Tag: Die Linke

  • Partij van Olaf Scholz krijgt electorale klap in Berlijn

    Partij van Olaf Scholz krijgt electorale klap in Berlijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuw-Zeeland roept noodtoestand uit vanwege cycloon Gabrielle

    » IOC verwerpt oproep Zelensky om Russische atleten te weren van Olympische Spelen

    CDU behaalt beste resultaat in twintig jaar

    De CDU heeft de lokale verkiezingen in de stad Berlijn van afgelopen zondag gewonnen. De christendemocratische partij eindigde ver voor de SPD van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, die haar slechtste resultaat sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog noteerde, aldus Deutsche Welle.

    Volgens de voorlopige uitslag heeft de CDU 28,2 procent van de stemmen behaald, een sprong van 10 procentpunt ten opzichte van de vorige verkiezingen (2021), terwijl de sociaaldemocraten van de SPD niet verder komen dan 18,4 procent, gelijk met de Groenen. Voor de CDU is dit het beste resultaat in twintig jaar.

    Er is geen garantie dat de CDU deel zal uitmaken van het stadsbestuur

    Ondanks de overtuigende overwinning is er geen garantie dat de CDU deel zal uitmaken van het stadsbestuur of dat haar kandidaat Kai Wegner burgemeester zal worden, schrijft DW. Wegner zei dat hij ofwel met de Groenen ofwel met de SPD in zee wil gaan. Beide partijen zitten op het moment in het stadsbestuur in een coalitie met Die Linke en hebben na de verkiezingen hun meerderheid in de Berlijnse gemeenteraad behouden.

    De verkiezingen in Berlijn van zondag werden gehouden nadat de verkiezingen van 2021 ongeldig waren verklaard door het Constitutionele Hof van Berlijn. Die verkiezingen werden ontregeld door ernstige storingen in veel stembureaus en urenlange rijen omdat sommige stembureaus geen stembiljetten meer hadden of stembiljetten voor het verkeerde district ontvingen.

    Lees ook:

  • Datacenters Duitse overheid moeten duurzamer worden

    Datacenters Duitse overheid moeten duurzamer worden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Lula wordt opnieuw president van Brazilië ‘dat niet meer hetzelfde is’

    » VS: grootschalige fraude met corona-uitkeringen

    Nog niet een op de drie datacenters draait op duurzame energie

    Klimaatbescherming en digitalisering zijn twee centrale doelstellingen van de federale regering in Duitsland. Maar de huidige coalitie worstelt met de combinatie van die twee. Zo worden de datacentra van de federale overheid op een veel minder milieuvriendelijke manier beheerd dan de faciliteiten van internetgiganten als Google, Microsoft of Amazon. Dat blijkt uit antwoorden van de regering op vragen in de Bondsdag door leden van Die Linke, aldus Freie Presse.

    Nog niet een op de drie datacenters van de federale overheid draait op elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. Ter vergelijking: wereldwijd gebruikt zo’n 66 procent van de datacentra van Google hernieuwbare energie. In Duitsland behaalde het bedrijf sinds begin 2022 zelfs een aandeel van 80 procent. 

    In haar antwoord op de vragen belooft de Duitse regering dat het gebruik van duurzame energie binnen afzienbare tijd sterk zal verbeteren. Zo zal de elektriciteit voor federale instanties eind 2024 volledig moeten worden gedekt door hernieuwbare energie, ook in de datacentra.

    Lees ook: