Tag: goudmijn

  • Mogelijk 18 doden bij ongeluk goudmijn in Suriname

    Mogelijk 18 doden bij ongeluk goudmijn in Suriname

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Akkoord over vrijlating gijzelaars Hamas lijkt steeds dichterbij

    » Grote crisis bij belangrijkste AI-bedrijf ter wereld

    Een illegaal gegraven tunnel in het binnenland stortte in

    Bij een ongeluk in een illegaal aangelegde goudmijn in het Matawai-gebied in Suriname zijn zeker tien doden gevallen. Volgens De Ware Tijd kan het dodental nog oplopen tot achttien. Er zouden nog veel lichamen onder de modder bedolven liggen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Surinaamse president Santokhi heeft een dag van nationale rouw afgekondigd en heeft het leger, de politie en zijn vicepresident Ronnie Brunswijk naar het rampgebied gestuurd. ‘Op dit moeilijke moment betuigen wij als regering onze diepste steun en medeleven aan de nabestaanden van de betrokkenen. Wij hopen op het beste en zullen er alles aan doen om de situatie snel en adequaat aan te pakken,’ zei Santokhi.

    In het binnenland van Suriname wordt vaker illegaal goud gedolven. Het terrein waar de ramp plaatsvond, was van een Chinees mijnbouwbedrijf dat al eerder de autoriteiten had ingeschakeld om de illegale goudzoekers van het land te laten verwijderen. Zij waren teruggekomen om een nieuwe illegale goudmijn aan te leggen. Deze tunnel stortte maandag in.

    Lees ook:

  • Peru: 27 doden bij brand in goudmijn

    Peru: 27 doden bij brand in goudmijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië van Bashar al-Assad is na 12 jaar weer welkom in de Arabische Liga

    » Slowaakse regering treedt af, premier vervangen door ’technocraat‘

    Brand ontstond door kortsluiting op 100 meter diepte

    Een kortsluiting heeft zaterdag brand veroorzaakt in een goudmijn in de regio Arequipa in het zuiden van Peru, waarbij ten minste zevenentwintig mensen om het leven zijn gekomen, aldus Radio Programas del Perú (RPP). Het ongeluk gebeurde op een diepte van ongeveer 100 meter.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tegen zondagavond, ‘na zes uur intensief werk, waren twaalf lichamen geborgen’, aldus de website van het Peruaanse radiostation. Omdat de mijnschacht wordt ondersteund door verschillende houten blokken, verspreidde het vuur zich snel, waardoor de mijnwerkers in de gang waar de brand ontstond vastzaten.

    Volgens RPP blokkeerden zondagmiddag familieleden van de slachtoffers de toegang tot het terrein van de mijn. Ze hadden een busje bij de ingang geparkeerd om te voorkomen dat eenheden van de reddingsdienst zouden vertrekken, uit protest tegen de vertraging van de reddingsoperatie en omdat zij niet naar binnen mochten om bij de zoektocht naar de lichamen van hun naasten zijn.

    Lees ook:

  • Burkina Faso: ten minste 59 doden bij een explosie in een goudmijn

    Burkina Faso: ten minste 59 doden bij een explosie in een goudmijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ‘Historisch besluit’: Colombia legaliseert abortus tot 24 weken

    » Australië laat na bijna twee jaar weer toeristen toe

    Tweede dodelijke ongeval in korte tijd

    In Burkina Faso zijn bij een explosie op het terrein van een ongereguleerde goudmijn ten minste negenenvijftig doden gevallen. Volgens verschillende bronnen ‘heeft een brand een depot van explosieven bereikt die gewoonlijk worden gebruikt bij het opblazen van mineralen’, meldt L’Observateur Paalga, dat een ‘apocalyptisch tafereel’ beschrijft.

    Vrijdag zijn er ook twee mensen omgekomen bij een aardverschuiving op een clandestiene goudwinningslocatie in het dorp Kollo, in het zuiden van het land, schrijft het dagblad uit Burkina Faso. Ondanks een verbod op goudwinning hebben de autoriteiten volgens officiële cijfers moeite om de ongereguleerde exploitatie van goud door 1,2 miljoen mensen onder controle te krijgen.

    Lees ook:

  • Jokowi gaat voor goud

    Jokowi gaat voor goud

    Indonesië wil het Amerikaanse bedrijf Freeport dwingen de controle over te dragen over zijn Indonesische filiaal, dat de goud- en kopermijn van Grasberg exploiteert.

    Op 20 februari maakte de CEO van Freeport-McMoRan, Richard Adkerson, bekend dat hij zijn geschil met de Indonesische regering aan een internationaal arbitragehof wil voorleggen. Het Amerikaanse bedrijf exploiteert de goud- en kopermijn van Grasberg, gelegen op vierduizend meter hoogte in Nieuw-Guinea. De dag ervoor had president Joko Widodo, ‘Jokowi’, zijn minister van Energie en Mijnbouw Ignasius Jonan ontboden op het presidentieel paleis. Hij drong er een half uur lang bij Jonan op aan om vooral niet te buigen in de onderhandelingen met Freeport.

    Hij maakte duidelijk dat drie punten niet onderhandelbaar waren: de omzetting van het huidige [tot 2021 lopende] exploitatiecontract in een speciale mijnbouwvergunning [voor de duur van slechts één jaar], de bouw door Freeport van een [tweede] kopergieterij of van een ertsverwerkingsfabriek en ten slotte de gedwongen verkoop door het Amerikaanse bedrijf van 51 procent van het kapitaal van het lokale filiaal PT Freeport Indonesia aan lokale spelers. Wel was de regering bereid te onderhandelen over Freeports bezwaren tegen de invoering van nieuwe belastingen.

    51 procent van de aandelen

    Sinds 12 januari heeft Freeport Indonesia niet langer het recht om erts te exporteren. Volgens reglement nummer 1 van het jaar 2017 [waartoe op 11 januari werd besloten] over de ontginning van delfstoffen en kolen, moet het bedrijf zijn contract opzeggen [en een speciale exploitatievergunning aanvragen] wil het doorgaan erts naar het buitenland te exporteren.

    Tot dat moment haalde Freeport dagelijks 200.000 ton kopererts per dag uit de grond, waarvan zestig procent bestemd was voor de export en veertig procent ging naar de hoogoven PT Smelting Gresik in Oost-Java [waarvan Freeport Indonesia 25 procent bezit]. Het stopzetten van deze export bedreigt niet alleen de 30.000 Indonesische werknemers van het bedrijf in hun bestaan, ook valt het door de staat geïnde dividend erdoor weg.

    Volgens een intern memo van Freeport, in het bezit van Tempo, loopt Indonesië door het stilleggen van de verkoop van goud- en kopererts Indonesië dagelijks 662.000 dollar aan belastinginkomsten mis. Ligt de export een maand stil, dan betekent dat een verlies van 18,5 miljoen dollar.

    Ertsverwerking in de Freeport-mijn in Indonesië. – © Getty
    Ertsverwerking in de Freeport-mijn in Indonesië. – © Getty

    Jokowi vindt het tijd dat Indonesië een meerderheidsbelang krijgt in Freeport Indonesia, dat al sinds 1967 op Nieuw Guinea actief is. Volgens verschillende bronnen uit zijn omgeving wil de president al een hele tijd de meerderheid van de aandelen van het bedrijf in staatshanden zien te krijgen, of anders in die van Indonesische bedrijven. Zo wil Jokowi bewijzen dat zijn regering niet onder buitenlandse invloed staat, iets waarvan zijn politieke vijanden hem geregeld beschuldigen.

    Voor Freeport is van alle nieuwe eisen het opgeven van 51 procent van het kapitaal zonder twijfel het moeilijkst te verteren. Richard Adkerson verklaarde eind februari in Florida dat dit neerkwam op ‘een vorm van onteigening’. Toen hij een week eerder in Jakarta de regering dreigde om de zaak voor een internationaal arbitragehof te brengen, beschuldigde hij haar ervan het contract naar eigen goeddunken te veranderen.

    Het Amerikaanse bedrijf wil hooguit dertig procent van de aandelen in Freeport Indonesia opgeven. Het vindt het onacceptabel om tot 51 procent te moeten gaan en zo de controle over het Indonesische filiaal te verliezen. Momenteel bezit de Indonesische staat 9,36 procent van de aandelen en PT Indocopper Investama, een nationaal privébedrijf [voor honderd procent gecontroleerd door Freeport Indonesia] 9,36 procent.

    Volgens de bepalingen in het nieuwe reglement krijgt de centrale overheid het recht om de belangrijkste aandeelhouder van Freeport Indonesia te worden. Wil of kan het dat niet, dan zijn achtereenvolgens de provincies, nationale of regionale publieke nutsbedrijven en ten slotte gewone Indonesische bedrijven kandidaat.

    De regering heeft zelf uitgerekend wat volgens haar een redelijke prijs zou zijn voor de aandelen Freeport Indonesia: de 10,64 procent die het bedrijf vorig jaar aan de regering aanbood zou 630 miljoen dollar waard zijn [592 miljoen euro]. Dit komt niet in de buurt van het bedrag van 1,7 miljard euro [1,6 miljard euro] dat dit aandeel volgens het Amerikaanse bedrijf zelf waard is.

    Auteurs: Anton Septian, Akbar Tri Kurniawan, Aya Primasandi, Yahdrid Arvian en Yindry Florentin
    Vertaler: Valentijn van Dijck

    Tempo
    Indonesië, weekblad, oplage 100.000

    Opgericht in 1971 met de bedoeling het publiek een nieuwe vorm van informatie te bieden, waarin de vrijheid van meningsuiting op iedere pagina wordt gerespecteerd.

    CONTEXT: Ramkoers

    Indonesië wil graag meer profijt hebben van zijn natuurlijke hulpbronnen en is daardoor in conflict geraakt met Freeport-McMoRan. Dit Amerikaanse bedrijf exploiteert de ertslagen van Grasberg, waar de grootste goudreserve en de op twee na grootste koperreserve ter wereld in verborgen liggen. Hiervoor sloot het in 1991 een contract af met een looptijd van dertig jaar. Sindsdien is de Indonesische wetgeving echter zo veranderd dat het bijvoorbeeld voor buitenlanders verboden werd om meer dan 70 procent van een in het land opererend mijnbouwbedrijf te bezitten.

    Na lange onderhandelingen bood Freeport vorig jaar aan om in eerste instantie 10,64 procent van het lokale filiaal (waarvan de Indonesische staat al 9,36 procent bezit) af te stoten en uiterlijk in 2019 nog eens 10 procent. Maar begin 2017 kwam de regering met nieuwe regelgeving. Freeport mocht, wilde het nog erts exporteren, niet meer dan 49 procent van het lokale filiaal in handen hebben.

    De groep zag dit als een aantasting van haar rechten en dreigde op 20 februari om naar een arbitragehof te stappen als het conflict niet binnen 120 dagen zou zijn bijgelegd. Aangezien het bedrijf geen erts meer kan exporteren, heeft Freeport in afwachting daarvan de productie stopgezet en volgens de Jakarta Post zijn 1525 van de 30.000 werknemers ontslagen. Door dit conflict, in combinatie met stakingen in de grootste kopermijn ter wereld in het Chileense Escondida (eigendom van de Engels-Australische BHP Billiton-groep) en in die in het Peruaanse Cerro Verde (eigendom van Freeport), zijn de koersen van koper enorm gestegen.