Tag: finland

  • Het culturele festival in het Finse Oulu is ‘excentriek en uiterst serieus’

    Het culturele festival in het Finse Oulu is ‘excentriek en uiterst serieus’

    De Finse rivierstad Oulu, de cultuurhooffdstad van 2026, neemt het absurde serieus met een mengeling van ernst en zelfspot.

    De stad Oulu, gelegen aan de grens met de dunbevolkte wildernis van Lapland, dankt haar naam aan de rivier de Oulujoki. In de delta van die rivier barst komende zomer een festival los. Het woord Oulu komt uit de taal van de Samen, van wie er ongeveer duizend in de stad wonen. Onder het motto ‘Cultural Climate Change’ maakt de stad zich op voor een culturele vloedgolf. Oulu was in de negentiende eeuw een van ’s werelds belangrijkste exporthavens voor houtteer en heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een universiteitsstad en hightechmetropool.

    De organisatoren leggen de nadruk op de cultuur van de Samen. Na decennialang te zijn blootgesteld aan assimilatie, staat hun cultuur nu volop in de schijnwerpers met een tentoonstelling in het kunstmuseum, rapconcerten en de allereerste Samische opera ooit. Naast deze zogenoemde ‘hoge cultuur’ richt het programma van Oulu2026 zich ook op de cultuur van alledag: van lokale voedselproducenten, gepresenteerd onder het label Arctic Food Lab, tot het saunafestival Naked Truth.
    Maar zo levendig en innovatief was de stad niet altijd. In de jaren tachtig nog wijdde rockmuzikant Kauko Röyhkä, zelf afkomstig uit Oulu, een lied aan zijn geboortestad met de titel Paska kaupunni – Rotstad, vaak naar het Engels vertaald als ‘Shitty City’. Zijn boodschap: laat Oulu achter je als je aan middelmaat wil ontsnappen. Een onbekende spoot de songtitel destijds op een muur in het centrum. Tot op de dag van vandaag wordt de graffiti regelmatig verwijderd, om vervolgens net zo hardnekkig weer op te duiken. De tekst geniet in Oulu inmiddels een cultstatus, maar van middelmaat is in de noordelijkste grote stad van Europa allang geen sprake meer.

    Schreeuwend mannenkoor

    Moet je hier nu blij van worden, of juist bang? De Ode an die Freude die het Mieskuoro Huutajat, oftewel het ‘Koor van schreeuwende mannen’, ten gehore brengt bij de opening van het Europese culturele hoofdstadjaar, klinkt allesbehalve traditioneel. De ode wordt in losse woordgroepen gehakt, op een stampend ritme gezet en vooral: gebruld in plaats van gezongen. Nog wilder klinkt het slaapliedje dat daarna volgt. Toch is het haast onmogelijk om niet meegesleept te worden door de pure energie van deze mannen. Ze treden altijd op in zwarte pakken, met stropdassen gemaakt van oude binnenbanden van auto’s.

    ‘Ik beschouw het als een voorrecht om een keer per week door mijn mensen te worden toegeschreeuwd,’ verklaart koorleider Petri Sirviö, een jeugdige zestiger met een blonde haardos en die typische mix van ernst en zelfspot die zo goed bij Oulu past. Hoe hij op het idee van het schreeuwkoor kwam, weet Sirviö niet meer. In 1987 besloot de voormalige koorknaap en latere rockbassist een plan waar hij al langer mee rondliep op goed geluk ten uitvoer te brengen. Het geïmproviseerde begin was zo ‘verrassend bevredigend’ dat er sindsdien onafgebroken een keer per week wordt gerepeteerd. ‘We hadden toen geen therapeutische bijbedoelingen, maar ik voel hoe gezond het is om je emoties eruit te schreeuwen. Het voelt goed, het klinkt goed en het is heilzaam voor zowel de schreeuwers als het publiek.’

    Het eerste publiek bestond uit de inwoners van Oulu, die door Mieskuoro Huutajat werden verrast met spontane schreeuwconcerten in de openbare ruimte. Inmiddels is het koor een veelgevraagde internationale act. Zijn wortels is het niet vergeten: ‘We deden al aan flashmobs voordat dat woord überhaupt bestond,’ vertelt Petri Sirviö. ‘Je kunt dit koor overal laten optreden, in het Weense concertgebouw of in de supermarkt om de hoek. De omgeving is anders, maar wij blijven hetzelfde.’
    In oktober wordt de proef op de som genomen wanneer de schreeuwende mannen uitgerekend in de opera Carmen optreden. Die wordt uitgevoerd door het stadsorkest Oulu Sinfonia onder leiding van de Britse dirigent Rumon Gamba. Naast het koor staat dan Israel Galván op het podium, misschien wel de beroemdste flamencodanser van dit moment.

    Aaltosiilo

    De schreeuwende Finnen en de dansende Andalusiër met een bloem in het haar kennen elkaar al lang. In 2023 kusten ze – nee, stampten en brulden ze – samen een gebouw wakker uit zijn Doornroosjeslaap. Het bouwwerk, dat gepland stond om gesloopt te worden, had decennialang staan verkommeren aan de rand van de stad. Het gaat om de silo van een voormalige papierfabriek, nu bekend als de Aaltosiilo. Het gebouw werd in 1931 ontworpen door Alvar Aalto, de vader van de Finse moderne architectuur. Zowel de ongebruikelijke Spaans-Finse performance in het ranke, kathedraalachtige betonnen bouwwerk als de redding ervan is te danken aan de Britse architecte Charlotte Skene Catling. Dat gebeurde als volgt: tijdens de pandemie werkte ze met haar man, kunstenaar Adam Lowe, in Sevilla. Ze leed onder de Andalusische hitte toen ze op een advertentiesite op een interessante aanbieding stuitte. ‘Op die grappige kleine website, waar normaal gesproken autobanden, visgerei en buitenboordmotoren worden verkocht, stond het eerste industriegebouw van Alvar Aalto te koop. De prijs bedroeg 6000 euro,’ vertelt ze geamuseerd.

    ‘Om wat verkoeling te zoeken, boden we nog eens 250 euro extra, en nu staan we hier in Oulu met dit behoorlijk ambitieuze project.’ Sinds die eerste vonk van Galván en de schreeuwende mannen veranderde de silo stap voor stap in een cultureel centrum. De opening vond plaats in maart 2026, maar ondanks de verbouwingen vinden er nu al het hele jaar door performances, filmvertoningen, tentoonstellingen en theatervoorstellingen plaats.

    Tegelijkertijd dient de silo als proeftuin voor de restauratie van vergelijkbare objecten. ‘Dit gebouw werd niet voor mensen ontworpen, maar voor industrie,’ legt Charlotte Skene Catling uit. ‘Het heeft vrijwel geen ramen, is niet geïsoleerd en heeft slechts 10 centimeter dikke betonnen muren. Als we dit gebouw geschikt kunnen maken voor mensen, dan kan dat met elk gebouw.’ Het werd ingewijd zoals in Finland van oudsher huizen worden ingewijd: met een sauna.

    Öyly

    ‘Sauna, dat is voor ons zo gewoon als tandenpoetsen,’ legt Katri Tenetz uit, die als programmaontwikkelaar verantwoordelijk is voor het saunagedeelte van het culturele hoofdstadjaar. En omdat de sauna zo’n vanzelfsprekend onderdeel is van het Finse dagelijks leven, voelt een saunabezoek in Finland heel anders aan dan in de rest van Europa. Geen sprake van verbeten zweten tot de saunameester je verlost met een strak geregisseerde opgietsessie. Geen geconcentreerd stilzwijgen, geen deuren die op slot gaan en geen opzichtig naakt. Buiten de familiekring draag je badkleding, je loopt in en uit wanneer je wilt en je kletst met de andere saunagangers.

    De sauna is een plek voor ongedwongen samenzijn. Het was van oudsher het hart van elk Fins huis: het werd als eerste gebouwd en was de plek waar men niet alleen samenkwam voor de lichaamsverzorging, maar ook om de was te doen. De Finse saunacultuur is ongedwongen en kent geen hiërarchie. Bovenal is er geen sprake van een vast opgietritueel. Iedereen giet water op de hete stenen wanneer hij of zij daar zin in heeft.

    Wat daarbij ontstaat, heeft dan toch weer iets mysterieus: ‘We noemen de stoom die vrijkomt löyly. Daar is eigenlijk geen goede vertaling voor,’ aldus de saunaexpert. ‘Als je een sauna hebt, kun je alle negatieve dingen in je leven achterlaten op de stenen en in de löyly. En als je eruit komt, voel je je als herboren.’

    In juni vindt in het kader van het culturele hoofdstadjaar een saunafestival plaats aan de rivier de Oulujoki, waaraan tien sauna’s deelnemen. Het festival nodigt bezoekers uit om de sauna te ervaren als een plek voor ontmoeting en dialoog. De naam van het festival: Naked Truth. Ook de mannen van Huutajat zijn in de sauna te zien, maar dan niet schreeuwend, maar huilend: Weeping Men is de titel van een performance van de groep CuntsCollective in september, waarin de sauna centraal staat als plek van transformatie en wedergeboorte.

    WK luchtgitaar

    Tussen deze twee evenementen ligt de noordse zomer, die een aantal hoogtepunten in petto heeft. Zoals het Delta Life-festival in het laatste weekend van augustus, dat artiesten uit verschillende disciplines op één podium samenbrengt. Naast de onvermijdelijke schreeuwende mannen treden daar ook andere podiumsterren op waar Oulu beroemd om is, maar wier kunst volkomen stil is: de deelnemers aan het jaarlijkse Wereldkampioenschap Luchtgitaar. Dat evenement heeft een even lange traditie als Mieskuoro Huutajat en bezorgt Oulu sinds 1996 een vrolijk en kleurrijk festival onder het motto ‘Make air, not war.’

    De wedstrijd van de virtuozen op het denkbeeldige snaarinstrument is een curieuze mix van artistieke ambitie en zelfspot. ‘Op het eerste gezicht draait het natuurlijk om plezier, we weten best dat we er belachelijk uitzien,’ legt Aapo Rautio uit. De rustige, bedachtzaam ogende zesentwintigjarige met zijn verzorgde baardje verdient zijn geld als barkeeper en toneelschrijver, maar is ondertussen ook regerend wereldkampioen luchtgitaarspelen. Hij veroverde de titel in 2023 met veel zwarte schmink op zijn gezicht, een waanzinnige blik en warrig, uitstaand haar onder de artiestennaam The Angus.

    EU artiest compressed
    Heidi Toivio ‘Pink Passion’ uit Finland treedt op tijdens de finale van het WK luchtgitaar in Oulu. – © ANP

    ‘Maar eigenlijk gaat het erom dat hier een internationale gemeenschap in naam van de wereldvrede samenkomt en er dus samen belachelijk uitziet.’ De luchtgitaristen beschouwen zichzelf als een grote familie: ze headbangen, lachen, huilen en vieren samen feest. Rondom het WK worden workshops aangeboden waarin grote namen uit de wereld – zoals Aapo Rautio, die in 2026 met een gitaarsolo uit Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera opnieuw om de titel zal strijden – hun kennis uitwisselen.

    ‘Op het podium sta je er helemaal alleen voor en heb je niet eens een instrument. Je moet de ruimte vullen met jezelf, met je performance, je bewegingen, je gezichtsuitdrukking. Dat kan behoorlijk lastig zijn,’ zegt Rautio. Het belangrijkste criterium waarop de deelnemers worden beoordeeld, heet Airness: ‘Het publiek moet voelen dat de muziek daadwerkelijk uit je instrument komt’– geen eenvoudige opgave als het instrument niet eens bestaat.

    Misschien is het juist dankzij dit soort excentrieke, maar uiterst serieus genomen bezigheden dat de Finnen inmiddels al acht jaar op rij zijn uitgeroepen tot het gelukkigste volk ter wereld.

  • Finland ontwerpt 80 procent van alle ijsbrekers wereldwijd

    Finland ontwerpt 80 procent van alle ijsbrekers wereldwijd

    In het Noordpoolgebied staan buitenlandse mogendheden in de rij om hun militaire spierballen te tonen en economische belangen veilig te stellen. Finland gaat elf nieuwe ijsbrekers aan de VS leveren, waarvan vier in eigen land gebouwd worden.

    Deze winter was de Voima (‘Kracht’), al sinds 1954 operatief en daarmee de oudste ijsbreker van de Finse vloot, de eerste die de haven van Helsinki verliet. Dat was op 31 december; de zeven andere ijsbrekers van de vloot hebben zich in de loop van de daaropvolgende weken bij het schip gevoegd. Vijf maanden lang zullen ze 2500 schepen helpen de bevroren wateren van de Baltische Zee te bevaren, voordat ze in de lente weer aanmeren aan de kade. In Helsinki maken deze grote, tweekleurige schepen – allemaal uitgerust met een sauna – deel uit van het stadslandschap. Kinderen komen ze bewonderen en geven brieven af voor de bemanning. ‘Elke Fin kent wel de naam van een van de ijsbrekers,’ zegt Paavo Kojonen, vicepresident van Arctia, de overheidsinstantie die de vloot beheert.

    Naast de Voima zijn de Sisu (‘Innerlijke kracht’) en de Urho – genoemd naar oud-president Urho Kekkonen, die in 1986 overleed – waarschijnlijk de beroemdste van de vloot. Alle twee werden ze in de jaren zeventig op de scheepswerf van Helsinki gebouwd, net als de Otso en de Kontio – twee woorden die beren aanduiden uit de Finse mythologie – die sinds de jaren tachtig actief zijn. De Fennica en de Nordica op hun beurt hebben de scheepswerf van Rauma in 1993 en 1994 verlaten.

    Lokale technologie

    Wanneer er buitenlandse bezoekers in Finland arriveren, neemt Kojonen ze mee naar het binnenste van de Polaris. Deze ijsbreker, een product van de lokale technologie, werd in 2016 in dienst genomen als de eerste ter wereld die functioneert op vloeibaar gas (LNG). ‘Voor de Baltische Zee is deze de beste in zijn soort,’ beweert de vicepresident van Arctia, die zijn kracht, het moderne ontwerp van zijn romp en zijn voortstuwingssysteem prijst. Kojonen is gewend om als gids te dienen.

    ‘Tot eind september 2025 ontvingen wij minstens twee Amerikaanse delegaties per week,’ zegt Jukka Viitanen, de woordvoerder van Arctia. En niet voor niets: op 9 oktober 2025 tekende Donald Trump met zijn Finse ambtgenoot Alexander Stubb en de Finse premier Petteri Orpo een historisch akkoord dat voorziet in de levering van elf ijsbrekers aan de Amerikaanse kustwacht, waarvan vier in Finland gebouwd zullen worden. Niets bijzonders voor het noordelijke land. Al telt het slechts 5,6 miljoen inwoners, op deze nichemarkt is het een reus. Niet alleen is 80 procent van alle honderdvijftig ijsbrekers die wereldwijd actief zijn er ontworpen, zes op de tien zijn er ook gebouwd op een van de drie scheepswerven.

    ‘Elke Fin kent wel de naam van een van de ijsbrekers’

    Maar voor de Verenigde Staten betekende het een breuk met het verleden. Krachtens de Jones Act, een federale wet die in 1920 werd aangenomen, mogen alleen schepen die in eigen land zijn gebouwd tussen Amerikaanse havens varen. Om de aankoop van de Finse schepen te rechtvaardigen beriep Trump zich op ‘de urgente en groeiende dreiging’ in het Noordpoolgebied, als gevolg van de ‘strategische competitie, de demonstratie van agressieve militaire macht en de economische toe-eigening door buitenlandse machten’.

    De situatie is kritiek: terwijl Rusland een veertigtal ijsbrekers bezit, waarvan acht met nucleaire aandrijving, en China er vijf in dienst heeft, heeft de Amerikaanse kustwacht er maar drie (tegen achttien voor hun Canadese collega’s). Een ongelijke verdeling, die aan het licht kwam in de zomer van 2025, toen Beijing zijn armada in stelling bracht tot vlak bij de Beringstraat en daarmee de Amerikanen dwong om de Healy erheen te sturen, de enige ijsbreker die op dat moment beschikbaar was.

    Met deze krachtmeting die nog maar net is begonnen start Washington dus op ruime achterstand, zegt Harri Mikkola, onderzoeker aan het Finse instituut voor internationale betrekkingen: ‘Voor de VS was het Noordpoolgebied lange tijd een afgelegen regio. Ze vonden het niet eens nodig de capaciteiten te ontwikkelen waar de Russen om economische en veiligheidsredenen al tientallen jaren van afhankelijk zijn. En ze beginnen zich nu pas bewust te worden van de snelle verandering van het poolgebied en van het groeiende geopolitieke belang van deze regio, alsook van de versterkte Chinese aanwezigheid.’

    Nieuwe schepen

    De Amerikaanse kustwacht vraagt nu om acht à negen nieuwe schepen ter aanvulling. Trump heeft er veertig beloofd. Meerdere schepen worden in de VS gebouwd, maar ‘de kosten lopen alleen maar op en de vertragingen in de levering worden alleen maar langer,’ constateert Peter Rybski, voormalig marineattaché bij de Amerikaanse ambassade in Helsinki. Hij is specialist op het gebied van ijsbrekers en auteur van een blog over het onderwerp. In 2024 sloot Joe Biden al een akkoord met Finland en Canada, dat het ICE Pact werd gedoopt (dat staat voor ‘Icebreaker Collaboration Effort’) en waarmee de weg werd geopend voor samenwerking tussen de drie landen.

    Op het ministerie van Economische Zaken in Helsinki verbaast Reko-Antti Suojanen zich nauwelijks over de belangstelling voor Finse schepen; ook niet over die van Trump, die ze maar blijft prijzen. Suojanen is voormalig scheepsbouwingenieur, werd daarna CEO van onderzoeksinstituut Aker Arctic en is nu nationaal coördinator voor het ICE Pact. ‘Vergeleken met de Amerikaanse scheepsbouwindustrie, die nooit eerder met concurrentie te maken heeft gehad, is onze industrie veel competitiever en geavanceerder. Wij kunnen schepen bouwen met de nieuwste technologie, tegen veel redelijker prijzen,’ zegt hij.

    DOS IJsbrekers compressed
    Finse IJsbrekers – © Wikimedia

    Die expertise heeft Finland verworven uit noodzaak. ‘Wij zijn het enige land ter wereld waar alle havens ’s winters geblokkeerd kunnen zijn door het ijs,’ zegt Kojonen van Arctia. En ongeveer 94 procent van de export en 96 procent van de import van het land vindt plaats over zee. ‘De VS hebben ijsbrekers om geopolitieke redenen, de Finnen om in de winter sinaasappels te kunnen eten,’ vat Rybski de situatie samen. Op die manier garandeert Helsinki sinds 1970 het hele jaar door de toegang tot al zijn havens. Die dienst is gratis en wordt gecoördineerd met de zes ijsbrekers van de Zweedse vloot.

    Dat de Finse scheepsbouwindustrie zich zo heeft kunnen ontwikkelen, heeft ze voor een groot deel te danken aan de immense oostelijke buur. Tot aan de inval in Oekraïne in februari 2022 was Rusland een van de belangrijkste klanten van de Finse scheepswerven. Een traditie die begon na de Tweede Wereldoorlog: veroordeeld tot zware herstelbetalingen leverde Finland schepen aan de USSR, waaronder ijsbrekers, die de Sovjet-Unie, en later Rusland, bij hen bleef bestellen, ook nadat de schulden waren afbetaald. In 2014 kwam de scheepsbouw in Helsinki zelfs onder Russische controle, waarna ze werd getroffen door Europese sancties en in 2023 werd doorverkocht aan het Canadese Davie.

    In de dokken, aan de zuidkant van de Finse hoofdstad, zijn werklieden druk bezig rondom een gigantisch stuk staal. Het betreft de kiel van de romp van de Polar Max, een ijsbreker van 158 meter lang, besteld door de Canadese kustwacht. Binnenkort zullen er ook nog twee schepen voor de VS worden gebouwd. De directeur van de werf, Kim Salmi, ziet dat als een terechte erkenning: ‘Omdat wij sinds de Tweede Wereldoorlog in een vast ritme die schepen bouwen, kunnen wij vandaag de dag ijsbrekers van verschillende formaten produceren in een tijdsbestek van 24 tot 36 maanden, gerekend vanaf het tekenen van het contract.’

    Prestigieus project

    De grote troef: binnen een straal van een paar honderd kilometer kunnen de Finse werven rekenen op ruim duizend bedrijven die actief zijn in de maritieme sector, met 30.500 werknemers. Daar zitten reuzen tussen als het Zweeds-Zwitserse ABB, leverancier van voortstuwingssystemen, dat meer dan vijfduizend werknemers in Finland in dienst heeft, en het bedrijf Wärtsilä, dat de motoren heeft gebouwd voor 34.000 van de 100.000 schepen die wereldwijd rondvaren, en voor de helft van de actieve ijsbrekers. ‘De bestelling van vier schepen in Finland zal voor ons niet zo veel veranderen, maar het is een prestigieus project dat de kracht van het Finse ecosysteem toont,’ zegt Hakan Agnevall, CEO van Wärtsilä.

    Dit contract zal ‘3500 mensen twee jaar lang aan het werk houden’, preciseert Suojanen van het ministerie van Economische Zaken. Hij voorziet ook een uitwisseling van kennis en kunde tussen Finland en de VS. Niet iets wat Aker Arctic, gespecialiseerd in het ontwerp van de ijsbrekers, zorgen baart. In dit 15 kilometer ten oosten van Helsinki gevestigde onderzoeksinstituut zijn de Commandant Charcot en de Astrolabe, de twee ijsbrekers van de Franse vloot, ontworpen.

    Het probleem ‘is niet het bouwen van een ijsbreker, maar het bepalen waarvoor je hem nodig hebt. Want als je iets ontwerpt dat iedereen past, dan zal het voor niemand passend zijn,’ zegt Jari Hurttia, bij Aker Arctic verantwoordelijk voor de bedrijfsontwikkeling. Finland is volgens hem onverslaanbaar vergeleken met zijn Chinese en Zuid-Koreaanse concurrenten, die met serieproductie werken. De sleutel tot het Finse succes: de enorme expertise, in de loop van decennia opgebouwd door bedrijven zoals Aker Arctic. Dat heeft een 75 meter lang bassin in de kelder van het gebouw, waarin de condities van het varen in bevroren water worden nagebootst. ‘Sinds 1969 hebben wij daar meer dan zevenhonderd testprogramma’s uitgevoerd, van elk meer dan een week, en honderdvijftig tests met ijsbrekers die wij hebben ontworpen,’ aldus Hurttia. ‘Dat is niet zo makkelijk te kopiëren.’

    Mechanica ijsmassa’s

    Temeer daar het ijs als gevolg van de klimaatverandering ‘niet alleen smelt, maar ook verandert’, vertelt Jukka Tuhkuri. Als docent aan de Aalto-universiteit in Helsinki is hij gespecialiseerd in de mechanica van ijsmassa’s en de mariene technologie van het Noordpoolgebied. Ook de universiteit heeft een ijsbassin (er zijn er vijf in de hele wereld), het enige dat golven kan produceren. Samen met zijn collega’s probeert Tuhkuri te begrijpen welke dynamieken er aan het werk zijn, zoals de uitbreiding van marginale zones tussen de ijsvrije oceaan en het pakijs, en de druk die brekend ijs uitoefent op de scheepsromp: fenomenen die volgens hem het gebruik van ijsbrekers zouden moeten doen toenemen.

    ‘Het is goed nieuws voor de Finse economie,’ zegt onderzoeker Mikkola, die eraan herinnert dat premier Jyrki Katainen al in 2021 voorspelde dat ‘het Noordpoolgebied het nieuwe Nokia kan worden’ voor Finland. Recentelijk hebben de ijsbrekers vooral hun diplomatieke nut bewezen, waardoor de Finse president Stubb in staat was rechtstreeks van gedachten te wisselen met zijn Amerikaanse ambtgenoot en diens respect af te dwingen.

    De dreigementen van Washington om Groenland te annexeren hebben de officiële positie van Helsinki niet veranderd: ‘Het is in ons belang dat onze bondgenoten, de bondgenoten van de NAVO, over voldoende capaciteiten beschikken om aanwezig te zijn in het Noordpoolgebied, want we weten dat de Russen er zijn en dat de Chinezen er willen zijn,’ zegt Pasi Rajala, de Finse staatssecretaris van Buitenlandse Zaken.

  • Finland stelt onderzoek in naar beschadiging elektriciteitskabel in Oostzee

    Finland stelt onderzoek in naar beschadiging elektriciteitskabel in Oostzee

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mozambique maakt balans op na maanden van geweld: 252 doden

    » Poetin: ‘Slowakije bereid om gastland te zijn voor vredesgesprekken’

    Het land vermoedt dat Rusland erachter zit

    Finland heeft een onderzoek ingesteld naar de rol van een Russische olietanker die vermoedelijk achter het incident zit waardoor op eerste kerstdag een onderzeese elektriciteitskabel tussen het land en Estland werd beschadigd. De Eagle S, die volgens de Finse politie mogelijk deel uitmaakt van een ‘spookvloot’, werd geënterd en geëscorteerd door een Finse patrouilleboot voor de kust van Porkkala, ongeveer 30 km van Helsinki.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Europese Unie heeft gedreigd met verdere sancties tegen Russische schepen. Sinds de invasie van Oekraïne in 2022 zijn er veel soortgelijke incidenten geweest in de Oostzee. ‘Verschillende regeringen in de regio verdenken Rusland ervan dat het bemanningen betaalt om schade te veroorzaken,’ schrijft Financial Times. ‘Uit energiegegevens bleek dat Estland elektriciteit uit Rusland moest importeren om het tekort aan te vullen’ dat veroorzaakt was door het incident in de Oostzee, voegt het dagblad eraan toe.

  • Berlijn en Helsinki ‘diep bezorgd’ over breuk in een telecommunicatiekabel

    Berlijn en Helsinki ‘diep bezorgd’ over breuk in een telecommunicatiekabel

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS erkennen González Urrutia als gekozen president van Venezuela

    » China zet 45 prodemocratische activisten gevangen in Hongkong

    De oorzaak van de breuk is nog niet bekend

    ‘Er is een diepgaand onderzoek aan de gang’ na dit incident, waarvan de oorzaken nog onduidelijk zijn, dat gevolgen heeft voor C-Lion1, een glasvezelkabel in de Oostzee die Duitsland en Finland met elkaar verbindt. Dat maakten de ministers van Buitenlandse Zaken van de twee landen, Annalena Baerbock en Elina Valtonen, maandag bekend in een gezamenlijke verklaring.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Onze Europese veiligheid wordt niet alleen bedreigd door de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne, maar ook door hybride oorlogen die worden gevoerd door kwaadwillende actoren’, zeiden ze.

    ‘Dit soort breuken komen in deze wateren niet voor zonder interventie van buitenaf’, zei de kabelexploitant, de Finse technologiegroep Cinia, maandag. Politico wijst er ook op dat het incident plaatsvond twee dagen nadat een Russisch spionageschip uit Ierse wateren werd geëscorteerd in een gebied waar een groot netwerk van energie- en internetkabels ligt.

  • Alexander Stubb wint presidentsverkiezingen in Finland

    Alexander Stubb wint presidentsverkiezingen in Finland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israëlische veiligheidstroepen bevrijden twee gijzelaars in Rafah

    » Hongaarse president Katalin Novák treedt af

    Stubb krijgt sleutelrol in Fins lidmaatschap van de NAVO

    Zondag kozen de Finnen de centrumrechtse oud-premier Alexander Stubb tot hun nieuwe president. Het nieuwe staatshoofd krijgt ‘een sleutelpositie in het vormgeven van de rol van Finland in de NAVO in een tijd van steeds meer gespannen relaties met Rusland’, schrijft The New York Times. Finland trad in april 2023 toe tot het militaire bondgenootschap.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Stubb won de verkiezingen met 51,7 procent van de stemmen en versloeg de voormalig minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto, de kandidaat namens de Groenen. ‘Dit is een grote overwinning voor de democratie in Finland en ik ben ontzettend trots op alle Finnen die hebben gestemd,’ zei de winnaar. Hoewel hij niet dezelfde bevoegdheden heeft als de premier, beslist de Finse president toch over het buitenlands beleid van het land in nauwe samenwerking met de regering.

  • Finland: nederlaag voor radicaal-rechts in presidentsverkiezingen

    Finland: nederlaag voor radicaal-rechts in presidentsverkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » AfD-kandidaat loopt overwinning mis in district in Thüringen

    » Drie Amerikaanse soldaten omgekomen in Jordanië

    Finland krijgt pro-Europese president

    De eerste ronde van de Finse presidentsverkiezingen van zondag is gewonnen door de conservatieve oud-premier Alexander Stubb, met 27,2 procent van de stemmen. Hij neemt het in de tweede ronde op tegen de groene kandidaat Pekka Haavisto, voormalig minister van Buitenlandse Zaken, die 25,8 procent van de stemmen kreeg. De kandidaat namens De Finnen, Jussi Halla-aho, is uit de race. De radicaal-rechtse voorzitter van het Finse parlement had met 19 procent niet genoeg stemmen om deel te nemen aan de tweede ronde. Dat schrijft Helsingin Sanomat.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Wie de presidentsverkiezingen wint wordt nog spannend, schrijft de Finse krant. Onder kiezers speelt vooral wie Finland het beste beschermt tegen Rusland. ‘We kiezen een president in moeilijke tijden, in een situatie waarin oorlog woedt in Europa, Rusland Finland bedreigt en Finland lid is van de NAVO. De belangrijkste taak van de Finse president is altijd geweest om Rusland aan de andere kant van de grens te houden’, aldus Helsingin Sanomat.

    Hoewel de bevoegdheden van de president in Finland beperkt zijn, helpt het staatshoofd het buitenlands en veiligheidsbeleid te sturen in samenwerking met de regering, legt Deutsche Welle uit. De president treedt ook op als opperbevelhebber van de Finse strijdkrachten en vertegenwoordigt het land op NAVO-bijeenkomsten.

    Met deze twee kandidaten krijgt Finland sowieso een pro-Europese president. De radicaal-rechtse Jussi Halla-aho pleitte voor een Fins vertrek uit de EU, een ‘Fixit’, maar kreeg voor dat programma niet genoeg kiezers achter zich.

  • Van Groenland tot Antarctica: deze tradities brengen licht in de duisternis van de winter

    Van Groenland tot Antarctica: deze tradities brengen licht in de duisternis van de winter

    Bewoners van koude gebieden houden er verschillende gewoontes op na om het gebrek aan licht te verzachten en de terugkeer van de zon te vieren. In een tijd van het jaar waarin de dagen nauwelijks te onderscheiden zijn van de nachten, brengen deze tradities verwondering en troost.

    Keuze uit het archief

    De decembermaand is aangebroken. Dat betekent koude dagen, lange nachten en de komst van de winter. Toch hebben Nederlanders niets te klagen als je kijkt naar andere plaatsen op de wereld, waar mensen soms maandenlang de zon niet zien. Deze reportage van The Guardian noemt een aantal van deze plaatsen en legt uit hoe de lokale bewoners daar met de duisternis omgaan.

    Deze lange avonden rond de jaarwisseling, wanneer de schemering al vlak na de lunch lijkt in te vallen, doen me denken aan de extreme poolnacht die ik een paar winters geleden doorbracht op een klein, rotsachtig eiland voor de westkust van Groenland. De bewoners van de Upernavik-archipel zien van eind november tot januari geen zon. In de e-mail die ik ontving als uitnodiging om te komen werken in het kunstenaarsatelier van het museum op het eiland – het meest noordelijke museum ter wereld – stond dat ik kon kiezen tussen zomer of winter. ‘Veel zuiderlingen denken dat de duisternis van de winter een vreselijk zware tijd betekent’, schreef de museumdirecteur. ‘Maar als je er eenmaal aan gewend bent geraakt, is deze heel goed geschikt om na te denken – iets wat mensen gewoonlijk veel te weinig doen.’

    Dat bleek te kloppen. Toen ik eenmaal enigszins gewend was aan de voortdurende duisternis, leerde ik de nuances van het licht te waarderen: de heldere sterrenbeelden, de veranderende maan of het licht dat uit de ramen van mijn buren kwam. Andere zintuigen drongen zich op de voorgrond. Ik hoorde het gehuil van sledehonden al in de verte, het gekraak van kindervoetjes in kleine sneeuwlaarsjes. Terwijl de grote ijsbergen aan de horizon zwak glinsterden in het maanlicht op hun doortocht naar het zuiden, beleefde ik intiemere reizen in de beschutting van mijn hut en legde ik een aantal oude spoken te ruste.

    Het was een les in soberheid, maar ik was niet geïsoleerd. Er waren veel festiviteiten om de boel op te vrolijken – een feest is eindeloos als de dageraad nooit aanbreekt. De manier van leven van de eilandbewoners wees me op het belang van gezelschap en de eenvoudige aandacht voor rituelen. Die rituelen lopen uiteen van de dagelijkse zorg voor jezelf, zoals het bereiden van een bewerkelijke pap als ontbijt, tot het meer sociale, dagelijkse rondje kaffemik (koffiedrinken in het ene huis na het andere, vaak vergezeld van snoep en koekjes). Kerstmis, Nieuwjaar en Valentijnsdag kwamen en gingen, maar de gebeurtenis waarnaar het meest werd uitgezien, was de terugkeer van de zon. De datum waarop een eerste zwakke gloed aan de horizon is te zien varieert langs deze kust – meestal begint die rond 13 januari in Aasiat, richting het zuiden. 

    Overvloed aan boeken

    Waar ik was, in het noorden, keken we naar televisiereportages van wat er op de lagere breedten gebeurde. De dagen verstreken en het licht kwam steeds dichterbij. En toen kwam de dag waarop onze gemeenschap naar het hoogste punt van het eiland trok om de gouden bol boven het zee-ijs te zien uitstijgen. Schoolkinderen gingen ons voor. Ze droegen uit geel papier geknipte zonnetjes op hun sneeuwpakken en zongen een welkomstlied. De terugkeer van de zon is een moment van hoop.

    In IJsland zijn de nachten en dagen duidelijker van elkaar te onderscheiden, maar ook hier bieden atmosferische verschijnselen verwondering en troost. Ik woonde in een golfplaten hut in Siglufjörður op het schiereiland Trollskagi, waar ik schreef aan mijn boek The Library of Ice. Lezen en schrijven is een normaal binnenshuis tijdverdrijf voor IJslanders in de winter – jólabókaflóðið, ofwel ‘een overvloed aan boeken rond kerst’, is een welbekende traditie. Buitenshuis liggen meer ontastbare, elementaire vormen van vermaak op de loer. Het noorderlicht – het resultaat van geladen deeltjes die in botsing komen met de atmosfeer van de aarde – verschijnt het vaakst tussen september en april en dan vooral rond de nachtevening [het moment waarop de zon loodrecht boven de horizon staat]. Maar er is geen garantie op het fenomeen, en dat maakt het nog intrigerender.

    Terwijl noorderlichtjagers in alle ernst de voorspellingen en weerberichten in de gaten hielden en in hun SUV’s dapper naar verre fjorden reden, genoot ik ervan te wachten tot de groene vuren zich veel dichterbij manifesteerden, ingekaderd door mijn raam boven een vertrouwd stuk berg. Volgens de folklore is het noorderlicht het spoor dat wordt achtergelaten door elfen, of zijn het ‘verborgen mensen’ (huldufólk) die in de donkere hemel dansen. Er zijn in Scandinavië veel mythische verklaringen voor het noorderlicht te vinden, maar misschien is het juist de ondoorgrondelijkheid die zo intrigeert, vanwege het mysterie en de onvoorspelbaarheid.

    Schaduwen, waarzeggerij en het zesde zintuig zijn trouwens onlosmakelijk verbonden met winter. Deze donkere periode is ook een tijd van voorspellingen. Een nieuw jaar wordt vaak ingeluid met goede voornemens en voorspellingen. Toen ik tijdens oud en nieuw met een groep Duitse kunstenaars in Villa Concordia in Bamberg in Beieren verbleef, nam ik deel aan het zogenoemde loodgieten (Bleigießen), een gebruik waarbij gesmolten lood (tegenwoordig meestal tin of was) wordt gebruikt om de toekomst te voorspellen, zoals ook met theeblaadjes wordt gedaan.

    Zodra er ijs ligt is rollen in verse sneeuw een meer dan bevredigend alternatief

    Hierbij wordt een kleine hoeveelheid metaal in een pollepel boven een vlam gesmolten en dan in een kom met koud water gegoten. De organische, verwrongen vormen die het staafje lood aanneemt als het afkoelt, worden geïnterpreteerd om het komende jaar te voorspellen. Als het lood bijvoorbeeld een bal vormt, zegt men dat het geluk jouw kant op zal rollen. De vorm van een anker belooft hulp. De voorspelling is in een oogwenk gedaan, maar discussies over deze vormverandering van het element kunnen de hele nacht duren, vooral na een bocksbeutel [traditionele wijnfles] met bubbels.

    Het loodgieten komt ook voor in Finland, waar het bekendstaat als tinanvalanta. Maar een nog intensere ervaring is om je bij koud weer terug te trekken in een zomerhuisje met sauna in het merengebied, om daar het oude jaar weg te stomen. In de zomer renden we vanuit de houten hut van mijn vriend naar het meer voor een verfrissende duik, maar zodra er ijs ligt is rollen in verse sneeuw een meer dan bevredigend alternatief. 

    Sommige internationale commerciële kuuroorden bieden zelfs kunstmatige ‘sneeuwkamers’ bij hun saunabehandelingen – een dappere poging om het rollen in pas gevallen sneeuw onder dennentakken die doorbuigen onder het gewicht van waterkristallen na te bootsen. Het oude jaar zou uitgewist kunnen worden met een paar koele slokken wodka met bosbessen, maar water is geschikter voor degenen die januari graag gezond aanvangen en willen profiteren van de heilzame effecten van de plotselinge overgang van warmte naar kou.

    Vuurzee

    Even opwindend is een duik in het koude water van de Firth of Forth, een oude traditie op nieuwjaarsdag voor de inwoners van Edinburgh. Voor de viering van Hogmanay [Schots voor oudejaarsavond en de bijbehorende festiviteiten], is in Portobello Park is een nieuw initiatief ontstaan. Om het einde van de feestelijkheden in te luiden worden afgedankte kerstbomen op het zandstrand ‘geplant’ en vervolgens in brand gestoken. Portobello is het enige openbare park in Schotland waar je een vuurtje mag stoken en kleine vreugdevuren zijn hier het hele jaar door te vinden, maar de brandstapel voor het nieuwe jaar moet soms door de autoriteiten worden getemperd. Het is misschien niet de meest duurzame manier om je te ontdoen van hout, maar indrukwekkend is de vuurzee aan de Firth of Forth well deze doet denken aan meer gevestigde Schotse midwintervieringen met vuur, uiteenlopend van Burning the Clavie in Burghead tot de Comrie Flambeaux en van de Fireballs in Stonehaven tot Helly Aa op de Shetland-eilanden. Het meest spectaculair is de dramatische verbranding van een model van een Vikingschip in het dorpje Lerwick.

    Maar de vernietigende kracht van de elementen is uiteindelijk nergens duidelijker zichtbaar dan op de ijskap van Antarctica in de winter. Op het zuidelijk halfrond valt midwinter in juni. Dan wordt op onderzoeksstations het onderzoek naar ijskernen, gletsjers en de gewoonten van pinguïns stilgelegd en bereiden wetenschappers zich voor op de lange reis naar huis. Op de meest zuidelijke Britse basis, Halley VI, heersen temperaturen van min 30 graden Celsius, gepaard met snijdende wind. De zon komt wekenlang niet op boven de futuristische rode en blauwe cabines.

    Een ervaren overwinteraar vertelde me dat de oudste persoon op de basis de vlag aan het einde van het seizoen laat zakken en dat de jongste hem zal hijsen als het onderzoeksprogramma in de lente weer begint. Het is inmiddels een traditie met nieuwjaar geworden, geliefd bij de weinige overwinterende wetenschappers en het ondersteunende personeel op Halley VI: voor de zonnewende op 21 juni zendt BBC World Service zijn misschien wel meest ongebruikelijke programma uit voor het kleinst beoogde publiek. Overal ter wereld kan men afstemmen op deze hartverwarmende mix van berichten aan familie en vrienden, muziekverzoeken en boodschappen van de British Antarctic Survey. Luisteraars kunnen in hun verbeelding meereizen met degenen die onderzoek doen naar de atmosfeer en het klimaat in het verleden om meer te weten te komen over de toekomst van de planeet – ook een vorm van voorspellen en goede voornemens, uiteindelijk zelfs de belangrijkste van allemaal.

  • Finland sluit opnieuw de grens met Rusland

    Finland sluit opnieuw de grens met Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Steenkoolverbruik wereldwijd op recordhoogte in 2023

    » EU zet Orbán buitenspel om onderhandelingen over toetreding Oekraïne te starten

    Het aantal migranten liep sneller op dan gedacht

    Enkele uren na de heropening van de grens met Rusland heeft de Finse regering besloten om deze opnieuw te sluiten. Dat schrijft Politico. Het aantal asielzoekers dat de grens overstak, nam sneller toe dan verwacht. Volgens een bericht in de lokale media kwamen minstens zestig mensen direct op de twee geopende grensovergangen af. De grenzen blijven tot ten minste 14 januari dicht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige maand sloot Finland zijn grens met Rusland gedurende twee weken vanwege beschuldigingen dat Moskou migranten en asielzoekers naar de grens stuurde om verdeeldheid te zaaien, ter vergelding van het onlangs toegekende NAVO-lidmaatschap aan Finland. Het Kremlin ontkent deze beschuldigingen. 

    ‘Het risico dat Rusland doorgaat met het instrumentaliseren van immigratie was extreem hoog,’ zei de Finse premier Petteri Orpo erover. Hij legde eerder deze week uit dat er daarom enkel twee grensovergangen, Vaalima en Niirale, opengingen.

  • Finse veiligheidsdienst ziet cybercrime vanuit Rusland toenemen

    Finse veiligheidsdienst ziet cybercrime vanuit Rusland toenemen

    » ‘Minstens 500 doden bij luchtaanval op ziekenhuis in Gaza-stad’

    »  Huis van Afgevaardigden nog zonder voorzitter na eerste stemming

    Sinds de toetreding tot de NAVO en de oorlog in Oekraïne lopen de spanningen op

    De Finse veiligheids- en inlichtingendienst Supo heeft bekendgemaakt dat het land te maken heeft met verschillende bedreigingen vanuit Rusland, zoals cyberaanvallen en het verspreiden van desinformatie. Dat meldt The Guardian. De aanleiding voor deze toenemende dreiging zou te maken hebben met het toetreden tot de NAVO en de oorlog in Oekraïne.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het is duidelijk dat Rusland cybercapaciteiten heeft, dus we zijn voorbereid,’ zei Suvi Alvari, een senior analist van Supo. ‘We schatten in dat het waarschijnlijk is dat Rusland denial of service-aanvallen (wanneer hackers informatiesystemen, apparaten en andere bronnen ontoegankelijk maken voor legitieme gebruikers) tegen ons zal blijven gebruiken.’

    Alvari zei dat desinformatie wordt ingezet om een negatief beeld van Finland te projecteren in de Russische staatsmedia, waarvoor de 80.000 Russischtalige inwoners van Finland kwetsbaar zouden kunnen zijn. ‘Rusland wil het imago van Finland in de ogen van de bevolking verzwakken en daarom is er veel negatieve berichtgeving over ons,’ zei ze. Volgens Alvari heeft dat te maken met het toetreden tot de NAVO en heeft de oorlog in Oekraïne de relatie tussen de twee landen verslechterd.

    In aanloop naar de verkiezingen volgend voorjaar zullen veiligheidsdiensten op hun hoede zijn voor mogelijke inmenging. Maar tot nu toe heeft Supo daar nog geen tekenen van gezien.

  • Finland meldt sabotage aan onderzeese pijpleiding

    Finland meldt sabotage aan onderzeese pijpleiding

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meldingen nepnieuws nemen toe sinds conflict tussen Israël en Hamas

    » Libanon, Syrië en Jemen dreigen met aanvallen vanwege rol VS

    Er zijn gelijkenissen met de aanval op de Nord Stream-pijpleiding

    Een onderzeese gaspijpleiding en een telecommunicatiekabel in de Oostzee tussen Finland en Estland zijn beschadigd door een explosie. Finland meldt dat het waarschijnlijk om sabotage gaat, schrijft The Guardian. Reparatie van de gasleiding zal maanden duren, zegt de Finse regering.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Finland trad in april toe tot de NAVO, terwijl Estland sinds 2004 lid is. Volgens Finland is de energievoorziening in het land niet in gevaar gekomen. ‘Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over wie of wat de schade heeft veroorzaakt’, zeiden autoriteiten.

    Het Noorse seismologisch instituut Norsar zei dinsdag dat het ‘een waarschijnlijke explosie’ had vastgesteld in de buurt van de locatie van de pijpleiding. Er zouden gelijkenissen zijn met de explosie van de Nord Stream-pijpleiding bij Duitsland, in de beginmaanden van de oorlog in Oekraïne.

    Lees ook:

  • Finland treedt officieel toe tot de NAVO

    Finland treedt officieel toe tot de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron brengt bezoek aan Xi om Chinees Oekraïnestandpunt te bespreken

    » Peru: motie van wantrouwen tegen president vanwege doden bij protesten verworpen

    Russische dreiging is de aanleiding voor de toetreding

    De NAVO is weer een lidstaat rijker. In bijzijn van secretaris-generaal Jens Stoltenberg en de Finse buitenlandminister Pekka Haavisto verklaarde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken dinsdag op het hoofdkwartier van de NAVO in Brussel dat Finland officieel lid is van de militaire verdragsorganisatie. Daarmee staat de teller nu op eenendertig lidstaten, schrijft Politico.

    Finland diende vorig jaar samen met Zweden een verzoek tot lidmaatschap in bij de NAVO, nadat beide landen zich jarenlang afzijdig hadden gehouden van militaire conflicten. Onder druk van de oorlog in Oekraïne veranderden ze echter hun neutralistische beleid en zochten ze aansluiting bij het militaire blok.

    ‘Poetin wilde met zijn invasie de toetreding van nieuwe Europese lidstaten voorkomen, maar hij heeft precies het tegenovergestelde bereikt’

    Blinken merkte bij de gelegenheid op dat het NAVO-lidmaatschap van Finland wellicht het enige is waarvoor we Poetin dankbaar kunnen zijn. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg voegde daaraan toe: ‘Poetin wilde met zijn invasie de aanwezigheid van de NAVO rondom de grenzen van Rusland verminderen en de toetreding van nieuwe Europese lidstaten voorkomen, maar hij heeft precies het tegenovergestelde bereikt.’

    De Finse president Sauli Niinistö verklaarde dat Finland er alles aan zal doen om ook Zweden tot de NAVO te laten toetreden: ‘Het lidmaatschap van Finland is niet compleet zonder het lidmaatschap van Zweden.’

    Ook Rusland heeft van zich laten horen. Dmitri Peskov, de woordvoerder van het Kremlin, heeft laten weten dat Rusland de toetreding ziet als een inbreuk op zijn eigen veiligheid en nationale belangen en zich gedwongen ziet om tactische en strategische tegenmaatregelen te nemen om zichzelf te beschermen, aldus de Russischtalige BBC.

    Lees ook:

  • Finse parlement maakt weg vrij voor NAVO-lidmaatschap

    Finse parlement maakt weg vrij voor NAVO-lidmaatschap

    » VN: Nicaragua pleegt misdaden tegen de menselijkheid

    » Protesten na dodelijke treinramp in Griekenland

    Het wachten is nog op goedkeuring van Hongarije en Turkije

    Een overweldigende meerderheid van het Finse parlement heeft voor het wetsvoorstel over de toetreding van Finland tot de NAVO gestemd. Er waren maar liefst 184 stemmen voor, tegenover zeven tegenstemmen en één stemonthouding. Daarmee maakt Finland nog meer kans om eerder dan Zweden lid te worden van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, schrijft The Guardian.

    De twee Scandinavische landen dienden vorig jaar samen een verzoek tot lidmaatschap in bij de NAVO, nadat ze zich jarenlang afzijdig hadden gehouden van militaire conflicten. Onder druk van de oorlog in Oekraïne veranderden ze hun neutralistische beleid. Het verzoek tot lidmaatschap moet echter de goedkeuring krijgen van alle dertig NAVO-leden, en Hongarije en Turkije moeten nog hun toestemming geven.

    Volgens Turkije zou Zweden terroristische groeperingen huisvesten

    In het geval van Finland lijkt er niets in de weg te liggen, maar voor Zweden is het nog even afwachten. Volgens Ankara zou Zweden terroristische groeperingen huisvesten. Afgelopen maandag maakte Turkije bekend dat het pas op 9 maart de onderhandelingen met de twee landen zal hervatten. Eerdere gesprekken werden geannuleerd naar aanleiding van de koranverbranding voor de Turkse ambassade in Stockholm.

    Dat het parlement voor toetreding heeft gestemd, wil niet zeggen dat Finland automatisch deel zal uitmaken van de NAVO zodra Turkije en Hongarije groen licht hebben gegeven. De Finse president moet het wetsvoorstel binnen drie maanden ondertekenen, waarmee een deadline wordt gesteld aan hoelang het land op Zweden kan wachten. De NAVO hoopt dat beide landen lid zullen zijn tegen de tijd dat de top in Vilnius wordt gehouden, die staat gepland voor 11 juli, aldus de Britse krant.

    Lees ook:

  • Finse buitenlandminister wijst naar Rusland in Zweedse koranverbranding

    Finse buitenlandminister wijst naar Rusland in Zweedse koranverbranding

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kunsthaus Zürich is twee zeventiende-eeuwse schilderijen kwijt

    » Peruaans Congres verwerpt voorstel voor vervroegde verkiezingen

    Turkije houdt Zweedse toetreding tot NAVO tegen

    De Finse minister van Buitenlandse Zaken heeft laten doorschemeren dat Rusland betrokken kan zijn geweest bij het protest tegen Turkije vorige week, waarbij een koran verbrand is, meldde The Straits Times. Hierdoor dreigt de toetreding van Zweden tot de NAVO te ontsporen.

    Rasmus Paludan, een extreemrechtse activist met een dubbele Deense en Zweedse nationaliteit, verbrandde op 21 januari het heilige boek van de islam in het centrum van Stockholm. Voor de Turkse president Recep Tayyip Erdogan was dit reden de toetreding van Zweden tot de NAVO niet te steunen. Finland wil samen met Zweden lid worden van de NAVO.

    De mogelijke banden van Paludan met Rusland zijn ‘onderzocht en er zijn bepaalde connecties in zijn omgeving gevonden,’ zei de Finse buitenlandminister Pekka Haavisto zaterdag in een interview. Het voorval ‘doet de vraag rijzen of een of andere derde partij de gemoederen wil verhitten. Bijvoorbeeld Rusland, of een andere partij die tegen het NAVO-lidmaatschap is en dat wil tegenhouden. Dit is onvergeeflijk,’ aldus Haavisto.

    ‘Er zijn krachten binnen en buiten Zweden die het Zweedse lidmaatschap van de NAVO willen verhinderen’

    De Zweedse regering heeft zich niet publiekelijk uitgelaten over een eventuele band tussen Paludan en Rusland, maar premier Ulf Kristersson wees deze week op ‘krachten’ die het land mogelijk buiten het militaire bondgenootschap willen houden.

    Zweedse media hebben gemeld dat de vergunning van Paludan voor de demonstratie is betaald door Chang Frick, een journalist en activist die ook als freelancer heeft gewerkt voor Ruptly, een dochteronderneming van het Russische staatsmedium RT. Frick ontkent banden met de Russische staat.

    Lees ook:

  • Finse overheid opnieuw getroffen door Russische cyberaanval

    Finse overheid opnieuw getroffen door Russische cyberaanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Trump bevestigt huiszoeking FBI in Mar-a-Lago

    » Grote zorgen om schade aan Oekraïense kerncentrale door gevechten

    Website van Finse parlement gehackt

    De website van het Finse parlement is momenteel onbereikbaar als gevolg van een cyberaanval. Volgens de Finse publieke omroep Yle Uutiset heeft een groep Russische hackers genaamd NoName057(16) op haar Telegram-kanaal de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanval die dinsdag begon.

    In april waren de websites van het Finse ministerie van Defensie en de Finse regering al het doelwit van cyberaanvallen, maar de problemen waren snel opgelost. De Finse veiligheids- en inlichtingendienst (SUPO) waarschuwde in mei dat Rusland vastbesloten was om de toetredingsprocedure van Finland tot de NAVO te beïnvloeden en dat ‘verschillende pogingen‘ daartoe te verwachten waren.

    Lees ook:

  • Turkije akkoord met NAVO-lidmaatschap Finland en Zweden

    Turkije akkoord met NAVO-lidmaatschap Finland en Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: Waarheidscommissie brengt rapport over half eeuw oorlogsmisdaden uit

    » Nieuwe vernietigende onthullingen over actieve rol Trump bij bestorming Capitool

    Turkije heft veto tegen Finland en Zweden op

    Turkije heeft zijn veto tegen de aanvragen van NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden opgeheven. Politico noemt het ‘een doorbraak’ die ‘de weg vrijmaakt’ voor hun toetreding tot het militaire bondgenootschap en die ‘een slag toedient aan de Russische ambitie om de uitbreiding van de NAVO tegen te gaan met zijn oorlog in Oekraïne’.  

    Na weken van besprekingen hebben de drie landen dinsdagavond in Madrid een memorandum van overeenstemming ondertekend, voorafgaand aan een driedaagse topontmoeting van NAVO-leiders.

    De inval van Rusland in Oekraïne leidde in Noord-Europa tot andere gedachten over de NAVO, met als gevolg dat Finland en Zweden medio mei formeel het lidmaatschap aanvroegen. Aanvankelijk was Turkije tegen, omdat het zich zorgen maakte over de vermeende steun van beide landen aan Koerdische groeperingen. Met deze overeenkomst verbinden Helsinki en Stockholm zich ertoe ‘Turkije volledig te steunen tegen bedreigingen van de nationale veiligheid’, aldus NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.  

    Lees ook: