Tag: Congres

  • VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: het leger neemt het presidentieel paleis in

    » Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv, Israël breidt zijn grondoperaties uit

    Daarmee zet hij het Congres en de Senaat buitenspel

    Donald Trump heeft donderdag een uitvoerend bevel ondertekend dat zijn minister van Onderwijs, Linda McMahon, opdracht geeft om ‘alle noodzakelijke stappen’ te nemen om het ministerie van Onderwijs te sluiten. ‘We gaan het onderwijs gewoon teruggeven aan de staten die er de leiding over hebben,’ aldus Trump, geciteerd door NPR. ‘Het is een erg populaire maatregel, maar vooral een maatregel die getuigt van gezond verstand, en ze gaat werken,’ vervolgde hij tijdens een ceremonie in het Witte Huis.

    De Amerikaanse president maakte een hele gebeurtenis van de ondertekening van het decreet en omringde zich voor de gelegenheid met ‘schoolkinderen’ die aan bureaus zaten en ‘miniversies van het decreet leken te ondertekenen terwijl de president het officiële document parafeerde’, schrijft The Wall Street Journal. Volgens het conservatieve zakenblad was de beslissing weliswaar te verwachten, maar betekent het besluit ‘een escalatie in de bittere politieke strijd over de toekomst van het ministerie’, dat in 1979 werd opgericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De leider van de Democraten in de Senaat, Chuck Schumer, sprak algauw van een ‘tirannieke machtsgreep’ en van ‘een van de meest ontwrichtende en verwoestende maatregelen’ ooit genomen door Trump. Senator Elizabeth Warren uit Massachusetts, zelf een voormalig lerares, riep voorstanders van onderwijs op om ‘terug te vechten’.

    Volgens El País weet Trump dat de beslissing om het departement te sluiten ‘niet helemaal in zijn handen ligt’. De sluiting van zo’n federale afdeling ‘vereist de goedkeuring van het Congres, en meer specifiek zestig stemmen [van de honderd] in de Senaat’. De Republikeinen hebben echter maar 53 zetels in de Senaat en ‘geen enkel lid van de Democratische Partij zal deze motie steunen’, aldus het Spaanse dagblad. De ontmanteling van het ministerie lijkt dus een nieuwe actie van Trump te zijn waarmee hij de democratische instellingen wil omzeilen.

  • Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    » Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    In de speech kwamen de gebruikelijke stokpaardjes langs

    De Amerikaanse president hield dinsdagavond een toespraak voor het Congres die ongeveer 105 minuten duurde en waarin zijn campagnethema’s voortdurend aan de orde kwamen. Vanaf het begin, na de gebruikelijke dankbetuigingen, kondigde Donald Trump aan dat ‘Amerika weer terug is’ en waarschuwde hij dat, hoewel zijn regering in drieënveertig dagen meer had bereikt ‘dan de meeste anderen in vier of acht jaar’, ze ‘nog maar net begonnen’ was. Hij herhaalde zijn ambitie om een ‘nieuwe gouden eeuw’ voor Amerika in te luiden, zoals hij bij zijn inauguratie had gedaan. In de zaal scandeerden de Republikeinen ‘USA, USA, USA’, volgens Fox News.

    In het bijzijn van J.D. Vance, zijn vicepresident, en Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, die nadrukkelijk reageerden op elk woord van de bewoner van het Witte Huis, sprak hij over de situatie aan de grens, waarbij hij zei dat er nog nooit zo weinig illegale immigranten de grens waren overgestoken. De Democraten wilden nieuwe wetgeving om de grenscrisis aan te pakken, zei hij, ‘en het lijkt erop dat we eigenlijk alleen maar een nieuwe president nodig hadden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Politico merkt op dat hij ‘slechts twintig seconden besteedde aan een van de meest prangende kwesties voor Amerikanen: de prijs van eieren, waarvan hij zijn voorganger de schuld gaf’. Hij ging al snel weer over op het prijzen van de Amerikaanse economie en sprak over het optimisme binnen het bedrijfsleven. ‘Hoewel tal van studies aantonen dat bedrijfsleiders vertrouwen hebben, tonen consumenten in plaats daarvan tekenen van bezorgdheid,’ nuanceert The Wall Street Journal.

    The New York Times beschrijft ook dat verschillende Republikeinen ‘beleefd applaudisseerden’ toen hij het had over de importtarieven en hun – volgens Trump positieve – impact op de economie. Republikeinen zijn geen fan van importheffingen, aldus de krant. Ook de boeren maken zich zorgen over de invoertarieven. Behalve de genoemde onderwerpen ging Trump in zijn speech ook in op transgendersporters en zijn claims op Groenland en het Panamakanaal.

  • Zelensky bezoekt Biden vanwege vastgelopen hulpakkoord

    Zelensky bezoekt Biden vanwege vastgelopen hulpakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Historisch lage opkomst bij verkiezingen Hongkong

    » Polen: PiS-regering maakt na acht jaar plaats voor Donald Tusk 

    Republikeinen willen strenger immigratiebeleid in ruil voor noodsteun Oekraïne 

    De Amerikaanse president Joe Biden ontvangt dinsdag zijn Oekraïense ambtsgenoot Volodymyr Zelensky in het Witte Huis. Het bezoek van Zelensky komt op een cruciaal moment in de onderhandelingen over noodhulp aan Oekraïne, zo schrijft CNN. Het Congres lijkt namelijk niet dichter bij een akkoord te zijn gekomen over een noodhulppakket aan Oekraïne en Israël.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het door de regering voorgestelde hulppakket van 106 miljard dollar omvat ongeveer 60 miljard dollar steun voor de verdediging van Oekraïne tegen Rusland. Maar de Republikeinen eisen in ruil voor hun steun een strenger grens- en immigratiebeleid. Als het Congres niet voor de feestdagen tot een akkoord komt, zal het Witte Huis moeilijke keuzes moeten maken over het leveren van militaire steun aan bondgenoten zoals Oekraïne, wat mogelijk ten koste gaat van de militaire paraatheid van de VS. 

    Biden zei dat hij bereid was om ‘belangrijke compromissen te sluiten over grensbewaking’ en gaf toe dat het immigratiesysteem van het land ‘kapot’ is, maar voegde eraan toe dat de situatie van Oekraïne te kritiek is om te wachten. Eerder deze maand zei de president nog: ‘De geschiedenis zal hard oordelen over degenen die de vrijheid de rug toekeren, we kunnen Poetin niet laten winnen.’

  • Ufo-onderzoeker toont ‘bewijs’ voor aliens in Mexicaans Congres

    Ufo-onderzoeker toont ‘bewijs’ voor aliens in Mexicaans Congres

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vrouw ‘El Chapo’ komt vrij uit gevangenis

    » Mogelijk 20.000 doden door overstromingen in Libië

    De controversiële onderzoeker nam twee mummies mee

    Een zelfverklaarde ufo-onderzoeker heeft getuigd in het Congres van Mexico over zijn bevindingen. Daarbij nam hij twee mummies mee, waarvan hij beweerde dat het de lichamen van buitenaardse wezens waren. El Universal bracht foto’s over de bijzonder getuigenis naar buiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Jaime Maussan toonde twee wezens die volgens hem in 2017 in Peru waren gevonden. Het zou gaan om aliens. Op foto’s blijkt dat het gaat om kleine, grijze wezens met drie vingers per hand en gekrompen hoofden. Volgens experts gaat het mogelijk om gestolen mummies van het Peruaanse Nazca-volk.

    Deze experts noemen de getuigenis van Maussan ‘beschamend’. De journalist staat in Mexico bekend als pseudowetenschapper die eigen gezondheidssupplementen verkoopt via YouTube. Het Congres-lid dat Maussan had uitgenodigd voor de getuigenis legde later uit ‘alle perspectieven’ over buitenaards leven te willen horen.

    Lees ook:

  • Controverse: ‘Peru moet zijn socialistische waandenkbeelden laten varen’

    Controverse: ‘Peru moet zijn socialistische waandenkbeelden laten varen’

    Al maanden wordt er heftig geprotesteerd in Peru. Nadat president Pedro Castillo werd afgezet en in de gevangenis werd gegooid omdat hij probeerde het parlement buitenspel te zetten, claimen zijn aanhangers dat er sprake is van een staatsgreep door de rechtse elite. Wat moet er gebeuren om de rust te doen wederkeren in het Zuid-Amerikaanse land?

    Volgens Mario Vargas Llosa, de beroemde Peruaanse schrijver die in 2010 de Nobelprijs voor de Literatuur won, ligt het probleem bij de politieke ideologie van Castillo. De inmiddels opgesloten president is lid van de Marxistische partij in Peru en wilde grote sociale hervormingen doorvoeren in Peru. ‘Socialistische waandenkbeelden’, aldus Vargas Llosa, die zowel Peru als andere Zuid-Amerikaanse landen moeten vergeten.

    De Franse schrijver Éric Vuillard ziet het anders. Allereerst moet de repressie door de ordetroepen, aangestuurd door interim-president Dina Boluarte, gestopt worden. Castillo moet worden vrijgelaten, zelfs als hij ongrondwettelijke dingen heeft gedaan, en het zeer impopulaire Congres moet worden ontbonden. Nieuwe verkiezingen zijn de uitkomst, zegt Vuillard, om niet in een spiraal van geweld terecht te komen.

    Lees hieronder hun betogen:

    Het uur van de waarheid

    Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken. Niet alleen Peru, maar alle ontwikkelingslanden moeten hun socialistische waandenkbeelden laten varen.

    Kortgeleden las ik een artikel in de Miami Herald waarin Andrés Oppenheimer de spijker op zijn kop slaat als het gaat over de situatie in Peru. Hij onthult daarin dat de verkozen presidenten van Mexico, Argentinië, Bolivia, Chili, Honduras en Colombia samen een klein complot vormen met de bedoeling een staatsgreep te plegen om zo een eind te maken aan de democratie van Peru. Uiteraard zijn Cuba, Venezuela en Nicaragua ook bij deze samenzwering betrokken, maar dat zijn geen ‘democratieën’, vooral Cuba niet, het eiland waar vrije verkiezingen al meer dan zestig jaar verboden zijn. Daarom kunnen we deze drie landen niet in deze statistiek opnemen.

    Hoe zit het nou precies met de situatie in Peru? Heel simpel. Pedro Castillo, de president die door het Peruaanse volk verkozen is, hield op 7 december een ‘toespraak’ op nationale radio en televisie, waarin hij aangaf een staatsgreep te willen plegen. De toespraak was een kopie van die van Alberto Fujimori van dertig jaar terug. In de toespraak, die door miljoenen Peruanen werd aangehoord, zei het staatshoofd toentertijd dat hij alle parlementariërs naar huis stuurde en kondigde hij verkiezingen aan om het Congres te vervangen door een parlementaire vergadering, iets wat volgens de wetten van Peru abnormaal en illegaal is. Ook verklaarde hij dat het Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht ‘gereorganiseerd’ zouden worden (dat wil zeggen, hij ontbond ze).

    Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken

    Het Congres hield een spoedberaad en zette de president af, die onmiddellijk daarop door zijn erewacht aan de politie werd uitgeleverd, in plaats dat hij naar de ambassade van Mexico gebracht werd, waar president Andres Manuel López Obrador hem asiel had aangeboden. Sindsdien zit Pedro Castillo op gerechtelijk bevel gevangen, in afwachting van zijn vonnis, vanwege het misdrijf dat hij een poging deed tot een staatsgreep. De militaire strijdkrachten van Peru hebben daartegen opgetreden overeenkomstig de grondwet en de wetten en zijn daarbij dus binnen de wettelijke kaders gebleven.

    Als plaatsvervanger van de president heeft het parlement de vicepresident Dina Boluarte benoemd, die lid is van dezelfde partij als president Castillo en bij meerdere gelegenheden verklaard heeft dat ze een ‘leninistische marxist’ is. Zij heeft voorgesteld om binnen een jaar verkiezingen te houden, en het Congres heeft de vervroeging van de verkiezingen in eerste instantie reeds goedgekeurd, wat in geen enkel opzicht indruist tegen de grondwet. Binnen iets meer dan twaalf maanden zullen de Peruanen dus een staatshoofd hebben dat verkozen is op een manier die geheel in lijn is met de wet.

    En hier beginnen de ‘verkozen presidenten’ van de buurlanden Mexico, Argentinië, Colombia, Chili, Bolivia en Honduras hun gal te spuwen. Volgens hen was president Castillo helemaal niet van plan om een staatsgreep te plegen en is het de schuld van de ‘rechtse’ partijen met heel die samenzwering van hen dat hij nu gevangen is genomen. Waar halen die presidenten dit absurde en krankzinnige idee vandaan? Geen idee, maar de beschuldiging ligt er en is naar het schijnt verzonnen door het Mexicaanse staatshoofd López Obrador, die het gezin van Castillo naar zijn land heeft overgebracht en onophoudelijk dit soort lasterpraatjes verkondigt. Het is bedroevend dat meerdere landen geloof hechten aan dit verzinsel, namelijk dat president Castillo het slachtoffer zou zijn van de intriges van de rechtse partijen van Peru.

    Waar halen die presidenten dit absurde en krankzinnige idee vandaan?

    Datzelfde waandenkbeeld heeft postgevat onder bepaalde extreemlinkse groeperingen in Peru, die steden en luchthavens aanvallen en daarbij een politieagent levend verbrand hebben en confrontaties hebben uitgelokt met de ordehandhavers, waarbij tot nu toe al bijna zestig doden zijn gevallen. De president Dina Boluarte heeft aangekondigd dat de gerechtelijke instanties al deze sterfgevallen zullen onderzoeken om de verantwoordelijken voor het gerecht te slepen, en ondertussen eist de algemene opinie dat ze het onderzoek zo gauw mogelijk uitvoeren. De president, die van haar stuk is gebracht door de uitspraken van haar vroegere medestanders, zal voor nu al wel afstand genomen hebben van hun ideologische opvattingen.

    Het is onzinnig om te stellen dat de rechterflank heel deze schijnvertoning op touw heeft gezet om af te rekenen met Pedro Castillo. Alle Peruanen hebben de toespraak gehoord waarin Castillo zich uitzonderlijke bevoegdheden aanmatigde en de parlementariërs, openbare aanklagers en rechters naar huis stuurde. Het enige wat voor hem verkeerd uitpakte was dat de soldaten hem niet steunden en dat zijn erewacht hem aan de politie uitleverde in plaats van hem naar de ambassade van Mexico te brengen.

    Waar komt dat achterlijke waandenkbeeld vandaan dat Pedro Castillo ‘ontvoerd’ is door de rechtse partijen?

    Dit is min of meer de stellingname van Andrés Oppenheimer die hij na diepgaand onderzoek in de Miami Herald onthulde en die miljoenen Peruanen zonder enig bezwaar zullen onderschrijven. Binnen een jaar zullen er verkiezingen worden gehouden en zullen de Peruanen een nieuwe president hebben, in lijn met de wetten en de constitutie. Het is geloof ik de eerste keer in de nationale geschiedenis dat het leger zich aan de wet gehouden heeft.

    Waar komt dat achterlijke waandenkbeeld vandaan dat Pedro Castillo ‘ontvoerd’ is door de rechtse partijen? López Obrador, het staatshoofd van Mexico, heeft uit woede, niemand weet waarom, samen met de president van Colombia heel deze onzin verzonnen die de bevolking en de regering van Peru uit alle macht van de hand wijzen. Meneer López Obrador kan zich beter bezighouden met de problemen in Mexico, waar moordpartijen aan de orde van de dag zijn.

    De Peruanen betreuren het dat de jonge president van Chili, Gabriel Boric, het oor leent aan deze farce en de belachelijke beschuldigingen van López Obrador steunt, die zegt dat de val van Pedro Castillo het werk is ‘van de rechtervleugel van Peru’. Tot nu toe was hij erg voorzichtig te werk gegaan en had hij de wet nauw in acht genomen. Terwijl Gustavo Petro van Colombia zijn welbekende leugens verkondigde, hield Boric zich tactvol afzijdig, maar die afzijdigheid heeft hij nu doorbroken. Wat heeft hem op andere gedachten gebracht? Dit is een beklagenswaardige daad die het Peruaanse volk altijd bij zal blijven.

    De waarheid is dat weinig Peruanen wakker zullen liggen van de val van president Pedro Castillo. Sinds zijn verkiezing hebben de blunders van deze man, die de meest fundamentele kwesties in Peru negeerde, in verschillende sectoren van de maatschappij geleid tot verontwaardiging en woede. Een van zijn barbaarse acties was dat hij een eind wilde maken aan de mijnbouw om het nationale leefgebied in de kijker te zetten. De stumperd snapte niet dat Peru niet zonder de mijnbouw kan als het ooit een efficiënt land wil worden en op het lijstje met de meest welvarende landen ter wereld wil komen. Dit geeft al min of meer een indruk van de intellectuele kwaliteiten van de man die door de Peruanen verkozen is tot hoofd van de staat, een beslissing die tot een conflict geleid heeft. Bij zo’n 70 procent van de bevolking was hij al in ongenade gevallen, en die schrikbarende cijfers zouden nog oplopen.

    Als gevolg van de poging van Castillo tot een staatsgreep is de krankzinnige verkiezingsuitslag waardoor hij in het regeringspaleis terechtgekomen is, teruggedraaid. Daarom geloof ik vast en zeker dat het niet genoeg is dat er ‘vrije verkiezingen’ worden gehouden in ontwikkelingslanden, maar stemgerechtigden moeten ook een goede keuze maken, oftewel de keuze voor democratie en vooruitgang.

    In Latijns-Amerika hebben we het voorbeeld van Venezuela gezien; erger kan niet

    Als ze namelijk een verkeerde keuze maken, bijvoorbeeld door op een dictator te stemmen die alles in zijn eigen zak steekt en geen moeite doet om de lagen in de samenleving naar een hoger niveau te tillen, zal de situatie verergeren, met het gevolg dat honderden of duizenden gezinnen aan hun lot worden overgelaten. Laten we hopen dat de Peruanen bij de volgende verkiezingen een betere keuze maken dan de vorige keer.

    Niet alleen Peru heeft met dit probleem te kampen, maar ook heel Latijns-Amerika en de ontwikkelingslanden in het algemeen. Het verbazingwekkende is dat landen in deze tijd ervoor kunnen kiezen om arm of welvarend te zijn. Daarom moeten ontwikkelingslanden echt afscheid nemen van socialistische waandenkbeelden. Waar heeft het socialisme gezegevierd? In Latijns-Amerika hebben we het voorbeeld van Venezuela gezien; erger kan niet. Of neem Cuba, de situatie daar is toch dramatisch?

    Zestig jaar geleden was ik net als vele anderen enthousiast over de Cubaanse revolutie. Sindsdien is het met het land van kwaad tot erger gegaan en miljoenen Cubanen zwerven op dit moment door de wereld op zoek naar werk in een poging invulling te geven aan hun leven, omdat hun eigen land ze geen werk of hoop te bieden heeft. Dat is toch triest? Ik hoop dat de mensen in Latijns-Amerika dit bij de volgende stembusgang in hun achterhoofd houden.

    Mario Vargass Llosa – El País


    De noodkreet van de Peruanen

    De Peruanen die de straat opgaan, hebben laten zien dat ze zich ervan bewust zijn dat ze overheerst en uitgebuit worden door een hebzuchtige en corrupte elite. Om het geweld te stoppen, moet er een eind komen aan de repressie, moet president Castillo worden bevrijd en moeten er nieuwe verkiezingen komen.

    Het begint allemaal met een indrukwekkende sliert politieagenten. Een inheemse vrouw vaart tegen ze uit: ‘Ik studeer niet, maar ik weet heus wel dat…’ Haar stem klinkt hees, ze maakt hartstochtelijke, koortsachtige gebaren. Ze heeft wat te zeggen. Al twee maanden lang hebben arme boeren, straatventers, kleine ambachtslieden, het stadse en plattelandse proletariaat, alle mensen die in Peru meestal onder de noemer ‘vreedzame Peruanen’ geschaard worden, wat te zeggen. En al twee maanden lang worden ze in elkaar geslagen, opgesloten en neergeschoten. Dit kan zo niet langer.

    Om het geweld te stoppen, moet er een eind komen aan de repressie

    In een korte video die ik van een Peruaanse vriend kreeg doorgestuurd, is te zien hoe de inheemse vrouw tegen de agenten tekeergaat met een moed en overtuiging waar je alleen maar het diepste respect voor kunt hebben. Er is heel wat intelligentie en pijn voor nodig om een dergelijke mate van vastberadenheid en karakter te bereiken. Tegen de achtergrond van de vijftig doden die er gevallen zijn [inmiddels zijn er negenenzestig dodelijke slachtoffers] en de troosteloze situatie waar de Peruaanse middenklasse, ofwel de overgrote meerderheid van het land, in zit, moeten de aanhoudende demonstraties en blokkades gezien worden als een concrete aanwijzing voor datgene wat ze ook wel ‘bewustzijn’ noemen.

    Hoe vervelend het ook is voor die twee jongens in de video die onverschillig met een blikje bier in de hand tussen de rij politieagenten en de inheemse vrouw door lopen, de bevolking van Peru heeft bewustzijn. Bewustzijn van hun concrete situatie, van de overheersing waar ze al sinds het kolonialisme onder gebukt gaan, van het feit dat ze uitgebuit worden door een hebzuchtige en corrupte elite.

    Castillo is de eerste mesties in de nationale geschiedenis die president werd

    De twee jongens lopen onbekommerd langs. Een van hen, degene met de korte broek aan, de brutaalste van het stel, glimlacht naar de agenten en roept: ‘Knal haar neer, slome drol.’ Dit grapje was bedoeld voor de politie-eenheden die sinds het begin van de protesten al meer dan vijftig mensen hebben gedood en past binnen het kader dat honderdvijftig jaar geleden voor eens en altijd werd vastgesteld. Het is dus geen grap. Het is een begrip om de klasse mee aan te duiden. Peru is geen democratie.

    Castillo is de eerste mesties in de nationale geschiedenis die president werd, en de keuze voor hem als president is de mensen duur komen te staan. Dat bleek overduidelijk toen er onlangs corrupte zaakjes van hem aan het licht kwamen. Castillo heeft niet alleen te lijden gehad van de systematische tegenwerking door een parlement dat in handen is van de rechterflank, maar is ook voortdurend het mikpunt geweest van de wraak van de media die in dienst staan van mensen die geld hebben. Iedereen weet dat. 

    De president, de eerste die van lage komaf was en uit het Andesgebied kwam, werd uiteindelijk aangehouden, afgezet en beschuldigd van een poging tot een staatsgreep, en dat terwijl de toestand van het land juist vanaf dat moment meer dan ooit aan een echte staatsgreep doet denken. Hoe dan ook, sinds zijn arrestatie wordt hij gesteund door de Peruaanse bevolking, die met de demonstraties haar leven op het spel zet.

    Deze video, die al door vele Peruanen bekeken is, laat ons in negentien seconden de werkelijkheid zien waarin wij leven. Twee gewone en doorsnee jongens, zoals je ze overal in stadscentra in ontwikkelde landen ziet, maken een ommetje. Op het eerste gezicht staan we voor een kopie van een wereld die ons vertrouwd voorkomt: de wereld die opkomt voor de tolerantie, de liberale democratie, het hoger onderwijs; de wereld van ‘onze waarden’. Na tien seconden verandert dat echter allemaal. Een van de jongens wendt zich tot de afschrikwekkende sliert politieagenten en zegt tegen een van hen, met een glimlach op zijn gezicht: ‘Knal haar neer, slome drol.’

    Peru is een feodaal land. Onze wereld is dat echter voor een deel ook

    De boeken van José María Arguedas, de grote schrijver van Peru, beschrijven doorlopend deze afschuwelijke werkelijkheid: Peru is een feodaal land. Onze wereld is dat echter voor een deel ook. In het beste geval wekken de inheemsen, de zwarten, de mestiezen, de arme mensen op deze planeet bij ons de nieuwsgierigheid van een toerist of medelijden op, maar in het dagelijks leven buiten we ze op afstand uit en verachten we ze. Wat deze korte video ons met al zijn rauwheid, dwars door de hardheid van de koloniale samenleving van Peru laat zien, is dat onze wereld een schijnwerkelijkheid is en dat de structuur ervan zeer diep in de grond verankerd is. In werkelijkheid leven we wederom in een feodale wereld, net als in de tijd voor de Verlichting, waarin het de rijksten totaal niet kan schelen hoe de rest het heeft.

    En ondertussen is Frankrijk in z’n nopjes met het feit dat het een Peruaanse schrijver mag vereren die zijn steun gegeven heeft aan Keiko Fujimori, aan de extreemrechtse flank dus, uiteraard vanuit een ‘open mentaliteit’ die ‘beantwoordt aan onze waarden’. De koning-emeritus van Spanje, die na de zoveelste beschuldiging van corruptie moest aftreden, was aanwezig toen zijn vriend toetrad tot de Franse Academie.

    Met wat voor vreemd globaliseringsproces zijn we eigenlijk bezig? Heeft deze globalisering alleen betrekking op het liberale deel van de wereld? Terwijl de Peruaanse bevolking al wekenlang demonstraties houdt, treedt een Peruaanse schrijver die zich tussen de jet set beweegt toe tot de Franse Academie en nodigt hij een koning-emeritus uit die bij duistere zaakjes betrokken is en vanuit zijn ballingsoord in een oliemonarchie naar de ceremonie toe komt. Wat een bizarre wereld!

    Als je de video nog eens bekijkt, zie je uiteindelijk woede tegenover onderdrukking, oprechtheid tegenover onverschilligheid, woorden tegenover geweld, minachting tegenover ellende staan. De woorden die de jongen zegt zijn heel zeker geen grapje. Niemand maakt hier grapjes. Schrijvers niet, academiën niet, koningen-emeritus niet, oliemonarchieën niet, hippe stadsbewoners niet. Als die glimlachende jongen aan de politie vraagt: ‘knal haar neer, slome drol’, dan moeten we dat helaas letterlijk opvatten. Wat hebben mensen de afgelopen eeuwen eigenlijk gedaan, in de tijd van het kolonialisme, van de dictaturen, van de omverwerping van regimes naar het goeddunken van de VS en van de landen die alleen in naam een democratie zijn? Arbeiders, mestiezen en arme inheemsen afslachten.

    Met wat voor vreemd globaliseringsproces zijn we eigenlijk bezig?

    Dit moet ophouden. Er moet een eind komen aan de repressie. Er moet een eind komen aan het geweld van de politie-eenheden. En als we werkelijk willen dat het tot een verzoening komt, dan moet president Castillo, wat we verder ook van hem vinden, worden vrijgelaten en moet het Congres worden ontbonden om nieuwe verkiezingen uit te kunnen schrijven. Algemene verkiezingen in Peru, nu! Een andere mogelijkheid om gerechtigheid en vrede tot stand te brengen is er niet.

    Ik ben Peru wat verschuldigd. Ik ben daar geweest. Ik heb daar herinneringen en vrienden. De roman Diamanten en vuurstenen van José Maria Arguedas bevat een passage waarin Quechua kinderen een bloem op een klif proberen te pakken en schreeuwen: ‘Kon ik je maar bereiken!’ Vandaag de dag schreeuwt de monddood gemaakte bevolking van Peru: ‘Kon ik je maar bereiken!’ Laat het niet weer gebeuren dat er niets met deze noodkreet gedaan wordt.

    Éric Vuillard – El País

  • Peruaans Congres verwerpt voorstel voor vervroegde verkiezingen

    Peruaans Congres verwerpt voorstel voor vervroegde verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kunsthaus Zürich is twee zeventiende-eeuwse schilderijen kwijt

    » Finse buitenlandminister wijst naar Rusland in Zweedse koranverbranding

    Parlement bereikt geen akkoord over nieuwe verkiezingen

    Het parlement van Peru heeft donderdag een nieuw voorstel verworpen om de verkiezingen te vervroegen naar het einde van dit jaar en ook om een referendum te houden over een grondwetgevende vergadering, bericht La República. De hoop was dat dergelijke voorstellen de huidige golf van protesten tot bedaren zou brengen.

    Het ‘grootste probleem’ met het wetsvoorstel, dat door Perú Libre is ingediend, is dat het opriep tot een referendum, aldus het Peruaanse dagblad. Daar wilde de rechterflank van het parlement – die unaniem tegenstemde – niet aan. Met 47 stemmen voor, 78 tegen en 1 onthouding werd het plan verworpen.

    Sinds de afzetting van voormalig president Pedro Castillo begin december zijn er in Peru felle protesten aan de gang, waarbij de regering van de nieuwe president Dina Boluarte niet schroomt om geweld te gebruiken. Bij botsingen tussen aanhangers van Castillo en veiligheidstroepen zijn al meer dan zestig mensen omgekomen. De demonstranten eisen onder andere nieuwe verkiezingen en het onmiddellijke aftreden van Boluarte.

    Lees ook:

  • Commissie: Trump medeschuldig aan bestorming Capitool

    Commissie: Trump medeschuldig aan bestorming Capitool

    » Venezolaanse oppositie stemt Guaidó weg

    » NYT: Russische eenheid doodde burgers Boetsja

    Ze raden aan Trump nooit meer een publiek ambt te laten bekleden

    De commissie in het Huis van Afgevaardigden die onderzoek deed naar de bestorming van het Capitool heeft donderdag zijn rapport gepubliceerd, meldt de Washington Post. De conclusies wijzen naar één hoofdschuldige: de voormalige president Donald Trump zou de drijvende kracht achter de bestorming zijn geweest, zowel voorafgaand als tijdens de gewelddadige gebeurtenis.

    Zo zou het kamp van Trump al in 2020 plannen hebben gemaakt voor een protestmars richting het Capitool op de dag dat de verkiezingswinst van Joe Biden bekrachtigd zou worden. Voorafgaand aan de mars gaf Trump een toespraak, waarin hij zijn ongefundeerde leugens over verkiezingsfraude weer herhaalde. En toen de menigte het Capitool bestormde en tot de vergaderzaal doordrong, deed de toenmalig president niets om het geweld af te remmen.

    Naar aanleiding van het rapport heeft de commissie, met naast zeven Democraten ook twee Republikeinse afgevaardigden, de aanbeveling gedaan Trump te verbieden ooit nog een publiek ambt te bekleden. Eerder adviseerden zij het Ministerie van Justitie al om Trump te vervolgen. De oud-president wil zelf meedoen aan de presidentsverkiezingen van 2026.

    Lees ook:

  • Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    Zelensky brengt bliksembezoek aan de VS

    » Elon Musk gaat opstappen als CEO van Twitter

    » Netanyahu vormt nieuwe Israëlische regering

    Het is voor het eerst sinds de oorlog dat Zelensky zijn land verliet

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft woensdag een bliksembezoek aan de Verenigde Staten gebracht. Het is de eerste keer sinds het uitbreken van de oorlog dat Zelensky zijn land verliet. Naast een overleg met Biden gaf Zelensky een toespraak in het Congres, schrijft persbureau AP.

    Zelensky was door Biden uitgenodigd om naar Washington te komen en hij werd met een Amerikaans legervliegtuig vanuit Polen naar de Amerikaanse hoofdstad gevlogen. Daar sprak hij met president Biden over nieuwe wapenleveringen ter waarde van 1,85 miljard dollar door de Amerikanen, waaronder een Patriot-luchtafweersysteem.

    In het Congres, waar enkele Republikeinen in toenemende mate kritiek hebben op de niet-aflatende wapensteun aan Oekraïne, ging Zelensky in op de kritiek van sommige afgevaardigden. Hij zei dat hun geld niet naar goede doelen ging, maar moest worden gezien als een investering in globale veiligheid.

    Lees ook:

  • Georgia stemt over laatste Senaatszetel

    Georgia stemt over laatste Senaatszetel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije spreekt veto uit over steun Oekraïne

    » Argentijnse vicepresident Kirchner krijgt zes jaar

    De Democraten kunnen hun meerderheid in de Senaat vergroten

    Hoewel de Congresverkiezingen in de Verenigde Staten allang achter de rug zijn, wordt in de Amerikaanse staat Georgia gestemd over de laatste openstaande Senaatszetel, meldt de Washington Post. Het gaat om de tweede ronde, nadat de zittende Democratische senator Raphael Warnock en zijn Republikeinse rivaal, voormalig football-speler Herschel Walker, in de eerste ronde geen meerderheid wisten te behalen.

    De uitslag van de stembusgang zal de verhouding in de Senaat niet veranderen. De Democraten wisten bij de Congresverkiezingen 50 zetels te behalen, waardoor ze, dankzij de doorslaggevende stem van vicepresident Kamala Harris, sowieso al hun meerderheid behouden. Mocht Warnock zijn zetel echter behouden, dan groeit hun overwicht en wordt het makkelijker wetten uit het Huis van Afgevaardigden, waar de Republikeinen vanaf januari een meerderheid hebben, te blokkeren.

    Mochten de Democraten de zetel veroveren, dan wordt het makkelijker federale rechters en opperrechters aan te stellen. Ook kunnen bepaalde wetten makkelijker aangenomen worden.  Dat de tweede ronde leeft onder inwoners van Georgia blijkt wel uit het feit dat ruim 1.8 miljoen mensen reeds via de post gestemd hebben. Woensdag wordt verwacht dat de uitslag binnen zal zijn.

    Lees ook:

  • Verenigde Staten maken zich op voor midterms

    Verenigde Staten maken zich op voor midterms

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Klimaattop COP27 van start in Egypte

    » Italië weigert alle migranten van schip te halen

    Republikeinse Partij kan meerderheid in Huis heroveren

    De Verenigde Staten maken zich op voor de Congresverkiezingen op dinsdag. De Republikeinse partij verwacht de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden en mogelijk ook in de Senaat te heroveren. Ruim 39 miljoen mensen hebben volgens The Washington Post hun stem al uitgebracht.

    De verkiezingen worden gezien als een test voor de regering van Joe Biden, die de afgelopen twee jaar wisselende successen heeft gekend met zijn wetsvoorstellen, mede door de pandemie en de daaropvolgende economische crisis. Met een meerderheid in het Huis voor de Republikeinse Partij wordt verwacht dat de tweede helft van zijn ambtstermijn nog uitdagender wordt.

    Een grote rol is bij de campagnes weggelegd voor Biden, maar ook oud-presidenten Barack Obama en Bill Clinton hebben zich bij verschillende rally’s laten zien. De Republikeinse Partij heeft Donald Trump, die nog steeds immens populair is bij de achterban, op verschillende plekken campagne laten voeren. Trump zal naar verwachting deze maand nog bekendmaken dat hij zal meedoen aan de volgende presidentsverkiezingen.

    Lees ook:

  • Joe Biden: ‘Coronapandemie is in de VS voorbij’

    Joe Biden: ‘Coronapandemie is in de VS voorbij’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Porsche gaat naar de beurs

    » China: 27 doden bij busongeluk met coronacontacten

    Pandemie is voorbij, aldus Amerikaanse president

    In een interview met CBS dat zondagavond werd uitgezonden, zei de Amerikaanse president Joe Biden dat de coronapandemie in de Verenigde Staten ‘voorbij’ was. ‘We hebben nog steeds een probleem met covid-19. We werken er nog steeds hard aan, maar de pandemie is voorbij,’ zei hij.

    The Washington Post wijst erop dat er nog ‘elke dag honderden Amerikanen sterven aan corona’ en vreest dat de uitlatingen van de president ‘de inspanningen van zijn regering – tot nu toe weinig succesvol – zullen bemoeilijken om het Congres zover te krijgen dat het extra geld beschikbaar stelt om meer vaccins en behandelingen voor het coronavirus te ontwikkelen en andere stappen te nemen om het te bestrijden’. Tijdens zijn toespraak verzekerde Joe Biden ook dat hij nog geen definitieve beslissing had genomen over zijn kandidatuur voor een tweede termijn in 2024 en zei hij dat de Verenigde Staten Taiwan zouden verdedigen als China het eiland zou binnenvallen.

    Lees ook:

  • 1. Het is hoog tijd om internet te reguleren

    1. Het is hoog tijd om internet te reguleren

    Misschien denkt Mark Zuckerberg dat de wereld beter af is zonder privacy. Maar hij heeft het mis, schrijft journalist Franklin Foer.

    Het wordt smullen als het wonderkind er straks van langs krijgt. Al die politici 
die Mark Zuckerberg de volle laag gaan geven – ironisch genoeg in de hoop daarmee zelf viraal te gaan. Ze zullen de oprichter van Facebook het vuur 
aan de schenen leggen en hem allerlei vreselijke wandaden proberen aan te wrijven [Zuckerberg getuigde intussen op 10 en 11 april]. Heerlijk spektakel wordt dat. Maar met spektakel heb je nog geen goed beleid.

    Na de laatste schandalen rond Facebook is de stemming rond de grote techbedrijven razendsnel omgeslagen. We horen alleen meer boze klachten dan doordachte plannen. Het best uitgewerkte voorstel dat in het Congres circuleert en op enthousiaste steun kan rekenen, behelst regels voor politieke advertenties op het internetplatform. Die zullen de macht en de omzet van het bedrijf nauwelijks aantasten. En het wetsvoorstel pakt de kern van het probleem niet aan: het ontbreken van goede regelgeving om onze persoonsgegevens te beschermen.

    Ons digitale leven wordt gedomineerd door het feit dat het internet een massamedium werd in de jaren negentig, toen het vrijemarktdenken hoogtij vierde. Toen we het privatiseerden, om het uit handen te trekken van de onderwijsinstellingen en overheidsinstanties die er aanvankelijk als enigen gebruik van maakten, hebben we onze maatschappelijke neiging tot regulering bedwongen. Anders dan voorheen met het bankenstelsel, de luchtvaart of de landbouw hebben we voor het internet geen strenge regelgeving opgesteld om onze veiligheid en grondwettelijke waarden te beschermen.

    Van de zijlijnen van het debat roepen internetactivisten dit al langer, en ergens waren misschien ook de meeste Facebookgebruikers zich wel van de gevaren bewust. Maar een abstract besef van de grootscheepse exploitatie van onze persoonlijke data is iets anders dan een scherpe illustratie van de manier waarop die data tegen je kunnen worden gebruikt – zoals de onthullingen over de bijdrage van Facebook aan het fiasco van de presidentsverkiezingen. Dat Facebook de eigen rol nog steeds niet lijkt te willen erkennen, verhoogt het wantrouwen over de methoden en motieven van het bedrijf. En naarmate er meer wantoestanden aan het licht komen, kan het grote publiek weleens tot het inzicht komen dat het succes van Facebook van meet af aan gebaseerd was op leemtes in onze wetgeving.


    Als je er even rustig over nadenkt, is dat onmiskenbaar: het hele verdienmodel van Facebook berust op het uitkleden van onze privacy. Het bedrijf 
wil gebruikers ertoe aanzetten zo veel mogelijk persoonlijke gegevens te delen – wat ze zelf ‘radicale transparantie’ noemen – en ze nauwlettend volgen, zodat ze bij de site ‘betrokken’ blijven en met gerichte advertenties kunnen worden bestookt. Af en toe maakt Mark Zuckerberg wel een gebaar in de richting van privacybescherming, maar het is altijd heel duidelijk hoe hij er echt over denkt. 
In 2010 zei hij bijvoorbeeld dat privacy geen ‘sociale norm’ meer is. (In een 
bui van puberale overmoed noemde 
hij zijn gebruikers ook al eens ‘domme eikels’, omdat ze hem zomaar al hun persoonsgegevens toevertrouwen.) 
Ook leidinggevenden in het bedrijf lijken zich bewust van de reikwijdte van hun systeem. Iemand van Facebook met wie ik onlangs in een gesprekspanel zat, gaf toe dat hij de site al jaren niet meer gebruikt, om zijn eigen privacy te beschermen.

    We moeten ons goed bewust zijn van die ideologische onverschilligheid over privacy. Dan is er niets schokkends 
aan de nonchalance die spreekt uit de hele affaire rond Cambridge Analytica. Blijkbaar zag Facebook er geen been in om jouw data aan de charlatans van Cambridge Analytica te overhandigen – zonder die lui na te trekken of zich ook maar even af te vragen wat hun achterliggende reden voor het verzamelen van zo veel privacygevoelige informatie kon zijn. En dit incident stond niet op zichzelf. Facebook gaf 
die dataverzamelaars toegang tot onze gegevens, omdat het een duivels pact heeft gesloten met ontwikkelaars van externe apps. Het bedrijf had die ontwikkelaars nodig om gebruikers te 
verleiden steeds meer tijd op Facebook door te brengen. Zoals mijn collega Alexis Madrigal eerder al beschreef, stelde Facebook nauwelijks eisen aan het verzamelen van gegevens, ondanks de felle kritiek die het daarop kreeg.

    Misschien denkt Mark Zuckerberg inderdaad dat de wereld beter af is zonder privacy. Maar nu worden we geconfronteerd met de nadelige gevolgen van die opvatting

    Misschien denkt Mark Zuckerberg inderdaad dat de wereld beter af is zonder privacy. Maar nu worden we geconfronteerd met de nadelige gevolgen van die opvatting. Onze intieme gegevens werden vrijelijk gedeeld met kwaadwillende personen die onze politieke overtuiging, ons denken en ons consumptiepatroon willen manipuleren. Allemaal kinderspel voor de eigenaren van Cambridge Analytica. Onze data, in feite een röntgenfoto van ons innerlijk, werden buiten ons medeweten door Facebook als koopwaar 
verhandeld.

    In het verleden hebben Amerikanen altijd verlangd dat de overheid hen tegen al te machtige marktpartijen beschermde. Tegen banken die onze menselijke zwakheden en kennisachterstand willen uitbuiten, beschermt de wet ons met een verbod op de verhandeling van onze financiële gegevens. Omdat voedselfabrikanten soms vreselijke ingrediënten in hun producten stoppen, worden ze door de overheid verplicht alle ingrediënten op het etiket te vermelden. In het verkeer heeft de overheid snelheidslimieten vastgesteld en gebruik van de veiligheidsgordel verplicht. Er zitten mazen in al die wetten, maar er heerst een zwaarwegende consensus dat dit allemaal beter is dan wetteloosheid. Dat historische model moeten we nu ook gaan toepassen op onze nieuwe wereld.

    Gelukkig hoeven we niet zelf het wiel uit te vinden. In mei wordt in de EU 
de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Verschillende Europese landen hebben in de loop der tijd ieder hun eigen regels en toezichthouders voor de technologiesector ontwikkeld. Met deze nieuwe verordening komt er één standaard voor de hele EU – een enorme en grotendeels prijzenswaardige poging om techbedrijven te dwingen helder uit te leggen wat zij van plan zijn met de persoonsgegevens die ze verzamelen. Het geeft burgers ook meer mogelijkheden om de exploitatie daarvan aan banden te leggen, onder meer via het recht op het wissen van persoonlijke data.

    Amerikaanse toezichthouder

    Het wordt tijd dat we in de VS onze eigen toezichthouder krijgen, in overeenstemming met onze eigen waarden en tradities – een Data Protection 
Authority. Die naam is, zoals ik in mijn boek World Without Mind al schreef, een doelbewuste verwijzing naar de overheidsinstantie (de Environmental Protection Authority) die op de naleving van onze milieuwetgeving toeziet. Er zijn overeenkomsten tussen het milieu en onze privacy. Het zijn allebei zaken waarvoor een volledig vrije marktwerking fataal zou zijn. We laten weliswaar toe dat het bedrijfsleven de lucht, het water en de bossen vervuilt, maar we leggen toch belangrijke beperkingen op aan de commerciële exploitatie van onze leefomgeving. Dat moeten we met onze privacy ook gaan doen. Onze burgers zouden net als in Europa het recht moeten krijgen hun gegevens van servers te wissen. Bedrijven moeten worden verplicht standaardinstellingen zo in te richten dat het voortaan een actieve keuze van gebruikers is om zich te laten 
bespioneren, in plaats van dat ze zonder iets te doen automatisch hun privacy prijsgeven.

    De oprichting van zo’n Data Protection Authority werpt natuurlijk allerlei lastige vragen op. Er is 
een reële angst dat het grote geld nieuwe regels zal willen aanwenden om onwelgevallige journalistiek het zwijgen op te leggen. Gelukkig is onze jurisprudentie 
op het gebied van persvrijheid een stuk sterker dan in Europa, en we kunnen ervoor zorgen dat bescherming van de persvrijheid stevig in die nieuwe regelgeving wordt verankerd. Bovendien is niets doen 
een veel grotere bedreiging voor onze democratie. Als onze privacy eenmaal is verdwenen, krijgen we die nooit meer terug. En als demagogen de zwakheden in ons systeem gaan uitbuiten, kan dat 
de genadeklap voor onze politieke normen en waarden betekenen.

    Bij de ontwikkeling van hun app om Facebookgebruikers over te halen hun gegevens prijs te geven, maakte Cambridge Analytica een duivelse grap. Ze gaven dat Trojaanse paard een naam die leek aan te kondigen hoe ver hun plannen reikten: ze doopten hun app thisisyourdigitallife. Als we alle boze woorden nu eens omzetten in daden, hoeft dit niet ons digitale leven te worden.

    Auteur: Franklin Foer
    Vertaler: Frank Lekens

    De auteur van dit artikel, journalist bij The Atlantic, publiceerde in september vorig jaar het boek World Without Mind (360 publiceerde voor uit de Nederlandse vertaling, Ontzielde wereld (bekijk de voorpublicatie hier). Daarin levert hij kritiek op de macht van grote technologische bedrijven als Google, Amazon, Facebook en Apple. ‘Dat deze bedrijven fantastische dingen voor ons hebben ontwikkeld en dat wij dat kunnen beschouwen als geweldige innovaties, wil nog niet zeggen dat we hun duistere kanten buiten beschouwing moeten laten,’ zei Foer onlangs in een interview met het blad Wired. Als men zich een ranglijst zou kunnen voorstellen van ‘de meest diabolische bedrijven’ ter wereld, dan zou Facebook volgens hem bovenaan staan, gevolgd door Amazon, Google en Apple.

    The Atlantic
    Verenigde Staten | weekblad | oplage 494.000

    Anticipatievermogen is altijd een 
van de sterke kanten geweest van The Atlantic sinds het blad in 1857 voor het eerst verscheen. De eerbiedwaardige publicatie, waaraan de meest prestigieuze pennen van hun tijd bijdragen hebben geleverd, heeft beter dan welk ander Amerikaans tijdschrift de overgang naar het internettijdperk weten 
te maken. De website is een zeer dynamische plek voor reflectie en debat.

  • Waarom Saoedi-Arabië 16 kerncentrales wil bouwen

    Waarom Saoedi-Arabië 16 kerncentrales wil bouwen

    Voor een land dat zwemt in de olie en makkelijk zou kunnen overschakelen op zonne-energie, is een mega-investering in kerncentrales een vreemde stap. Het echte doel is dan ook een kernwapenprogramma, vrezen sceptici.

    Saoedi-Arabië bezit de op een na grootste oliereserves ter wereld en hoeft zich dus weinig zorgen te maken om energie. Maar het koninkrijk wil nu toch een van de grootste investeringen in kernenergie aller tijden plegen: het steekt 80 miljard dollar in de bouw van zestien kernreactoren die de komende vijfentwintig jaar moeten verrijzen.

    Uit deze krachtpatserij blijkt dat het ’s werelds meest iconische oliegigant ernst is met het terugdringen van zijn bijna totale afhankelijkheid van olie – maar kan het ook zijn dat het land op termijn een kernarsenaal nastreeft?

    123-overeenkomst

    Saoedi-Arabië stelt dat het zijn energieportefeuille wil uitbreiden. Elektriciteitsopwekking uit kernreactoren betekent dat de Golfstaat zelf minder olie hoeft te consumeren en er dus meer van kan exporteren. Meer export betekent meer overheidsinkomsten.

    Volgens energiedeskundigen wil Saoedi-Arabië zo snel mogelijk munt slaan uit zijn oliereserves, omdat verwacht wordt dat de mondiale vraag op termijn zal afnemen vanwege de opkomst van hernieuwbare energie en de uiteindelijke dominantie van de elektrische auto. En dus is het zaak het accent in de Saoedische economie te verleggen van olie naar de tech- en entertainmentsector.

    Momenteel is Riyad in gesprek met bedrijven uit meer dan tien landen over de aankoop van nucleaire technologie om de eerste twee reactoren te bouwen – en Amerikaanse gegadigden staan vooraan in de rij. Probleem is wel dat de regering-Trump voorafgaand aan elke Amerikaanse verkoop een overeenkomst voor nucleaire samenwerking met Saoedi-Arabië moet sluiten, een zogeheten ‘123-overeenkomst’ waarin landen beloven dat ze de krachtige nucleaire installaties die ze van de VS kopen niet op oneigenlijke wijze zullen gebruiken.

    Gesprekken tussen de VS en Saoedi-Arabië over een dergelijk akkoord zijn al gaande – de Amerikaanse minister van Energie Rick Perry besprak de zaak in maart in Londen met Saoedische functionarissen, en ook president Trump zal de kwestie hebben aangesneden tijdens zijn ontmoeting met de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman kort geleden.

    Dekmantel

    Experts op het gebied van nucleaire proliferatie en Amerikaanse Congresleden van beide partijen maken zich echter grote zorgen over de deal. Zij vrezen dat Riyad zal proberen de technologie te gebruiken om een kernwapenprogramma op te zetten. Dat zou een van de meest instabiele regio’s ter wereld nog instabieler maken. Sommige sceptici denken zelfs dat het energieverhaal van Riyad louter een dekmantel is voor militaire ambities.

    Dit is meer dan een gissing. In een interview met de Amerikaanse omroep CBS op 18 maart gaf de Saoedische kroonprins, ook wel MBS genoemd, openlijk toe dat nucleaire bewapening een optie was: ‘Saoedi-Arabië wil geen kernwapens hebben, maar als Iran ze ontwikkelt, dan zullen wij zeker niet achterblijven.’

    De regering-Trump kan proberen ervoor te zorgen dat dit nooit gebeurt. Met de ‘123-overeenkomst’ kan het de Saoedi’s dwingen tot een juridisch bindende toezegging dat ze geen uranium zullen verrijken of verbruikte splijtstof zullen opwerken – processen die nodig zijn om kernwapens te maken.

    Naar verluidt overweegt Washington echter om Saoedi-Arabië toe te staan uranium te verrijken. Daarvoor zouden volgens deskundigen twee belangrijke redenen zijn. Ten eerste heeft Trump duidelijk een zwak voor Saoedi-Arabië: het was het eerste land dat hij op zijn eerste buitenlandse reis als president bezocht. Ook steunde hij een aantal van Riyads meest radicale politieke beslissingen, zoals de campagne van afgelopen zomer om buurland Qatar te isoleren en de vernietigende militaire interventie in Jemen.

    Ten tweede zou Trump kunnen zwichten voor het aanlokkelijke vooruitzicht van miljardencontracten voor Amerikaanse nucleaire productiebedrijven die dolgraag zaken willen doen. De verleiding om een deal te accepteren die de weg naar een Saoedische kernbom effent is mogelijk te groot om te weerstaan.

    Saoedi-Arabië blijft erbij dat het alleen kernenergie wil om de energieproductie te verhogen en niet om wapens te bouwen. ‘Wij voelen wij er niets voor nucleaire technologie aan te wenden voor militaire doeleinden en doen juist erg ons best om de verspreiding van kernwapens door anderen tegen te gaan,’ aldus de Saoedische minister van Energie Khalid al-Falih op een gezamenlijke persconferentie met minister Perry in december vorig jaar.

    Het nucleaire akkoord dat Iran in 2015 met onder meer de VS tekende, beperkt de mogelijkheden van het land om materiaal te maken dat nodig is voor een atoombom aanzienlijk, maar rond 2030 verlopen cruciale onderdelen van de overeenkomst

    Energiedeskundigen zeggen dat het zeker zin heeft voor Saoedi-Arabië om nieuwe vormen van energie te genereren, zodat het meer van zijn olie kan exporteren voordat de verwachte waardedaling van deze grondstof een feit is. Maar waarom gekozen voor nucleaire energie als alternatief, in plaats van hernieuwbare energie?

    Joe Romm, een voormalig onderminister van Energie tijdens de Clinton-jaren, vertelde me dat Saoedi-Arabië een groot deel van het land van stroom zou kunnen voorzien met zonne-energie. De uitgestrekte woestijnen waar de zon vrijwel permanent zeer fel schijnt zijn daarvoor van nature geschikt.

    Aangezien Saoedi-Arabië tegen extreem lage kosten zonne-energiecentrales zou kunnen bouwen om zonnestroom te produceren, is het, aldus Romm, ‘vanuit energie-oogpunt niet zo logisch dat de Saoedi’s zo’n sterke voorkeur aan de dag leggen voor de nucleaire optie, die notoir duur is’.

    Leg de plannen van Saoedi-Arabië om te investeren in hernieuwbare energie naast de voorgenomen investeringen in kernenergie, en je ziet volgens Romm dat Riyad minstens drie keer zo veel elektriciteit uit kernreactoren zal proberen op te wekken als uit hernieuwbare energie.

    Militaire ambities

    Amerikaanse experts op het gebied van buitenlandse politiek en nucleaire non-proliferatie zijn het door de bank genomen eens dat de voorkeur voor het ene programma boven het andere maar één ding kan betekenen: militaire ambities.

    ‘Ik denk dat een belangrijke – zo niet de belangrijkste – drijfveer voor het nucleaire programma van Saoedi-Arabië de veiligheidscompetitie met Iran is,’ aldus Kingston Reif, een non-proliferatie-expert bij de Arms Control Association.

    Iran is de aartsrivaal van Saoedi-Arabië in het Midden-Oosten en Saoedi-Arabië vreest dat Teheran zijn civiele nucleaire programma zal gebruiken om in de toekomst wapens te maken en de machtsverhoudingen in de regio daarmee in zijn voordeel te doen omslaan. Het nucleaire akkoord dat Iran in 2015 met onder meer de VS tekende, beperkt de mogelijkheden van het land om materiaal te maken dat nodig is voor een atoombom aanzienlijk, maar rond 2030 verlopen cruciale onderdelen van de overeenkomst.

    Die beperkingen kunnen nog veel sneller tot het verleden behoren wanneer Trump zijn herhaalde dreigementen uitvoert om zich uit de deal terug te trekken. Iran kan in dat geval binnen enkele dagen de nodige stappen zetten in de richting van wapenproductie.

    Aangezien MBS openlijk heeft toegegeven dat Saoedi-Arabië zich genoodzaakt zal voelen kernwapens na te streven als Iran hetzelfde doet, moet een Saoedisch civiel nucleair programma welhaast als een potentiële militaire troef worden beschouwd.

    De regering-Trump is momenteel in onderhandeling met de Saoedi’s over een overeenkomst inzake nucleaire samenwerking. Waarschijnlijk kwam die ter sprake toen de kroonprins op 20 maart te gast was in het Witte Huis. (Noch Saoedi-Arabië, noch de VS vermeldde hier iets over naar aanleiding van de bijeenkomst, wel werd er gezinspeeld op ‘nieuwe handelsovereenkomsten’.)


    Volgens recente berichten zal het Witte Huis Saoedi-Arabië mogelijk toestaan uranium te verrijken. Een land kan uranium verrijken om brandstof te produceren voor zijn kernreactoren, maar datzelfde proces kan ook dienen om een atoombom te maken – en dat heeft de bezorgdheid van Amerikaanse Congresleden van beide partijen gewekt.

    ‘Het interview met de kroonprins van vorige week zou reden genoeg moeten zijn voor de regering om de rem te zetten op de onderhandelingen en te benadrukken dat er geen 123-overeenkomst mogelijk is die verrijking en opwerking omvat,’ aldus het Republikeinse Congreslid Ileana Ros-Lehtinen, voorzitter van de Subcommissie Buitenlandse Zaken voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika van het Huis van Afgevaardigden. ‘Maar helaas blijkt uit het weinige dat de regering loslaat dat ze deze deal louter in handelstermen beziet en dat de nationale veiligheid niet of nauwelijks een overweging is.’

    Senator Bob Corker, voorzitter van de Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen, heeft de regering laten weten dat er in het Congres vanuit beide partijen weerstand is tegen een 123-overeenkomst die uraniumverrijking toestaat.

    Het Witte Huis moet de overeenkomst ter beoordeling aan het Congres voorleggen en Congresleden kunnen deze blokkeren met een gezamenlijke resolutie.
    Maar dat kan een averechts effect hebben: de Saoedi’s kunnen zich dan tot Russische of Chinese bieders wenden. En volgens analisten zullen de Russen en Chinezen minder geneigd zijn de verrijkings- of opwerkingsambities van Saoedi-Arabië te beteugelen. Om die reden stellen sommige analisten dat Washington een compromis met Riyad moet overwegen.

    ‘Ik zie liever de Amerikaanse nucleaire industrie in Saoedi-Arabië dan die van Rusland of China, dus moeten we ons met de Saoedi’s zien te verstaan’

    ‘Ik zie liever de Amerikaanse nucleaire industrie in Saoedi-Arabië dan die van Rusland of China, dus moeten we ons met de Saoedi’s zien te verstaan. We moeten de best mogelijke beperkingsclausules voor verrijking en opwerking zien te bedingen, inclusief een verbod voor langere tijd, bijvoorbeeld twintig of vijfentwintig jaar,’ aldus Robert Einhorn, voormalig adviseur wapenbeheersing en ontwapening van het ministerie van Buitenlandse Zaken, tegen The Washington Post. ‘We moeten enige flexibiliteit tonen.’

    Saoedi-Arabië beschouwt het vermogen om uranium te verrijken als een ‘soeverein’ recht, en kon geen 123-overeenkomst met de regering-Obama bereiken omdat president Obama weigerde dat recht te erkennen.

    Alexandra Bell, een expert op het gebied van wapenbeheersing uit het Obama-tijdperk, vertelde me dat de Saoedi’s niet zullen toegeven ‘zonder druk uit de allerhoogste kringen van het Witte Huis’. Dat wil zeggen: aanhoudende druk van de president zelf of topfunctionarissen als minister van Energie Perry. Maar Trump ligt misschien helemaal niet wakker van de verrijkingskwestie. Hij bekijkt de kwestie door een andere bril dan zijn voorganger – voor de huidige president stijgen de belangen van het Amerikaanse bedrijfsleven ver uit boven het veiligheidsaspect. Vorig jaar, toen Trump zijn enorme wapendeal van 110 miljard dollar met de Saoedi’s beklonk, verkocht hij dit aan het publiek als een manier om ‘banen, banen en nog eens banen’ voor de VS te creëren.

    Een nucleaire deal met de Saoedi’s betekent een stimulans voor de in zwaar weer verkerende Amerikaanse nucleaire bouwbedrijven. Westinghouse, de meest prominente Amerikaanse bieder, zit momenteel in een faillissementsprocedure, wat nu al duizenden banen heeft gekost.

    In hun onderhandelingen met Washington zullen de Saoedi’s Trumps gevoeligheid voor het werkgelegenheidsaspect waarschijnlijk als dankbaar drukmiddel gebruiken om hun zin te krijgen.

    Auteur: Zeeshan Aleem
    Vertaler: Carl Stellweg

    Vox
    Verenigde Staten | vox.com

    in 2014 opgerichte nieuws- en opiniesite die onderdeel is van Vox Media. Dit technologiebedrijf beheert ook de sportwebsite SB Nation, de technologiesite The Verge en gamingsite Polygon. Vox heeft als missie om ‘het nieuws uit te leggen‘ en richt zich op een jong en welvarend publiek.