Tag: Exxon

  • Californië start groot onderzoek naar ‘misleiding’ door plasticindustrie

    Californië start groot onderzoek naar ‘misleiding’ door plasticindustrie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Taiwanezen gaan massaal op cursus zelfverdediging uit angst voor oorlog

    » Science: klimaatopwarming heeft massa-extinctie oceaanleven tot gevolg

    Industrie wordt verantwoordelijk gehouden voor plasticcrisis

    Californië heeft het Amerikaanse olieconcern Exxon Mobile gedagvaard omdat het de consumenten decennialang zou hebben misleid over de recyclebaarheid van plastic. Dit is een eerste stap in een grootschalig onderzoek naar de fossiele brandstofindustrie en diens rol in de wereldwijde plasticcrisis, meldt Los Angeles Times.

    ’Meer dan een halve eeuw lang heeft de kunststoffenindustrie een agressieve campagne gevoerd om het publiek te misleiden en de mythe in stand te houden dat recycling de plasticcrisis zou kunnen oplossen. De waarheid is als volgt: de overgrote meerderheid van het plastic kan niet worden gerecycled’, verklaarde de Californische procureur-generaal Rob Bonta donderdag.

    Het onderzoek zal betrekking hebben op ’vroegere en huidige inspanningen van de petrochemische industrie’ om het publiek te misleiden en zal bepalen hoe ’deze acties mogelijk in strijd zijn met de wet’, aldus Bonta in een verklaring.

    Lees ook:

  • Onderzoek: klimaatclaims van ExxonMobil, Chevron, Shell en BP zijn greenwashing

    Onderzoek: klimaatclaims van ExxonMobil, Chevron, Shell en BP zijn greenwashing

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS hebben avocado-import uit Mexico stopgezet

    » Italiaanse politie legt beslag op bezit van maffiabroers ter waarde van 800 miljoen euro

    ‘Oliemaatschappijen doen aan greenwashing’

    Grote oliemaatschappijen die beweren in transitie te zijn naar schone energie doen aan greenwashing, zo blijkt uit de meest uitgebreide studie tot nu toe. Voor het onderzoek, dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS One, werden gegevens geanalyseerd van ExxonMobil, Chevron, Shell en BP, die sinds 1965 samen verantwoordelijk zijn voor meer dan 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De onderzoekers concluderen dat beweringen van de bedrijven niet in overeenstemming zijn met hun handelingen, bericht The Guardian.

    ‘Als ze afstand zouden nemen van fossiele brandstoffen, zouden we bijvoorbeeld een daling van de exploratieactiviteit, de productie van fossiele brandstoffen en de verkoop en winst van fossiele brandstoffen verwachten. Maar we vinden juist bewijs van het tegenovergestelde’, aldus onderzoeker Gregory Trencher van de Japanse Kyoto-universiteit. ‘Totdat er zeer concrete vooruitgang is, hebben we alle reden om zeer sceptisch te zijn over beweringen dat ze een groene weg hebben ingeslagen.’

    Uit het onderzoek blijkt dat er in jaarverslagen de afgelopen jaren een sterke stijging is van termen als ‘klimaat’, ‘koolstofarm’ en ‘transitie’, met name bij Shell en BP. Het gebruik van het begrip ‘klimaatverandering’ door BP steeg bijvoorbeeld van 22 naar 326. Maar veel verder dan het gebruik van wat termen komt het niet, aldus de onderzoekers, die schrijven dat de bedrijven een transitie beloven naar schone energie maar meer beloftes doen dan dat ze concrete acties ondernemen. ‘Financiële analyse toont een bedrijfsmodel dat aanhoudend afhankelijk is van fossiele brandstoffen; daarnaast zijn er wat onbeduidende en ondoorzichtige uitgaven aan schone energie’, luidt de conclusie.

    Lees ook:

  • Grote winsten voor olie- en gassector

    Grote winsten voor olie- en gassector

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU waarschuwt Rusland: ‘Handen af van Oekraïne’

    » VS: Abortuspillen mogen per post worden verstuurd

    Hoge olie- en gasprijzen zorgen voor hoge winsten

    De grootste olie- en gasbedrijven maakten in de eerste negen maanden van het jaar samen een winst van 174 miljard dollar, ruim 154 miljard euro, voornamelijk vanwege de gestegen brandstofprijzen in de Verenigde Staten. Alleen al in het derde kwartaal verdienden de vierentwintig grootste olie- en gasbedrijven, waaronder Exxon, Chevron, Shell en BP, ruim 74 miljard dollar netto, schrijft The Guardian.

    ‘De stijgende grondstofprijzen hebben zeker geholpen’, aldus BP

    Exxon boekte in het derde kwartaal een netto-opbrengst van 6,75 miljard dollar, de hoogste winst sinds 2017, en zag zijn omzet met 60 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schrijft de winst toe aan de stijgende oliekosten, evenals BP, dat 3,3 miljard winst maakte. ‘De stijgende grondstofprijzen hebben zeker geholpen’, aldus Bernard Looney, CEO van BP.

    Door de dure olie hebben de benzineprijzen in de VS het hoogste punt in zeven jaar bereikt. Amerikanen betalen nu ongeveer 3,40 dollar (3,00 euro) voor een gallon (circa 3,8 liter) benzine, vergeleken met ongeveer 2,10 dollar een jaar geleden.

    Lees ook: