Tag: Greenpeace

  • Incident in de Noordzee: vrachtschip botst tegen Amerikaanse tanker aan

    Incident in de Noordzee: vrachtschip botst tegen Amerikaanse tanker aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: meerdere luchthavens platgelegd door stakingen

    » Taiwan: onderzoek naar beschadigde onderzeekabels verloopt moeilijk

    Er wordt voor grote milieuschade gevreesd

    Maandag is een vrachtschip voor de kust van Engeland in aanvaring gekomen met een door het Amerikaanse leger gecharterde tanker. Door de botsing ontstond er een grote brand en kwam er paraffine vrij nadat een van de tanks van de tanker scheurde. Eén bemanningslid is als vermist opgegeven en ongeveer dertig mensen konden worden gered.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Bemanningen ter plaatse zijn nu aan het vechten om te voorkomen dat dit een van de ergste milieurampen van de afgelopen jaren zal worden, als de 18.000 ton paraffine aan boord van [de tanker] Stena Immaculate in de Noordzee terecht zou komen,’ merkt The Times op.

    Het vrachtschip MV Solong, dat onder Portugese vlag vaart, vervoerde vijftien containers met natriumcyanide, een zeer giftig en brandbaar gas. De kustwacht is een ‘evaluatie’ gestart om te beslissen welke ‘maatregelen tegen vervuiling waarschijnlijk nodig zijn’ na de aanvaring. De ngo Greenpeace zegt ‘zeer bezorgd’ te zijn over de meervoudige toxische risico’s die deze chemicaliën zouden kunnen opleveren voor het zeeleven.

  • Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS halen de door Noord-Korea vrijgelaten soldaat Travis King terug

    » Duitsland voert controles in aan grens met Polen en Tsjechië

    Te weinig toezicht sinds Russische bezetting

    Internationale toezichthouders zijn niet in staat om de veiligheid van de door Rusland bezette kerncentrale in Zaporizja zorgvuldig te controleren, aldus een kritisch dossier van Greenpeace dat donderdag naar westerse regeringen wordt gestuurd. Zo meldt The Guardian. Greenpeace concludeert dat er te weinig inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) aanwezig zijn in Europa’s grootste kerncentrale en dat er sinds de Russische overname te veel toegangsbeperkingen zijn opgelegd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De enorme kerncentrale van Zaporizja, met zes reactoren, werd begin maart 2022 door Rusland veroverd en ligt sindsdien in de frontlinie van de oorlog. Russische troepen hebben zich in de fabriek gevestigd. De centrale is op meerdere momenten aangevallen, waaronder in augustus 2022 toen het dak van een opslagruimte beschadigd raakte.

    Greenpeace stelt dat de IAEA ‘niet in staat is om aan de eisen van haar mandaat te voldoen’, maar dat de kernenergiewaakhond niet bereid is om dat toe te geven, waardoor Russische schendingen van de veiligheidsprincipes niet aan de kaak worden gesteld.

    Het Greenpeace-dossier werd woensdagavond, voor publicatie, voorgelegd aan een aantal leden van de internationale raad van bestuurders van de IAEA. Onder hen bevinden zich vertegenwoordigers van de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland. Naar verluidt heeft Greenpeace ook gesprekken gevoerd met Oekraïne over de situatie in de centrale.

    Lees ook:

  • Zwitserland beboet klimaatactivisten die luchtverkeer verstoorden

    Zwitserland beboet klimaatactivisten die luchtverkeer verstoorden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland sleept buitenlanders voor de rechter die voor Oekraïne zouden hebben gevochten

    » Canada en Saoedi-Arabië knopen de diplomatieke banden weer aan na breuk in 2018

    De activisten waren binnengedrongen bij een luchtvaartbeurs

    De klimaatactivisten die dinsdag op de luchthaven van Genève zijn gearresteerd nadat ze een luchtvaartbeurs waren binnengedrongen, zijn aangeklaagd voor een reeks overtredingen en beboet. Dat schrijft de Zwitserse krant Le Temps. Het gaat in totaal om 102 activisten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De actievoerders hadden de grootste beurs voor de zakenluchtvaart in Europa (de European Business Aviation Convention & Exhibition, EBACE) verstoord door over de hekken te klimmen of deze door te knippen en zich vast te ketenen aan privéjets. Naar eigen zeggen deden ze dat om de CO2-uitstoot van de zakenluchtvaart aan de kaak te stellen.

    De activisten, afkomstig uit zeventien landen en gelieerd aan Greenpeace, Stay Grounded, Extinction Rebellion, Scientist Rebellion en andere klimaatorganisaties, richtten schade aan en verhinderden dat de tentoonstelling doorgang kon vinden. De politie greep snel in, toch werd het commerciële luchtverkeer om veiligheidsredenen een uur lang onderbroken.

    Lees ook:

  • Noordzee: VK geeft olie- en gasvergunningen uit ondanks klimaatzorgen

    Noordzee: VK geeft olie- en gasvergunningen uit ondanks klimaatzorgen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland: Wagner lokt buitenlandse huurlingen met hoge salarissen

    » VK: mogelijke stroomuitval in winter door energietekort

    Geen oplossing voor gastekort op korte termijn

    Het Verenigd Koninkrijk heeft een nieuwe vergunningsronde geopend om olie- en gasbedrijven in staat te stellen naar fossiele brandstoffen te zoeken in de Noordzee, ondanks de dreiging van een juridische strijd door klimaatactivisten, bericht The Guardian. De North Sea Transition Authority is een proces gestart om meer dan honderd vergunningen te verlenen aan bedrijven die olie en gas in het gebied willen winnen. Bijna negenhonderd locaties worden aangeboden voor exploratie.

    Volgens klimaatactivisten van Greenpeace is het besluit om de vergunningsronde te lanceren ’mogelijk onwettig en we zullen zorgvuldig de mogelijkheden onderzoeken om actie te ondernemen’. Volgens de regering zullen de nieuwe vergunningen de energiezekerheid van Groot-Brittannië vergroten en banen scheppen, maar het zal de Britse kortetermijnproblemen rond mogelijke gastekorten of torenhoge rekeningen niet oplossen, aldus The Guardian.

    Lees ook:

  • Onderzoek naar mariene hittegolven bevestigt eerdere bevindingen Greenpeace

    Onderzoek naar mariene hittegolven bevestigt eerdere bevindingen Greenpeace

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Twitter klaagt Elon Musk aan om overname alsnog te realiseren

    » Sri Lankaanse premier roept noodtoestand uit na vlucht president

    Hittegolf in Middellandse Zeegebied houdt aan

    Het Middellandse Zeegebied wordt geteisterd door een mariene hittegolf (MHW): de temperatuur was op 10 mei vier graden hoger dan het gemiddelde in de periode 1985-2005, meldt ANSA. De temperatuur van het oppervlaktewater bereikte pieken van meer dan 23° Celsius. Dit blijkt uit de eerste resultaten van het CAREHeat-project dat wordt gefinancierd door het Europees Ruimteagentschap. Het project heeft tot doel MHW’s te identificeren en het effect ervan te onderzoeken op mariene ecosystemen en op economische activiteiten zoals de visserij.

    De resultaten bevestigen de bevindingen van het rapport Mare Caldo (Hete zee) van Greenpeace, waarin staat dat de gevolgen van de klimaatcrisis sterk voelbaar zullen zijn in de zeeën rond Italië, onder meer omdat stijgende watertemperaturen drastische veranderingen in de mariene biodiversiteit zullen veroorzaken.

    Lees ook:

  • Directeur Greenpeace wordt klimaatgezant voor de Duitse regering

    Directeur Greenpeace wordt klimaatgezant voor de Duitse regering

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wordt espresso in Italië een luxe voor de rijken?

    » Mexico wil ‘pauze’ in de betrekkingen met Spanje: ‘Wij willen niet bestolen worden’

    Een ‘personeelscoup’ op Buitenlandse Zaken

    Het mondiale klimaatbeleid van Duitsland zal in de toekomst worden vertegenwoordigd door een deskundige op het gebied van milieuvraagstukken. Vanaf maart zal het huidige hoofd van Greenpeace International, Jennifer Morgan, onderhandelen als speciale klimaatgezant van Duitsland, bericht Die Tageszeitung. De krant spreekt van een ‘personeelscoup’ van minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock.

    Morgan, een vijfenvijftigjarig Amerikaans staatsburger woonachtig in Duitsland, is een internationale milieu- en klimaatdeskundige met goede connecties en tientallen jaren ervaring. ‘Morgan heeft de afgelopen jaren de grote milieu- en klimaatconferenties bijgewoond, waarbij ze zowel buiten de poorten heeft gedemonstreerd als achter de schermen compromissen heeft gezocht’, schrijft Die Tageszeitung. Sinds april 2016 is zij uitvoerend directeur van Greenpeace International.

    Volgens Baerbock zou Morgan eerst gezant en daarna staatssecretaris bij Buitenlandse Zaken moeten worden. Voor deze baan moet de Amerikaanse echter Duits staatsburger worden. Die procedure loopt nog, aldus het Duitse dagblad.

    Lees ook: