Tag: chaos

  • 2. Klassenstrijd in actie

    2. Klassenstrijd in actie

    In ‘een bende gekken in gele hesjes, die enigszins aangeschoten 
en onbeheerst een bus verhinderen zijn bestemming te bereiken’, ziet deze Russische kroniekschrijver de democratie aan het werk.

    Mijn zware lot als kroniekschrijver heeft me onlangs naar Parijs gebracht. De 
etalages straalden met duizenden lichtreclames, maar de gezichten van de Parijzenaars stonden somber. In het nieuwe jaar wacht hun de zoveelste prijsverhoging en daarom strijden de 
geëngageerde arbeiders van de Franse hoofdstad voor hun rechten. Dat is tenminste de indruk die 
je in het buitenland uit de officiële media krijgt. 
Het doet me denken aan mijn vroege jeugd onder 
Brezjnev… Maar ik maak geen grapje – ik ben 
inderdaad naar Frankrijk gegaan en daar heb ik voor het eerst van mijn leven de klassenstrijd in actie gezien, à la Marx en Engels.

    Een strijd die zich plotseling voor mijn ogen ontrolde, toen ik nietsvermoedend even buiten Parijs in de bus zat. Ik was op weg naar het station en had, kennelijk vanuit een vreemd voorgevoel, twee uur 
te vroeg op de halte gestaan. Toch miste ik nog bijna mijn trein. We kwamen namelijk midden tussen de weilanden en bossen in een enorme file terecht. 
Een file zoals je ze maar zelden ziet, zelfs in Moskou. ‘Dat zijn de demonstranten, die laten ons er niet door,’ legde de conductrice opgewekt uit, alsof het vanzelf sprak.

    Democratie

    Waar gaat het om? Vanaf 1 januari 2019 zal de accijns op brandstof met 3 cent per liter worden verhoogd, en die op dieselolie met 6,6 cent per liter. De Franse burgers zijn boos! Om 3 cent, oftewel 2 roebel, en dat terwijl benzine in dit land ongeveer 1,50 euro kost 
(in Moskou kost een liter ongelood 0,66 euro, en een liter diesel 0,60 euro). We zouden ze eens hierheen moeten laten komen, die boze Fransen. Hier zie je op alle tv-zenders burgers die vóór de verhoging van de pensioenleeftijd zijn, vóór de verhoging van de btw, vóór betaald parkeren in Moskou, gemeentelijke belastingen voor het onderhoud van gebouwen en 
al die andere manieren om de laatste kopeken uit de zakken van de bevolking te kloppen!

    Of kan het zo zijn dat de Fransen zichzelf niet als burgers zien, maar als belastingbetalers? Dat is een wezenlijk verschil.

    Wij die zo sterk verlangen naar werkelijke democratie, naar vrijheid van meningsuiting, moeten beseffen dat de ware democratie vooral verschrikkelijk lastig is. Het betekent dat herrieschoppers vanwege drie miserabele eurocenten het leven van hun medeburgers ernstig in de war kunnen sturen, te oordelen naar de passagiers in mijn bus. Dag na dag trekken zij in Parijs en de rest van het land hun gele hesjes aan en gaan op kruispunten het verkeer blokkeren.

    Ze gedragen zich alsof ze op een familiepicknick zijn, dekken de tafel, halen de zakoeski [borrelhapjes] en biertjes tevoorschijn… En filteren het verkeer al naargelang de steun die automobilisten aan de beweging betonen: wie voor de rechten van de arbeiders is, mag doorrijden, de foute bourgeois moet wachten. En die wacht gelaten of zoekt een andere route, net als de bussen. Niemand pakt de honkbalknuppel 
die hij per ongeluk in de kofferbak heeft liggen, om zich met geweld een weg te banen.

    Een Franse vriend vertelde me dat de gele hesjes op die heilige dag van de consument, Black Friday, de uitgang van een winkelcentrum blokkeerden. Mensen die een mandje bij zich hadden mochten doorlopen, maar wie achter een winkelkarretje liep, en dus een vertegenwoordiger van de consumptiecultuur was, werd tegengehouden. Mijn vriend 
koos eieren voor zijn geld, nam alleen het aller-noodzakelijkste mee en liet zijn karretje, dat nog 
vol overbodige producten zat, achter. Wat moet je anders? De klassenstrijd heeft nu eenmaal een prijs.

    Een demonstrant op Place République in Parijs, in een geel pak in de vorm van een lijkkist waarop staat: ‘Macrons begraafplaats: hier ligt uw koopkracht’. – © Getty Images
    Een demonstrant op Place République in Parijs, in een geel pak in de vorm van een lijkkist waarop staat: ‘Macrons begraafplaats: hier ligt uw koopkracht’. – © Getty Images

    In heel Frankrijk stellen de gele hesjes de politiek 
ter discussie en maken ze iedereen het leven 
onmogelijk. Of, om precies te zijn, voor diezelfde arbeiders die de bus nemen en boodschappen 
doen op de dag van de uitverkoop. De tactiek van 
de gele hesjes is duidelijk: door iedereen het leven onmogelijk te maken, hopen ze de kiezers over te halen niet langer te stemmen op de zittende macht, die het zover heeft laten komen.

    Ik heb Parijs die dag uiteindelijk bereikt. Ik heb door de straten gelopen, langs de fonkelende etalages, 
terwijl ik naar de zwijgende gezichten van de 
arbeiders keek en dacht aan de revoluties en de daaropvolgende restauraties die deze stad heeft gekend. Al die gebeurtenissen hebben hun stempel op de straatnamen gedrukt en hun eigen monumenten achtergelaten. Hoe vaak hebben rauwdouwers in werkkleding over deze zelfde straten gelopen om te vechten voor een stralende toekomst – opstanden van klassen, rassen, religies.

    Bij ons in Rusland is 
het simpeler: wij trekken in gesloten rijen op naar het grote maar heilige doel, waarbij we ons onderweg ontdoen van enkele renegaten; dan staan we voor dat heilige doel en begrijpen dat het vals is. 
Vervolgens draaien we ons als één man om en lopen de andere kant weer op, met hetzelfde resultaat. 
Ik heb trouwens zo’n idee dat we ons binnenkort weer gaan omdraaien.

    Veel mensen zien de democratie als een eerbiedwaardige House of Lords, waarin heren met witte pruiken discussiëren over grote filosofische vragen

    En uiteindelijk willen we maar één ding: Parijs zien, terwijl de Parijzenaars zelf niet bepaald onze kant 
op stormen. Dat is vast gewoon omdat het best goed gaat met de democratie. Ze ziet er niet mooi uit, ze maakt een hoop lawaai, maar op de lange termijn bouwt ze dingen zoals Parijs.

    Op een dag zullen wij dat ook hebben. Veel mensen zien de democratie als een eerbiedwaardige House of Lords, waarin heren met witte pruiken discussiëren over grote filosofische vragen. In werkelijkheid is democratie een bende gekken in gele hesjes, die enigszins aangeschoten en onbeheerst een bus 
verhinderen zijn bestemming te bereiken. Het zal in het begin niet gemakkelijk zijn, het zal bizar lijken, het zal onaangenaam zijn. Maar we komen er wel.

    Auteur: Andrej Desnitski

    Gazeta.ru
    Rusland | website | gazeta.ru

    De Russische nieuwssite met een liberaal profiel onderscheidt zich door zijn snelle reactievermogen ten opzichte van de actualiteiten en zijn brede verslaggeving 
van zowel Russisch als internationaal nieuws. Met regelmaat publiceert het blad ook bijdragen van bekende opinieleiders. Heldere, moderne vormgeving.

  • Het ziekste land van de Balkan

    Het ziekste land van de Balkan

    Sinds de verkiezingen van afgelopen december is de politieke chaos in Macedonië compleet. Zelfs het parlement werd bestormd. ‘Een conflict zou de hele regio instabiel kunnen maken.’

    Het kleine Macedonië, de armste republiek van voormalig Joegoslavië, worstelt met een politieke crisis. Op 27 april bereikte deze crisis haar apotheose toen radicale nationalisten van de beweging Voor Een Verenigd Macedonië het parlement binnenvielen. Nog altijd weigeren parlementsleden van de VMRODPMNE, de partij van demissionair premier Nikola Gruevski, hun nederlaag te erkennen bij de parlementsverkiezingen van vijf maanden geleden.

    Het parlement had juist Talat Xhaferi (de leider van de Albanese minderheid) tot parlementsvoorzitter gekozen 
toen de manifestanten het parlement binnenstormden. Ten minste één van hen droeg een bivakmuts, een ander een T-shirt met daarop het symbool van de HOS (Kroatische bevrijdingskrachten) en de slogan ‘Pal voor het vaderland’ [gebruikt door Kroatische nazi’s en later weer opgepikt door extreem-rechts]. De inval verliep bijzonder gewelddadig: minstens honderd mensen raakten gewond. Zoran Zaev, leider van de grootste oppositiepartij, de sociaal-democratische SDSM, werd met bloedend hoofd afgevoerd. De burgemeester van de stad Struga moest zelfs in kritieke toestand in het ziekenhuis worden opgenomen.

    Verontrustend genoeg zijn ook Servische voetbalsupporters, bekend om hun gewelddadigheid, uit Belgrado gekomen om “de strijd van de Macedoniërs vóór het orthodoxe geloof en tegen de Albanezen” te steunen

    Dokter Milan Risteski, lid van de VMRODPMNE en tevens directeur van een academisch oncologisch centrum in de Macedonische hoofdstad, vertelt dat de politieke situatie erg gespannen is; volgens hem is er weinig voor nodig voordat die tot ontploffing komt. Hij hoopt maar dat ‘redelijke mensen en niet de heethoofden de overhand krijgen, zodat het ergste vermeden kan worden’.

    Heethoofden zijn er zowel aan Macedonische als aan Albanese kant [25 procent van de bevolking]. Zij grijpen de crisis aan om het land aan de rand van de afgrond te brengen. Hoogstwaarschijnlijk waren de gewelddadige actievoerders in het parlement sympathisanten van de VMRODPMNE. Op het moment dat Xhaferi werd gekozen, riepen de parlementsleden van deze partij: ‘Dit is een staatsgreep!’

    Aanhangers van de VMRO-DPMNE bij het parlement op 27 april. – © Getty
    Aanhangers van de VMRO-DPMNE bij het parlement op 27 april. – © Getty

    De huidige crisis begon bij de parlementsverkiezingen van 11 december, waarbij geen van de partijen een meerderheid kreeg. De zittende VMRODPMNE-regering van Nikola Gruevski kreeg twee zetels meer dan de sociaal-democratische SDSM van Zoran Zaev. Maar sinds de SDSM een coalitie sloot met de Albanese partijen en zo een meerderheid in het parlement verwierf, probeert de VMRODPMNE op alle mogelijke manieren te verhinderen dat de coalitie een regering vormt. Ook president Gjorge Ivanov weigerde Zaev deze taak toe te vertrouwen. Zaevs politieke tegenstanders beschuldigen hem ervan Macedonië te hebben ‘verkwanseld’ aan de Albanezen, van het land een federale staat te willen maken en het Albanees als tweede officiële taal te willen invoeren.

    Macedonië is momenteel zonder twijfel het ziekste land van de Balkan. De politieke chaos is zo groot dat het land het risico loopt dat grote mogendheden er gaan ingrijpen. Gruevski wordt openlijk gesteund door Rusland, terwijl Zaev de steun van de Verenigde Staten en de Europese Unie geniet. Vorig jaar protesteerden Zaevs aanhangers tegen president Ivanov, nadat hij personen amnestie had verleend die verdacht werden van het afluisteren van oppositieleiders en onafhankelijke intellectuelen. Rusland noemde dit toen een ‘poging om via straatprotesten een legitiem gekozen regering af te zetten’.

    De laatste tijd is het juist de tegenpartij die de straat opgaat. Dagelijks protesteren de aanhangers van de VMRODPMNE. Verontrustend genoeg zijn ook Servische voetbalsupporters, bekend om hun gewelddadigheid, uit Belgrado gekomen om ‘de strijd van de Macedoniërs vóór het orthodoxe geloof en tegen de Albanezen’ te steunen.

    Risteski vermoedt dat de spanningen tussen Macedoniërs onderling op het moment sterker zijn dan die tussen Macedoniërs en Albanezen. Hij vertelt dat Zaev tijdens de campagne pleitte voor een ‘internationale staat’, oftewel een Macedonisch-Albanese eenheidsstaat. ‘Zijn kiezers wisten dus waar ze aan toe waren,’ aldus Risteski.

    De Macedonische crisis komt niet uit het niets. Het land heeft nooit echt deelgenomen aan de Europese integratie. In 2006 zou het lid worden van de NAVO, maar Griekenland blokkeerde dit proces omdat het bezwaar had tegen de naam Macedonië (volgens Athene heeft Griekenland historische en geografische rechten op deze naam). Toen er geen overeenstemming kon worden bereikt, kreeg Macedonië in internationale organisaties de volstrekt bizarre en zelfs tragikomische naam ‘voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië’ toebedeeld.

    Identiteitscrisis

    Sinds 2005 is het land kandidaat-lid van de Europese Unie, maar dit stadium is het nog niet voorbij gekomen. Zo werd Macedonië het doodlopende straatje van Europa, terwijl wel verlangd werd dat de politieke situatie in het land zich zou stabiliseren. Onderwijl doet de Europese Unie geen enkele handreiking, bijvoorbeeld door de Grieken over te halen hun blokkade op te geven of door – op zijn minst symbolische – toetredingsonderhandelingen te beginnen.

    De Macedoniërs maken een ernstige identiteitscrisis door. Macedonië houdt vast aan de ongefundeerde en onredelijke claim de erfgenaam te zijn van het antieke Macedonië, wat niet spoort met de geschiedenis van het land en zijn bevolking. Een conflict zou de hele regio instabiel kunnen maken, gezien de claims van allerlei landen op het Macedonische grondgebied en de bevolking. Zowel Albanië als Kosovo eisen een deel van het grondgebied op, Griekenland de naam, Bulgarije de taal en het volk (maar wil wel de staat erkennen) en Servië de Macedonisch-Orthodoxe kerk.
    Vlado Vurusic

    Auteur: Vlado Vurusic
    Vertaler: Valentijn van Dijk

    Jutarnji List
    Kroatië, dagblad, oplage 53.000

    Opgericht na de onafhankelijkheid van Kroatië in 1991. De ‘Ochtendkrant’ is de op een na grootste krant van het land, liberaal georiënteerd en biedt veel ruimte voor columns van nieuw Kroatisch schrijftalent.

  • Ali Bongo, nu is het welletjes!

    Ali Bongo, nu is het welletjes!

    Het is chaos in Gabon sinds de betwiste verkiezingsoverwinning van president Ali Bongo eind augustus. Reden voor een bijtend commentaar van de krant Le Pays in het nabijgelegen Burkina Faso.

    Het duurde niet lang voordat de verkiezingsoverwinning van zittend president Ali Bongo Ondimba (ABO), in wie veel van zijn landgenoten een Ali Baba zien, in geweld ontaardde. Al enkele uren nadat op 31 augustus de voorlopige resultaten werden bekendgemaakt – 49,8 procent van de stemmen voor ABO tegen 48,23 procent voor zijn belangrijkste uitdager, Jean Ping –, vonden in de Gabonese hoofdstad Libreville gewelddadige betogingen plaats waarbij publieke en particuliere eigendommen werden vernield en het parlementsgebouw in vlammen opging. Voor de betogers is deze overwinning van Ali Bongo moeilijk te slikken: ze vermoeden dat er met de cijfers is geknoeid om hem van de overwinning te verzekeren, met name in zijn geboortestreek Haut-Ogooué. Daar eiste de oppositie een hertelling, en drong de internationale gemeenschap aan op openbaarmaking van de resultaten door de stembureaus.

    Over de uitslag doen de wildste geruchten de ronde

    Door geen openheid van zaken te geven wakkert de Gabonese regering de twijfels over de overwinning van Ali Bongo nog verder aan. Over de uitslag in Haut-Ogooué doen de wildste geruchten de ronde. Zo wijzen bronnen erop dat, om de cijfers te halen die door de nationale kiescommissie Cenap zijn verstrekt, de bevolking van Haut-Ogooué vervijfvoudigd moest zijn: de ongeveer 50.000 stemgerechtigden waren uitgegroeid tot 250.000 stemmen. Zoiets hoort thuis in het Guinness Book of Records. De opkomst in deze regio loopt volgens de officiële cijfers tegen de 100 procent, terwijl die in de rest van het land op 60 procent wordt geschat. Gekker moet het niet worden! Zelfs in de meest geavanceerde democratieën is zoiets nog nooit vertoond. Er zit een addertje onder het gras. Vooral omdat, ondanks de explosieve en funeste situatie, de machthebbers geen gevolg geven aan de oproep de stemmen opnieuw te tellen, of anders op z’n minst de resultaten van de stembureaus openbaar te maken.

    Een uitgebrande auto na een demonstratie tegen Ali Bongo in Libreville. – © Joel Bouopda / HH
    Een uitgebrande auto na een demonstratie tegen Ali Bongo in Libreville. – © Joel Bouopda / HH

    Toch is het de vraag of de spanning daardoor zou afnemen. Waarom zou je niet kunnen denken dat er onder deze omstandigheden naast onjuiste informatie ook juiste informatie bestaat? Waarom zou je niet kunnen denken dat, ondanks de torenhoge opkomst in de geboortestreek van de president, Jean Ping een aanzienlijke voorsprong had en dus alle reden om in zijn overwinning te geloven?

    Eén ding is zeker: doordat de Gabonese regering weigert open kaart te spelen nemen de twijfels over de overwinning van Ali Bongo toe. Overigens doet de belanghebbende zelf sinds de aankondiging van zijn overwinning niet mee aan deze bluf. Hoe zou dat komen? In elk geval kunnen we constateren dat Gabon dit jaar het derde Centraal-Afrikaanse land is waar verkiezingen in geweld ontaarden, na het Congo van Denis Sassou-Nguesso en het Tsjaad van Idriss Déby Itno, terwijl het in de Democratische Republiek Congo al even hard gist. Geen reden om trots te zijn op deze Afrikaanse regio, die elke dag een beetje meer bewijst een martelaar van de democratie te zijn.

    Bewaarheid

    En in het geval van Gabon zijn de zorgen die al vóór de verkiezingen bestonden helaas meer dan bewaarheid geworden. Want met het toenemen van de spanningen had men al repressie in Libreville verwacht. Uiteindelijk is die repressie voor de tegenstanders van Ali Bongo uitgelopen op een bloedbad, want sinds woensdag 31 augustus zijn de veiligheidstroepen ten tonele verschenen die vanuit een helikopter het campagnehoofdkwartier van de onfortuinlijke kandidaat Jean Ping hebben gebombardeerd, waar op dat moment veel van zijn partijgenoten aanwezig waren. Eén ding is zeker: Gabon is in nood.

    De oppositie zou er goed aan doen de legale wegen te bewandelen, te meer omdat er volgens sommige cijfers al zeven doden en talrijke gewonden zijn gevallen en veel mensen zijn gearresteerd. Geweld is op geen enkele manier te verdedigen in een democratie. Daarom valt het te betreuren dat het leger en de veiligheidstroepen bij elke verkiezing in onze Centraal-Afrikaanse contreien bloeddorstig partij kiezen voor de heersende machthebber, ten koste van het volk, terwijl ze zich neutraal zouden moeten opstellen.


    Het bestoken van een campagnehoofdkwartier als een jihadistisch broeinest is het onomstotelijke bewijs dat men voor eens en voor altijd korte metten wil maken met iedere vorm van verzet, terwijl dit verzet juist is ingegeven door het ondoorzichtige karakter van deze presidentsverkiezing. Als het de bedoeling is het verzet in de kiem te smoren, dan kan die strategie wel eens gevaarlijk blijken, als hij niet op de korte termijn slaagt.

    Als de tegenstanders blijk zouden geven van een onvermoede veerkracht, zou Ali Bongo in dezelfde situatie kunnen komen als Pierre Nkurunziza in Burundi, wiens verkiezing al sinds juli 2015 bestreden wordt. En als de oppositie solidair met het verzet zou blijven, zou hij zich nog meer zorgen moeten maken, want zoals het Gabonese het spreekwoord zegt: ‘Een hechte kudde heeft van de wolf niets te vrezen.’ Ten slotte is er nog het risico dat het hele land in brand komt te staan, waar de veiligheidstroepen wel eens goed garen bij zouden kunnen spinnen.

    Gabon maakt dus een onzekere periode door. Nogmaals, de oppositie zou er goed aan doen de legale wegen te bewandelen, al is het weinig waarschijnlijk dat ze voet aan de grond zal krijgen bij een constitutioneel hof dat zichzelf al twee keer in diskrediet heeft gebracht door zich tijdens de presidentsverkiezing voor Ali Bongo uit te spreken. En wat de herkozen president betreft, als hij de dorst naar verandering van de Gabonezen werkelijk begrepen heeft, zou hij moeten gaan nadenken over zijn vertrek, zelfs als de bui zou overwaaien. Nog eens zeven jaar onder de huidige omstandigheden? Nee, Ali Bongo, het is welletjes!

    Redactioneel van de krant
    Vertaler: Peter Bergsma

    Le Pays
    Burkina Faso | dagblad | oplage 20.000

    Hoewel president Compaoré weinig waarde hecht aan een vrije pers, is er in Burkina Faso een rijke mediacultuur. Le Pays, onafhankelijk sinds 1991, is populair vanwege de scherpe commentaren op de regering.