Tag: hack

  • Amerikaanse overheidsinstanties getroffen door wereldwijde cyberaanval

    Amerikaanse overheidsinstanties getroffen door wereldwijde cyberaanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Cuba en Iran versterken hun banden

    » Griekenland: 9 overlevenden van gezonken migrantenschip opgepakt voor mensensmokkel

    De hackers maakten gebruik van een softwarefout

    Verschillende federale overheidsinstanties in de Verenigde Staten zijn getroffen ‘door een wereldwijde cyberaanval door Russische cybercriminelen die misbruik maken van zwakke plekken in veelgebruikte software’, bericht CNN op basis van informatie van een vooraanstaand Amerikaans cyberbeveiligingsbureau. Volgens het Amerikaanse Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) zouden ook ‘enkele honderden’ bedrijven en organisaties in de VS zijn.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    CLOP, de bende die verantwoordelijk zou zijn voor de ransomware, staat erom bekend miljoenen aan losgeld te eisen. Maar daar is tot nu toe nog geen sprake van volgens CISA. De hacks hebben dan ook geen ‘significante gevolgen’, aldus CISA-directeur Jen Easterly. De hackers hebben misbruik gemaakt van een fout in veelgebruikte software die bekendstaat als MOVEit en die bedrijven en instanties gebruiken om gegevens over te dragen.

    Lees ook

  • VS: websites luchthavens gehackt na oproep pro-Russische hackers

    VS: websites luchthavens gehackt na oproep pro-Russische hackers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran gaat meer uranium verrijken met ultramoderne centrifuges

    » Schotland: premier Sturgeon belooft miljardeninvestering na onafhankelijkheid

    Hack had geen gevolgen voor het luchtverkeer

    De websites van verschillende Amerikaanse luchthavens zijn gehackt na een oproep van pro-Russische hackers. Een groep met de naam Killnet richtte zich maandag op veertien luchthavens in de Verenigde Staten, waaronder die in Los Angeles en Atlanta, meldt Los Angeles Times.

    Hun sites werden korte tijd nadat ze het doelwit waren geworden van een DDoS-aanval (denial of service) platgelegd, waarbij het computersysteem werd overspoeld met berichten en verbindingsverzoeken. Er werd geen verstoring van de luchthavenactiviteiten gemeld, aangezien de operatie alleen gevolgen had voor de openbare webinterface, die gewoonlijk informatie over vluchten en diensten weergeeft. Killnet had vorige week al de verantwoordelijkheid opgeëist voor cyberaanvallen op verschillende officiële websites van de Amerikaanse overheid.

    Lees ook:

  • Portugal lijdt onder golf van cyberaanvallen op strategische bedrijven

    Portugal lijdt onder golf van cyberaanvallen op strategische bedrijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische miljardairs verliezen 32 miljard dollar door Oekraïnecrisis

    » Ecuador laat 5000 gevangen vrij om overvolle gevangenissen te ontlasten

    Telefoonverkeer lag plat door hack

    Op zondag 2 januari stond op de websites van het invloedrijke weekblad Expresso en het televisiestation SIC, die tot de Portugese Impresa-groep behoren, in plaats van nieuws het volgende bericht: ‘De gegevens zullen worden gewist als het geld niet wordt betaald’. De hack werd opgeëist door een groep genaamd Lapsus$, die enkele maanden eerder toegang had verkregen tot het computersysteem van het ministerie van Volksgezondheid in Brazilië. Ze vernietigden miljoenen bestanden van de twee mediakanalen, schrijft El País. De Impresa-groep meldt dat er geen losgeld is betaald.

    De Impresa-hack was de eerste van vele cyberaanvallen in januari en februari tegen Portugese bedrijven en instituties. De website van het parlement werd op dezelfde dag als de verkiezingen, zondag 30 januari, gehackt, maar was slechts enkele minuten buiten werking. Volgens de woordvoerder hebben de hackers geen toegang gekregen tot essentiële gegevens. Ook de websites van de media die behoren tot de Cofina-groep werden geblokkeerd, zoals die van Correio da Manhã, het best verkopende dagblad van Portugal, en het tijdschrift Sábado. Maar de operatie tegen het netwerk van Vodafone Portugal, die op maandag 7 februari om 21.00 uur plaatsvond, was de grootste en ernstigste cyberaanval die ooit in het land heeft plaatsgevonden, aldus El País.

    ‘De aanval was een terroristische en criminele daad’

    De storing, waardoor geen telefoongesprekken konden worden gevoerd en geen sms-berichten konden worden verzonden, duurde een uur en trof vier miljoen klanten van de telecommunicatie-exploitant, waaronder strategische organisaties zoals het Nationaal Instituut voor medische noodgevallen, sommige brandweerkorpsen, banken, rechtbanken en het postkantoor. De diensten werden geleidelijk hersteld vanaf 22.00 uur, maar de gevolgen hielden verschillende dagen aan. El País sprak met de CEO van Vodafone Portugal, Mário Vaz, die de aanval ‘een terroristische en criminele daad’ noemde die werd uitgevoerd ‘met het welbewuste en opzettelijke doel onze klanten iedere dienstverlening te ontzeggen’.

    Lees ook:

  • Indringers maakten grote winst door fout op NFT-veilingsite

    Indringers maakten grote winst door fout op NFT-veilingsite

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meer dan 10 miljard coronavaccins wereldwijd toegediend

    » Thailand zucht onder stijgende voedselprijzen

    NFT’s voor oude prijzen

    Door een fout op OpenSea, een van de grootste marktplaatsen voor NFT’s, de digitale activa die middels blockchain het eigendom van virtuele of fysieke items vertegenwoordigen, konden indringers met grote kortingen enkele NFT’s aankopen, die ze vervolgens met enorme winsten doorverkochten. De fout, die op oudjaarsdag werd ontdekt, stelde de aanvallers in staat om de NFT’s te kopen tegen oudere, lagere prijzen, bericht CoinDesk.

    Zo stond een NFT uit de populaire collectie Bored Ape Yacht Club vermeld voor 23 ether (de cryptomunteenheid van Ethereum, zo’n 76.000 euro), de prijs in juli 2021, en werd deze doorverkocht voor 135 ether (ongeveer 445.000 euro). Blockchainanalysebedrijf Elliptic berichtte dat een andere aanvaller, jpegdegenlove genaamd, in totaal 133.000 dollar, circa 118.000 euro, betaalde voor zeven NFT’s, die vervolgens kort daarna werden doorverkocht voor 934.000 dollar (828.000 euro) in ether.

    Elliptic schat de marktwaarde van de getroffen NFT’s op meer dan 1 miljoen dollar. Overigens vergoedde jpegdegenlove twee slachtoffers van de diefstal gedeeltelijk door ze in totaal 75.000 dollar terug te sturen, aldus Elliptic.

    Lees ook:

  • Zeven hackers gearresteerd die betrokken waren bij grote ransomeware-aanvallen

    Zeven hackers gearresteerd die betrokken waren bij grote ransomeware-aanvallen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Dubai verkoopt aandelen in belangrijkste nutsbedrijf

    » Adverteerders roepen op tot boycot van Facebook

    Leden van de beruchte hackersgroep REvil opgepakt

    Maandag maakten de Amerikaanse en Europese autoriteiten bekend dat een gezamenlijke actie had geleid tot de arrestatie van zeven hackers, waaronder een tweeëntwintigjarige Oekraïner, Jaroslav Vasinski, die betrokken was bij de gigantische cyberaanval op het bedrijf Kaseya afgelopen juli. De operatie, die de naam ‘Golddust’ kreeg, was gericht tegen de Russischtalige hackersgroep REvil, meldde NPR.

    ‘REvil is waarschijnlijk de meest productieve en gevaarlijke cybercriminele bende aller tijden’

    Deze groep wordt door deskundigen beschouwd als de meest geduchte cybercriminelen als het gaat om ransomware. REvil zat achter de cyberaanval op de mondiale vleesgigant JBS, die afgelopen zomer zijn activiteiten in Noord-Amerika en Australië gedurende enkele dagen lamlegde, schrijft The Daily Beast.

    ‘REvil is waarschijnlijk de meest productieve en gevaarlijke cybercriminele bende aller tijden (…). Deze wereldwijde politieoperatie is buitengewoon indrukwekkend in haar coördinatie en agressiviteit. Dit laat zien wat er gedaan kan worden om deze cybercriminelen op alle fronten aan te pakken’, aldus BBC.

    Lees ook:

  • Israël: hackers publiceren gegevens van lhbtq-datingsite

    Israël: hackers publiceren gegevens van lhbtq-datingsite

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaanse senator geschorst om vaccinatiebewijs

    » Zonder quarantaine naar Singapore

    Iraanse hackers openbare gegevens van Israëlische lhbtq-datingsite

    De hackersgroep Black Shadow is zondag (31 oktober) begonnen met het publiceren van de persoonlijke gegevens van duizend leden van de Israëlische lhbtq-datingsite Atraf. De groep, die volgens Haartez ‘banden heeft met Iran’, beweert de gegevens van een miljoen accounts te hebben en eist losgeld van een miljoen dollar, anders zal het alle gebruikers van het platform onthullen, ‘onder wie sommigen die waarschijnlijk niet open zijn over hun seksuele voorkeuren’, aldus de krant.

  • Bangkok Airways gehackt | Argentinië haalt banden aan met Cuba

    Bangkok Airways gehackt | Argentinië haalt banden aan met Cuba

    Venezuela: regering en oppositie streven naar ‘deelakkoorden’

    De tweede onderhandelingsronde tussen het regime van Nicolás Maduro en de Venezolaanse oppositie, met het oog op de regionale verkiezingen van 21 november, was gericht op het bereiken van ‘deelakkoorden’, schrijft het Spaanse agentschap Europa Press. Volgens de regeringsdelegatie zijn er al akkoorden gesloten, maar de oppositie heeft verklaard dat er nog geen overeenstemming is bereikt.

    De oppositie wil ingrijpende politieke veranderingen

    De vertegenwoordiger van Nicolás Maduro zei dat de onderhandelingen in een ‘hartelijke sfeer’ verlopen en dat het opheffen van de economische sancties zijn voornaamste doelstelling is. De oppositie, die ermee heeft ingestemd deel te nemen aan de verkiezingen in november, benadrukt de noodzaak van humanitaire akkoorden en ingrijpende politieke veranderingen. De onderhandelingen vinden plaats in Mexico, onder auspiciën van Noorwegen. Ook Nederland en Rusland spelen een bemiddelende rol.


    Bangkok Airways gehackt

    Bangkok Airways, de op een na oudste en op twee na grootste luchtvaartmaatschappij van Thailand, maakte op donderdag 26 augustus bekend dat hackers passagiersinformatie hebben gestolen bij een ransomware-aanval. De luchtvaartmaatschappij bevestigde de hack, een dag nadat een ransomware-bende, bekend als LockBit, een bericht op het darkweb plaatste waarin werd gedreigd gegevens te lekken als een fors bedrag aan losgeld niet zou worden betaald. De LockBit-bende gaf de luchtvaartmaatschappij vijf dagen de tijd om het losgeld te betalen, maar publiceerde zaterdag de ruim 200 GB aan gestolen gegevens nadat duidelijk werd dat Bangkok Air niet wilde onderhandelen, schrijft The Record.

    Er zijn ook bestanden bestolen die persoonlijke gegevens van passagiers bevatten

    Hoewel de meeste gestolen informatie zakelijke documenten lijkt te betreffen, zei Bangkok Airways dat de hackers er ook in geslaagd zijn bestanden te stelen die persoonlijke gegevens van sommige van haar passagiers bevatten. Het is onduidelijk om hoeveel passagiers het gaat.

    Eerder deze maand waarschuwde het Australian Cyber Security Center Australische bedrijven al voor een toename van aanvallen van de Lockbit-bende.


    Argentinië haalt banden aan met Cuba

    Jorge Neme, de Argentijnse minister van Internationale Economische Betrekkingen, heeft vorige week maandag in Havana een ontmoeting gehad met de Cubaanse minister van Buitenlandse Zaken Bruno Rodríguez, waarbij beide landen hun intentie onderstreepten om de bilaterale banden te versterken, bericht MercoPress. Rodríguez maakte van de gelegenheid gebruik om Neme te bedanken voor de steun van Argentinië in het veroordelen van de economische, commerciële en financiële blokkade van de Verenigde Staten tegen het eiland.

    Neme had ook een ontmoeting met de Cubaanse minister van Landbouw om technische samenwerking en gezamenlijke zakelijke projecten te bespreken. Daarna bezocht hij verschillende bedrijven in de westelijke provincie Matanzas in Cuba.

  • ‘Broos bestand’ tussen Israël en Hamas | Colonial Pipeline betaalde losgeld aan hackers

    ‘Broos bestand’ tussen Israël en Hamas | Colonial Pipeline betaalde losgeld aan hackers

    Staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas is een ‘broos bestand’

    Een staakt-het-vuren in de Gazastrook tussen Israël en Hamas is vannacht, vrijdag 21 mei, om twee uur ingegaan, daarmee zou een einde komen aan elf dagen van hevige gevechten. ‘Een broos bestand’, oordeelt The Times of Israel, ‘waarvan de ijle aard werd onderstreept door aanhoudend geweld en dreigementen tot minuten voor de deadline.’

    In Gaza en overige Palestijnse gebieden, zo meldt Al-Jazeera, zijn ‘duizenden mensen’ de straten opgegaan om het staakt-het-vuren en – naar eigen zeggen – de ‘overwinning op Israël’ te vieren.

    De Amerikaanse president Joe Biden prees donderdag in een toespraak vanuit het Witte Huis wat hij omschreef als een ‘wederzijds en onvoorwaardelijk’ staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, en betuigde zijn medeleven aan ‘alle families, zowel aan Israëlische als Palestijnse kant’, bericht The New York Times. ‘Palestijnen en Israëliërs verdienen het om in veiligheid te leven’, verklaarde Biden.

    De minister van Buitenlandse Zaken van de VS, Antony Blinken, kondigde even later op Twitter aan dat hij ‘in de komende dagen’ naar het Midden-Oosten afreist.

    Israël en Hamas, de islamitische beweging die de leiding heeft in de Gazastrook, hadden donderdagavond elk aangekondigd dat ze instemden met een door Egypte bemiddeld staakt-het-vuren, ‘na intense internationale inspanningen om de grootste uitbarsting van geweld sinds de Gazaoorlog van 2014 te beëindigen’, schrijft Haaretz.

    Unaniem

    ‘Het kabinet heeft unaniem de aanbeveling van alle veiligheidsfunctionarissen aanvaard (…) om het Egyptische initiatief voor een bilateraal staakt-het-vuren zonder voorwaarden te aanvaarden’, verklaarden de Israëlische autoriteiten. Daaraan voegen ze toe dat de resultaten van de operatie in Gaza, die bekendstaat als ‘Guardian of the Walls’, ‘ongekend’ zijn, aldus The Times of Israel.

    Volgens de krant zei een hoge Hamas-functionaris, Osama Hamdan, dat de islamitische beweging garanties had gekregen wat betreft het Israëlische beleid ten aanzien van de Palestijnse wijk Sheikh Jarrah en de Tempelberg in Oost-Jeruzalem. Maar de Israëlische minister van Defensie Benny Gantz ontkende de beweringen en noemde ze ‘compleet onwaar’.  Over het staakt-het-vuren zei Gantz dat ‘de realiteit ter plaatse de toekomst van de [militaire] operatie zal bepalen’.

    Lees ook:

    Ynetnews meldt dat de grensoverschrijdende aanvallen tussen Israël en Gaza de hele donderdag waren doorgegaan, waarbij het Israëlische leger doelen in Gaza bestookte en ‘terreurgroepen (…) raketsalvo na raketsalvo’ afvuurden op Israëlische gemeenschappen in het zuiden van het land.

    Volgens het Palestijnse persbureau Wafa zijn er sinds het begin van het geweld op 10 mei 233 doden gevallen aan Palestijnse zijde. Haaretz meldt dat aan Israëlische kant er 12 doden zijn gevallen.

    Sinds 10 mei heeft Israël ‘honderden’ luchtaanvallen en ‘meerdere’ grondaanvallen uitgevoerd in Gaza, terwijl Palestijnse militanten ‘meer dan vierduizend raketten’ hebben afgevuurd op het midden en zuiden van Israël, aldus Haaretz.

    Lees ook het nieuws over het geweld tussen Israël en Hamas van de afgelopen dagen:


    Spanje vangt bijna 1500 Marokkaanse minderjarigen op in Ceuta

    De beelden gingen de hele wereld over en haalden de voorpagina’s in Spanje: mannen, vrouwen, maar ook kinderen en tieners die door Spaanse militairen en politieagenten uit zee werden gered, voor het strand El Tarajal van Ceuta, nadat zij met gevaar voor eigen leven de Spaans-Marokkaanse grens van de enclave waren overgestoken.

    elperiodico cat.750 1
    De voorpagina van El Periódico de Catalunya van woensdag 19 mei.

    Onder de naar schatting achtduizend immigranten die tussen maandag 17 en woensdag 19 mei de Spaanse enclave in het noorden van Marokko hebben bereikt, zijn ongeveer vijftienhonderd niet-begeleide minderjarigen. De ongecontroleerde toestroom van immigranten naar Ceuta heeft een diplomatieke crisis veroorzaakt tussen Marokko en Spanje.

    ‘Het grote probleem is nu de zorg voor de minderjarigen die zijn binnengekomen en zich nog steeds in de Spaanse enclave bevinden’

    Het Noord-Afrikaanse land sloot na diplomatieke druk zijn grenzen met Spanje op woensdag 19 mei, en 5600 van de 8000 gearriveerde immigranten werden weer teruggestuurd naar Marokko. Maar ‘het grote probleem is nu de zorg voor de minderjarigen die zijn binnengekomen en zich nog steeds het gebied [in de Spaanse enclave] bevinden’, aldus El País.

    Omdat het kinderen en adolescenten zijn ‘kunnen ze niet worden teruggestuurd [naar Marokko] en moeten ze worden opgevangen door de [Spaanse] staat’, vervolgt het centrum-linkse dagblad.

    Lees ook:

    Woensdag hadden de Spaanse autoriteiten 740 Marokkaanse minderjarigen geregistreerd en waren ze nog steeds bezig ze allemaal te tellen, terwijl ‘tientallen [van hen] door de straten van Ceuta zwierven’, schrijft El País. De meeste van deze kinderen en tieners zijn ondergebracht in ‘oude pakhuizen’ in de buurt van het strand El Tarajal, aldus La Vanguardia.

    De Spaanse regering heeft de autonome regio’s verzocht ‘in de komende dagen’ tweehonderd niet-begeleide minderjarige immigranten op te nemen die zich vóór de migratiecrisis in Ceuta bevonden (…) om de nieuwkomers te kunnen opvangen’, meldt La Razón.

    ‘Verscheidene autonome regio’s die worden geregeerd door de PP [rechts], met steun van Vox [extreemrechts], zoals Madrid, Andalusië en Murcia, hebben zich terughoudend opgesteld’, meldt El País. ‘Andere autonome regio’s, in handen van de [sociaaldemocratische] PSOE en andere partijen, staan wel open [voor de opvang van minderjarige immigranten]. Ook sommige regio’s die in handen zijn van de PP, zoals Galicië – waar Vox geen invloed heeft – zijn bereid mee te werken.’


    CEO Colonial Pipeline: losgeld betalen ‘was de juiste keuze voor het land’

    ‘Ik weet dat mijn beslissing [om 4,4 miljoen dollar losgeld te betalen] zeer twijfelachtig is. Ik heb het niet licht opgevat. Ik moet toegeven dat ik niet blij was dat dat geld terechtkwam in de zakken van dat soort mensen. Maar het was het juiste om te doen voor het land,’ aldus Joseph Blount, CEO van Colonial Pipeline, een exploitant van een brandstofpijpleiding in de VS.

    Blount gaf deze verklaring aan The Wall Street Journal op 19 mei, nadat de ransomware-zaak die de distributie van benzine en diesel in het oosten van de Verenigde Staten bijna een week lang lamlegde, was afgesloten.

    Op 7 mei zag de exploitant zich genoodzaakt de benzinetoevoer stil te leggen toen haar systemen waren overgenomen door een hackersgroep. De hack veroorzaakte een brandstoftekort in verschillende zuidelijke staten van de Verenigde Staten.

    ‘Niemand in het bedrijf wist welk deel van het computersysteem was aangetast’

    De CEO legt uit dat hij geen andere keuze had. ‘In de vroege uren van 7 mei vond een werknemer het losgeldbericht van de hackers op een computer in de controlekamer’, schrijft WSJ. De volgende nacht besloot Joseph Blount 4,4 miljoen dollar te betalen omdat niemand in het bedrijf ‘wist welk deel van het computersysteem was aangetast en hoelang het zou duren om de pijpleiding weer operationeel te krijgen’.

    De 8800 kilometer lange pijpleiding vervoert dagelijks het equivalent van 2,5 miljoen vaten benzine, diesel en kerosine van de Golf van Mexico naar New York, oftewel 45 procent van de brandstof voor de Amerikaanse oostkust.

    Zodra het losgeld in bitcoin was betaald aan de in Oost-Europa gevestigde Darkside-bende, ‘ontving het bedrijf een code om de vergrendelde systemen te ontsleutelen’. Maar dat ‘was niet genoeg om het hele netwerk onmiddellijk te herstellen’, aldus The Wall Street Journal. Dit verklaart waarom de brandstoftoevoer via de pijpleiding zes dagen heeft stilgelegen en ook het daaruit voortvloeiende tekort.

    Lees ook:

    Net als de meeste bedrijven en instellingen die het doelwit zijn van ransomware, betaalde het bedrijf het losgeld. Dit  ondanks het advies van de FBI, die van mening is dat betalen na een cyberaanval ‘een opkomend verdienmodel van de georganiseerde misdaad ondersteunt’.

  • Uitbarsting vulkaan Etna | Noord-Korea hackt Pfizer

    Uitbarsting vulkaan Etna | Noord-Korea hackt Pfizer

    Uitbarstingen vulkaan Etna, Catania sluit zijn vliegveld

    De vulkaan Etna op Sicilië kende op dinsdag 16 februari zijn spectaculairste uitbarsting in maanden, schrijft La Repubblica. Een regen van as, lava en puin daalde neer op de omgeving van Catania, een stad aan de voet van de vulkaan.

    Een ‘lavafontein, een reusachtige aswolk en rondvliegende lapilli’ (lavafragmenten) – tot in Catania: zo beschrijft het dagblad La Sicilia het ‘ongelooflijke gebrul’ van de Etna op dinsdag 16 februari, rond 16.10 uur.

    De uitbarsting werd live uitgezonden op YouTube door het Italiaanse kanaal Local Team.

    Volgens het Italiaanse Instituut voor Geofysica en Vulkanologie is de activiteit van de Etna geconcentreerd in de zuidoostelijke krater en langs de westelijke wand van de Valle del Bove, waar de lava een hoogte van ongeveer 2000 meter boven de zeespiegel heeft bereikt.

    Technici en onderzoekers van het Etna-observatorium hadden op maandag 15 februari vastgesteld dat explosieve activiteit van de vulkaan gestegen was, aldus de site tgcom24.

    Volgens La Sicilia zijn er grote lapilli gevallen op de gemeenten Nicolosi, Pedara, Mascalucia en Trecastagni, allemaal ten noorden van Catania. De ‘regen’ van as en lapilli werd ook waargenomen in Catania zelf – een stad met meer dan 300.000 inwoners – van waaruit op 16 februari ‘een kolom van rook en as van bijna 6000 meter hoog’ werd gezien.

    Deze imposante aswolk dwong de autoriteiten de luchthaven van Catania te sluiten. Volgens La Repubblica vertrouwen vulkanologen erop dat de uitbarsting ‘geen gevaar oplevert voor mensen, huizen of dorpen’ in de regio.


    Trump versus McConnell: oorlog binnen de Republikeinse partij

    De voormalige Amerikaanse president Donald Trump gaf dinsdag (16 februari) partijgenoot en senator Mitch McConnell een veeg uit de pan door zijn partij te vragen zich af te keren van de Republikeinse leider in de Senaat. McConnell stelde Trump verantwoordelijk voor het gewelddadige bestormen van het Capitool op 6 januari.

    ‘Mitch is een norse en nukkige politieke nietsnut die nooit lacht, en als Republikeinse senatoren achter hem blijven staan, zullen ze nooit meer verkiezingen winnen’, zei Trump in een verklaring geciteerd door Politico.

    De verklaring bevat ‘geen teken van berouw voor Trumps opmerkingen aan het adres van een menigte aanhangers, die vervolgens op 6 januari het Capitool aanvielen’, schrijft The New York Times.

    De senator is van mening dat het voormalige staatshoofd strafrechtelijk kan worden vervolgd, ook al is hij door het Congres vrijgesproken

    Volgens een bron uit de omgeving van Trump, schrijft Politico, heeft een opiniestuk dat McConnell zondag publiceerde in The Wall Street Journal, de woede van de voormalige president uitgelokt. De senator stelt daarin dat hij van mening is dat het voormalige staatshoofd strafrechtelijk kan worden vervolgd, ook al is hij door het Congres vrijgesproken. Trumps vernietigende uitspraken over McConnell ‘zullen de strijd tussen Republikeinen over de toekomst van de partij na het presidentschap van Trump vrijwel zeker doen oplaaien’, concludeert Politico.

    De voormalige president, die nog steeds door een groot deel van het Republikeinse electoraat wordt gesteund, pleit voor een populistische aanpak, terwijl de senaatsleider wil terugkeren naar een koers gericht op het bevorderen van het bedrijfsleven, met een kleine rol voor de overheid. 

    Volgens The New York Times overwegen de adviseurs van Trump om actief campagne te gaan voeren voor bijna een dozijn kandidaten die het in de voorverkiezingen gaan opnemen tegen de Republikeinen die voor impeachment hebben gestemd. Deze stap zal de wrijving tussen het kamp-Trump en het kamp-McConnell alleen maar vergroten.


    Noord-Koreaanse hackers vallen Pfizer aan

    Pyongyang heeft geprobeerd de technologie achter het coronavaccin van Pfizer te stelen uit een laboratorium in de VS. Daar is de Nationale Inlichtingendienst van Zuid-Korea (NIS) achter gekomen, meldt het nieuwsagentschap Yonhap op dinsdag. Het is niet bekend wanneer de vermeende hack plaatsvond en of deze succesvol was. 

    ‘Noord-Korea is een gesloten samenleving, maar wel een met geavanceerde cybereenheden, die bereid zijn andere landen als doelwit te nemen, niet alleen voor geheime informatie maar gewoon voor geld’, stelt Gordon Corera van de BBC

    Pyongyang heeft de afgelopen maanden ook meer dan 255 miljoen euro aan cryptovaluta gestolen via computeraanvallen om verboden kernwapens en raketten te kunnen financieren, volgens een vertrouwelijk VN-rapport dat een paar dagen geleden is gepubliceerd, schrijft Euronews.


    Dinosaurus uitgestorven door komeet in plaats van planetoïde

    Het uitsterven van de dinosaurussen werd veroorzaakt door een komeet, niet door een planetoïde, zoals lange tijd algemeen werd aangenomen. Volgens een onderzoek dat maandag (15 februari) in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports is gepubliceerd, was het enorme object dat 66 miljoen jaar geleden de aarde trof, een overblijfsel van een komeet afkomstig uit de verre uithoeken van het zonnestelsel.

    Tot dan toe was de meest populaire theorie dat het object dat verantwoordelijk was voor de massale uitsterving afkomstig was uit de hoofdgordel, gelegen tussen Mars en Jupiter, waar zich de grootste concentratie planetoïden bevindt. Maar de frequentie waarmee deze planetoïden de aarde kunnen raken is ‘minstens tien keer te laag’ om de inslag te verklaren, zegt Avi Loeb, medeauteur van de studie en professor aan Harvard.

    Volgens Loeb en co zou het zwaartekrachtveld van Jupiter de komeet vanuit een uithoek van het zonnestel richting de zon hebben geslingerd. In de buurt van de zon zou een deel van de komeet zijn afgebroken, dat vervolgens koers zette naar de planeet Aarde, om aldaar in te slaan.

    Al in 1980 opperde de natuurkundige Luis Alvarez, gelijktijdig met de Nederlandse Geofysicus Jan Smit, dat het uitsterven van de dinosauriërs veroorzaakt was door een grote planetoïde- of komeetinslag, voegt Ars Technica eraan toe. Maar tot nu toe werd altijd een planetoïde aangewezen als de meest plausibele dader.

    Ook was de waarschijnlijke inslagplaats al lange tijd vastgesteld: een grote krater in Chicxulub, op het Mexicaanse schiereiland Yucatán. Geschat wordt dat bij de inslag meer dan een miljard keer zoveel energie is vrijgekomen als bij de atoombommen die in 1945 op Hiroshima en Nagasaki tot ontploffing zijn gebracht, schrijft Ars Technica. Daardoor ontstonden megatsunami’s, massale branden en een grote stofwolk die de lucht verduisterde en een radicaal effect had op het klimaat van de aarde. 

    De bevindingen van Loeb en zijn coauteurs tonen aan dat de ongewone samenstelling van de resten aangetroffen in de Chicxulub-krater – koolstofhoudend chondriet – erop wijst dat die afkomstig zijn uit de Oortwolk en niet uit de hoofdgordel van planetoïden, zoals eerder gedacht werd.