Tag: diplomaten

  • Washington legt mobiliteit van diplomaten in Israël aan banden

    Washington legt mobiliteit van diplomaten in Israël aan banden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europarlement stemt voor opname toegang tot abortus in ‘Europese Grondwet’

    » Inval in ambassade van Quito: Mexico brengt zaak voor Internationaal Gerechtshof

    De spanningen tussen Iran en Israël blijven oplopen

    De Verenigde Staten maakten donderdag bekend dat Amerikaanse diplomaten en hun familieleden tot nader order niet buiten de gebieden Tel Aviv, Jeruzalem en Beersheba mogen reizen. Dat schrijft The Times of Israel. Dit besluit komt tegen de achtergrond van de angst voor Iraanse vergelding, als reactie op de aanval van Israël op het Iraanse consulaat in Damascus.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Iran heeft gedreigd Israël aan te vallen na een luchtaanval op 1 april op een Iraans consulaatsgebouw in de Syrische hoofdstad Damascus, waarbij verschillende commandanten van de Islamitische Revolutionaire Garde omkwamen, waaronder twee generaals.

    De Amerikaanse president Joe Biden zei woensdag dat Iran dreigde een belangrijke aanval te lanceren op de Joodse staat. ‘Blijkbaar in een poging de vlammen te temperen, vertelden Iraanse bronnen donderdag aan Reuters dat Teheran aan Washington had laten weten dat het op een bepaalde manier zou reageren om een ​​grote escalatie te voorkomen en dat het niet overhaast zou handelen’, merkt The Times of Israel op.

  • Diplomaten en buitenlanders geëvacueerd uit Soedan

    Diplomaten en buitenlanders geëvacueerd uit Soedan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Keniaanse politie vindt lichamen van tientallen sekteleden

    » Peruaanse oud-president Toledo uitgeleverd aan Peru

    Steeds meer landen halen hun burgers weg uit het Afrikaanse land

    Na dagen van onzekerheid zijn dit weekend de eerste buitenlanders geëvacueerd uit Soedan. Het gaat om diplomaten en staatsburgers uit de VS, Europa en de Golfstaten, schrijft Al Jazeera. Ook Nederland heeft tientallen mensen weten te evacueren.

    Sinds ruim een week geleden gevechten uitbraken tussen de paramilitaire RSF en het reguliere leger zijn honderden mensen omgekomen in Soedan. Duizenden mensen zijn gewond geraakt en ziekenhuizen kunnen de toestroom aan nieuwe patiënten amper aan. Omdat het vliegveld van Khartoem midden in de stad ligt, is het zeer gevaarlijk om daar vliegtuigen te laten landen en ook rond andere militaire vliegvelden wordt gevochten.

    Voor mensen die nu nog in Soedan zijn wordt het steeds moeilijker om het land te verlaten, zeker omdat het internet op veel plekken in de hoofdstad van het Afrikaanse land platligt. Sommige landen kiezen ervoor om hun burgers per boot te evacueren vanuit Port Soedan, maar omdat de stad op 800 kilometer van Khartoem ligt, is die mogelijkheid niet voor iedereen weggelegd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lees ook:

  • Noorwegen zet vijftien Russen uit op verdenking van spionage

    Noorwegen zet vijftien Russen uit op verdenking van spionage

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran gaat kledingregels strenger handhaven in aanloop naar extreem hete zomer

    » 21-jarige man in VS aangehouden voor lekken staatsgeheimen

    De Russen zouden voor de inlichtingendiensten werken

    Noorwegen heeft per direct vijftien medewerkers van de Russische ambassade uitgezet. Dat schrijft het Engelstalige Noorse nieuwsplatform The Local.no. Het is niet voor het eerst dat een Europees land Russische staatsburgers uitzet: zo heeft Nederland al tientallen Russische diplomaten de deur gewezen. Meestal worden zij beschuldigd van spionage.

    In het geval van Noorwegen was deze beschuldiging niet anders. De vijftien Russen zouden actief zijn geweest voor de inlichtingendiensten en hebben geprobeerd informatie te vergaren over onder meer kritieke infrastructuur en het functioneren van de overheid. De groep zou al langer op de radar staan van de Noorse veiligheidsdiensten.

    De Russische inlichtingendiensten worden door Noorwegen gezien als de grootste bedreiging voor de nationale veiligheid, zo zegt het Noorse ministerie van Defensie. Anniken Huitfeldt, de Noorse Defensieminister, zegt dat het misbruiken van diplomatieke posten onacceptabel is. Sinds het begin van de invasie in Oekraïne hebben westerse landen ruim tweehonderd Russische diplomaten en vermeende spionnen het land uitgezet.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/ondanks-een-nieuw-embargo-financiert-de-europese-oliehandel-de-russische-oorlog/