Tag: Ceuta

  • ‘Broos bestand’ tussen Israël en Hamas | Colonial Pipeline betaalde losgeld aan hackers

    ‘Broos bestand’ tussen Israël en Hamas | Colonial Pipeline betaalde losgeld aan hackers

    Staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas is een ‘broos bestand’

    Een staakt-het-vuren in de Gazastrook tussen Israël en Hamas is vannacht, vrijdag 21 mei, om twee uur ingegaan, daarmee zou een einde komen aan elf dagen van hevige gevechten. ‘Een broos bestand’, oordeelt The Times of Israel, ‘waarvan de ijle aard werd onderstreept door aanhoudend geweld en dreigementen tot minuten voor de deadline.’

    In Gaza en overige Palestijnse gebieden, zo meldt Al-Jazeera, zijn ‘duizenden mensen’ de straten opgegaan om het staakt-het-vuren en – naar eigen zeggen – de ‘overwinning op Israël’ te vieren.

    De Amerikaanse president Joe Biden prees donderdag in een toespraak vanuit het Witte Huis wat hij omschreef als een ‘wederzijds en onvoorwaardelijk’ staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, en betuigde zijn medeleven aan ‘alle families, zowel aan Israëlische als Palestijnse kant’, bericht The New York Times. ‘Palestijnen en Israëliërs verdienen het om in veiligheid te leven’, verklaarde Biden.

    De minister van Buitenlandse Zaken van de VS, Antony Blinken, kondigde even later op Twitter aan dat hij ‘in de komende dagen’ naar het Midden-Oosten afreist.

    Israël en Hamas, de islamitische beweging die de leiding heeft in de Gazastrook, hadden donderdagavond elk aangekondigd dat ze instemden met een door Egypte bemiddeld staakt-het-vuren, ‘na intense internationale inspanningen om de grootste uitbarsting van geweld sinds de Gazaoorlog van 2014 te beëindigen’, schrijft Haaretz.

    Unaniem

    ‘Het kabinet heeft unaniem de aanbeveling van alle veiligheidsfunctionarissen aanvaard (…) om het Egyptische initiatief voor een bilateraal staakt-het-vuren zonder voorwaarden te aanvaarden’, verklaarden de Israëlische autoriteiten. Daaraan voegen ze toe dat de resultaten van de operatie in Gaza, die bekendstaat als ‘Guardian of the Walls’, ‘ongekend’ zijn, aldus The Times of Israel.

    Volgens de krant zei een hoge Hamas-functionaris, Osama Hamdan, dat de islamitische beweging garanties had gekregen wat betreft het Israëlische beleid ten aanzien van de Palestijnse wijk Sheikh Jarrah en de Tempelberg in Oost-Jeruzalem. Maar de Israëlische minister van Defensie Benny Gantz ontkende de beweringen en noemde ze ‘compleet onwaar’.  Over het staakt-het-vuren zei Gantz dat ‘de realiteit ter plaatse de toekomst van de [militaire] operatie zal bepalen’.

    Lees ook:

    Ynetnews meldt dat de grensoverschrijdende aanvallen tussen Israël en Gaza de hele donderdag waren doorgegaan, waarbij het Israëlische leger doelen in Gaza bestookte en ‘terreurgroepen (…) raketsalvo na raketsalvo’ afvuurden op Israëlische gemeenschappen in het zuiden van het land.

    Volgens het Palestijnse persbureau Wafa zijn er sinds het begin van het geweld op 10 mei 233 doden gevallen aan Palestijnse zijde. Haaretz meldt dat aan Israëlische kant er 12 doden zijn gevallen.

    Sinds 10 mei heeft Israël ‘honderden’ luchtaanvallen en ‘meerdere’ grondaanvallen uitgevoerd in Gaza, terwijl Palestijnse militanten ‘meer dan vierduizend raketten’ hebben afgevuurd op het midden en zuiden van Israël, aldus Haaretz.

    Lees ook het nieuws over het geweld tussen Israël en Hamas van de afgelopen dagen:


    Spanje vangt bijna 1500 Marokkaanse minderjarigen op in Ceuta

    De beelden gingen de hele wereld over en haalden de voorpagina’s in Spanje: mannen, vrouwen, maar ook kinderen en tieners die door Spaanse militairen en politieagenten uit zee werden gered, voor het strand El Tarajal van Ceuta, nadat zij met gevaar voor eigen leven de Spaans-Marokkaanse grens van de enclave waren overgestoken.

    elperiodico cat.750 1
    De voorpagina van El Periódico de Catalunya van woensdag 19 mei.

    Onder de naar schatting achtduizend immigranten die tussen maandag 17 en woensdag 19 mei de Spaanse enclave in het noorden van Marokko hebben bereikt, zijn ongeveer vijftienhonderd niet-begeleide minderjarigen. De ongecontroleerde toestroom van immigranten naar Ceuta heeft een diplomatieke crisis veroorzaakt tussen Marokko en Spanje.

    ‘Het grote probleem is nu de zorg voor de minderjarigen die zijn binnengekomen en zich nog steeds in de Spaanse enclave bevinden’

    Het Noord-Afrikaanse land sloot na diplomatieke druk zijn grenzen met Spanje op woensdag 19 mei, en 5600 van de 8000 gearriveerde immigranten werden weer teruggestuurd naar Marokko. Maar ‘het grote probleem is nu de zorg voor de minderjarigen die zijn binnengekomen en zich nog steeds het gebied [in de Spaanse enclave] bevinden’, aldus El País.

    Omdat het kinderen en adolescenten zijn ‘kunnen ze niet worden teruggestuurd [naar Marokko] en moeten ze worden opgevangen door de [Spaanse] staat’, vervolgt het centrum-linkse dagblad.

    Lees ook:

    Woensdag hadden de Spaanse autoriteiten 740 Marokkaanse minderjarigen geregistreerd en waren ze nog steeds bezig ze allemaal te tellen, terwijl ‘tientallen [van hen] door de straten van Ceuta zwierven’, schrijft El País. De meeste van deze kinderen en tieners zijn ondergebracht in ‘oude pakhuizen’ in de buurt van het strand El Tarajal, aldus La Vanguardia.

    De Spaanse regering heeft de autonome regio’s verzocht ‘in de komende dagen’ tweehonderd niet-begeleide minderjarige immigranten op te nemen die zich vóór de migratiecrisis in Ceuta bevonden (…) om de nieuwkomers te kunnen opvangen’, meldt La Razón.

    ‘Verscheidene autonome regio’s die worden geregeerd door de PP [rechts], met steun van Vox [extreemrechts], zoals Madrid, Andalusië en Murcia, hebben zich terughoudend opgesteld’, meldt El País. ‘Andere autonome regio’s, in handen van de [sociaaldemocratische] PSOE en andere partijen, staan wel open [voor de opvang van minderjarige immigranten]. Ook sommige regio’s die in handen zijn van de PP, zoals Galicië – waar Vox geen invloed heeft – zijn bereid mee te werken.’


    CEO Colonial Pipeline: losgeld betalen ‘was de juiste keuze voor het land’

    ‘Ik weet dat mijn beslissing [om 4,4 miljoen dollar losgeld te betalen] zeer twijfelachtig is. Ik heb het niet licht opgevat. Ik moet toegeven dat ik niet blij was dat dat geld terechtkwam in de zakken van dat soort mensen. Maar het was het juiste om te doen voor het land,’ aldus Joseph Blount, CEO van Colonial Pipeline, een exploitant van een brandstofpijpleiding in de VS.

    Blount gaf deze verklaring aan The Wall Street Journal op 19 mei, nadat de ransomware-zaak die de distributie van benzine en diesel in het oosten van de Verenigde Staten bijna een week lang lamlegde, was afgesloten.

    Op 7 mei zag de exploitant zich genoodzaakt de benzinetoevoer stil te leggen toen haar systemen waren overgenomen door een hackersgroep. De hack veroorzaakte een brandstoftekort in verschillende zuidelijke staten van de Verenigde Staten.

    ‘Niemand in het bedrijf wist welk deel van het computersysteem was aangetast’

    De CEO legt uit dat hij geen andere keuze had. ‘In de vroege uren van 7 mei vond een werknemer het losgeldbericht van de hackers op een computer in de controlekamer’, schrijft WSJ. De volgende nacht besloot Joseph Blount 4,4 miljoen dollar te betalen omdat niemand in het bedrijf ‘wist welk deel van het computersysteem was aangetast en hoelang het zou duren om de pijpleiding weer operationeel te krijgen’.

    De 8800 kilometer lange pijpleiding vervoert dagelijks het equivalent van 2,5 miljoen vaten benzine, diesel en kerosine van de Golf van Mexico naar New York, oftewel 45 procent van de brandstof voor de Amerikaanse oostkust.

    Zodra het losgeld in bitcoin was betaald aan de in Oost-Europa gevestigde Darkside-bende, ‘ontving het bedrijf een code om de vergrendelde systemen te ontsleutelen’. Maar dat ‘was niet genoeg om het hele netwerk onmiddellijk te herstellen’, aldus The Wall Street Journal. Dit verklaart waarom de brandstoftoevoer via de pijpleiding zes dagen heeft stilgelegen en ook het daaruit voortvloeiende tekort.

    Lees ook:

    Net als de meeste bedrijven en instellingen die het doelwit zijn van ransomware, betaalde het bedrijf het losgeld. Dit  ondanks het advies van de FBI, die van mening is dat betalen na een cyberaanval ‘een opkomend verdienmodel van de georganiseerde misdaad ondersteunt’.

  • EU tegen VK: ‘Respecteer de rechten van onze burgers’ | ‘Marokko straft Spanje’

    EU tegen VK: ‘Respecteer de rechten van onze burgers’ | ‘Marokko straft Spanje’

    EU gaat VK streng toespreken: ‘Respecteer de rechten van onze burgers’

    Ondanks dat de brexitsoap tot een einde is gekomen, blijven de betrekkingen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk gespannen. De 27 lidstaten en Londen liggen met elkaar in de clinch over een zeer delicate kwestie: de behandeling van EU-burgers op Brits grondgebied, schrijft The Guardian.

    Lees ook:

    ‘Nadat enkele schandalen aan het licht zijn gekomen, zullen de EU-leiders met Boris Johnson spreken om ervoor te zorgen dat de rechten van hun burgers worden geëerbiedigd’, aldus de progressieve krant, die uitlegt dat ‘burgers van EU-landen vertellen dat zij zijn vastgezet nadat hun aan de grens de toegang tot het Verenigd Koninkrijk was geweigerd’.

    ‘Ik zat in een echte gevangenis met prikkeldraad en tralies voor de ramen’

    Een van die gevallen wordt beschreven in dagblad La Repubblica. Marta Lomartire, een Italiaanse die op 17 april de Britse grens over ging om in Londen als au pair te werken voor haar neef, beschrijft dat ze werd beschouwd als een illegale migrant omdat ze geen visum had. Ze werd overgebracht naar een gevangenis in de buurt van luchthaven Heathrow, waar ‘alles van me werd afgepakt, zelfs mijn mobiele telefoon. Ik zat in een echte gevangenis met prikkeldraad en tralies voor de ramen. Er zat ook een meisje uit Toscane dat al vijf dagen werd vastgehouden’, vertelt zij aan de Italiaanse krant.

    In een ander artikel, dat enkele dagen geleden is gepubliceerd, maakte The Guardian melding van van ten minste twaalf Europeanen die 48 uur op luchthaven Gatwick werden vastgehouden alvorens te worden uitgezet.

    Naar aanleiding van deze controverses heeft de Londense regering haar regels versoepeld voor EU-burgers met een gepland werkgesprek op Brits grondgebied. Zij worden niet langer vastgehouden en mogen zich verplaatsen, maar moeten aangeven waar ze tijdens hun verblijf zullen overnachten.

    Dit is niet genoeg voor de Europese Unie, die, volgens La Repubblica, bij monde van de Europese Raad, het Verenigd Koninkrijk binnenkort officieel gaat verzoeken ‘de rechten van de burgers van de EU te eerbiedigen’.


    Belarussische journalisten opgepakt, Loekasjenka breidt repressie uit

    De financiële opsporingsdienst van de KGB – de Belarussische veiligheidsdienst – heeft op dinsdag 18 mei een inval gedaan bij de redactiekantoren van ’s lands grootste onafhankelijke nieuwsportaal, Tut.by. De toegang tot de site werd geblokkeerd en de agenten arresteerden leidinggevenden en journalisten, waaronder redactrice Maria Zolotova. De huizen van sommigen van hen werden doorzocht.

    Officieel wordt de directie beschuldigd van belastingfraude. Maar Tut.by was bij uitstek het medium dat ruim aandacht besteedde aan de protesten van 2020 tegen president Aleksander Loekasjenka – aan de macht sinds 1994 – en de repressie die daarop volgde.

    ‘Dit is geen terugkeer naar het pre-internettijdperk, het is een sprong terug naar de middeleeuwen’

    Oppositieleider Viktor Babarika, die tot zijn arrestatie in juni de belangrijkste tegenstander van president Aleksander Loekasjenka zou zijn bij de Belarussische presidentsverkiezingen van augustus 2020, heeft onmiddellijk zijn steun betuigd. Vanuit de rechtbank waar hij momenteel terechtstaat voor het witwassen van geld, vertelde hij dinsdag aan de Belarussische website Nacha Niva: ‘[Dit] is een klap voor het recht van ieder mens om een mening te vormen, voor het recht van ieder mens om te denken. Dit is geen terugkeer naar het pre-internettijdperk, het is een sprong terug naar de middeleeuwen.’

    Dit is niet de eerste aanval op Tut.by. ‘De website heeft een aanzienlijke rol gespeeld bij het belichten van de huidige politieke crisis’, aldus politicoloog Arseni Sivitski op de website Salidarnast. ‘Aangezien de regering de strijd om de publieke opinie volledig heeft verloren (…) is repressie het enige wat nu nog werkt. Eerst werden de politiek en het maatschappelijk middenveld gezuiverd; nu zijn de media aan de beurt.’

    Repressieve wet

    Het regime breidt de repressie nog verder uit. Op maandag 17 mei, de dag voor de politie-inval bij de kantoren van Tut.by, ondertekende Loekasjenka een wet die de politie officieel de macht geeft om ‘vuurwapens en militair materieel te gebruiken om massale acties uiteen te drijven’.

    Lees ook:

    Deze wet ‘is een voortzetting van het beleid om de macht te beschermen tegen de woede van het volk’, schrijft het Russische dagblad Nezavissimaya Gazeta. De politie heeft ook het recht burgers te verbieden foto’s, video’s en geluidsopnames te maken tijdens politieacties. Agenten dragen altijd maskers en blijven anoniem.

    Burgers kunnen zelfs gevangenisstraffen krijgen voor het veroorzaken van ‘moreel leed’ bij politieagenten, een vrijbrief om mensen die online onwelgevallige berichten publiceren te straffen, schrijft de Russische krant.

    ‘We zijn getuige van de voltooiing van de wettelijke formalisering van staatsterreur in Belarus’, zegt de Belaussische politicoloog Pavel Usov tegen Nezavissimaya Gazeta. ‘Het doel van het beleid van Loekasjenka is (…) om van kritische stemmen misdadigers te maken. Collectieve terreur en dictatuur zijn de beste manier om het systeem te stabiliseren. Hoe meer volgzame handhavers er zijn, hoe langer het regime stand zal houden.’


    6000 migranten komen aan in Ceuta: ‘Marokko straft Spanje’

    Op maandag 17 mei bereikten bijna zesduizend migranten – jonge mannen, vrouwen en kinderen – vanaf de Marokkaanse stranden de Spaanse enclave Ceuta, gelegen in het noorden van Marokko. Eén persoon is verdronken, volgens de Spaanse autoriteiten.

    Met deze ‘migrantengolf’, die plaatsvond onder toeziend oog van de Marokkaanse grensbewaking – die aanvankelijk niet ingrepen – ‘straft Marokko Spanje’, kopt de Madrileense nieuwssite El Confidencial. Dit ‘record’ – veel hoger dan de 130 personen die eind april de kust van Ceuta bereikten – draagt bij tot de diplomatieke spanningen tussen de twee landen aan weerszijden van de Straat van Gibraltar.

    Lees ook:

    ‘De aanleiding voor het openen van de grenzen – hoewel Marokko ze tot 10 juni gesloten houdt vanwege de pandemie – is de ziekenhuisopname van Brahim Ghali, leider van Polisario [een onafhankelijkheidsbeweging in de Westelijke Sahara], in een ziekenhuis in Logroño’, schrijft het linkse dagblad Público.

    ‘De Marokkaanse autocratie gebruikt duizenden wanhopige mensen als drukmiddel’

    Rabat oefent al maanden druk uit op Madrid om de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara openlijk te erkennen, ten nadele van het Sahrawi-volk, zoals de Verenigde Staten van Donald Trump op 10 december deden, overigens als enige westerse mogendheid.

    Op dinsdag 18 mei verklaarde de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, tegen de middag dat 2700 van de 6000 migranten reeds naar Marokko waren teruggestuurd. Ter plaatse, in Ceuta, is het Spaanse leger ingezet om de plaatselijke politie te ondersteunen.

    ‘De Marokkaanse autocratie laat al jaren zien dat zij er geen morele problemen mee heeft te spelen met de hoop van duizenden mensen die de onzekerheid van hun land ontvluchten, en hen als drukmiddel te gebruiken’, schrijft het conservatieve dagblad El Mundo.

    De krant wijst erop dat in 2020 bijna 23.000 illegale migranten – voor het merendeel Marokkanen – aan land zijn gegaan op de Canarische Eilanden, gelegen tegenover de Atlantische kust van Noord-Afrika, waardoor dit gebied de belangrijkste toegangspoort voor illegale immigratie naar de EU is geworden.

    Lees ook:

    El Mundo roept de Spaanse regering op de controle van Marokko over de migratie ‘met diplomatie en vastberadenheid’ af te dwingen. Ook Público roept de regering op tot actie: ‘Zal Spanje voortaan luisteren naar het maatschappelijk middenveld, naar het Sahrawi-volk, naar de tientallen humanitaire organisaties die al decennia waarschuwen voor systematische schendingen van het internationale recht door Marokko?’