ligt die ‘volledig bij de daders van het geweld, en degenen in de politiek en elders die hen actief aanmoedigden’. Volgens Clegg is Facebook geen ‘primaire oorzaak van polarisatie’.

    Crisis

    Facebook is de afgelopen vijf jaar steeds verder verstrikt geraakt in een pr- en politieke crisis. Maar wat nu speelt is onthutsend voor het bedrijf en de miljarden mensen die zijn producten gebruiken, schrijft Vox Recode. In reactie op documenten die zijn onthuld door Haugen, de klokkenluider, heeft het bedrijf de ontwikkeling van Instagram for Kids onderbroken, twee leidinggevenden voor het Congres laten getuigen en een pr-offensief ontketend dat de reeks artikelen in The Wall Street Journal afdoet als ‘selectieve berichtgeving’.

    ‘Dit is de eerste keer dat ik me zoiets dramatisch kan herinneren, met een anonieme klokkenluider, zoveel documenten en zo‘n grote onthulling’, zegt Katie Harbath, voormalig directeur openbaar beleid bij Facebook en nu betrokken bij het Bipartisan Policy Center en The Atlantic Council tegen Vox Recode.

    Hoewel veel Facebook-medewerkers zich eerder al anoniem of intern tegen het bedrijf hebben uitgesproken, heeft slechts een handvol, zeker op hoog niveau, zich ooit openlijk uitgesproken tegen Facebook. Nooit eerder is er zo veel gedetailleerd bewijs geleverd dat het bedrijf doet alsof het alle kritiek begrijpt, maar ondertussen de systematische schade die het veroorzaakt negeert.

    Evenmin heeft een Facebook-afvallige eerder dergelijke media-aandacht gehad: eerst een reeks onderzoeksartikelen in een groot nieuwsmedium, vervolgens een onthulling op primetimetelevisie en ook een getuigenis voor het Congres en dat allemaal in een tijdsbestek van slechts een paar weken.

    De mate waarin Facebook kennelijk op de hoogte was van de schadelijke effecten van zijn producten en vervolgens die kennis voor het publiek achterhield, heeft ervoor gezorgd dat politici zoals de Democratische senator Richard Blumenthal de tactieken van het bedrijf hebben vergeleken met die van de tabaksindustrie.

    Het bedrijf en zijn leiders noemen aantijgingen altijd simpelweg onwaar en voortkomend uit sensatiezucht

    Facebook heeft gereageerd op alle beschuldigingen met de bekende riedel, die ook werd afgestoken na de kritiek van president Joe Biden dat het platform ‘mensen vermoordde’ vanwege de verspreiding van desinformatie over covid-19. Het bedrijf en zijn leiders noemen aantijgingen altijd simpelweg onwaar en voortkomend uit sensatiezucht. Ze zeggen dat informatie uit context wordt gehaald en dat Facebook niet de enige is die verantwoordelijk is voor de problemen in de wereld. Tegelijkertijd trekt Facebook de geloofwaardigheid van externe onderzoeken naar de werking van zijn platforms stelselmatig in twijfel, aldus Vox Recode.

    Lees ook:

    Dit keer ging het bedrijf zelfs zo ver dat het de bevindingen van interne onderzoekers over de negatieve effecten van Instagram op de geestelijke gezondheid van tieners, in diskrediet bracht. Vorige week verspreidde het bedrijf een geannoteerde versie van het oorspronkelijke onderzoek dat eerder werd gepubliceerd. In de geannoteerde versie zegt Facebook dat de onderzoekers bevindingen waaruit blijkt dat Instagram negatief kan bijdragen aan het lichaamsbeeld van tienermeisjes ‘sensationeler’ hebben gemaakt. Ook zei het bedrijf dat de omvang van het onderzoek beperkt was.

    Het feit dat de resultaten van onderzoek van het eigen personeel worden betwist, laat zien hoe schadelijk de berichten in de documenten van de klokkenluider voor Facebook zijn en hoezeer het bedrijf stappen probeert om het narratief te veranderen, meent Vox Recode.

    ‘Het is een belangrijk moment’, volgens Yaël Eisenstat, voormalig hoofd integriteitsoperaties tijdens verkiezingen van Facebook. Eisenstat werd een uitgesproken criticus van het bedrijf sinds ze in november 2018 vertrok. ‘Al jarenlang kennen we veel van deze problemen, via journalisten en onderzoekers, maar Facebook blijft beweren dat die mensen hun gram willen halen en dat we dus niet moesten vertrouwen op wat ze zeggen. Maar dit keer spreken de documenten duidelijk voor zich.’

    Een belangrijke reden waarom dit laatste schandaal van belang is, is dat politici zich bedrogen voelen door Facebook, omdat ze Mark Zuckerberg eerder hebben gevraagd naar de mentale gezondheidseffecten van Instagram op kinderen en tieners, maar dat het bedrijf zich daarover op de vlakte hield.

    Lees ook:

    In maart vertelde Zuckerberg aan het Congres dat hij niet geloofde dat het onderzoek overtuigend was, en dat ‘het onderzoek in het algemeen laat zien dat het gebruik van sociale media om contact te maken met anderen positief kunnen zijn voor de geestelijke gezondheid’. Maar hij sprak niet over de negatieve bevindingen in het onderzoek dat wordt aangehaald in The Wall Street Journal-artikelen. Daaruit blijkt dat 13 procent van de Britse en 6 procent van de Amerikaanse tieners die Instagram gebruikten en suïcidale gedachten hadden, de wens om zelfmoord te plegen tot Instagram herleidde.

    Het bedrijf deelde deze resultaten van het eigen interne onderzoek ook niet toen de Republikeinse afgevaardigde Cathy McMorris Rodgers en de Democratische senator Ed Markey (D-MA) ernaar vroegen na de hoorzittingen van het Congres in maart.

    Keerpunt

    Steeds meer huidige en voormalige werknemers van Facebook beginnen openlijk de problemen van het bedrijf te bespreken op Twitter en binnen interne communicatiekanalen, volgens de The New York Times. Dit alles ondanks gemelde beperkingen van onderlinge communicatie tussen personeel van het bedrijf, in een poging werknemers het zwijgen op te leggen.

    Sommige onderzoekers die bij het bedrijf werken, schamen zich ervoor dat Facebook de kwaliteit van het werk van zijn eigen personeel afwijst, aldus The New York Times. Facebook klopt zich net als andere grote technologiebedrijven op de borst vanwege de onderzoekers en de technische talenten van wereldklasse die in huis worden gehaald. Maar als het bedrijf zijn eigen imago in de technische en academische gemeenschap verder besmeurt, kan dat gevolgen hebben voor het kaliber van nieuw te werven werknemers.

    ‘Ik denk dat Facebook verkeerd inschat wat voor een keerpunt dit is, niet alleen omdat het publiek nu al deze documenten onder ogen krijgt, maar ook omdat werknemers boos beginnen te worden’, aldus Yaël Eisenstat.

    Haugen heeft de al lang lopende discussies binnen en buiten het bedrijf opnieuw doen oplaaien

    Maar de opening van zaken die Haugen geeft, gaat over veel meer dan over haar alleen. Door duizenden documenten te onthullen die betrekking hebben op het werk van veel mensen in het bedrijf, dat vervolgens grotendeels wordt genegeerd door de top van het bedrijf, heeft Haugen de al lang lopende discussies binnen en buiten het bedrijf over de tekortkomingen van Facebook opnieuw doen oplaaien.

    ‘Haugen heeft een onverbloemde en ongekende kijk gegeven in de mate waarin de Facebook-top de gevolgen van hun eigen producten en beslissingen bewust heeft genegeerd’, zegt Jesse Lehrich, mede-oprichter van de non-profitorganisatie Accountable Tech. ‘En daarmee heeft ze de weg vrijgemaakt voor anderen om zich uit te spreken.’

    Facebook zit in de problemen

    Kevin Roose werpt in The New York Times een ander licht op de ontwikkelingen bij Facebook. Hij ziet een bedrijf dat zich zorgen maakt over zijn toekomstige relevantie.

    ‘Een mogelijke manier om “The Facebook Files” te lezen (…) is als het verhaal van een onstuitbare moloch die de samenleving platwalst op weg naar de bank’, zo begint Roose zijn analyse.

    ‘De serie heeft vernietigend bewijs aan het licht gebracht dat Facebook wist dat Instagram de problemen over het zelfbeeld van meisjes verergerde en dat het probleem rond misinformatie over vaccins veel grote was dan het liet zien, naast nog andere zaken. En het is makkelijk om te denken dat Facebook angstaanjagend machtig is en alleen kan worden aangepakt door agressieve overheidsinterventie.

    Maar er is ook een andere manier om de serie te lezen, en dat is een interpretatie die luider in mijn hoofd weergalmt naarmate elke nieuwe aflevering verscheen.

    En die versie is: Facebook zit in de problemen.

    Geen financiële problemen, of juridische problemen en ook niet het probleem van senatoren die tegen Mark-Zuckerberg schreeuwen. Waar ik het over heb, is het soort langzame, gestage achteruitgang die iedereen die ooit een stervend bedrijf van dichtbij heeft gezien, herkent. Het is een wolk van existentiële angst die boven een organisatie hangt waarvan beste dagen achter de rug zijn, die elke managementprioriteit en productbeslissing beïnvloedt en die leidt tot steeds wanhopiger pogingen om een uitweg te vinden.

    Dit soort achteruitgang is niet per se zichtbaar aan de buitenkant, maar insiders zien er elke dag honderd kleine, verontrustende tekenen van: gebruikers-vijandige pogingen tot groei, paranoia bij het topmanagement, en geleidelijke uitputting van getalenteerde medewerkers.

    ‘Als Facebook zo onstuitbaar is, moet het zichzelf dan echt in de kijker spelen bij acht- tot tienjarigen?’

    De documenten tonen een bedrijf dat bang is macht en invloed te verliezen in plaats van te krijgen, door eigen onderzoek dat aantoont dat veel eigen producten niet zomaar floreren. Het bedrijf doet steeds extremere pogingen om zijn giftige imago te verbeteren en te voorkomen dat gebruikers zijn apps verlaten ten gunste van aantrekkelijker alternatieven.

    Die kwetsbaarheid is te zien in een artikel uit de WSJ-serie dat 28 september werd gepubliceerd. Daarin wordt uit intern Facebook-onderzoek geciteerd, waaruit blijkt dat het bedrijf een strategie heeft ontwikkeld om zich te richten op kinderen, verwijzend naar jonge tieners als een “waardevol maar onontgonnen publiek”. Het artikel levert allerlei aanknopingspunten om verontwaardigd te zijn, zoals een presentatie waarin Facebook-onderzoekers zich afvragen of “afspraakjes van kinderen om samen te spelen benut kunnen worden om mond-tot-mondreclame of groei onder kinderen te stimuleren”.

    Het is niet alleen een idiote, maar ook een onthullende vraag. Want zou een zelfverzekerd, bloeiend socialemediaplatform “speeldafspraakjes moeten benutten” of uitgebreide groeistrategieën moeten ontwikkelen die zijn gericht op tienjarigen? Als Facebook zo onstuitbaar is, moet het zichzelf dan echt in de kijker spelen bij acht- tot tienjarigen?

    Op zoek naar een nieuwe markt

    De waarheid is dat de dorst van Facebook naar jonge gebruikers minder gaat over het domineren van een nieuwe markt maar veel meer over het voorkomen van irrelevantie.

    Facebook-gebruik onder tieners in de Verenigde Staten neemt al jaren af en zal naar verwachting nog verder dalen; interne onderzoekers voorspellen dat het dagelijks gebruik in 2023 met 45 procent zal dalen. Diezelfde onderzoekers onthullen ook dat Instagram (waarvan de groei al jarenlang de afnemende interesse in Facebook zelf aantoont) marktaandeel verliest aan sneller groeiende rivalen zoals TikTok. Jongere gebruikers posten niet meer zoveel inhoud als vroeger. “Facebook is voor oude mensen”, luidde het brute vonnis dat een elfjarige jongen aan de onderzoekers van het bedrijf gaf, zo blijkt uit de interne documenten.

    De problemen van Facebook komen in twee smaken: problemen die worden veroorzaakt door te veel gebruikers, en problemen die worden veroorzaakt door te weinig van het soort gebruikers dat het bedrijf zou willen hebben: cultuurscheppende, trendsettende en door adverteerders begeerde jonge Amerikanen.

    ‘The Facebook Files’ bewijzen het bestaan van beide smaken. In één artikel werd bijvoorbeeld gekeken naar de mislukte pogingen van het bedrijf om criminele activiteiten en mensenrechtenschendingen in ontwikkelingslanden te stoppen; een probleem dat wordt verergerd door de gewoonte van Facebook om uit te breiden in landen waar het weinig werknemers en weinig lokale expertise heeft.

    ‘Trendsetters die je platforms massaal verlaten is een probleem dat je einde kan betekenen’

    Dit zijn problemen die kunnen worden opgelost, of op zijn minst verbeterd, door het aanwenden van voldoende middelen en aandacht.

    Maar het tweede type probleem, trendsetters die je platforms massaal verlaten, is een probleem dat je einde kan betekenen. En dit lijkt het probleem te zijn waar Facebook-managers zich het meest zorgen over maken.

    Neem bijvoorbeeld het derde artikel in de WSJ-serie. Daarin wordt onthuld hoe de beslissing van Facebook in 2018 om zijn nieuwsfeed-algoritme te wijzigen met als doel om “betekenisvolle sociale interacties” te bevorderen, in plaats daarvan een piek in verontwaardiging en woede veroorzaakte.

    Lees ook:

    De verandering van het algoritme werd destijds gepresenteerd als het nobele streven naar gezondere gesprekken. Maar uit interne rapporten blijkt dat het een poging was om een jarenlange achteruitgang in betrokkenheid van gebruikers te keren. Likes, shares en reacties op het platform liepen terug, net als de cijfers van wat ‘original broadcasts’ wordt genoemd. Leidinggevenden probeerden die achteruitgang te keren door het nieuwsfeed-algoritme te gebruiken voor het aanprijzen van inhoud die veel opmerkingen en reacties oplevert, hetgeen ruwweg betekende: “inhoud die mensen erg boos maakt”.

    “Het beschermen van onze gemeenschap is belangrijker dan het maximaliseren van onze winst”, is de reactie van Joe Osborne, een Facebook-woordvoerder. “Beweren dat we een oogje dichtknijpen voor feedback, ontkent onze inspanningen, zoals de veertigduizend mensen die werken aan veiligheid en beveiliging bij Facebook en onze investeringen van 13 miljard dollar sinds 2016.”

    Wanhopig gespartel

    Het is veel te vroeg om Facebook dood te verklaren. De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met bijna 30 procent gestegen dankzij sterke advertentie-inkomsten en een piek in het gebruik van sommige producten tijdens de pandemie. Facebook groeit nog steeds in landen buiten de Verenigde Staten en zou daar kunnen slagen, ook als het in eigen land struikelt. En het bedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in nieuwe initiatieven, zoals augmented- en virtualreality-producten, die het tij kunnen keren als ze succesvol uitpakken.

    Maar de interne onderzoeken van Facebook vertellen een duidelijk verhaal, en dat is geen vrolijk verhaal. Jongere gebruikers stromen massaal naar Snapchat en TikTok, en oudere gebruikers posten antivaccin-memes en ruziën over politiek. Sommige Facebook-producten krimpen, terwijl andere gebruikers alleen maar boos of onzeker maken.

    Lees ook:

    Critici hoeven niet per se optimistisch te zijn dat de relevantie van Facebook voor jongeren afneemt. De geschiedenis leert dat sociale netwerken zelden gracieus verouderen en dat technologiebedrijven op hun weg naar de uitgang veel schade kunnen aanrichten. Ik denk aan MySpace, dat in toenemende mate sjofeler en met spam gevuld raakte toen het leegliep, en dat eindigde met de verkoop van gebruikersgegevens aan reclamebureaus. Even verachtelijke verhalen zijn te vinden in de annalen van de meeste mislukte apps.

    De komende jaren van Facebook kunnen lelijker zijn dan de afgelopen jaren, zeker als het bedrijf besluit zijn interne onderzoeken en pogingen tot integriteit terug te schroeven als gevolg van de lekken.

    En niets van dit alles wil zeggen dat Facebook niet machtig is, niet gereguleerd zou moeten worden of geen controle behoeft. Het kan tegelijkertijd waar zijn dat Facebook in verval is maar nog steeds een van de meest invloedrijke bedrijven in de geschiedenis is, met het vermogen om politiek en cultuur over de hele wereld te beïnvloeden.

    Maar we moeten defensief gedrag niet verwarren met gezonde paranoia, noch het wanhopige gespartel van een platform verwarren met een vertoon van macht.’

    Lees ook:

  • Marokko in greep van wraakporno | Britse musici zingen brexitblues

    Marokko in greep van wraakporno | Britse musici zingen brexitblues

    Marokko windt zich op over buitenechtelijke seks

    Marokkaanse rechtbanken hebben een jonge vrouw veroordeeld voor haar rol in een seksfilmpje die op grote schaal op het internet is verspreid. De video werd zonder haar toestemming online geplaatst, maar toch was zij degene die werd aangeklaagd, aangezien het Marokkaanse strafrecht seks buiten het huwelijk strafbaar stelt.

    In Marokko heeft een ‘digitale sit-in’ op sociale media de aandacht getrokken van het Marokkaanse weekblad TelQuel. De hashtag #STOP490trending topic in Marokko – is duizenden keren gedeeld. Om daar tegengewicht aan te bieden is de hashtag #KEEP490 in het leven geroepen. 490 is het nummer van het artikel in het Marokkaanse Wetboek van Strafrecht dat buitenechtelijke seksuele relaties strafbaar stelt.

    De zaak van Hanaa, een 24-jarige alleenstaande moeder, die op 4 januari tot een maand gevangenisstraf werd veroordeeld, lag aan de basis van de socialemediastorm. Ze is door de rechtbank veroordeeld omdat ze, gekleed in een niqab, seks had met een man waarmee ze niet is getrouwd. Daar is een filmpje van gemaakt dat in december op een pornowebsite is geplaatst.

    De video, die zich als een lopend vuurtje over het Marokkaanse web verspreidde, is zonder haar toestemming gepubliceerd en, volgens haar advocaat, ook zonder haar medeweten gefilmd, schrijft TelQuel in een tweede artikel.

    ‘Hier in Marokko is het de vrouw die tegen haar zin werd gefilmd – het slachtoffer dus – die veroordeeld wordt tot een maand gevangenisstraf en een boete van 500 dirham’

    Volgens de advocaat gaat het om zogeheten ‘wraakporno’: het chanteren van of wraak nemen op een persoon door middel van belastende beelden.

    Aujourd’hui le Maroc betreurt dat fundamentele rechten in Marokko nog niet zijn gegarandeerd: ‘Artikel 490 is een soort van grote grap in het Wetboek van Strafrecht. De realiteit is anders. Men heeft het over het legaliseren van cannabis terwijl de basale vrijheden om over je eigen lichaam te beschikken niet eens zijn gewaarborgd.’

    ‘Hier in Marokko is het de vrouw die tegen haar zin werd gefilmd – het slachtoffer dus – die veroordeeld wordt tot een maand gevangenisstraf en een boete van 500 dirham’, aldus de Marokkaanse site Le360.

    Toch is een deel van de Marokkanen fel voorstander van de wet. ‘De conservatieven zien rood van woede’, schrijft TelQuel. “#Keep490 of ga het land uit’, schrijft een voorstander van artikel 490 op Twitter.

    De man die het filmpje heeft gemaakt woont in Nederland, verklaart de advocaat van Hanaa tegenover de Franse krant Le Monde. Omdat Nederland en Marokko geen uitleveringsverdrag kennen, is de man, in tegenstelling tot de vrouw, niet veroordeeld voor seks buiten het huwelijk, aldus de advocaat. Zij is wel van plan om in Nederland een aanklacht in te dienen tegen de man.


    Tweede impeachment van Trump is grondwettelijk

    Zesenvijftig van de honderd senatoren (vijfig Democraten, zes Republikeinen) hebben ermee ingestemd dat de voormalige president van de VS wel degelijk aan een impeachmentprocedure kan worden onderworpen, ook al is hij nu een gewone burger.

    De stemming vond plaats ‘na een emotioneel beladen dag’, meldt Politico. De democratische aanklagers begonnen hun pleidooi met een videomontage van de bestorming van het Capitool op 6 januari. Zij beschuldigen het voormalige staatshoofd ervan in zijn toespraak, enkele minuten voor de incidenten, de menigte te hebben aangezet tot geweld.

    Voor het Trump-kamp is het proces ‘politiek theater’ dat ‘het land zal verscheuren’ en is het er uitsluitend op gericht te voorkomen dat de voormalige president zich in 2024 herkiesbaar stelt, bericht Politico. Impeachment zou volgens Trumps verdediging zinloos zijn aangezien hij niet meer in functie is.

    De Democratische afgevaardigde uit Colorado, Joe Neguse, verwerpt dat argument: ‘Dat zou betekenen dat een president zijn land zou kunnen verraden, zijn ambt zou kunnen neerleggen en zijn straf volledig zou kunnen ontlopen.’

    Volgens CNN was Trump niet blij met het ietwat onsamenhangende optreden van zijn advocaat Bruce Castor ten overstaan van de Senaat. De stemverhouding van 56-44 bevestigt niettemin dat Trump alle kans maakt om opnieuw te worden vrijgesproken, merkten de Amerikaanse media op. Er is een tweederde meerderheid nodig om hem te veroordelen.


    Post-brexitblues voor Britse muzikanten

    ‘Britse muzikanten zingen de blues’, kopt Financial Times. Sinds het begin van de coronapandemie wordt het ene na het andere concert afgelast. Zelfs Glastonbury, het emblematische muziekfestival dat gewoonlijk in juni in het zuiden van Engeland plaatsvindt, is al van de kalender gehaald. Voor het tweede jaar op rij. ‘Het besluit heeft de somberheid alleen maar doen toenemen door de hoop op een opleving van het festivalseizoen deze zomer te temperen’, aldus de zakenkrant.

    Zeker nu naast de onrust over de coronacrisis ook de gevolgen van brexit te voelen zijn. Sinds 1 januari kunnen Britse en Europese onderdanen niet langer onbelemmerd reizen tussen beide kanten van het Kanaal. Concerten en tournees die op het continent zijn gepland, zullen daardoor moeilijker te organiseren zijn, vreest de pers. Financial Times noemt bijvoorbeeld het geval van ‘John Smith, een folkzanger voor wie brexit tien jaar werk om een fanbasis op te bouwen in landen als Duitsland en Nederland, waar hij regelmatig optreedt, vrijwel teniet heeft gedaan’.

    Volgens The Guardian ‘moeten Britse muzikanten nu visa, werkvergunningen en importvergunningen voor hun apparatuur aanvragen wanneer zij naar de EU reizen om te werken, een vervelende en dure administratieve procedure die vooral opkomende muzikanten dreigt te treffen’.

    Zoals Sky News uitlegt, geven Brussel en Londen elkaar de schuld van deze blinde vlek in de brexitonderhandelingen die eind 2020 werden afgerond. Tijdens de besprekingen stelde de EU ‘een wederzijdse vrijstelling van administratieve formaliteiten voor reizen van maximaal negentig dagen voor kunstenaars, sportlieden en journalisten’ voor. Maar dat was onverenigbaar met de belofte van de regering om de controle over de grenzen van het Verenigd Koninkrijk terug te krijgen, antwoordde Londen.

  • Hoe QAnon haar weg naar het Capitool vond

    Hoe QAnon haar weg naar het Capitool vond

    Zo’n 10 procent van alle Amerikaanse volwassenen gelooft momenteel op zijn minst in enkele QAnon-theorieën. Bellingcat, met wie 360 een samenwerking is begonnen, ontrafelde deze beweging, die in Donald Trump de verlosser ziet.

    Keuze uit het archief

    Sinds zijn aantreden afgelopen maandag heeft de Amerikaanse president Donald Trump al flink wat decreten ondertekend. Daarnaast heeft hij gratie verleend aan zo’n 1600 gevangenen, van wie verreweg het overgrote deel veroordeeld was vanwege hun betrokkenheid bij de Capitoolbestorming op 6 januari 2021.
    In een interview met Fox vorige week zei de president dat de gevangenen geen misdadigers, maar ‘gijzelaars’ zijn. Ze zouden juist ‘met een hart vol liefde’ naar Washington zijn gegaan en de gevechten met de politie waren volgens hem slechts ‘kleine incidenten’. Wie echter dit artikel uit 2021 van het journalistieke onderzoeksnetwerk Bellingcat leest, krijgt toch een wat ander beeld van de gebeurtenissen en de daders.

    Op 6 januari brak chaos uit in Washington toen aanhangers van president Trump het Capitool bestormden. In de consternatie wist QAnon-adept van het eerste uur ‘de Q-sjamaan’ de senaatszaal te bereiken en plaats te nemen op het spreekgestoelte. Hij was zeker niet de enige QAnon-aanhanger onder de aanwezigen: een andere leidde de bestorming. Opnieuw staat deze gevaarlijke en eclectische groep samenzweerders in de schijnwerpers: een hele prestatie voor een beweging die pas drie jaar geleden op een onlineforum het licht zag.

    Op 28 oktober 2017 zag een anonieme gebruiker op het /pol/-gedeelte van 4chan, [pol is een afkorting van ‘politically correct’] een notoir alt-right imageboard, het volgende bericht staan: ‘op maandagochtend 30 oktober zal Hillary Clinton tussen 7:45 en 8:30 uur worden gearresteerd’, en besloot te reageren.

    Deze gebruiker zou later de naam ‘Q Clearance Patriot’ aannemen (al snel afgekort tot ‘Q’). Q hintte dat hij een legerofficier was uit de naaste omgeving van de president. Dit paste goed in de cultuur van het forum, waar ‘live action role playing’ (LARP) een speciale betekenis had aangenomen: een LARP’er is iemand die suggereert zich in welingelichte kringen te bevinden. 

    360 en Bellingcat

    Het onderzoekscollectief Bellingcat werd in juli 2014, opgericht door de Engelse blogger Elliot Higgins, drie dagen voor de MH17-ramp, waar zij de onderste steen van naar boven haalde. Door een waaier aan bijdragen van burgerjournalisten, onderzoekers en andere deskundigen zorgt het collectief voor baanbrekende onthullingen.

    Met speurwerk en het slim combineren van beeldmateriaal heeft Bellingcat een nieuwe methode ontwikkeld om de waarheid te achterhalen en precies in kaart te brengen.

    360 ondersteunt de onschatbare waarde die een onafhankelijk journalistiek platform als Bellingcat heeft. Daarom publiceren wij elke maand, of wanneer de actualiteit het opeist, een of meerder artikelen van bellingcat.com

    De teksten van deze anonymous – tot dusver bijna vijfduizend  berichten – markeerden het begin van de QAnon-samenzweringstheorie. Zijn eerste bericht (of ‘Q drop’ zoals zijn volgelingen ze noemen) wordt vaak genoemd als het ontstaansmoment van de QAnon-beweging. Toch klopt dat om twee redenen niet helemaal.

    De ene is triviaal: Q werd pas bekend na een latere reeks berichten; zijn eerste ontboezemingen bleven aanvankelijk onopgemerkt en werden pas op 11 november door 4chan-gebruikers herontdekt. De tweede reden gaat dieper: Q’s oorsprong valt niet los te zien van de heersende cultuur op /pol/: een allegaartje van racisme, antisemitisme en (hier het meest relevant) extreemrechtse samenzweringstheorieën. QAnon ontsproot aan deze cultuur, die al veel langer op /pol/ heerste. Ideeën als die van Q waren er gemeengoed en hij vond er zijn inspiratie.

    Geheime oorlog

    Wil je dus het ontstaan van Q begrijpen, dan moet je je eerst over de cultuur op /pol/ buigen. De kern van de QAnon-mythe is deze: samen met een kleine groep militaire inlichtingenofficieren, genaamd het Q-team (waar de auteur van de berichten bij hoort), voert president Donald Trump een geheime oorlog tegen een kliek satanvererende, kinderetende pedofielen die samenzweren om hem te dwarsbomen en af te zetten. Het leger werkt aan het plan om hen massaal gevangen te zetten, in een operatie genaamd ‘de Storm’.

    Dat Q’s profetieën zelden uitkwamen was geen probleem, want ‘desinformatie is noodzakelijk’

    Aanvankelijk heette het dat dit geheime genootschap vooral ‘politici’ onder zijn leden telde. Een maand later waren er ook ‘celebrities’ bij die ‘HRC [Human Rights Campaign, een lhbt-belangenvereniging] hadden gesteund’. Een paar maanden later waren het er te veel om in Guantánamo Bay te passen; nog weer later schenen er drie andere ‘detentiecentra’ voor hen te zijn ‘opgezet’. Iedereen die het waagde [voormalig] president Trump tegen te werken of te ergeren moest haast wel lid zijn van het genootschap, naast uiteraard voor de hand liggende figuren als belegger en filantroop George Soros.

    Militaire tribunalen zullen deze baby-etende verraders na de Storm laten executeren of op zijn minst levenslang opsluiten. Het verschrikte publiek zal, geconfronteerd met het overweldigende bewijs van het bestaan van het genootschap, treuren, in woede ontsteken en zich tot slot achter Trump scharen, waarna een gouden tijdperk van patriottisme en welvaart aanbreekt. In deze korte samenvatting ontbreken nog de wildere QAnon-theorieën (bijvoorbeeld dat Noord-Korea onder leiding stond van de CIA maar nu door Trump en het Q-team is bevrijd).

    Zo’n tien procent van alle Amerikaanse volwassenen gelooft momenteel op zijn minst in sommige QAnon-theorieën

    Ook een ander belangrijk aspect van het QAnon-wereldbeeld is nog niet genoemd, dat elke publieke daad of uitspraak van Trump of een verondersteld lid van het genootschap verborgen boodschappen kan bevatten, voor QAnon-gelovigen gemakkelijk te doorschouwen. En dan is er nog de slagzin: ‘desinformatie is noodzakelijk’, die je kunt zien als een prachtig excuus voor al Q’s niet uitgekomen voorspellingen, met als bijkomend voordeel dat de gelovigen alleen die onderdelen van de theorie hoeven te omarmen die hen aanspreken.

    Vanuit deze bescheiden en excentrieke aanvang maakte QAnon een explosieve groei door. Aanvankelijk beperkte die groei zich tot 4chan, waar Q op /pol/ furore maakte. Niet veel later begon een stel 4chan-moderatoren samen met een samenzweringstheoreticus Q’s boodschappen op YouTube onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Dit plan had een onverwacht groot succes. Zo’n tien procent van alle Amerikaanse volwassenen gelooft momenteel op zijn minst in sommige QAnon-theorieën, zo bleek vorig jaar uit een enquête van het Pew Research Center.

    Die uitkomst komt overeen met die van een ander onderzoek uit 2020, door de Britse ideële organisatie HOPE not hate. Politicoloog Joe Uscinski, die de steun voor QAnon bij een eerdere gelegenheid ‘eerder diep dan breed’ had genoemd, constateerde desalniettemin dat tussen de vijf en de tien procent van de Amerikaanse volwassenen QAnon steunden. Hoe je het ook wendt of keert, miljoenen Amerikanen hechten op zijn minst enig geloof aan QAnon. Maar liefst vijftig procent van Trumps aanhang is het eens met de bewering dat ‘leidende democraten betrokken zijn bij een netwerk van seksuele slavernij’.

    Waandenkbeeld

    QAnon vond al lang voor de bestorming – of couppoging zoals velen het noemen – zijn weg naar het Capitool. De pasverkozen Republikeinse afgevaardigde Marjorie Taylor Greene, een ‘toekomstige Republikeinse ster’ in de woorden van Trump, schreef dat ‘kindermisbruik, satanisme en occulte praktijken geassocieerd zijn met de Democratische Partij’. Ook nam Greene filmpjes op waarin zij Q omschreef als een ‘patriot’ die ‘zich inzet voor de goede zaak (…) en goede contacten heeft in hogere kringen’. Volgens haar bood hij ‘een buitenkans om dit wereldwijde genootschap van satanisten en pedofielen uit te schakelen’.

    Wat maakt QAnon zo aantrekkelijk dat mensen zulke uitzinnige theorieën uitdragen? Lang vóór Q verscheen, stonden er al threads op /pol/ waaruit blijkt dat veel ‘anons’ (zoals 4chan-habitués zichzelf noemen) toen al centrale elementen uit zijn verhaal omarmden. Eén gebruiker legde er al voordat Q over satanisme begon (en zelfs voordat Q de anons was opgevallen) de vinger op: ‘grappig dat iedereen die de /pol/lers niet moeten stiekem lid heet te zijn van een grote joodse samenzwering van kindermisbruikers en duivelaanbidders, die pas aan het licht komt nu steeds meer mensen D (Trump) bedreigen.

    Is dat niet gewoon een waandenkbeeld?

    En Trump een idioot die impeachment boven het hoofd hangt? Maar 4chan was nu eenmaal dol op uitzinnige beweringen en samenzweringstheorieën: in het jaar voordat Q van zich deed horen werd de Pizzagate-samenzweringstheorie, verreweg de meest directe voorganger van QAnon, alleen al op /pol/ 45.027 keer genoemd.

    In de QAnon-folklore begint de Storm met ‘tien dagen van duisternis’, zoals Q een week na zijn eerste bericht schreef. Q’s volgelingen kijken ook nu nog vol spanning uit naar het aanbreken van deze tijd. Direct daarna zal het nieuws vol zijn van ‘onthullingen’ (waarin de regering schokkende feiten zal onthullen die ze tot dan toe verborgen hield). Deze berichten krijgt de burger via speciaal ingelaste uitzendingen op radio en televisie te horen.

    Vergaande verdorvenheid

    Onthuld wordt niet het bestaan van buitenaards leven, maar wel de vergaande verdorvenheid van het genootschap. Tegelijkertijd zullen de laatste verzetshaarden van het genootschap vermorzeld worden en de massale arrestaties onverminderd doorgaan. Deze massa-arrestaties worden live op televisie uitgezonden. Ze leiden de ‘bevrijding van de planeet aarde van de machten der duisternis’ in.

    QAnon borduurt voort op Pizzagate; met als verbindende schakel een groep threads onder de naam /HTG/ [Human Trafficking General]. Pizzagate verwierf scharen volgelingen omdat het het juiste doel uitkoos, de juiste beschuldigingen uitte, en tenminste aan het begin, openstond voor de inbreng van deelnemers.

    Anons overboden elkaar bij het vinden van ‘bewijzen’ van kindermisbruik, gevonden in gehackte e-mails van het Democratisch Nationaal Comité [het hoogste bestuursorgaan van de Democratische Partij]. Maar die creatieve energie kon niet eeuwig blijven duren: de door te spitten e-mails raakten op, net als het aantal ‘codewoorden’ dat erin viel te ontdekken. Al gauw leverde onderzoek naar Pizzagate weinig spannends meer op en werd het een verzameling ideeën die de anons naar believen konden omarmen of verwerpen.

    De /HTG/-threads die erop volgden werden nooit zo populair als Pizzagate. Toch namen ze precies dezelfde personen in het vizier, uitten dezelfde beschuldigingen en beschikten over een schier oneindige hoeveelheid bronmateriaal, aangeleverd door anons die vanuit hun huiskamer allerlei plekken in de echte wereld ‘onderzochten’. /HTG/ miste echter twee essentiële ingrediënten: een verhaallijn en een verteller. Het ontbrak aan een goed narratief dat de anons konden volgen. En al was dat er wel geweest: het ontbrak ook nog eens aan een begenadigd auteur om het goed over te brengen. Ook namen mensen van buiten de /HTG/-threads voortdurend op de hak.

    Waarom slaagde Q waar zo veel anderen hadden gefaald?

    Waarom slaagde Q waar zo veel anderen hadden gefaald? Eén verklaring is dat Q precies op het juiste moment met het juiste idee kwam. Bovendien had hij een aansprekende stijl: zijn teksten begonnen vaak met een groot aantal vragen. Andere LARP’ers erkenden dat ruiterlijk – in 2017 schreef MegaAnon, op het moment dat Q op het toneel verscheen misschien wel de meest succesvolste actieve LARP’er, dat Q ‘veel beter een hoop details in een /pol/-vriendelijke vorm weet te verpakken’ dan zij ooit had kunnen doen.

    Waarschijnlijk was dit artikel nooit geschreven als Q’s invloed zich had beperkt tot de wereld van /pol/. Maar de mysterieuze auteur wist binnen een paar dagen aan de nauwe grenzen van 4chan te ontsnappen, dankzij een kleine, vastbesloten groep fans die QAnon ook elders op internet onder de aandacht bracht. Zo konden ‘normies’, zoals de anons niet-ingewijden noemen, ook met Q kennismaken.

    Voor sommigen smaakte dat naar meer. Normies – tenminste fanatiek Trumpgezinde, voor samenzweringstheorieën ontvankelijke normies – bleken net zo open te staan voor een vervolg op Pizzagate als de gebruikers van 4chan. Al snel ontstond een gemeenschap op meerdere platforms die veel weg had van /HTG/: een hechte groep volgelingen die, met een geheel eigen werkwijze en bewijsvoering, pedofielen ‘ontmaskerde’, ongehinderd door het uitblijven van resultaten in de echte wereld. Ondertussen produceerde Q aan de lopende band nieuwe teksten, gretig gefileerd door de anons, die zelfs geloof hechtten aan de meest uitzinnige, barokke beweringen. Het feit dat Q’s profetieën zelden uitkwamen was geen probleem, want ‘desinformatie’, zoals Q uitlegde, ‘is noodzakelijk’.

    Consequenties

    Misschien is dit geen geheel bevredigend antwoord op de vraag wat Q zo succesvol maakte. Het komt erop neer dat ‘Q een handige LARP’er was die zijn publiek slim naar de mond praatte, ideeën uit eerdere LARP-berichten opwarmde en meteen vanaf het begin werd geholpen door een schare fans die zijn teksten buiten 4chan verspreidde’.

    Maar hoe het ook zij, de opkomst van Q had enorme, soms tragische, reële consequenties. De QAnon-beweging verwoestte het leven van vele families over de hele wereld – de subreddit QAnonCasualties inventariseert de door QAnon aangerichte schade. En alhoewel de meeste QAnon-volgelingen waarschijnlijk zelf nooit geweld zouden gebruiken, wordt het er politiek wel acceptabeler door. Nog in december beschreef Trump QAnon als een groep mensen die ‘gewoon staan voor goede politiek’.

    Drie jaar geleden legde Q op een van de donkerste hoekjes van het internet de basis voor een breed gedragen systeem van overtuigingen. Puttend uit rechtse mediaschandalen, racistische samenzweringstheorieën en de LARP’s van weleer, creëerde hij iets dat groter was dan de som der delen. En daarmee hebben we het alleen nog over de aanbodkant van het fenomeen QAnon gehad, maar het werkelijke probleem ligt aan de kant van de vraag. Om daarop in te gaan moet je diepe breuklijnen in de Amerikaanse maatschappij blootleggen – en oog krijgen voor de gevaarlijke aantrekkingskracht van samenzweringstheorieën. 

    Dit is een verkorte versie van het originele artikel The making of QAnon: A crowdsourced conspiracy.

  • Waarom de bestorming van het Capitool Poetin en Navalny zorgen baart

    Waarom de bestorming van het Capitool Poetin en Navalny zorgen baart

    Het tijdperk Trump is voor zeker vier jaar ten einde, met als treurig slotakkoord de bestorming van het Capitool door zijn aanhangers. Zowel Vladimir Poetin als diens opponent Aleksj Navalny volgden de ontwikkelingen met argusogen. Volgens analisten betrekken ze de gebeurtenissen van 6 januari in Washington vooral op zichzelf.

    ‘Aanhangers van Donald Trump gingen tekeer in het Capitool, en het is je vergeven als je denkt dat de Russische president Vladimir Poetin zich opgetogen in de handen wreef’, schrijft journalist Leonid Ragozin in een analyse voor de politieke website Politico. ‘De chaos, verwarring en vernietiging kunnen tenslotte worden gezien als het hoogtepunt van de langlopende pogingen van het Kremlin om de Amerikaanse democratie te ondermijnen.’ 

    ‘De gebeurtenissen in Washington laten zien dat het Amerikaanse verkiezingsproces archaïsch is, niet aan moderne eisen voldoet en vatbaar is voor schendingen’

    Natuurlijk was er nogal wat Russisch leedvermaak, aldus Ragozin. Zo liet Maria Zakharova, woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken weten: ‘De gebeurtenissen in Washington laten zien dat het Amerikaanse verkiezingsproces archaïsch is, niet aan moderne eisen voldoet en vatbaar is voor schendingen’, zo schreven The Moscow Times en Al Jazeera.

    Ragozin haalt de hooggeplaatste medewerker Buitenlands Beleid Konstantin Kosachev aan die op Facebook schreef: ‘De VS hebben het vermogen verloren om hun eigen koers uit te stippelen en daarmee om dat voor anderen te doen.’ Kosachev trok ook vergelijkingen met de revolutie van 2014 in Oekraïne, die president Viktor Janoekovitsj verdreef en Poetin ertoe bracht de Krim te annexeren. 

    Herinnerend aan de toenmalige Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Victoria Nuland, die koekjes uitdeelde aan demonstranten in het centrum van Kiev, vroeg Kosachev zich af wat Amerikanen ervan zouden vinden als buitenlandse functionarissen nu hetzelfde zouden doen met Trump-aanhangers op de trappen van het Capitool. Zouden ze nog steeds zeggen: ‘Het volk heeft altijd gelijk?’

    Dubbelhartigheid

    In zijn analyse stelt Ragozin dat dergelijke overpeinzingen louter op het Russische thuisfront zijn gericht, met als doel om de schijnbare dubbelhartigheid van het Amerikaanse politieke establishment aan te tonen. Enerzijds steunden Amerikanen immers de Oekraïne-revolutie in 2014 en werd een oogje dichtgeknepen voor de extreemrechtse radicalen die daarbij een rol speelden. Anderzijds worden Trump-aanhangers die het resultaat van de Amerikaanse presidentsverkiezingen aanvechten nu bestempeld tot ‘criminelen en terroristen’.

    Maar dergelijke Kremlin-propaganda is een valse vergelijking, vindt Ragozin, bedoeld om het verhaal van de opstand in Oekraïne af te schilderen als een door de VS gesteunde fascistische coup, die de Russische interventie daarna rechtvaardigde. Hoe dan ook, schrijft hij, hoezeer het Kremlin ook plezier beleefde aan het drama in Amerika, de scènes van de gewelddadige chaos in Washington zijn ook de ergste nachtmerrie voor de Russische machtshebbers. 

    Onder de aanhangers van Poetin in Moskou bleef de reactie dan ook gematigd, omdat staatspropagandisten op een dun koord balanceren. Uiteraard omhelzen ze alle mogelijkheden om Amerika te ontregelen, maar tegelijkertijd doen ze er alles aan om soortgelijke onrust in hun eigen land te voorkomen.

    Paranoïde over ‘kleurenrevoluties’

    Van Poetin is bekend dat hij paranoïde is over ‘kleurenrevoluties’, zoals die in Oekraïne. Sterker nog, volgens Ragozin bepaalt die angst zijn buitenlandse en binnenlandse beleid. In de bestorming van het Capitool in Washington zag Poetin dan ook het bewijs dat marginale, extreemrechtse aanhangers van een partij of een politieke leider zomaar kunnen toeslaan en chaos en wanorde aanrichten. 

    In de afgelopen twee decennia heeft Poetin ultranationalistische groepen en denkers het hof gemaakt. Om zich van hun steun te verzekeren heeft hij aspecten van hun extreemrechtse ideologie overgenomen, inclusief de retoriek van ‘traditionele christelijke waarden’ en anti-LGBTQ-standpunten. De steun van deze groepen voor Poetin is ondertussen altijd twijfelachtig en ongrijpbaar geweest, aldus Ragozin. 

    Poetin zag tijdens de revolutie in Oekraïne tot zijn schrik dat extreemrechts zeer efficiënte milities kan vormen

    Bij antiregeringsprotesten in Moskou in 2011 en 2012 sloot een groot aantal prominente extreemrechtse figuren zich aan. Poetin zag tijdens de revolutie in Oekraïne tot zijn schrik dat extreemrechts zeer efficiënte milities kan vormen, die de doorslag kunnen geven in tijden van onzekerheid en wanorde. Daarom werden in Moskou prominente Russische extreemrechtse figuren gearresteerd of gedwongen naar Oekraïne te vluchten, waar ze zich aansloten bij nationalistische vrijwilligerseenheden zoals het Azov-bataljon.

    Maar ook degenen die Poetin trouw bleven en zich bij de door Rusland ondersteunde strijdkrachten in Donbas voegden, werden argwanend bekeken, in de wetenschap dat de alliantie tussen het Kremlin en extreemrechts afhangt van tal van voorwaarden en zeker niet onbreekbaar is. Illustratief is dat Igor Girkin, een malafide Russische huurling die actief is in Oost-Oekraïne, in een interview in 2017 naar Poetin verwees als ‘de hoer van Amerika’.

    Reagerend op de gebeurtenissen in Washington schreef de rechtse denker Dmitry Olshansky, een verstokt aanhanger van Poetins oorlog in Oekraïne, dat ‘mensen met hoorns en geschilderde gezichten’ in het Capitool in feite westerse kernwaarden verdedigden tegen het ‘Sovjet-kalifaat’. Leedvermaak van het Kremlin, zei ook hij, was voorbarig omdat soortgelijke gebeurtenissen net zo goed in Rusland zouden kunnen voorkomen.

    ‘Net als Trump heeft Poetin nauwelijks de controle over de dreiging die hij heeft helpen ontketenen’

    Ultranationalisten en neonazi’s die Rusland zijn ontvlucht en dus niet worden geremd door angst voor vervolging, waren nog uitgesprokener in hun steun voor de acties van de Amerikaanse extremisten. Zo verklaarde Wotanjugend, een neonaziplatform van voortvluchtige Russen in Oekraïne: ‘Fashington is in beslag genomen’.

    Kortom, concludeert Ragozin, ‘Amerika is uiteindelijk niet het enige land dat kampt met een golf van rechtsextremisme dat gedijt op politieke onrust en dromen van een gewapend conflict. Net als Trump heeft Poetin geprobeerd hun woede ten eigen voordele te gebruiken. En net als Trump heeft hij nauwelijks de controle over de dreiging die hij heeft helpen ontketenen.’

    Muilkorving

    Ook Poetins luis-in-de-pels Aleksej Navalny, die deze week onmiddellijk bij zijn terugkeer in Moskou werd gearresteerd, betrok de gebeurtenissen in Washington op zijn eigen situatie. In zijn opinieartikel voor TwinCitiesPioneerPress schrijft columnist Leonid Bershidsky dat Navalny zich zorgen maakt over het besluit van Twitter om het account van Donald Trump te sluiten.

    ‘Navalny is geen Trump-fan’, aldus Bershidky. ‘De reden dat hij zich zorgen maakt, is dat de manier waarop Amerikaanse techbedrijven Trump en zijn meest radicale aanhangers hebben aangepakt, kan leiden tot zijn eigen muilkorving in Rusland, waar hij al geen toegang heeft tot door de staat gecontroleerde media. Hij moet vertrouwen op voornamelijk in de VS gevestigde sociale netwerken als YouTube, Facebook, Twitter om zijn boodschap te verspreiden.’ 

    ‘Ik krijg hier jarenlang elke dag doodsbedreigingen en niemand wordt door Twitter aangepakt’

    Die zorgen van Navalny zijn terecht, volgens Bershidsky. ‘Naar mijn mening was de beslissing om Trump te verbieden gebaseerd op emoties en persoonlijke politieke voorkeuren’, schreef Navalny op Twitter. ‘Vertel me niet dat hij is verbannen wegens het overtreden van Twitter-regels. Ik krijg hier jarenlang elke dag doodsbedreigingen en niemand wordt door Twitter aangepakt (niet dat ik erom vraag).’

    Navalny voegt eraan toe: ‘Twitter is natuurlijk een privébedrijf, maar we hebben in Rusland en China veel voorbeelden gezien van dergelijke privébedrijven die de beste vrienden en supporters van de staat worden als het gaat om censuur. (…) Dit precedent zal worden uitgebuit door vijanden van de vrijheid van meningsuiting in de hele wereld. Ook in Rusland. Elke keer dat ze iemand het zwijgen willen opleggen, zullen ze zeggen: “Dit is gewoon een gangbare praktijk, zelfs Trump werd geblokkeerd op Twitter”.’

    Openingsbeeld: Politieagenten patrouilleren buiten het detentiecentrum Matrosskaya Tishina is Moskou, waar de vastgehouden Russische oppositieleider en anticorruptieactivist Alexei Navalny wordt vastgehouden sinds zijn aankomst vanuit Duitsland, 19 januari 2021. – © EPA / YURI KOCHETKOV

  • Trump gooit grenzen open | China en WHO berispt | Touadéra herkozen

    Trump gooit grenzen open | China en WHO berispt | Touadéra herkozen

    Van Trump mogen de VS weer open

    Twee dagen voor zijn vertrek uit het Witte Huis ondertekende de president op maandag 18 januari een decreet dat voorziet in de heropening van de Amerikaanse grenzen voor Europese staatsburgers en Brazilianen per 26 januari, meldt CNN.  

    De verkozen president Joe Biden temperde onmiddelijk de hoop van Europeanen en Brazilianen die graag voet op Amerikaanse bodem willen zetten: de woordvoerster van het toekomstige staatshoofd, Jen Psaki, reageerde op de opmerkingen van Trump door uit te leggen dat ‘het uitgesloten is dat de grenzen voor toeristen weer opengaan, aangezien de pandemie in de Verenigde Staten verergert’, zegt Politico.

    De poging van de president om twee dagen voor zijn vertrek terug te komen op het reisverbod voor Europa is ‘in overeenstemming met de onorthodoxe manier waarop hij de overgang naar een nieuwe regering liet verlopen’, merkt The New York Times op. Normaal gesproken onthouden vertrekkende presidenten zich van het uitvaardigen van nieuwe decreten zonder de aanstaande president te raadplegen. Trump weigerde aan deze norm te voldoen.’

    Luchtvaartdruk

    Donald Trump rechtvaardigde de opheffing van het reisverbod met de invoering, op dezelfde datum, van de verplichting om bij binnenkomst in de Verenigde Staten een negatieve screeningstest voor het coronavirus te overleggen. Volgens CNN komen de opheffing van reisbeperkingen en de lancering van deze tests ‘tegemoet aan de belangen van verschillende luchtvaartmaatschappijen die in onderhandeling zijn met de Amerikaanse gezondheidsdienst en het Witte Huis’.

    Eerder deze maand ‘riepen een aantal van hen de regering-Trump op om een ​​programma voor het testen van passagiers naar de Verenigde Staten op grote schaal uit te breiden en tegelijkertijd de reisbeperkingen op te heffen’, aldus het netwerk. Volgens The Wall Street Journal hadden ook Europese en Britse functionarissen er bij de Trump-regering op aangedrongen stappen te ondernemen om reizen in een of andere vorm te hervatten.

    Om zijn beslissing om de beperkingen op internationale reizen te verlengen te rechtvaardigen, heeft het team van Joe Biden maandag – naast de verergering van de pandemie in de Verenigde Staten – de opkomst van nieuwe varianten naar voren gebracht, waarvan sommige besmettelijker zijn. Een ervan, voor het eerst geïdentificeerd in Denemarken, verspreidt zich snel in Noord-Californië in bejaardentehuizen, gevangenissen en een ziekenhuis in de omgeving van San José, meldt The Washington Post. De autoriteiten weten op dit moment niet of deze variant besmettelijker is en of hij al dan niet bestand is tegen de vaccins.


    China en de WHO ondervraagd door een groep onafhankelijke experts

    In een maandag vrijgegeven rapport bekritiseerde een panel onder leiding van voormalig premier van Nieuw-Zeeland Helen Clark en de voormalige Liberiaanse president Ellen Johnson Sirleaf de Wereldgezondheidsorganisatie omdat ze tot 30 januari had gewacht om de epidemie aan te kondigen als een internationale noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid. 

    Deskundigen zijn ook van mening dat de Chinese autoriteiten in januari de gezondheidsmaatregelen die nodig waren om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, strenger hadden kunnen handhaven. De analyse wordt onderbouwd met beeldmateriaal van twee Chinese journalisten dat maandag werd vrijgegeven door Al-Jazeera. De video’s laten met name zien hoe Beijing probeerde te voorkomen dat de pers informatie verspreidde over de situatie in het land.


    Karavaan van Hondurese migranten met geweld gestopt

    De karavaan van Hondurese migranten op weg naar de VS, waar wij vrijdag al over berichtten, werd na 50 kilometer, op Guatemalteeks grondgebied, met geweld tegengehouden. Voor duizenden mensen betekende dit het einde van hun migratiedroom: nadat de weg werd geblokkeerd door politie en oproertroepen keerden de meesten terug naar huis. 

    Met traangas pasten de veiligheidstroepen het decreet van president Alejandro Giammattei toe, dat het gebruik van geweld toestond vanwege het risico op epidemische besmetting.

    ‘Uitgerust met laarzen, helmen, vesten, stokken en schilden verpletterden de soldaten alles op hun pad, waarbij (…) veel persoonlijke bezittingen die de migranten met zich mee droegen kwijtraakten’, volgens een verslag in de Colombiaanse krant El Heraldo. Deze ‘trokken zich snel terug door weg te rennen terwijl ze stenen naar het grote contingent soldaten en politie te gooien’.


    Touadéra wordt ondanks de verstoringen herkozen

    Het Constitutionele Hof van de Centraal-Afrikaanse Republiek bevestigde maandag de overwinning van het vertrekkende staatshoofd, president Touadéra. Er doemen nu enorme uitdagingen op, waaronder die van legitimiteit, voor een president die werd gekozen met 53,16 procent van de stemmen bij een deelname van 35,25 procent in een gebied dat bijna helemaal beperkt is tot de hoofdstad en zijn omgeving. 

    Het land wordt momenteel bedreigd door een rebellenoffensief, bestaande uit zes van de machtigste gewapende groepen, die twee derde van de Centraal-Afrikaanse Republiek bezetten. Het offensief werd acht dagen voor de presidentsverkiezingen gelanceerd om de stemming te verstoren, schrijft het Burkinese dagblad Le Pays

    Voor zijn eerste toespraak sinds zijn officiële herverkiezing riep Faustin-Archange Touadéra op tot nationale verzoening en verklaarde hij contact te zoeken met de democratische oppositie, terwijl hij het rebellenoffensief krachtig veroordeelde.

    ‘Aan het hoofd van deze criminele bende staat de voormalige president Francois Bozize’

    ‘Aan het hoofd van deze criminele bende staat de voormalige president Francois Bozize, gesteund door zijn politieke bondgenoten. De aanvallen waren bedoeld om de instellingen van de Republiek omver te werpen en een einde te maken aan het democratische proces’, zei Touadera, geciteerd door nieuwssite DW. Sinds de verdrijving van Bozize in 2013 hebben in de Centraal-Afrikaanse Republiek golven van geweld plaatsgevonden, waarbij duizenden mensen om het leven zijn gekomen en meer dan een miljoen werden gedwongen hun huizen te ontvluchten.

    Er is een onderzoek ingesteld naar Bozize en zijn handlangers vanwege hun vermeende rol bij verstoringen van het verkiezingsproces. De missie van de Verenigde Naties in het land heeft zich uitgesproken tegen het geweld. ‘Het lijdt geen twijfel dat er sprake is van een verstoring van de verkiezingen – voor, tijdens en na de peilingen’, aldus Mankeur Ndiaye, hoofd van de VN-missie.


    Aanhangers van Trump stalen computer van Pelosi

    Riley June Williams, een van de relschoppers die op 6 januari het Capitool bestormden, zou een computer hebben gestolen uit het kantoor Nancy Pelosi, de democratische leider in het Huis van Afgevaardigden. Volgens haar ex-partner was de 22-jarige van plan om het materiaal naar een contactpersoon in Rusland te sturen om hem te verkopen aan Russische buitenlandse inlichtingendiensten, meldt CNN. De operatie zou uiteindelijk om niet nader gespecificeerde redenen zijn mislukt. Riley June Williams zou nog steeds in het bezit zijn van de computer of deze hebben vernietigd. Er is een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de jonge vrouw.


    Groot-Brittannië verwacht veel records

    Stormachtig winterweer hielp de windmolenparken van Groot-Brittannië een record te vestigen op het gebied van schone stroomopwekking. Windturbines produceerden in december 17,3GW, waarmee ze het vorige record overtroffen. Hoge windsnelheden in het hele land hielpen het aandeel van windenergie in de elektriciteitsmix boven de 40 procent te blijven. Kolen- en gascentrales waren goed voor minder dan een vijfde van de opgewekte elektriciteit. Dat meldt The Guardian.

    Het record volgt op het ‘groenste’ jaar ooit voor het elektriciteitssysteem dankzij een toename van hernieuwbare energie en een scherpe daling van de energievraag als gevolg van de sluiting van kantoorgebouwen, restaurants en scholen tijdens coronavirusbeperkingen.

    Naar verwachting zullen jaarcijfers bevestigen dat 2020 het groenste jaar was

    Zonne-energie bereikte in april een record van 9,6 GW, wat bijdroeg aan de langste kolenvrije periode ooit, van 1.629 opeenvolgende uren, die eindigde in juni. De opwekking van windenergie bereikte in augustus een recordaandeel van bijna 60% procent van het elektriciteitsverbruik, aangezien de vraag naar stroom met meer dan een vijfde daalde in vergelijking met het jaar ervoor.

    De overvloed aan schone elektriciteit zorgde ervoor dat de koolstofintensiteit van het elektriciteitsnet in maart daalde tot een historisch dieptepunt van 143 g kooldioxide per kilowattuur per maand, en naar verwachting zullen jaarcijfers bevestigen dat 2020 het groenste jaar was.

    ‘We verwachten de komende jaren nog veel meer records te zien, aangezien de overheid windenergie tot een van de belangrijkste pijlers van haar energiestrategie heeft gemaakt om zo snel en zo goedkoop mogelijk netto nulemissies te bereiken’, aldus Melanie Onn, plaatsvervangend algemeen directeur van Renewable UK.

  • Sociale kanalen weren massaal Donald Trump

    Sociale kanalen weren massaal Donald Trump

    De bestorming van Capitol Hill in Washington door een meute Trump-aanhangers vorige week, heeft ertoe geleid dat Trump en zijn medestanders het digitale zwijgen is opgelegd door zo’n beetje alle online platforms waar hij gebruik van maakte. Parler, een van zijn laatste serieuze mogelijkheden, is nu ook weggevallen.

    Volgens The Guardian besloot Twitter op zaterdag het account van Donald Trump definitief te verwijderen, vanwege zijn herhaalde schendingen van de regels en het risico dat zijn Twitter-gedrag zou leiden tot ‘verder aanzetten tot geweld’. Op grond van twee tweets die Trump op vrijdagochtend had verzonden, oordeelde Twitter dat die hoogstwaarschijnlijk waren bedoeld om ‘mensen aan te moedigen en te inspireren om de criminele handelingen die plaatsvonden in het Capitool op 6 januari 2021, te herhalen’, zo liet het bedrijf in een verklaring weten.

    Plannen voor ‘toekomstige gewapende protesten’ verspreidden zich via Twitter en elders, waarschuwde het bedrijf, ‘inclusief het voorstel tot een tweede aanval op het Amerikaanse Capitool en de staatsgebouwen op 17 januari 2021’.

    ‘Deze buitengewone beslissing van Twitter om het persoonlijke account van Trump te verbieden, is duidelijk een symbolische vingerwijzing naar de omstreden president, wiens gebruik van sociale media om haat en angst aan te wakkeren zorgden voor zowel zijn onwaarschijnlijke politieke opkomst, als voor het schandelijke einde van zijn presidentschap’, zo meent de Britse krant

    De lijst

    Het bleef niet bij de permanente ban door Twitter, zo blijkt uit een overzicht van de Amerikaanse politieke website Axios. ‘Platforms verwijderen in snel tempo het account van Donald Trump en accounts die zijn gelieerd aan pro-Trump-geweld en samenzweringstheorieën, zoals QAnon en #StoptheSteal’, aldus Axios-redacteuren Sarah Fischer en Ashley Gold. Ze presenteerden afgelopen zaterdag een ‘voorlopige’ lijst van alle platforms met daarbij hun verklaring voor de ban. 

    Reddit:

    WAT: Reddit heeft de subreddit-groep ‘r / DonaldTrump’ verboden.

    COMMENTAAR: ‘Het beleid van Reddit verbiedt inhoud die haat aanmoedigt of verheerlijkt, die aanzet of oproept tot geweld tegen groepen mensen of individuen. In overeenstemming hiermee hebben we proactief contact opgenomen met moderators om hen te herinneren aan ons beleid’, aldus een woordvoerder.

    CONTEXT: Hoewel het geen officiële groep of pagina betreft die wordt gehost door de president, is deze steungroep voor Trump een van de grootste politieke gemeenschappen op Reddit.

    Twitch:

    WAT: Twitch blokkeerde het kanaal van Trump. 

    COMMENTAAR: ‘In het licht van de schokkende aanval op het Capitool hebben we het Twitch-kanaal van president Trump uitgeschakeld. Gezien de huidige buitengewone omstandigheden en de opruiende retoriek van de president, zijn we van mening dat dit een noodzakelijke stap is om onze gemeenschap te beschermen en te voorkomen dat Twitch wordt gebruikt om aan te zetten tot verder geweld’, aldus een woordvoerder.

    CONTEXT: Twitch was in juni een van de eerste platforms die het kanaal van Trump tijdelijk verbood vanwege haatdragende inhoud rond de Black Lives Matter-protesten deze zomer.

    Shopify:

    WAT: Shopify sloot twee onlinewinkels die zijn gelieerd aan Trump en zijn organisatie. Het gaat om de merchandise-sites van de Trump-campagne.

    COMMENTAAR: ‘Shopify tolereert geen acties die uitnodigen tot geweld. Op basis van recente gebeurtenissen hebben we vastgesteld dat de acties van president Donald J. Trump in strijd zijn met ons beleid voor acceptabel gebruik. Dat beleid verbiedt promotie of ondersteuning van organisaties, platforms of mensen die met geweld dreigen of dat goedkeuren om hun zaak te bevorderen. Als gevolg hiervan hebben we winkels die zijn gelieerd met president Trump beëindigd’, aldus een woordvoerder, zo liet The Financial Times op Twitter weten.

    CONTEXT: Op vrijdag was Shopify het eerste van alle platforms die Trumps aanwezigheid daadwerkelijk uitschakelden, aangezien zijn winkels permanent werden verwijderd en niet tijdelijk.

    YouTube:

    WAT: YouTube vervroegt de handhaving van de regels met betrekking tot verspreiding van onjuiste verkiezingsinformatie en beweringen van vermeende kiezersfraude door Trump en anderen.

    COMMENTAAR: ‘Vanwege de buitengewone gebeurtenissen die gisteren plaatsvonden, en aangezien de verkiezingsresultaten zijn gecertificeerd, zal elk kanaal dat nieuwe video’s plaatst met valse claims die in strijd zijn met ons beleid, nu een waarschuwing krijgen die het uploaden of livestreaming tijdelijk beperkt. Kanalen die in een periode van negentig dagen drie waarschuwingen ontvangen, worden definitief van YouTube verwijderd’, aldus een YouTube-woordvoerder.

    CONTEXT: YouTube is doorgaans langzaam met het ondernemen van actie tegen slechte inhoud en accounts. Deze reactie is, hoewel snel, enigszins mild in vergelijking met concurrenten die het account van Trump verwijderden of uitschakelden. YouTube verwijderde wel de video die Trump woensdag plaatste, waarin hij het Capitool-geweld besprak zonder het volledig te veroordelen.

    Facebook & Instagram:

    WAT: Facebook verbiedt Donald Trump ten minste de komende twee weken om op Facebook te posten, totdat de machtsoverdracht aan Joe Biden een feit is.

    COMMENTAAR: ‘Wij zijn van mening dat de risico’s gewoon te groot zijn om de president onze diensten te laten gebruiken tijdens deze periode’, aldus CEO Mark Zuckerberg.

    CONTEXT: Op woensdag verwijderde Facebook de video van Trump waarin hij het geweld besprak zonder het volledig te veroordelen; donderdag volgden de aanvullende stappen.

    Snapchat:

    WAT: Snapchat heeft het account van Trump geblokkeerd omdat het vindt dat het account haat verspreidt en aanzet tot geweld.

    OPMERKING: ‘We kunnen bevestigen dat we eerder vandaag het Snapchat-account van president Trump hebben vergrendeld’, aldus woordvoerder Rachel Racusen van Snap tegen Axios.

    CONTEXT: Snapchat was een van de eerste grote sociale platforms die in juni serieuze actie ondernam tegen Trumps account wegens ‘bedreiging van de democratie’. Het bedrijf besloot toen zijn account niet langer aan te bevelen in de sectie ‘Ontdekken’, waarin professionele inhoud en prominente mensen worden aanbevolen.

    TikTok:

    WAT: Op grond van zijn richtlijnen verwijdert TikTok doorverwijzingen en hashtags zoals #stormthecapitol en #patriotparty.

    COMMENTAAR: ‘Hatelijk gedrag en geweld horen niet thuis op TikTok. Accounts of berichten die proberen geweld te stichten, te verheerlijken of aan te moedigen, schenden onze communityrichtlijnen en zullen worden verwijderd’, aldus een TikTok-woordvoerder.

    CONTEXT: Andere hashtags zoals #stopthesteal en #QAnon werden sinds vorig jaar al omgeleid.

    Discord:

    WAT: Discord zegt dat het de server The Donald heeft verboden, volgens journalist Casey Newton op Twitter.

    COMMENTAAR: ‘Hoewel er geen bewijs is dat de server werd gebruikt om de rellen van 6 januari te organiseren, besloot Discord de hele server vandaag te verbieden vanwege de openlijke band met een onlineforum dat wordt gebruikt om tot geweld aan te zetten en een gewapende opstand in de Verenigde Staten te plannen’, aldus journalist Ali Breland van Mother Jones op Twitter.

    CONTEXT: Het Discord-account was verbonden met het pro-Trump netwerk TheDonald.Win.

    Pinterest:

    WAT: Al sinds de verkiezingen in november beperkt Pinterest hashtags met betrekking tot pro-Trump-onderwerpen zoals #StopTheSteal, aldus een woordvoerder.

    COMMENTAAR: ‘Pinterest is geen plek voor bedreigingen, promotie van geweld of haatdragende inhoud’, zo zei de woordvoerder. ‘Ons team gaat door met het controleren en verwijderen van schadelijke inhoud, inclusief verkeerde informatie en complottheorieën die tot geweld kunnen aanzetten.’

    CONTEXT: Trump heeft geen Pinterest-account en het platform heeft geprobeerd weg te blijven van politieke inhoud, maar Pinterest heeft die niet volledig kunnen onderdrukken.

    Axios concludeert het overzicht met de opmerking dat Trump weliswaar in korte tijd de toegang kwijtraakte tot alle platforms waar hij ooit zijn boodschap vrijelijk kon verspreiden, maar dat zijn supportersgroepen nog steeds online bijeen kunnen komen.

    Parler

    Een van de plekken waar dat makkelijk kan is Parler, een socialmediaplatform, dat geen enkele beperking oplegt aan zijn gebruikers en waar veel extremisten dus een account openden, aldus The New York Times gisteren.

    ‘In de afgelopen maanden is Parler een van de snelstgroeiende apps in de VS geworden. Miljoenen aanhangers van president Trump trokken er massaal naartoe toen Facebook en Twitter de afgelopen week steeds vaker optraden tegen berichten die verkeerde informatie verspreiden en aanzetten tot geweld, door bijvoorbeeld de accounts van Trump te verwijderen. Apple noemde Parler zaterdagochtend nog de nummer 1 gratis app voor iPhones.’ Maar, vervolgt NYT, ‘nog geen dag later vecht Parler voor zijn voortbestaan.’

    ‘Op de eerste plaats omdat Apple en Google de Parler-app uit hun app-winkels hebben verwijderd, aangezien ze van mening zijn dat de berichten van de gebruikers niet voldoende zijn gecontroleerd, waardoor er te veel waren die geweld en misdaad aanmoedigden. Later op zaterdag liet Amazon aan Parler weten het bedrijf op zondagavond van zijn webhostingservice te verwijderen vanwege het herhaaldelijk schenden van de regels. De stap van Amazon betekent dat Parler dus offline moet gaan, tenzij het snel een nieuwe hostingservice kan vinden.’

    Later op zaterdag liet Amazon aan Parler weten het bedrijf op zondagavond van zijn webhostingservice te verwijderen vanwege het herhaaldelijk schenden van de regels

    ‘Big Tech wil de concurrentie om zeep helpen’, laat John Matze, de CEO van Parler, in een sms aan NYT weten. ‘Ik moet de komende 24 uur heel veel werk verzetten om ervoor te zorgen dat ieders gegevens niet definitief van het internet worden verwijderd.’

    Matze beticht de tech-bedrijven van een ‘gecoördineerde poging’ om ‘de vrijheid van meningsuiting volledig van het internet te verwijderen’. Parler zal volgens hem met ingang van zondag waarschijnlijk een week lang niet beschikbaar zijn. Maar hij zegt ook dat zijn bedrijf zich heeft voorbereid door niet uitsluitend te vertrouwen op de infrastructuur van Amazon en op zoek te zijn naar een nieuwe hostingservice.

    Hoe dan ook, schrijft The Times, een dag eerder leek Parler te zullen profiteren van de groeiende woede in conservatieve kringen over Silicon Valley en de logische keuze te zijn om de volgende megafoon van Trump te worden nadat hij van Twitter was getrapt. ‘Nu ziet de toekomst er somber uit.’

    Dat klopt, want niet veel later, op zondagavond, trok Amazon als host van Parler de stekker eruit en ging het platform op zwart. Daarmee was de gifbeker voor de extreemrechtse aanhangers van Trump nog niet leeg, want op maandagmiddag meldde het Twitter-account van @donk_enby in een tweet maar liefst 70 terabyte aan data van Parler te hebben gehackt, hetgeen tech-website Gizmodo later bevestigde. ‘De overdaad aan gegevens zal kunnen dienen als een vruchtbaar jachtgebied voor wetshandhavers’, aldus Gizmodo.