Tag: Evacuatie

  • Deze gezinnen vluchtten van Gaza naar Oekraïne. ‘We zijn van de ene oorlog in de andere beland’

    Deze gezinnen vluchtten van Gaza naar Oekraïne. ‘We zijn van de ene oorlog in de andere beland’

    Ongeveer vijftig Oekraïense burgers zijn geëvacueerd uit de Palestijnse enclave. Een groep vrouwen en kinderen vond hun toevlucht in de grote havenstad Odessa, die eveneens dagelijks bombardementen te verduren krijgt.

    Een kleine Eiffeltoren en vier lachende beeldjes die een gezin voorstellen. Dat is ongeveer alles wat de vijfentwintigjarige Tamara Abu Auda kon meenemen toen ze Gaza ontvluchtte. De souvenirs rusten nu op de vensterbank van haar kamer die uitkijkt op een binnenplaats die omringd wordt door grijze gebouwen in Odessa, Oekraïne. Het gebouw aan de verarmde rand van de havenstad is omgebouwd tot een ontmoetingscentrum en bood tot nu toe alleen onderdak aan binnenlandse bannelingen uit de door het Russische leger bezette gebieden. De afgelopen maanden is een hele verdieping gereserveerd voor tweeëndertig vrouwen en kinderen uit Gaza, op de vlucht voor een andere oorlog dan die Oekraïne al meer dan twee jaar teistert.

    Tamara Abu Auda en haar twee kinderen van vijf en zeven, Tala en Ayham, behoorden tot de ongeveer vijftig Oekraïense burgers die begin maart uit de Gazastrook werden geëvacueerd. ‘We hebben veel meegemaakt,’ zegt hun grootmoeder, Tatiana Abu Auda, 49, ‘en het is moeilijk voor ons om het leven weer op te pakken. Een deel van de familie is hier, het andere deel is daar gebleven. We weten niet wat de toekomst voor ons in petto heeft.’

    26 april was een rustige dag in Odessa, wat uitzonderlijk is gezien de regelmatige Russische bombardementen op de stad. Kinderen spelen en schreeuwen op de zonnige binnenplaats van het gebouw dat ze bewonen. Op de vijfde verdieping, vanuit de slaapkamer die ze deelt met Tamara, Tala en Ayham, werpt Tatiana Abu Auda een tedere blik op de buitenwereld. ‘De kinderen hebben moeite om te slapen na alles wat ze hebben meegemaakt.’ Het is meer dan veertien jaar geleden dat deze vrouw uit de stad Melitopol, die nu onder controle staat van het Russische leger, voor het laatst haar geboorteland bezocht.

    Sinds 1998 leefde ze in de Gazastrook. Net als honderden andere vrouwen die deel uitmaken van de Oekraïense gemeenschap van de enclave (vijftienhonderd mensen in de afgelopen jaren, volgens de website van de Palestijnse diplomatieke vertegenwoordiging in Oekraïne), besloot Tatiana om zich daar te vestigen vanwege de liefde. In 1992, toen ze studeerde aan de Landbouwuniversiteit in Charkiv, een grote stad in het oosten van het land, ontmoette ze Nadil, nu 55, een Palestijn die naar Oekraïne was gekomen om een opleiding te volgen.

    Verspreid

    In 1998 verhuisden ze naar Gaza City, waar ze vier dochters kregen: Tamara, Diana, Nadia en Nour. ‘We waren gelukkig,’ zegt Tatiana. Nadil werkte voor een elektriciteitsbedrijf. De twee oudste meisjes trouwden ook. De twee jongere meisjes droomden ervan zangeres en fotograaf te worden.

    In de stad Gaza ‘waren we allemaal bevriend met elkaar’, zegt Irina Kharara, haar sombere gezicht in een zwarte sjaal gewikkeld. Ook zij is moeder van vijf kinderen en ontmoette haar man Saïd toen hij begin jaren negentig in Charkiv studeerde. In Gaza had het stel een kleine winkel in telefoonaccessoires in het centrum van de stad. De Oekraïense vrouwen wilden de tradities van hun land graag voortzetten. Ze leerden hun kinderen de Russische en Oekraïense taal en gebruiken, met dans- en zangworkshops.

    Op de dag dat de Israëlische bombardementen begonnen als vergelding voor de Hamas-aanval op 7 oktober 2023, ‘vroegen we ons af of we de kinderen naar school moesten brengen en aan het werk moesten gaan’, herinnert Tatiana Abu Auda zich, die net als de anderen ook de vorige Israëlische oorlogen en militaire operaties in de enclave heeft meegemaakt. ‘We bemoeien ons niet met politiek en tot nu toe konden we gewoon verdergaan,’ vervolgt Irina Kharara. ‘Maar deze keer beseften we al snel dat het anders zou gaan. Gezinnen moesten in de chaos evacueren. De gemeenschap raakte verspreid.’

    Irina Abu Auda en haar gezin brachten de eerste weken door in het noorden van de Gazastrook, voordat ze in november naar het zuiden trokken, richting de Egyptische grens. Daae, in Rafah, leefden zij en haar dochters meer dan vier maanden in een tent.

    ‘De mannen vertelden hun vrouwen dat ze eerst aan de kinderen moesten denken’

    Yasmin Al-Jarot, achtentwintig jaar, dochter uit een gemengd huwelijk tussen een Oekraïense vrouw en een Palestijnse man, herinnert zich haar maandenlange zwerftocht met haar man Kamar en haar drie kinderen, waarvan de jongste amper twee weken oud was. 

    ‘Het was een nachtmerrie,’ zegt ze in het Russisch. Irina Kharara verloor haar man Saïd en een van haar zonen, Khalil, tijdens een Israëlisch bombardement. Een andere zoon, Zakaria, student informatica, raakte ook gewond: zijn bekken brak en zijn huid verbrandde ernstig. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis in de enclave.

    Deze Oekraïense vrouwen konden vertrekken dankzij hun nationaliteit, die automatisch ook wordt toegekend aan hun kinderen. In de Gazastrook communiceerden Tatiana Abu Auda en de anderen met een vertegenwoordiger van het Oekraïense consulaat in Ramallah en hielden ze elkaar op de hoogte via een WhatsApp-kanaal.

    Toen ze uiteindelijk te horen kregen dat ze geëvacueerd zouden worden, begrepen ze ook dat dat niet voor hun Palestijnse echtgenoten gold. Sommigen, zoals Diana, een van de dochters van Tatiana Abu Auda, weigerden Gaza te verlaten. ‘Er vloeiden veel tranen,’ zegt haar moeder. ‘De mannen vertelden hun vrouwen dat ze eerst aan de kinderen moesten denken, dat het belangrijkste was dat zij zouden overleven.’ 

    Na een onderbreking van een paar dagen in een Egyptisch hotel werd de groep naar Chisinau in Moldavië gestuurd. Daar scheidden hun wegen opnieuw. De vrouwen die sinds het begin van de Russische invasie naar Europa waren gevlucht voegden zich weer bij hun Oekraïense families, de anderen, ongeveer dertig in totaal, keerden bij gebrek aan een alternatief naar Odessa terug. Geen van hen geeft commentaar op de Russische agressie die al meer dan twee jaar aan de gang is tegen Oekraïne.

    Ze delen allemaal het gevoel dat ze min of meer veilig zijn in Odessa, ondanks de bijna dagelijkse bombardementen

    ‘We zijn van de ene oorlog in de andere beland,’ verzucht Yasmin Al-Jarot in de keuken van het gebouw, haar dochtertje van zeven maanden in de armen. ‘Maar hier is het beter dan daar. Daar [in de Gazastrook, waar haar man en broer nog steeds zijn] is het een verschrikking,’ zegt ze, verwijzend naar de intensiteit van de Israëlische bombardementen en blokkades, het gebrek aan water en voedsel, et cetera. ‘Het is er niet langer leefbaar,’ zegt ze. ‘Het is er niet langer leefbaar,’ beaamt Irina Kharara.

    Ze delen allemaal het gevoel dat ze min of meer veilig zijn in Odessa, ondanks de bijna dagelijkse bombardementen, deze keer vanuit Rusland, die op de stad neerkomen. Als de waarschuwingssirene loeit, gaan zij en hun kinderen naar de centrale gang van het gebouw, het minste wat ze kunnen doen om zichzelf te beschermen. De jongste kinderen hebben moeite om in slaap te vallen omdat hun vaders weg zijn en doordat het geluid van de explosies herinneringen oproept aan de bombardementen op Gaza.

    De Oekraïense vluchtelingen hebben het historische centrum van deze majestueuze stad aan de Zwarte Zee slechts één keer bezocht. Het contact met de lokale bevolking beperkt zich tot de beheerder van het ontmoetingscentrum, Oleh, en andere vluchtelingen uit de gebieden die door het Russische leger zijn bezet.

    Het moeilijkste, zeggen ze, is niet zozeer het leven in een ander land in oorlog als wel het gescheiden zijn van hun geliefden in de Gazastrook. ‘We maken ons voortdurend zorgen omdat we weten dat ze elk moment kunnen sterven,’ zegt Irina Kharara. Net als alle anderen brengt ze haar dagen door met wanhopig wachten op nieuws over haar gewonde zoon en haar dochter, die er vastzit in afwachting van haar documenten.

    Leven tussen aanhalingstekens

    In de keuken barst Yasmin Al-Jarot in tranen uit als ze het heeft over haar man en broer die in Rafah zijn achtergebleven. Twee andere jonge vrouwen staan op en verlaten discreet de kamer om hun tranen te verbergen. ‘Mijn kinderen huilen elke dag en vragen me wanneer hun vader terugkomt,’ zegt Yasmin. ‘Het is zo moeilijk om sterk te blijven.’ 

    Samar Sharaf, negentien jaar, laat de personages zien die zij en haar zus in een notitieboekje tekenden toen ze de belegerde stad ontvluchtten. Het jonge meisje is geboren in Kyiv en woont sinds haar zesde in Gaza. Genoeg om zich er thuis te voelen. ‘Mijn familie is daar, mijn vrienden zijn daar, mijn leven is daar,’ roept ze bijna uit. Elke dag probeert ze nieuws te krijgen van haar familieleden die in de enclave zijn gebleven. Soms, als ze signaal hebben, vragen ze haar om foto’s van Odessa te sturen. 

    Dit leven tussen aanhalingstekens, gevangen tussen twee oorlogen, verhindert hen om aan de toekomst te denken. Maar de overgrote meerderheid droomt ervan om op een dag terug te keren naar Gaza. ‘Alles hangt af van wat hier en daar gebeurt,’ zegt Samaraf over haar toekomst. ‘Oorlogen beginnen om verschillende redenen en eindigen altijd op dezelfde manier,’ zegt Tatiana Abu Auda zachtjes. ‘Met tranen, doden, gebroken gezinnen en geruïneerde lotsbestemmingen.’

    Na drie evacuaties in november en december 2023, en opnieuw in maart van dit jaar, meldt de Oekraïense ambassade in Tel Aviv dat er 363 mensen zijn geëvacueerd, waaronder 141 vrouwen, 135 kinderen en 87 mannen. 

    ‘Oekraïne kon, net als andere landen, alleen de mensen laten evacueren die toestemming hadden van de betreffende autoriteiten in Israël en Egypte, en we speculeren niet over de redenen voor de weigeringen,’ aldus de ambassade. 

    Negentig mensen zijn nog steeds in afwachting van toestemming voor hun vertrek. 

  • Canada: stad bedreigd door hevige bosbrand, nieuwe evacuaties

    Canada: stad bedreigd door hevige bosbrand, nieuwe evacuaties

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ingestorte brug in Baltimore met explosieven neergehaald

    » VS: ex-advocaat beschuldigt Trump tijdens proces

    Meer dan 4700 mensen zijn geëvacueerd

    Een hevige bosbrand zou deze week een stad in het westen van Canada kunnen bereiken, waarschuwden branddeskundigen en ambtenaren, gebaseerd op de voorspellingen van de wind die de uit de hand gelopen brand heeft aangewakkerd. The Globe and Mail schrijft dat de stad Fort Nelson, in British Columbia (West), het risico loopt ‘binnen de komende achtenveertig uur door vlammen te worden overspoeld’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de British Columbia Wildfire Service brandt het vuur 2,5 kilometer ten noordwesten van Fort Nelson. Meer dan 4700 mensen zijn geëvacueerd nadat vrijdag een evacuatiebevel was uitgevaardigd, aldus AP News.

    Bowinn Ma, de provinciale minister van rampenbestrijding, zei dat de droogte al sinds vorig jaar aanhoudt en dat er geen regen wordt voorspeld. ‘We maken ons grote zorgen,’ zei ze. ‘Het is hoogst ongebruikelijk dat we met zoveel mensen een evacuatiebevel hebben.’

    In 2023 beleefde Canada een recordaantal bosbranden die verstikkende rook veroorzaakten in delen van de VS en meer dan 235.000 Canadezen dwongen om hun gemeenschappen te evacueren. Er waren geen burgerslachtoffers, maar ten minste vier brandweermannen kwamen om.

  • Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    Oekraïne beveelt evacuatie dorpen vanwege oprukkende Russische troepen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Daling in wereldwijd aantal rokers, meldt de WHO

    » Eenwording met Zuid-Korea is niet langer mogelijk, zegt Kim Jong-un

    De troepen rukken met name op in de regio Charkiv

    Russische troepen zijn bezig met de verovering van delen van de regio Charkiv. De Oekraïense gouverneur Oleh Synjehoebov heeft inmiddels duizenden mensen in meerdere dorpen bevolen zich te evacueren. Dat meldt The Moscow Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Gezien de veiligheidssituatie introduceren we een verplichte evacuatie van de bevolking’, kondigde de gouverneur van Charkiv op sociale media aan. Het land geeft vaker dergelijke bevelen uit, maar ze worden lang niet altijd opgevolgd door de plaatselijke bevolking. Men vreest echter voor oorlogsmisdaden door Russische troepen.

    Rusland heeft zijn blik gericht op het veroveren van het regionale knooppunt Koepjansk, een belangrijk spoorwegknooppunt, met voor de oorlog zo’n 30.000 inwoners. Oekraïne wordt intussen steeds meer in de verdediging gedwongen, terwijl ze de afgelopen maanden juist bezig waren met een tegenoffensief.

    Lees ook:

  • Honderden kinderen in weeshuis Soedan geëvacueerd vanwege oorlog

    Honderden kinderen in weeshuis Soedan geëvacueerd vanwege oorlog

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ‘China gaat een spionagebasis op Cuba bouwen’

    » Oud-president Trump aangeklaagd vanwege omgang met overheidsdocumenten

    Tientallen kinderen zouden in het weeshuis zijn overleden

    Het Rode Kruis heeft zo’n driehonderd kinderen uit een weeshuis in de Soedanese hoofdstad Khartoem geëvacueerd vanwege het aanhoudende geweld. Dat schrijft CNN. Door de oorlog in het Afrikaanse land zijn tientallen kinderen in het weeshuis overleden, onder meer door ondervoeding en uitdroging.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De kinderen, die allemaal tussen de een en vijftien jaar oud zijn, konden het weeshuis verlaten dankzij een corridor die de beide strijdende partijen in Khartoem hadden opgezet. Eerder kon het Rode Kruis de kinderen niet evacueren vanwege de vele beschietingen in de Soedanese hoofdstad. Ook medewerkers van het weeshuis zijn geëvacueerd.

    Voordat in april gevechten uitbraken tussen het regeringsleger en de RSF, zaten er vierhonderd kinderen in het tehuis. Nadat de gevechten begonnen, was het vrijwel onmogelijk om humanitaire hulp te verlenen, aangezien wapenstilstanden telkens geschonden werden. Medewerkers konden daardoor niet aan babyvoeding en medicijnen komen en hebben zeker zeventig kinderen moeten begraven.

    Lees ook:

  • Mexico houdt activiteit rondom vulkaan Popocatépetl scherp in de gaten

    Mexico houdt activiteit rondom vulkaan Popocatépetl scherp in de gaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia schort wapenstilstand met rebellenbeweging op

    » Zeker 19 kinderen omgekomen na brand in school Guyana

    Tientallen scholen in de omgeving zijn gesloten

    De vulkaan Popocatépetl, op zeventig kilometer van de Mexicaanse hoofdstad Mexico-Stad, is de afgelopen periode toenemend actief. Al meer dan een week spuwt de vulkaan grote pluimen as, lava en rook de lucht in. De Mexicaanse regering heeft het waarschuwingsniveau in de omgeving van de vulkaan verhoogd, zo meldt El Universal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo worden in drie provincies tientallen scholen gesloten, wordt er geoefend voor evacuaties en bereidden omwonenden van de Popocatépetl zich voor op een snel vertrek. Daarnaast moet iedereen op twaalf kilometer afstand van de vulkaan blijven. Eerder deze week zorgde aswolken door de vulkaan al voor het stilleggen van vluchten op twee luchthavens in Mexico-Stad.

    Het leger heeft daarnaast opvangcentra ingericht die gebruikt zullen worden bij eventuele evacuaties. Daarnaast zijn er ruim zesduizend eenheden in staat van paraatheid gebracht en zullen zij ingezet worden als dat nodig is. De Popocatépetl is een van de meest actieve vulkanen van Mexico, met de meest recente grote activiteit in 2016. Omdat er 25 miljoen mensen in een straal van 100 kilometer van de vulkaan wonen, kan een uitbarsting catastrofale gevolgen hebben.

    Lees ook:

  • Strijdende partijen in Soedan verlengen wapenstilstand

    Strijdende partijen in Soedan verlengen wapenstilstand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oud-vicepresident Pence getuigt tegen Donald Trump

    » Crisissituatie voor Venezolaanse migranten aan Chileens-Peruaanse grens

    Het huidige bestand is enkele keren geschonden

    De wapenstilstand tussen de twee strijdende partijen in Soedan is donderdag met tweeënzeventig uur verlengd. Dat schrijft The Guardian. Hoewel het vorige staakt-het-vuren niet overal is nageleefd, is de hevigheid van de gevechten wel afgenomen, waardoor zevacuaties door buitenlandse landen mogelijk zijn geweest.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Onder meer de VS en Saoedi-Arabië proberen de partijen te overtuigen de wapens neer te leggen en Zuid-Soedan bemiddelt tussen het regeringsleger enerzijds en de paramilitaire RSF anderzijds. Ondanks dat de gevechten enigszins zijn afgenomen, hebben tienduizenden Soedanezen het land verlaten. Voor de Soedanezen die niet kunnen vluchten dreigt een hongersnood.

    Zo melden hulporganisaties dat er een tekort is aan drinkwater en voedsel in onder meer Khartoem. Ziekenhuizen hebben daarnaast moeite om de meest basale medicijnen te verstrekken aan gewonden. Er zijn zeker vierduizend mensen gewond geraakt bij de gevechten tussen het leger en de RSF. Nog eens vijfhonderd mensen zijn om het leven gekomen.

    Lees ook:

  • Rapport: VS lieten terugtrekking uit Afghanistan chaotisch verlopen

    Rapport: VS lieten terugtrekking uit Afghanistan chaotisch verlopen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: twee mensen omgekomen in ijsstorm

    » Israël vuurt raketten af op Gaza na aanval vanuit Libanon

    Onderzoekers geven oud-president Trump de schuld

    De evacuatie van mensen uit Afghanistan door de Amerikanen verliep zeer chaotisch, mede door toedoen van oud-president Donald Trump. Dat staat in een onderzoeksrapport van het Witte Huis, meldt CNN. Ook zouden de Amerikaanse inlichtingendiensten gefaald hebben. Zij hadden niet zien aankomen dat de taliban het land zo snel zouden veroveren.

    Trump had geen plan voor evacuatie uit Afghanistan laten opstellen

    Door de chaotische evacuatie van circa 120.000 mensen ontstond er een machtsvacuüm in Kaboel, dat in de dagen erna werd gevuld door de taliban. De chaos verergerde nadat op 26 augustus, terwijl men volop bezig was met evacueren, een zelfmoordaanslag bij de luchthaven van Kaboel voor bijna tweehonderd doden zorgde.

    Dat Donald Trump verantwoordelijkheid krijgt toegeschoven, komt doordat hij geen plan voor de evacuatie van mensen uit Afghanistan had laten opstellen, waardoor de terugtrekking moest worden geïmproviseerd. Inlichtingendiensten hadden ook overschat hoe sterk het Afghaanse leger was. Desondanks wordt benadrukt dat een vertrek uit Afghanistan een goed besluit was.

    Lees ook:

  • Oekraïne: Rusland gaat burgers uit regio Cherson evacueren

    Oekraïne: Rusland gaat burgers uit regio Cherson evacueren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea: nieuwe militaire provocaties aan grens met Zuid-Korea

    » Irak heeft eindelijk een nieuwe president: Abdul Latif Rashid

    Gouverneur vroeg Moskou om hulp bij evacuatie

    Rusland zegt dat het zal helpen bij de evacuatie van burgers uit de regio Cherson, ‘die vorige maand in strijd met het internationaal recht is geannexeerd’, meldt Deutsche Welle. De aankondiging van het Kremlin komt nadat ‘de pro-Russische gouverneur de plaatselijke bevolking opriep te evacueren, een teken dat de Oekraïense troepen hun opmars in de regio voortzetten’.

    ‘We hebben alle inwoners van de regio Cherson voorgesteld om, als ze dat willen, naar andere regio’s te vertrekken om zich te beschermen tegen raketinslagen’, schreef gouverneur Vladimir Saldo op Telegram. ‘Ik richt mij tot de leiders van het land [Rusland] en vraag u om dit te helpen organiseren.’

    Nu de Russische strijdkrachten op het slagveld de ene na de andere tegenslag te verwerken krijgen, heeft de Europese Unie een krachtige waarschuwing aan Vladimir Poetin gericht. ‘Elke nucleaire aanval op Oekraïne zal leiden tot een reactie, geen nucleaire reactie, maar een militaire reactie die zo krachtig is dat het Russische leger zal worden vernietigd,’ zei Josep Borrell, de EU-buitenlandchef.

    Lees ook:

  • Overstromingen Sydney: 50.000 mensen opgeroepen te evacueren

    Overstromingen Sydney: 50.000 mensen opgeroepen te evacueren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Minstens zes doden bij schietpartij tijdens 4 juli-parade in voorstad van Chicago

    » Soedanese generaal Al-Burhan zegt dat leger zich terugtrekt uit regering

    Stortbuien zorgen voor grote overlast in Sydney

    Ongeveer vijftigduizend mensen zijn opgeroepen hun huizen te verlaten, nu de grootste stad van Australië voor de derde keer dit jaar wordt getroffen door overstromingen, bericht BBC. De Australische overheid heeft de situatie tot natuurramp uitgeroepen. Wegen zijn afgesneden, sommige huizen staan onder water en duizenden mensen zitten zonder stroom.

    Grootschalige overstromingen in heel Australië hebben dit jaar al aan meer dan twintig mensen het leven gekost, velen in New South Wales (NSW), de deelstaat waarin Sydney zich bevindt. Voor de huidige noodsituatie zijn in de hele metropoolregio van Sydney meer dan honderd evacuatiebevelen uitgevaardigd.

    ‘De noodtoestand is nog lang niet voorbij’

    In sommige gebieden van NSW is in vier dagen 800 millimeter regen gevallen, aldus het Australisch meteorologisch instituut. Hoewel verwacht wordt dat de stortbuiten in Sydney dinsdag zullen afnemen, worden er ook stormwinden voorspeld die het risico met zich meebrengen dat bomen en elektriciteitskabels omvallen. ‘De noodtoestand is nog lang niet voorbij,’ zei Stephanie Cooke, minister van Hulpdiensten van NSW.

    Lees ook:

  • Meer dan 260 Oekraïense strijders geëvacueerd uit Marioepol

    Meer dan 260 Oekraïense strijders geëvacueerd uit Marioepol

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Historische nederlaag voor SPD van bondskanselier Scholz

    » McDonald’s verlaat Rusland voorgoed

    Soldaten zijn geëvacueerd naar Russisch gebied

    De Oekraïense autoriteiten maakten maandag bekend dat meer dan 260 Oekraïense strijders, waaronder 53 gewonden, zijn geëvacueerd uit het industriegebied Azovstal, de laatste verzetshaard tegen de Russische strijdkrachten in Marioepol. De strijders zijn geëvacueerd naar steden die worden gecontroleerd door Russische en pro-Russische strijdkrachten in Oost-Oekraïne.

    ‘Het is niet bekend of de [Oekraïense] strijders gevangen zijn genomen of onder bescherming van de VN staan’, maar de Oekraïense autoriteiten hebben verzekerd dat ze ‘naar huis kunnen terugkeren als onderdeel van een gevangenenruil’, aldus NPR. De Oekraïense legerleiding bevestigde de evacuatie en zei dat ‘de reddingswerkzaamheden voor de resterende verdedigers op het grondgebied van Azovstal worden voortgezet’, zonder te specificeren hoeveel Oekraïense soldaten zich daar nog bevinden.

    Lees ook:

  • Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    » Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Russisch staakt-het-vuren voor evacuatie staalfabriek

    Rusland heeft verklaard dat het vanaf donderdag 5 mei een staakt-het-vuren zal afkondigen om meer evacuaties van burgers uit de staalfabriek Azovstal mogelijk te maken, aldus The BBC. De staalfabriek Azovstal in Marioepol vormt het laatste bastion van Oekraïens verzet in de strategische havenstad.

    Het Russische leger heeft aangekondigd dat de routes uit de centrale open zullen zijn van 8 tot 18 uur Moskouse tijd op 5, 6, en 7 mei. Gedurende deze tijd zullen de Russische strijdkrachten hun activiteiten staken en eenheden terugtrekken tot op veilige afstand, aldus een verklaring van het ministerie van woensdagavond 4 mei.

    ‘Ik ben trots op mijn soldaten die bovenmenselijke inspanningen leveren om de vijandelijke druk in te dammen’

    Maar volgens de commandant van het Azov-regiment, die door de BBC werd geciteerd omdat hij niet in staat was de informatie te verifiëren, gingen de gevechten woensdagavond gewoon door. In een korte videoboodschap, geplaatst op Telegram, zei Azov-commandant Denis Prokopenko: ‘Ik ben trots op mijn soldaten die bovenmenselijke inspanningen leveren om de vijandelijke druk te doen afnemen… De situatie is uiterst precair.’

    Ondertussen blijkt uit nieuwe analyses dat maar liefst zeshonderd mensen zijn omgekomen toen Rusland in maart een theater in Marioepol bombardeerde. De aanval zou het grootste verlies aan mensenlevens hebben veroorzaakt sinds het begin van de invasie.

    Lees ook: