Tag: Defensie

  • Rapport: 2025 was voor Oekraïne het jaar met de hoogste militaire uitgaven ooit

    Rapport: 2025 was voor Oekraïne het jaar met de hoogste militaire uitgaven ooit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » El Salvador zet AI in en schrapt banen in zorg

    » Londen: galerie blaast tentoonstelling af na klachten van Joodse groepen

    Defensie vormt zo’n 40 procent van het Oekraïense bbp

    Volgens een nieuw rapport van het Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), gepubliceerd op 27 april, bereikten de militaire uitgaven van Oekraïne in 2025 een historisch hoogtepunt. Ze stegen met 20 procent tot 72 miljard euro – ongeveer 40 procent van het bbp van het land. Defensie is momenteel goed voor 63 procent van de totale overheidsuitgaven van Oekraïne, schrijft Radio Svoboda.

    Over het geheel genomen is Oekraïne gestegen naar de zevende plaats op de wereldwijde ranglijst van landen op basis van militaire uitgaven. Voor het vierde jaar op rij staat het land op de eerste plek wat betreft de verhouding tussen militaire uitgaven en het bbp. De militaire uitgaven van Rusland stegen in 2025 met 5,9 procent tot 7,5 procent van het bbp.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘In 2025 bereikten de militaire uitgaven als percentage van de overheidsuitgaven het hoogste niveau ooit in zowel Rusland als Oekraïne’, aldus Lorenzo Scarazzato, onderzoeker bij het SIPRI-programma Militaire Uitgaven en Wapenproductie. ‘Hun uitgaven zullen naar verwachting in 2026 blijven stijgen als de oorlog voortduurt, aangezien de inkomsten uit de verkoop van Russische olie toenemen en Oekraïne een grote lening van de Europese Unie verwacht.’

    De wereldwijde militaire uitgaven stegen in 2025 opnieuw, doordat landen reageerden op een nieuw jaar van oorlog, onzekerheid en geopolitieke onrust met grootschalige bewapeningsprogramma’s, schrijft SIPRI. Ook in Europa gingen de uitgaven omhoog als gevolg van de oorlog en de nieuwe NAVO-doelstellingen voor investeringen in defensie, aldus Radio Svoboda.

    In absolute termen gaven de volgende landen in 2025 het meest uit aan militaire doeleinden: de Verenigde Staten (954 miljard dollar), China (336 miljard dollar) en Rusland (190 miljard dollar).

  • VS: onthullingen over aanvallen op schepen drijven Hegseth in het nauw

    VS: onthullingen over aanvallen op schepen drijven Hegseth in het nauw

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oxford Dictionary roept rage bait uit tot woord van 2025

    » Macron: ‘Geen vrede in Oekraïne zonder inspraak van Europa’

    De defensieminister zou misdaden hebben begaan

    The Washington Post heeft vrijdag een affaire onthuld die het Pentagon en het Witte Huis in grote verlegenheid brengt. Volgens het dagblad zou defensieminister Pete Hegseth op 2 september bevel hebben gegeven tot de aanval op een Venezolaans drugsschip en het doden van alle passagiers.

    Een eerste luchtaanval zou het schip ernstig hebben beschadigd en negen mensen hebben gedood, voordat een tweede aanval werd bevolen om twee overlevenden te doden die zich aan het wrak hadden vastgeklampt. In het Congres klinkt steeds luider de roep om te onderzoeken of deze tweede aanval een misdaad vormt.

    Donald Trump had afgelopen weekend al zijn steun uitgesproken voor Hegseth, maar het Witte Huis ging maandag nog een stap verder ‘door een groot deel van de schuld [voor de aanvallen] te leggen bij de marinecommandant die de missie leidde’, admiraal Frank Bradley, meldt Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De opmerkingen van het Witte Huis ‘lokten een heftige reactie uit binnen het Ministerie van Defensie’, merkt The Washington Post op. ‘Ambtenaren uitten hun woede over de onduidelijkheid rond Hegseths verantwoordelijkheid voor de operatie: zal ​​hij de verantwoordelijkheid nemen voor zijn vermeende rol of zal hij de militairen en burgers onder zijn bevel de gevolgen laten dragen?’

    Afgevaardigde Adam Smith, de hoogste Democraat in de Commissie voor Defensie van het Huis van Afgevaardigden, verklaarde maandag dat het Congres het incident onderzoekt en dat admiraal Bradley zich deze week voor de defensiecommissie moet verantwoorden voor de aanval, meldt The Wall Street Journal.

    ‘We willen weten wat er is gebeurd, wat de bevelen waren, wat de regels voor de inzet waren, hoe dit past binnen het juridische kader en we willen de commandostructuur in kaart brengen,’ zei hij. Maar Pete Hegseth ‘hield vol dat hij de leiding had over deze operaties; dus het is uiteindelijk aan hem om het ons uit te leggen’, benadrukte hij.

  • Taiwan wil zijn defensie-uitgaven met 40 miljard dollar verhogen

    Taiwan wil zijn defensie-uitgaven met 40 miljard dollar verhogen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Overval Louvre: politie arresteert vier nieuwe verdachten

    » In Denemarken neemt het aantal vrijwilligers de laatste jaren rap toe

    De dreiging van China neemt meer en meer toe

    ‘Gezien de toenemende druk vanuit Beijing’ kondigde de Taiwanese president Lai Ching-te aan dat hij ‘een historisch aanvullend budget van 40 miljard dollar voor de verdediging’ van het eiland wil voorstellen. ‘Onze defensie-uitgaven, die de afgelopen jaren al zijn verdubbeld, zullen volgend jaar naar verwachting 3,3 procent van het bruto binnenlands product bereiken’, merkt Lai op in een opiniestuk dat dinsdag in The Washington Post werd gepubliceerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik beloof deze drempel tegen 2030 te verhogen naar 5 procent, wat de grootste en meest duurzame militaire investering in de moderne geschiedenis van Taiwan zou betekenen.’ De president rechtvaardigde deze investering met een verwijzing naar de ‘ongekende opbouw van het Chinese leger’, ‘in combinatie met escalerende provocaties in de Straat van Taiwan, de Oost- en Zuid-Chinese Zee en in de Indo-Pacifische regio’.

  • NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: eiland Chios wordt geteisterd door grote bosbranden

    » VS bombardeert nucleaire doelwitten in Iran

    Alleen Spanje is van deze regeling uitgezonderd

    Geconfronteerd met de Russische dreiging en onder druk van Washington hebben de leden van het bondgenootschap zondag overeenstemming bereikt over een verklaring met het oog op hun top deze week in Den Haag. In die verklaring stellen ze hun doelstelling voor de jaarlijkse uitgaven voor defensie en veiligheid vast op 5 procent van hun bbp tegen 2035.

    De overeenkomst geeft Spanje echter de mogelijkheid om minder uit te geven, zo hebben twee NAVO-functionarissen aan de website Politico Europe laten weten. In een televisietoespraak had de Spaanse premier Pedro Sanchez al verklaard dat Madrid met de andere leden overeenstemming had bereikt om te worden vrijgesteld van de doelstelling van 5 procent. ‘Een budget van 5 procent zou onevenredig en onnodig zijn,’ zei hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om de steun van Madrid te krijgen, is de nieuwe tekst die de leiders woensdag zullen goedkeuren, gewijzigd’, aldus Politico. In plaats van ‘alle bondgenoten verbinden zich ertoe’, stelt de tekst dat ‘de bondgenoten zich ertoe verbinden’ 5 procent van hun begroting aan defensie te besteden. ‘Dit geeft Spanje enige budgettaire flexibiliteit, op voorwaarde dat het voldoet aan de bijgewerkte capaciteitsdoelstellingen van de NAVO, die op 5 juni door de ministers van Defensie van de lidstaten van het bondgenootschap zijn goedgekeurd’, merkt Politico op.

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    » Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    Het land probeert zo onafhankelijk van de VS te worden

    Een pakket ter waarde van honderden miljarden euro’s voor defensie en economie werd dinsdag goedgekeurd door 513 parlementsleden, een twee derde meerderheid van de aanwezigen. Het wetsvoorstel is een revolutie voor Duitsland, de voorvechter van de begrotingsorthodoxie, dat lange tijd de militaire uitgaven heeft verwaarloosd ten gunste van de Amerikaanse paraplu die het land sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft beschermd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maar Berlijn besloot van koers te veranderen nadat Washington aangaf dat het zich van Europa wilde afkeren en toenadering tot Rusland wilde zoeken. Om in werking te treden moeten de grondwetswijzigingen vrijdag nog worden goedgekeurd door de Bondsraad, de kamer die de deelstaten vertegenwoordigt. Concreet zal Duitsland het schuldenplafond versoepelen, die de leencapaciteit van het land voor militaire uitgaven en voor de regio’s beperkt.

    De stemming van dinsdag ‘zendt een positief signaal uit, zowel intern als extern’, aldus de Frankfurter Allgemeine Zeitung: ‘Duitsland mobiliseert eindelijk al zijn kracht en middelen om de al lang bekende, maar snel toenemende, bedreigingen voor zijn veiligheid en welvaart het hoofd te bieden.’ Deze ‘injectie van fondsen’ zal echter niet voldoende zijn om ‘de staat wendbaarder en efficiënter te maken’, waarschuwt het dagblad. De vraag is of [de toekomstige bondskanselier Friedrich] ‘Merz in staat zal zijn om de hervormingen die hij al vóór de schuldenovereenkomst beloofde door te voeren’.

  • EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Dodelijke gevechten tussen veiligheidsdiensten en Assad-milities

    » Afghanistan tot Amerika: vrouwenrechten staan onder druk

    Die Zeit spreekt van een ‘historische gebeurtenis’

    Tijdens een buitengewone top op donderdag in Brussel gaven de Europese leiders van alle zevenentwintig EU-landen groen licht voor het plan van de Europese Commissie, getiteld Herbewapening van Europa, om ongeveer 800 miljard euro uit te trekken voor defensie. ‘De meningsverschillen zijn zeker niet als bij toverslag verdwenen,’ aldus het Belgische dagblad La Libre Belgique. ‘Het herbewapeningsproces staat zeker nog in de kinderschoenen. Maar de lidstaten waren resoluut voor.’ Die Zeit spreekt van ‘een Europese top die herinnerd zal worden als een historische gebeurtenis’.

    De EU-leiders bekrachtigden donderdag ook hun steun voor Kyiv in een verklaring waar alleen het Hongarije van Viktor Orbán, een goede vriend van Donald Trump, zich niet achter schaarde. In de verklaring van de zesentwintig landen werd benadrukt dat er geen onderhandelingen over Oekraïne konden plaatsvinden zonder Oekraïne – een verwijzing naar de gesprekken die Washington met Moskou is begonnen – en ze beloofden door te gaan met het sturen van hulp naar Kyiv, waar de Verenigde Staten deze week hun militaire hulp hebben bevroren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens La Vanguardia getuigen de gesprekken van donderdag van ‘een historische mentaliteitsshift’. Het is niet de eerste keer dat partners oproepen tot een minder afhankelijk Europa op het gebied van veiligheid. ‘Frankrijk doet dit al heel lang,’ merkt het Catalaanse dagblad op. ‘Wat wél nieuw is, is het gevoel van urgentie dat donderdag door alle aanwezige leiders in de zaal werd gedeeld.’

    ‘Je zou kunnen zeggen dat Donald Trump in zekere zin succes heeft gehad met zijn weddenschap. Nog vóór zijn terugkeer naar het Witte Huis dreigde hij landen die niet genoeg geld aan de NAVO besteedden, niet te beschermen,’ aldus de Luxemburgse krant Le Quotidien. ‘Maar pas op vrijdag, toen de Amerikaanse president in het Witte Huis de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in bijzijn van de wereldpers vernederde, werd iedereen echt wakker geschud.’

  • Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: JD Vance begroet met protesten tijdens skivakantie in Vermont

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Starmer wil bij de VS steun werven voor veiligheidsgaranties

    Op zondag kwamen in Londen vijftien Europese leiders bijeen op een defensietop om afspraken te maken over de veiligheid van Oekraïne en Europa. De Britse premier en gastheer Keir Starmer beloofde een ‘coalitie van bereidwilligen’ te vormen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te verdedigen en dat in te dienen bij Washington. Starmer hoopt op die manier Amerikaanse steun te werven voor veiligheidsgaranties voor Kyiv tegen Rusland. Volgens de Labour-politicus zouden meerdere Europese landen zich bij dit Frans-Britse initiatief kunnen aansluiten, schrijft La Libre Belgique.

    Parijs en Londen hebben ook een gedeeltelijk bestand van een maand in Oekraïne voorgesteld. Het gaat om een ​​bestand in de lucht, op zee en om het staken van aanvallen op de energie-infrastructuur, vertelde president Emmanuel Macron ’s avonds aan de krant Le Figaro.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Uiteindelijk is het ‘het Brexit-land, Groot-Brittannië, dat ervoor zorgt dat Europa zich herpakt en probeert het maximale uit Trump te halen’, analyseert Die Zeit na de top in Londen. Het Duitse weekblad prijst Starmers ‘diplomatieke initiatief’ en pragmatisme, terwijl andere EU-staatshoofden zich tevreden stellen met ‘verontwaardigde uitspraken’ na de spectaculaire confrontatie tussen Zelensky en Trump in het Witte Huis op vrijdag.

    ‘Het lijkt ironisch dat het juist Groot-Brittannië is, een land dat geen lid is van de EU, dat de EU nu een schop onder de kont geeft op het gebied van realpolitik,’ aldus het Duitse dagblad. Maar ‘er is altijd een zekere kloof geweest tussen het pragmatisme van het gezonde verstand en de ideologische romantiek die de Britten onderscheidt van de Europeanen op het vasteland. Starmer moet worden bedankt voor het opnieuw vruchtbaar maken van deze oude vriendschappelijke spanning en voor het geven van een spuitje realisme aan de Europeanen op het gebied van defensiebeleid,’ schrijft Die Zeit.

  • VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon Suk Yeol door politie gearresteerd

    » Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Hij zou onder andere een alcoholverslaving hebben

    Pete Hegseth, die voorheen soldaat was en daarna Fox News-presentator is geworden, stond dinsdag tegenover senatoren die zijn nominatie voor de post van minister van Defensie moeten goedkeuren. Zijn staat van dienst wordt overschaduwd door beschuldigingen van incompetentie en alcoholisme. Zo zou hij een minnelijke schikking hebben getroffen voor een geval van aanranding in een hotel in 2017.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hegseth gebruikte een combinatie van ‘ontkenningen, hiaten in zijn geheugen en aanvallen op de linkse media’ om vragen van Senaatsleden te beantwoorden, aldus Politico. Hij antwoordde bijvoorbeeld aan Mark Kelly, een Democraat uit Arizona, dat zijn vermeende alcoholproblemen slechts valse geruchten waren die afkomstig waren van anonieme bronnen. ‘Onze linkse media geven tegenwoordig helaas niets om de waarheid,’ zei Hegseth.

    Volgens Politico hebben de hoorzittingen van dinsdag mogelijk ‘de koers uitgezet’ voor andere controversiële figuren die door Donald Trump zijn gekozen, zoals Robert Kennedy Jr. bij het ministerie van Volksgezondheid, Kash Patel bij de FBI en Tulsi Gabbard bij het directoraat van de nationale inlichtingendienst.

  • Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    » Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    Het was zijn idee om de staat van beleg af te kondigen

    De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol, tegen wie een aanklachtprocedure loopt, heeft woensdag het ontslag aanvaard van zijn minister van Defensie, Kim Yong-hyun. Volgens The Korea Herald was het Yong-hyun die ‘de president adviseerde de staat van beleg af te kondigen’ op dinsdagavond, een beslissing die een paar uur later werd teruggedraaid na verzet van het parlement.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oppositiepartijen – die president Yoon wilde ‘uitroeien’ door middel van de staat van beleg – dienden woensdag een motie in voor de afzetting van het staatshoofd, die zaterdag in stemming zal worden gebracht. Ze hebben de steun nodig van acht parlementsleden van de partij van de president, de People’s Power Party, om hun motie aangenomen te krijgen.

    Dit belooft een moeilijke taak te worden, aangezien de leider van de partij, Han Dong-hoon, donderdag verzekerde dat alle parlementsleden van de partij zich zouden verenigen om de motie te verwerpen. Toch eiste Han dat het staatshoofd zou opstappen uit de partij.

  • Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    » Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Als een van beide wordt aangevallen, schiet de ander te hulp

    De defensieovereenkomst tussen Rusland en Noord-Korea ‘is op woensdag 4 december in werking getreden’, met de ‘uitwisseling van documenten om het verdrag te ratificeren’, meldt The Korea Times. De overeenkomst, die afgelopen juni werd ondertekend door de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un en de Russische president Vladimir Poetin, voorziet in ‘onmiddellijke’ militaire bijstand in het geval van een aanval tegen een van de twee partijen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het Noord-Koreaanse persbureau KCNA, geciteerd door The Korea Times, zal de overeenkomst ‘dienen als een krachtige aanjager om de vestiging van een onafhankelijke en rechtvaardige multipolaire wereldorde, vrij van overheersing, onderwerping en hegemonie, te versnellen’.

  • Russisch parlement neemt begroting aan met recordbedrag voor het leger

    Russisch parlement neemt begroting aan met recordbedrag voor het leger

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indiase bioscoopwereld grijpt terug op oude successen na reeks geflopte films

    » Nieuwe piek in voedselprijzen treft lage-inkomenslanden

    Doema trekt 126 miljard euro uit voor defensie

    De Russische Doema heeft vorige week een driejarige begroting goedgekeurd die een recordbedrag van 13,5 biljoen roebel (126,4 miljard euro) uittrekt voor nationale defensie in 2025, goed voor bijna 40 procent van de totale uitgaven van de regering. Dat schrijft The Moscow Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het defensiebudget vertegenwoordigt een historisch hoge 6,31 procent van het verwachte Russische bbp voor volgend jaar. Het omvat geen fondsen toegewezen aan de oorlog in Oekraïne, die zijn ondergebracht in aparte begrotingsposten zoals ’nationale veiligheid’. De gecombineerde uitgaven voor defensie en nationale veiligheid zullen in 2025 hoger zijn dan het totale budget voor onderwijs, gezondheidszorg, sociale programma’s en economische ontwikkeling.

    Hoewel de defensie-uitgaven naar verwachting licht zullen dalen in 2026 en 2027, tot 12,8 biljoen roebel (119,9 miljard euro) en 13,1 biljoen roebel (122,7 miljard dollar), suggereren de cijfers dat de Russische economie in de nabije toekomst op voet van oorlog zal blijven.

  • Oekraïne mobiliseert 160.000 mannen om Russische opmars in te dammen

    Oekraïne mobiliseert 160.000 mannen om Russische opmars in te dammen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israëlische aanval in het noorden kost aan 93 mensen het leven

    » EU gaat elektrische auto’s uit China belasten met 35 procent extra heffingen

    Rusland heeft de laatste weken successen geboekt

    Terwijl de Russische troepen de afgelopen weken een reeks successen hebben geboekt, kondigde de secretaris van de Oekraïense Nationale Veiligheids- en Defensieraad, Oleksandr Lytvynenko, dinsdag voor de parlementsleden aan dat Kyiv 85 procent van de legers zal gaan opvullen. Ondertussen bevestigde Washington dinsdag voor het eerst de aanwezigheid van een ‘klein aantal’ Noord-Koreaanse soldaten in de Russische regio Koersk, aan de grens met Oekraïne.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Zo’n tweeduizend extra soldaten’ staan op het punt te arriveren, zei generaal Pat Ryder, woordvoerder van het Pentagon. Volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie zijn er in totaal tienduizend Noord-Koreaanse troepen in Rusland.

    De elitetroepen die door Pyongyang zijn gestuurd, kunnen echter ‘moeite hebben om zich aan te passen aan moderne oorlogvoering’, vertelde Hyunseung Lee, een uitgeweken Noord-Koreaanse mensenrechtenactivist, aan The Washington Post. ‘Ze zijn niet getraind met de beste technologie of met geavanceerde apparatuur,’ merkte hij op.

  • Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bangladesh: vrouwelijke studenten demonstreren tegen geweld tegen vrouwen

    » Poetin verwelkomt wereldleiders op BRICS-top in Kazan

    Het doel is versterking van de nationale veiligheid

    De Britse minister van Defensie, John Healey, en zijn Duitse collega, Boris Pistorius, zullen woensdag in Londen het Trinity House-akkoord ondertekenen, waardoor Duitse vliegtuigen kunnen opereren vanaf de Schotse militaire basis in Lossiemouth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het doel van deze ’historische‘ defensieovereenkomst is om ’de nationale veiligheid en economische groei te versterken in het licht van toenemende Russische agressie en verhoogde dreigingen‘, aldus een dinsdag gepubliceerde verklaring van het Britse Ministerie van Defensie.

    De twee legers zullen vaker samen trainen om de oostflank van de NAVO te versterken. Deze militaire toenadering is ’onderdeel van een breder initiatief‘ van de Britse Labourregering ’om de relaties met belangrijke Europese bondgenoten na Brexit weer op te bouwen‘, aldus de BBC.

  • Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: meer dan 110 doden en 600 vermisten door orkaan Helene

    » Israël begint grondoffensief tegen Hezbollah in Zuid-Libanon

    Het defensiebudget bedraagt 8,7 procent van het bbp

    De begrotingswet die maandag werd onthuld, voorspelt een stijging van de defensie-uitgaven met 30 procent volgend jaar, wat bevestigt dat het Kremlin vastbesloten is zijn offensief in Oekraïne voort te zetten. De defensie-uitgaven zullen naar verwachting oplopen tot bijna 13.500 miljard roebel (130 miljard euro tegen de huidige koers).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het nationale militaire budget is tegen 2024 al met bijna 70 procent explosief gestegen en vertegenwoordigt dit jaar met veiligheidsinvesteringen erbij volgens Vladimir Poetin 8,7 procent van het bbp, een primeur in de moderne Russische geschiedenis.

    ‘De enorme investeringen van Rusland in zijn leger baren Europese oorlogsplanners zorgen, die geloven dat de NAVO het vermogen van Rusland om op lange termijn oorlog te voeren heeft onderschat,’ aldus The Guardian.