Tag: Defensiebudget

  • Rapport: 2025 was voor Oekraïne het jaar met de hoogste militaire uitgaven ooit

    Rapport: 2025 was voor Oekraïne het jaar met de hoogste militaire uitgaven ooit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » El Salvador zet AI in en schrapt banen in zorg

    » Londen: galerie blaast tentoonstelling af na klachten van Joodse groepen

    Defensie vormt zo’n 40 procent van het Oekraïense bbp

    Volgens een nieuw rapport van het Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), gepubliceerd op 27 april, bereikten de militaire uitgaven van Oekraïne in 2025 een historisch hoogtepunt. Ze stegen met 20 procent tot 72 miljard euro – ongeveer 40 procent van het bbp van het land. Defensie is momenteel goed voor 63 procent van de totale overheidsuitgaven van Oekraïne, schrijft Radio Svoboda.

    Over het geheel genomen is Oekraïne gestegen naar de zevende plaats op de wereldwijde ranglijst van landen op basis van militaire uitgaven. Voor het vierde jaar op rij staat het land op de eerste plek wat betreft de verhouding tussen militaire uitgaven en het bbp. De militaire uitgaven van Rusland stegen in 2025 met 5,9 procent tot 7,5 procent van het bbp.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘In 2025 bereikten de militaire uitgaven als percentage van de overheidsuitgaven het hoogste niveau ooit in zowel Rusland als Oekraïne’, aldus Lorenzo Scarazzato, onderzoeker bij het SIPRI-programma Militaire Uitgaven en Wapenproductie. ‘Hun uitgaven zullen naar verwachting in 2026 blijven stijgen als de oorlog voortduurt, aangezien de inkomsten uit de verkoop van Russische olie toenemen en Oekraïne een grote lening van de Europese Unie verwacht.’

    De wereldwijde militaire uitgaven stegen in 2025 opnieuw, doordat landen reageerden op een nieuw jaar van oorlog, onzekerheid en geopolitieke onrust met grootschalige bewapeningsprogramma’s, schrijft SIPRI. Ook in Europa gingen de uitgaven omhoog als gevolg van de oorlog en de nieuwe NAVO-doelstellingen voor investeringen in defensie, aldus Radio Svoboda.

    In absolute termen gaven de volgende landen in 2025 het meest uit aan militaire doeleinden: de Verenigde Staten (954 miljard dollar), China (336 miljard dollar) en Rusland (190 miljard dollar).

  • NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: eiland Chios wordt geteisterd door grote bosbranden

    » VS bombardeert nucleaire doelwitten in Iran

    Alleen Spanje is van deze regeling uitgezonderd

    Geconfronteerd met de Russische dreiging en onder druk van Washington hebben de leden van het bondgenootschap zondag overeenstemming bereikt over een verklaring met het oog op hun top deze week in Den Haag. In die verklaring stellen ze hun doelstelling voor de jaarlijkse uitgaven voor defensie en veiligheid vast op 5 procent van hun bbp tegen 2035.

    De overeenkomst geeft Spanje echter de mogelijkheid om minder uit te geven, zo hebben twee NAVO-functionarissen aan de website Politico Europe laten weten. In een televisietoespraak had de Spaanse premier Pedro Sanchez al verklaard dat Madrid met de andere leden overeenstemming had bereikt om te worden vrijgesteld van de doelstelling van 5 procent. ‘Een budget van 5 procent zou onevenredig en onnodig zijn,’ zei hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om de steun van Madrid te krijgen, is de nieuwe tekst die de leiders woensdag zullen goedkeuren, gewijzigd’, aldus Politico. In plaats van ‘alle bondgenoten verbinden zich ertoe’, stelt de tekst dat ‘de bondgenoten zich ertoe verbinden’ 5 procent van hun begroting aan defensie te besteden. ‘Dit geeft Spanje enige budgettaire flexibiliteit, op voorwaarde dat het voldoet aan de bijgewerkte capaciteitsdoelstellingen van de NAVO, die op 5 juni door de ministers van Defensie van de lidstaten van het bondgenootschap zijn goedgekeurd’, merkt Politico op.

  • Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    » Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    Het land probeert zo onafhankelijk van de VS te worden

    Een pakket ter waarde van honderden miljarden euro’s voor defensie en economie werd dinsdag goedgekeurd door 513 parlementsleden, een twee derde meerderheid van de aanwezigen. Het wetsvoorstel is een revolutie voor Duitsland, de voorvechter van de begrotingsorthodoxie, dat lange tijd de militaire uitgaven heeft verwaarloosd ten gunste van de Amerikaanse paraplu die het land sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft beschermd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maar Berlijn besloot van koers te veranderen nadat Washington aangaf dat het zich van Europa wilde afkeren en toenadering tot Rusland wilde zoeken. Om in werking te treden moeten de grondwetswijzigingen vrijdag nog worden goedgekeurd door de Bondsraad, de kamer die de deelstaten vertegenwoordigt. Concreet zal Duitsland het schuldenplafond versoepelen, die de leencapaciteit van het land voor militaire uitgaven en voor de regio’s beperkt.

    De stemming van dinsdag ‘zendt een positief signaal uit, zowel intern als extern’, aldus de Frankfurter Allgemeine Zeitung: ‘Duitsland mobiliseert eindelijk al zijn kracht en middelen om de al lang bekende, maar snel toenemende, bedreigingen voor zijn veiligheid en welvaart het hoofd te bieden.’ Deze ‘injectie van fondsen’ zal echter niet voldoende zijn om ‘de staat wendbaarder en efficiënter te maken’, waarschuwt het dagblad. De vraag is of [de toekomstige bondskanselier Friedrich] ‘Merz in staat zal zijn om de hervormingen die hij al vóór de schuldenovereenkomst beloofde door te voeren’.

  • EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Dodelijke gevechten tussen veiligheidsdiensten en Assad-milities

    » Afghanistan tot Amerika: vrouwenrechten staan onder druk

    Die Zeit spreekt van een ‘historische gebeurtenis’

    Tijdens een buitengewone top op donderdag in Brussel gaven de Europese leiders van alle zevenentwintig EU-landen groen licht voor het plan van de Europese Commissie, getiteld Herbewapening van Europa, om ongeveer 800 miljard euro uit te trekken voor defensie. ‘De meningsverschillen zijn zeker niet als bij toverslag verdwenen,’ aldus het Belgische dagblad La Libre Belgique. ‘Het herbewapeningsproces staat zeker nog in de kinderschoenen. Maar de lidstaten waren resoluut voor.’ Die Zeit spreekt van ‘een Europese top die herinnerd zal worden als een historische gebeurtenis’.

    De EU-leiders bekrachtigden donderdag ook hun steun voor Kyiv in een verklaring waar alleen het Hongarije van Viktor Orbán, een goede vriend van Donald Trump, zich niet achter schaarde. In de verklaring van de zesentwintig landen werd benadrukt dat er geen onderhandelingen over Oekraïne konden plaatsvinden zonder Oekraïne – een verwijzing naar de gesprekken die Washington met Moskou is begonnen – en ze beloofden door te gaan met het sturen van hulp naar Kyiv, waar de Verenigde Staten deze week hun militaire hulp hebben bevroren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens La Vanguardia getuigen de gesprekken van donderdag van ‘een historische mentaliteitsshift’. Het is niet de eerste keer dat partners oproepen tot een minder afhankelijk Europa op het gebied van veiligheid. ‘Frankrijk doet dit al heel lang,’ merkt het Catalaanse dagblad op. ‘Wat wél nieuw is, is het gevoel van urgentie dat donderdag door alle aanwezige leiders in de zaal werd gedeeld.’

    ‘Je zou kunnen zeggen dat Donald Trump in zekere zin succes heeft gehad met zijn weddenschap. Nog vóór zijn terugkeer naar het Witte Huis dreigde hij landen die niet genoeg geld aan de NAVO besteedden, niet te beschermen,’ aldus de Luxemburgse krant Le Quotidien. ‘Maar pas op vrijdag, toen de Amerikaanse president in het Witte Huis de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in bijzijn van de wereldpers vernederde, werd iedereen echt wakker geschud.’

  • Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Rusland schroeft uitgaven aan defensie in 2025 met 30 procent op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: meer dan 110 doden en 600 vermisten door orkaan Helene

    » Israël begint grondoffensief tegen Hezbollah in Zuid-Libanon

    Het defensiebudget bedraagt 8,7 procent van het bbp

    De begrotingswet die maandag werd onthuld, voorspelt een stijging van de defensie-uitgaven met 30 procent volgend jaar, wat bevestigt dat het Kremlin vastbesloten is zijn offensief in Oekraïne voort te zetten. De defensie-uitgaven zullen naar verwachting oplopen tot bijna 13.500 miljard roebel (130 miljard euro tegen de huidige koers).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het nationale militaire budget is tegen 2024 al met bijna 70 procent explosief gestegen en vertegenwoordigt dit jaar met veiligheidsinvesteringen erbij volgens Vladimir Poetin 8,7 procent van het bbp, een primeur in de moderne Russische geschiedenis.

    ‘De enorme investeringen van Rusland in zijn leger baren Europese oorlogsplanners zorgen, die geloven dat de NAVO het vermogen van Rusland om op lange termijn oorlog te voeren heeft onderschat,’ aldus The Guardian.