Tag: haven

  • De Verenigde Staten leggen een blokkade op aan Iraanse havens

    De Verenigde Staten leggen een blokkade op aan Iraanse havens

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije: Péter Magyar maakt einde aan jarenlange hegemonie van Orbán

    » Oekraïne meldt meer dan 460 schendingen van het paasbestand

    De vredesgesprekken van dit weekend leverden niets op

    Het Amerikaanse leger specificeerde zondag dat de blokkade van toepassing zou zijn op ‘schepen van alle nationaliteiten die Iraanse havens en kustgebieden binnenvaren of verlaten’, zolang er geen overeenkomst is bereikt om het conflict te beëindigen. Het leger verduidelijkte echter wel dat schepen die niet van of naar Iran vertrekken, wel door de Straat van Hormuz mogen varen.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na de aankondiging van de blokkade steeg de prijs van een vat Amerikaanse olie maandag bij heropening van de markten tot boven de 100 dollar, een stijging van meer dan 8 procent. Iran ‘zal zich door geen enkel dreigement laten intimideren’, reageerde parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf, die afgelopen weekend de Iraanse delegatie leidde tijdens de mislukte Iraans-Amerikaanse gesprekken in Pakistan.

    In een interview met Al Jazeera opperde Zohreh Kharazmi, universitair docent aan de Universiteit van Teheran, de mogelijkheid van Chinese interventie en gaf aan dat Beijing ‘ervoor zou kunnen kiezen om zijn schepen te escorteren’, wat ‘de Verenigde Staten en China in een directe confrontatie zou brengen’. Eerder op zondag dreigde Trump Beijing met 50 procent importheffingen op Chinese goederen als China militaire steun aan Iran zou verlenen.

  • China opent controversiële megahaven in Peru

    China opent controversiële megahaven in Peru

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    » Zweedse minister verbergt haar bananenfobie niet langer

    Beijing verstevigt zijn aanwezigheid in Latijns-Amerika

    De megahaven van Chancay, gelegen in het gelijknamige district 80 kilometer ten noorden van Lima, werd deze donderdag ingehuldigd in het kader van het Asia-Pacific Economic Cooperation Forum (APEC). Het gezamenlijk miljoenenproject van China en Peru dat in 2007 vorm begon te krijgen, is bedoeld om de aanwezigheid van Beijing in Latijns-Amerika te versterken en tegelijkertijd het Zuid-Amerikaanse land te consolideren als de belangrijkste havenhub voor de Aziatische markt in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan, aldus El País. ‘Ons doel is om het Singapore van Latijns-Amerika te worden’, zei de Peruaanse minister van Transport en Communicatie, Raúl Pérez Reyes.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De openingsceremonie vond echter niet ter plekke plaats, maar in het regeringspaleis, waar zowel de Chinese president Xi Jinping als de Peruaanse presidant Dina Boluarte de megahaven van Chancay op een reusachtig scherm voor geopend verklaarden. Reden voor deze ‘opening op afstand’ is een nieuwe reeks van protesten in het Zuid-Amerikaanse land, dat zich al sinds de afzetting van de vorige president Pedro Castillo in december 2022 in onrustig vaarwater begeeft. Sindsdien hebben er nog geen nieuwe verkiezingen plaatsgevonden in Peru. Momenteel vinden er bij de haven protesten plaats van de transport- en handelsvakbonden tegen de huidige regering.

    Daarnaast is de opening van de haven omgeven door controverses, schrijft de Spaanse krant. Zo eist het Chinese Cosco Shipping het alleenrecht op van het gebruik van de haven, terwijl die volgens de wet beschikbaar zou moeten zijn voor elk bedrijf dat tegen betaling vracht wil vervoeren, net als geldt voor andere Peruaanse havens. Een ander heikel punt rond de megahaven is de strategische positie voor mogelijk militair gebruik. Een paar maanden geleden gaf Laura Richardson, hoofd van het Southern Command van de Amerikaanse marine, aan dat ‘hij gebruikt zou kunnen worden als een faciliteit voor tweeërlei gebruik omdat het een diepwaterhaven is’. Son Yang, de Chinese ambassadeur in Peru, heeft deze beweringen verworpen en benadrukt dat zijn land geen geopolitieke bedoelingen heeft.

  • Oekraïne valt marinebasis Rusland in Zwarte Zee aan

    Oekraïne valt marinebasis Rusland in Zwarte Zee aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump pleit onschuldig in rechtszaak

    » ‘Cultuurfestival’ Eritrea loopt volledig uit de hand in Zweden

    Er zou een schip tot zinken zijn gebracht met een zeedrone

    Oekraïne heeft Russische schepen in een marinebasis in de Zwarte Zee aangevallen. Dat schrijft The Kyiv Independent. Hoewel Rusland meldt dat alle zeedrones zijn onderschept door de Russische marine, blijkt uit beelden op sociale media dat minstens één oorlogsschip tot zinken zou zijn gebracht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Zwarte Zeehaven van de stad Novorossiejsk wordt gebruikt door Russische schepen die onder meer graan vervoeren. De aanvallen lijken een vergelding voor eerdere aanvallen van Rusland op Oekraïense graandepots, onder meer in de havenstad Odessa. Op sociale media wordt ook gesproken van gevechten op het land in de buurt van Novorossiejsk.

    De aanval zou zijn uitgevoerd door de Oekraïense veiligheidsdienst SBU in samenwerking met de marine en is bevestigd door Oekraïne zelf. Het is voor het eerst dat het land een Russische haven aanvalt. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky waarschuwde Rusland vorige week dat ‘de oorlog naar Rusland toe zou komen’.

    Lees ook:

  • Libanon: beschadigde silo’s in geplaagde haven van Beiroet storten in

    Libanon: beschadigde silo’s in geplaagde haven van Beiroet storten in

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Colombia verklaart Stille Oceaan tot beschermd gebied

    » DRC: blauwhelmen openen vuur aan de grens met Oeganda

    Twee jaar geleden was haven al slachtoffer van explosies

    Een deel van de graansilo’s van de Libanese hoofdstad Beiroet, die al weken in brand staan, is zondagmiddag ingestort, meldt L’Orient le Jour. Opvallend genoeg gebeurde dat vier dagen voor het tweede jubileum van de dubbele explosie in de haven op 4 augustus 2020.

    De Libanese autoriteiten willen de silo’s sinds april slopen, maar dit besluit is opgeschort door het verzet van familieleden van de slachtoffers van de tragedie, die de silo’s willen ombouwen tot een gedenkplaats. ‘We blijven ons inzetten voor het behoud van het stabiele deel van de silo’s. We zullen voorkomen dat ze het slopen, zelfs als dat betekent dat we de weg moeten versperren voor bulldozers,’ zei William Noun, de broer van een brandweerman die omkwam bij de explosies in 2020, tegen de Libanese krant. In een verklaring spraken familieleden van slachtoffers over ‘een nieuwe misdaad van de autoriteiten, gericht op het ondermijnen van de collectieve herdenking’ van de explosies.

    Lees ook:

  • Haven Los Angeles wil af van niet-opgehaalde zeecontainers

    Haven Los Angeles wil af van niet-opgehaalde zeecontainers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël annuleert oliedeal met Verenigde Arabische Emiraten

    » VS en VK leggen nieuwe sancties op aan Nicaragua

    Los Angeles zoekt oplossing voor zeecontainerprobleem

    Op het laatste moment hebben de havens van Los Angeles en Long Beach 4,8 miljoen dollar (4,25 miljoen euro) aan boetes uitgesteld voor bedrijven die zo’n vijftigduizend zeecontainers nog niet hebben opgehaald, schrijft Business Insider.

    De boetes zijn uitgesteld tot 22 november omdat er sinds 25 oktober, toen een boete van 100 dollar per niet-opgehaalde container per dag werd ingesteld, ‘duidelijke verbetering’ heeft plaatsgevonden.

    Lees ook: