Tag: dakloosheid

  • Nieuw ‘dorp’ in Manchester moet dakloosheid doorbreken

    Nieuw ‘dorp’ in Manchester moet dakloosheid doorbreken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DRC: minstens 43 doden bij aanvallen van aan IS gelieerde rebellen

    » Van Somaliland tot Dubai groeit de illegale handel in cheeta’s

    Het helpt mensen zonder vaste woonplek aan woonruimte en werk

    In Manchester is een opvallend woonproject om dakloosheid tegen te gaan geopend: een kleinschalig ‘dorp’ met veertig volledig ingerichte studio’s onder oude spoorbogen in het centrum. Het initiatief, Embassy Village, biedt bewoners niet alleen een eigen plek om te wonen, maar ook intensieve begeleiding bij werk, financiën en het dagelijks leven, meldt The Guardian.

    Het project is opgezet door een lokale hulporganisatie en gefinancierd door een brede coalitie van meer dan honderd bedrijven en donoren. Bewoners volgen trainingen in onder meer koken, budgetteren en solliciteren. Daarnaast gelden er duidelijke regels: drugs en alcohol zijn verboden en er wordt gewerkt met een strak dagritme. Het doel is om bewoners stap voor stap weer richting zelfstandigheid te begeleiden.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de initiatiefnemers stroomt het merendeel van de bewoners binnen ongeveer veertien maanden door naar werk en een reguliere huurwoning, met succespercentages tot 95 procent. Daarmee wordt Embassy Village gezien als een veelbelovend alternatief voor traditionele opvang, die vaak minder structurele oplossingen biedt. Het project zou kunnen dienen als voorbeeld voor andere steden in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten.

  • Het VK wil gebruik van tenten door daklozen aan banden leggen

    Het VK wil gebruik van tenten door daklozen aan banden leggen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » FARC-dissidenten schorten vredesbesprekingen op

    » Soedan: minstens 20 doden bij bombardement op markt in Khartoem

    Volgens minister is het slapen in een tent voor velen een keuze

    De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Suella Braverman, stelt nieuwe wetten voor om het gebruik van tenten door daklozen aan banden te leggen. Volgens Braverman zien velen van hen dit als een ‘lifestylekeuze’. Dat schrijft de BBC. Het voorstel heeft bij veel Britten tot verontwaardiging geleid.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Braverman verklaarde: ‘De regering zal altijd steun verlenen aan mensen die daadwerkelijk dakloos zijn’, maar voegde eraan toe: ‘We kunnen niet toestaan dat onze straten worden overspoeld door rijen tenten, bewoond door mensen, velen van hen afkomstig uit het buitenland, die ervoor kiezen om op straat te leven.’ Ze waarschuwde dat als er geen actie wordt ondernomen, Britse steden hetzelfde pad zouden kunnen inslaan als steden in de Verenigde Staten, zoals San Francisco en Los Angeles, waar ‘zwak beleid heeft geleid tot een toename van criminaliteit, drugsgebruik en verloedering’.

    De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, noemde het voorstel ‘zeer deprimerend’ en schreef op X: ‘De regering zou meer moeten investeren in sociale huisvesting, huursubsidies moeten verhogen en huisuitzettingen zonder geldige reden moeten verbieden.’

    Polly Neate, de directeur van de liefdadigheidsinstelling voor huisvesting Shelter, zei over de voorstellen van de minister: ‘Op straat leven is geen lifestylekeuze. Dakloosheid ontstaat wanneer het huisvestingsbeleid tekortschiet en is het gevolg van mensen die zich geen woning kunnen veroorloven.’ Ze voegde eraan toe: ‘De huurprijzen in de particuliere sector zijn nog nooit zo hoog geweest, huisuitzettingen nemen toe en de  bestaanszekerheidscrisis blijft voortduren.’

    Lees ook:

  • Persvrijheid in Duitsland verslechtert | Libanon produceert eigen auto

    Persvrijheid in Duitsland verslechtert | Libanon produceert eigen auto

    Taiwanees trouwt voor verlofdagen

    In Taiwan, een van de weinige landen ter wereld waar stellen recht hebben op acht dagen huwelijksverlof, trouwde een bankmedewerker op 6 april 2020 met zijn partner. Tien dagen later scheidden ze, maar de volgende dag hertrouwden ze. Op 28 april en 29 april volgden nog een scheiding en een derde huwelijk. Na een derde scheiding, op 11 mei, trouwden ze voor de vierde keer, op 12 mei, meldt The New York Times.

    Volgens de werkgever van de man, een bank in hoofdstad Taipei, maakte hij misbruik van het verlofbeleid. Na het verlof van acht dagen voor zijn eerste huwelijk wees de bank nieuwe verlofaanvragen af. Daarop diende de man een klacht in bij de arbeidsdienst wegens schending van verlofrechten. De bank kreeg afgelopen oktober een boete van 700 dollar, maar ging in beroep en beweerde dat de werknemer zijn rechten had misbruikt. Uiteindelijk werd de bank in het gelijk gesteld en de boete is nu ingetrokken.


    Persvrijheid in Duitsland verslechterd

    Op de wereldwijde ranglijst van persvrijheid die Reporters Without Borders (RSF) jaarlijks publiceert, is Duitsland voor het eerst uit de kopgroep gevallen. Door veelvuldige aanvallen op journalisten tijdens coronademonstraties ‘moesten we de waardering van de persvrijheid in Duitsland verlagen van ”goed” naar “voldoende”, aldus een RSF-woordvoerder tegen Die Zeit. Op de lijst met 180 landen staat Duitsland nu op de dertiende plaats.

    Meer dan driekwart van alle aanvallen op journalisten gebeurde tijdens demonstraties tegen coronamaatregelen

    In 2020 bereikte het geweld tegen mensen die in de media werken ‘een ongekend niveau‘, aldus RSF. De organisatie telde maar liefst 65 gewelddadige aanslagen, vijf keer zoveel als in 2019. Aangenomen wordt dat ook het aantal niet-gemelde gevallen hoger is dan in voorgaande jaren.

    Meer dan driekwart van alle aanvallen gebeurde tijdens demonstraties tegen coronamaatregelen. Ook bij demonstraties tegen het verbod op het linkse internetplatform linksunten.indymedia.org en 1 mei-demonstraties werden journalisten belaagd. ‘Journalisten werden geslagen, geschopt en tegen de grond geduwd, ze werden bespuugd en lastiggevallen, beledigd, bedreigd en het werken belet’, aldus RSF.


    Berlijn koopt stroomnet terug

    De senaat van Berlijn heeft besloten Berliner Stromnetz GmbH terug te kopen van energiebedrijf Vattenfall voor 2,143 miljard euro, bericht Die Presse. ‘De overname van het bedrijf en dus ook van het elektriciteitsnet is onder financieel redelijke voorwaarden mogelijk en daarom hebben we het voorstel van Vattenfall aanvaard’, aldus de Berlijnse Senaat in een verklaring.


    Eerste Libanese auto

    In Libanon werd deze week een nieuwe elektrische auto gepresenteerd, ondanks de zware economische crisis die onder meer gepaard gaat met frequente stroomuitval. De rode sportwagen, ‘Quds Rise’ genoemd, naar de Arabische naam voor Jeruzalem, is een project van de in Libanon geboren Palestijnse zakenman Jihad Mohammad, schrijft Al Jazeera. Het is de ‘eerste auto die lokaal wordt gemaakt’, aldus Mohammad tijdens de onthulling op een parkeerplaats ten zuiden van Beiroet. Het prototype is aan de voorkant versierd met een gouden logo van de Rotskoepel. Gelegen naast de Al-Aqsa-moskee in Jeruzalem is dat de derde heiligste plek van de islam.

    De productie van maximaal tienduizend voertuigen, die zo‘n 25.000 euro per stuk gaan kosten, zal naar verwachting later dit jaar starten en de auto’s zullen over een jaar op de markt komen, aldus Mohammad. De vijftigjarige directeur heeft zijn bedrijf EV Electra vier jaar geleden opgericht en heeft driehonderd Libanese en Palestijnse personeelsleden in dienst.


    Italiaan vijftien jaar betaald afwezig

    Een Italiaanse ziekenhuismedewerker heeft het klaargespeeld om zich gedurende 15 jaar niet op zijn werk te vertonen, maar wel zijn salaris te ontvangen. Volgens de politie heeft deze ‘Koning der Absenten’ in totaal 538.000 euro opgestreken, ook al is hij sinds 2005 niet meer verschenen in het Pugliese Ciaccio-ziekenhuis in de stad Catanzaro, schrijft The Guardian.

    De 67-jarige man wordt beschuldigd van ambtsmisbruik, valsheid in geschrifte en afpersing

    De man bedreigde in 2005 de ziekenhuisdirecteur om te voorkomen dat ze zijn verzuim zou rapporteren. De directeur ging vervolgens met pensioen, maar het verzuim van de man ging onverminderd door omdat zijn aanwezigheid nooit werd gecontroleerd door de nieuwe directeur noch door de afdeling personeelszaken.

    De nu 67-jarige man wordt beschuldigd van ambtsmisbruik, valsheid in geschrifte en afpersing. Ook zes managers worden ondervraagd over hun rol bij het mogelijk maken van het verzuim, een fenomeen dat overigens wijdverbreid is in de Italiaanse publieke sector. In 2016 heeft de regering de wet aangescherpt nadat uit politieonderzoeken bleek hoe omvangrijk het ziekteverzuim in de publieke sector is.


    Athene opent nachtopvang voor dakloze kinderen

    In Athene is de eerste slaapzaal voor dakloze tieners geopend, met een capaciteit van honderd bedden. De nachtopvang is bedoeld voor niet-begeleide minderjarige migranten en voor andere dakloze kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Volgens schattingen zijn dat er enkele tientallen in de Griekse hoofdstad.

    ‘Toen we met de plannen voor deze opvang begonnen, wisten we niet hoe groot het probleem was. Maar het lijkt erop dat veel tieners op straat zijn beland’, aldus Metadrasi, de NGO die samen met de gemeente verantwoordelijk is voor de exploitatie, tegen Ekathimerini. Sinds 2019 runt Metadrasi ook een dagcentrum dat dakloze kinderen van voedsel voorziet.


    Internetstoring door bevers

    In Tumbler Ridge, een kleine, afgelegen gemeente in het Canadese Brits-Columbia, zaten negenhonderd mensen vorig weekend zonder internet. Bij zestig klanten werkte de kabeltelevisie niet en ook het lokale mobiele telefoonverkeer was verstoord, meldt Earther Gizmodo.

    Deze ‘unieke Canadese storing’, volgens provider Telus, was het gevolg van bevers die een glasvezelkabel hadden doorgeknaagd. ‘Ons team heeft een nabijgelegen beverdam gevonden’, aldus Telus, ‘en het lijkt erop dat de bevers onze kabel hebben aangetast. Die ligt ongeveer een meter onder de grond en wordt beschermd door een buis van twaalf centimeter dik. Die hebben ze eerst doorgeknaagd voordat ze op meerdere plekken aan de kabel begonnen.’